Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtbruine wangen van banden schoonhouden - Forum Wereldfietser

Lichtbruine wangen van banden schoonhouden

Ik ga Panaracer Pasela banden monteren. Hoe bescherm ik de mooie wangetjes tegen aluminium slijpsel van de velgremmen, en kettingsmeer? Ik heb Turtle Autowax met siliconen in de kast staan. Er bestaat ook bandenglans, maar dat is wellicht ongeveer hetzelfde. Tips?
Pas op met spul dat rubber aantast. Als spul er speciaal voor bedoeld is klinkt dat wat mij betreft goed. Let wel op dat het spul in kwestie zelf niet zwart is.
Zelf maak ik mijn banden eenmaal per jaar of per twee jaar (vaak schoonaken is niet alles :D) schoon met de hogedrukspuit*. Daar worden ze in mijn geval weer helemaal mooi zwart van. Handig, zwarte banden!
Niet in de regen fietsen werkt ook. Schijfremmen ook, maar dat zeg ik alleen even om de fans daarvan het gras voor de voeten weg te maaien.

*: ik weet waar je die spuit niet op moet richten.
Ik bescherm ze niet, maar maak ze gewoon af en toe schoon met de rest van de fiets. Huismerk allesreiniger. Pasela's kunnen daar prima tegen.
Water en groene zeep en daar dan sop van maken. Laten drogen aan de lucht en daarna insmeren met een passende schoencrème
How to wash a bike, Calvin Jones Parktool, some water. Just like doing dishes, steamy good hot water.

Een feest . . .

https://www.youtube.com/watch?v=B2sKhSDrugE
Helaas krijg je zo de echt smerige troep niet uit een lichtbruine zijwand van een band. Hij noemt het misschien niet zomaar basic bike wash. Mischien heeft hij ook wel een advanced versie. Een een pro versie. :wink:

Het mooiste schoonmaken is vóór een grote onderhoudsbeurt, die ik elke zoveel jaar doe. Je haalt de ('vierkante') trapas er uit of plakt hem af, plakt het balhoofdstel stevig af met ducktape en spuit de shit uit de hele rest met een hete hogedrukspuit. Daarna is het fijn onderhoud doen want alles is schoon. Wiellagers openmaken, drogen en in nieuw vet zetten spreekt voor zich.
Ik ben benieuwd. De auto-wax leek niks te doen. Ook na een dubbele behandeling voelde het rubber stroef. Ik vind de tip met de schoensmeer wel het proberen waard. Wordt vervolgd.

Het voorspatbord kan nog wat fraaier uitgelijnd worden, de voorband ligt er verkeerd om op, verder is mijn fiets dolblij met de Pasela's. Het is me dan ook een ijdeltuit. Maar ook een lekker ding. Zelf ben ik ook blij met de banden want ze rijden erg stil.

Afbeelding
Jij weet wel hoe je een mooie foto van een fiets maakt!
Leon schreef:
ma 20 jun, 2022 09:09
Jij weet wel hoe je een mooie foto van een fiets maakt!
Ventielen staan niet gelijk en de tekst van de banden staan niet bij de ventielen ;)

Wel een mooie foto overigens :)
Fedor schreef:
ma 20 jun, 2022 14:03
Ventielen staan niet gelijk
Precies tegenovergesteld, zo is de fiets beter uitgebalanceerd! De fiets heeft immers geen fietscomputermagneetje om dat mee te doen. ;)

Ben wel benieuwd naar wat die schoensmeer gaat doen. Moet je nu ook leren fietsschoenen in dezelfde kleur aanschaffen?

Veel plezier van je nieuwe banden gewenst,

Carl
Leon schreef:
zo 19 jun, 2022 11:29
Pas op met spul dat rubber aantast.
HenkS schreef: Water en groene zeep en daar dan sop van maken. Laten drogen aan de lucht en daarna insmeren met een passende schoencrème
bikelike schreef: Ik vind de tip met de schoensmeer wel het proberen waard. Wordt vervolgd.
Ik denk dat je daarmee moet oppassen, schoensmeer/crème bevat juist oplosmiddelen om in het leer door te dringen, goed voor leer, niet zo goed voor rubber.
Ik zou zelf gewoon beginnen met afwasmiddel en een schuursponsje. En zweet.
Of zwarte banden om te fietsen en bruine alleen voor een fotoshoot. Dat kost een paar tientjes extra, maar is minder poetswerk.
Gewoon vaker wassen en accepteren dat ze inderdaad wat groezeliger worden.
A Dugast (van de tubulars) heeft wel 'auqasure' voor over de katoenen wangen. Dat is misschien het proberen waard.
Insmeren met een kwastje en 24 uur laten drogen.
Zelfs Mantel heeft het in de webshop.

https://www.mantel.com/a-dugast-aquasure
Probeer eens de witte wondersponsjes van de Action. Vlekken die niet weg te poetsen zijn met water en zeep verdwijnen wel met de wonderspons.
Na de eerste regenreis heb ik het aluminium slijpsel zonder enig probleem af kunnen wassen met een spons en sterke, opgeklopte groene zeep. Nu zit er alleen maar vet op mijn nieuwe ketting, afgeregende olie is de volgende test case.

A Dugast McNETT Aquasure heb ik aangeschaft maar de tube was uitgedroogd. Het lijkt me ook meer iets voor kale canvas, meer dan voor rubber.