Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vouwfiets - Forum Wereldfietser

vouwfiets

Zijn er fietsers die ervaring hebben met de Birdy-touring vouwfiets. Meer bepaald kan je deze fiets gebruiken voor een fietsreis in Europa (asfaltwegen, vlak maar ook hier en daar een 'colletje'). Met bepakking (niet al te zwaar, geen tent en kampeergerief). Dit lijkt mij een goed alternatief als je tussendoor ook een traject met de trein wenst te overbruggen.
Graag jullie reacties.

Zelf geen ervaring. Dit is wel een beproefde demontabele fiets voor op reis.
wolf schreef:Zijn er fietsers die ervaring hebben met de Birdy-touring vouwfiets. Meer bepaald kan je deze fiets gebruiken voor een fietsreis in Europa (asfaltwegen, vlak maar ook hier en daar een 'colletje'). Met bepakking (niet al te zwaar, geen tent en kampeergerief). Dit lijkt mij een goed alternatief als je tussendoor ook een traject met de trein wenst te overbruggen.
Graag jullie reacties.
kijk eens hier: http://www.foldsoc.co.uk/

Zelf heb ik een Brompton, waar ik heel tevreden over ben. Toch zou ik hem nooit pakken voor een vakantie. Je kunt er niet al te veel op meenemen (hoewel, genoeg voor hotels), en het fietst gewoon niet goed genoeg voor langere ritten. Waarom ben ik dan toch erg tevreden? Hij vouwt heel makkelijk, en is opgevouwen erg klein. Daarmee heb je het dilemma te pakken: vouwfietsen zijn een compromis tussen vouwen en fietsen. Heb je zoals ik je vouwfiets om mee te nemen in de trein en korte stukjes in de stad te fietsen, dan is de makkelijkst vouwbare fiets (de Brompton) de beste keus. Wil je een gewone fiets die je in een half uur in twee stukken kunt delen, koop dan een gewone fiets met S&S koppelingen (zie www.m-gineering.nl). Wil je iets ertussen dan zijn er zoals je wel begrijpt diverse mogelijkheden. De Birdy (er is trouwens net een nieuw model) zit dan dicht tegen de Brompton aan, terwijl de Airnimal, de Bike Friday of de Moulton beter fietsen, maar weer lastiger op te vouwen of te delen zijn. De merken die ik nu noem zijn elk voor zich prima fietsen, die ook elk hun specifieke plekje op het spectrum van vouwen naar fietsen innemen. Wat het ideale plekje is moet je zelf bepalen. De enige fietsen die je misschien ook nog kunt bekijken omdat zij voor niet al te veel geld zowel vouwbaar zijn alsook 26 inch wielen hebben zijn de 26 inch modellen van Dahon. In Nederland wordt er maar een (voor vakantiefietsen minder geschikt) model geimporteerd (in het buitenland levert Dahon veel meer varianten van deze fiets), maar daar is misschien een mouw aan te passen (in London gaan ophalen bij Evans?). Het simpelste model (de Espresso) kost in Engeland 300 pond en is een volwaardige vakantie mtb. Vervang op termijn de slechte onderdelen, en je hebt flink plezier.
Wim

Geen ervaring met een Birdy.
Wel met een Bike Friday.
Fietst geweldig.
Is de fiets waarmee ik nu de meeste kilometers maak.
De BF Pocket Llama is een goede vakantiefiets.
Maar vouwt niet zo klein en snel op als een Birdy.
De Pocket Llama heeft BMX-maat wielen. Gangbare ligfietsmaat. 406. Grotere en betere bandenkeuze dan de Birdy-maat.
Ga proefrijden.
Bike Friday is tegenwoordig weer in Nederland te koop.
veel plezier, niko

Ha, mijn favourite onderwerp.
Ik heb een brompton, en ben er heel tevreden mee. Fiets er vaak meer dan 25km op. Vorige week nog een wielrenner mee ingehaald, maar goed, mijn vrouw was toen ook aan het bevallen :-), dus had wat haast....

Over Birdies hoor ik ook bijna alleen maar goede dingen (zijn voor dagelijks gebruik minder praktisch, maar fietsen heel goed). In het tijdschrift van de fietsersbond stond ca 5 jaar geleden een hele beschrijving van iemand die hem had gebruikt voor een reis van noord naar zuid afrika. Positief: iedereen denkt dat de fiets heel goedkoop is, en dat de reizigers dus arm zijn. Daardoor waren de afrikanen extra vriendelijk. En tijdens de zwaarste stukken (wegen met doorns op de weg) konden ze makkelijk meeliften met auto's. Neem wel een recente birdy; de oudere modellen waren niet helemaal juist ontworpen en breukgevoeliger. Ook bleef de zadelpen slecht zitten. Het alu-frame is natuurlijk ook iets kwetsbaarder.

Tegenwoordig ook met Rohloff leverbaar. Heel fijn voor een vouwfiets, want net als bij mijn brompton wordt je knettergek van het onderhoud. De fiets wordt veel vlugger vuil omdat hij zo dicht bij het wegdek zit.

Het duitse merk utopia heeft ook een vouwfiets die op maat samengesteld kan worden en net als de birdy voorzien kan worden van lowriders!
De brompoton heeft ook een voortas, maar ik vind de verbinding tegen het frame wat zwak, en het stuurt zwaarder.

Heel groot voordeel van vouwfietsen: ze verliezen niet veel aan waarde; zeker bromptons zijn tweedehands nauwelijks te krijgen (meestal al binnen 1 dag weg). Alle andere vouwfietsen zijn minder waardevast, omdat ze in het ov-minder handig zijn.

Ik ben bneiuwd naar je keuze! Alexander

Dag allemaal,

Ik merk dat er een aantal Brompton gebruikers onder de wereldfietsers zijn. Zelf wil ik ook graag een Brompton aanschaffen (heb me zojuist even georienteerd). Moet nu kiezen tussen wel of geen bagagedrager en 3 of 6 versnellingen.

Wat hebben jullie en wat raden jullie me aan?

Ook werd ik gewezen op de 'bagagemand' die je voor je fiets (aan het frame) kan monteren. Zag er praktisch uit maar wel prijzig. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,
Karlijne :wink:

Ligt eraan waarvoor je de fiets gaat gebruiken.
Wil je met bagage fietsen, dan zou ik er een met drager aanschaffen.
Aanschafprijs is natuurlijk eenmalig: je moet de waarde afschrijven over flink wat jaren en uitrekenen wat die meerwaarde jou per ritje extra kost.
De waarde van kwaliteit kan aanleiding zijn om wat meer te investeren. Maar kwaliteit kan zich terug verdienen door voorkomen van problemen. Pech kan veel ongemak geven: gebeurdt net op een ongelukkig moment, je moet van alles regelen en soms ben je je fiets ook een tijdje kwijt. Verder kost vervanging en reparatie geld.
Het aantal versnellingen hangt af van waar je denkt te gaan fietsen. Voor stadsritjes en korte tochtjes alleen in het westen van Nederland lijken drie versnellingen voldoende. Voor de Bemelerberg bij Maastricht zou ik kiezen voor minstens zes versnellingen.
Een bagagemand is reuze handig om er wat losse spullen in te doen.
Laat je bij de keuze niet leiden door slechts een fietsenhandelaar. Vraag advies bij meerdere en houd die jongens in de gaten: er zitten echt fratsenmakers bij, die alles op alles zetten om nu juist die fietsen te verkopen die ze kwijt willen.
Ik ben bijna geneigd om te stellen: hoe minder fietsen er staan, des temeer houdt de fietsenhandelaar rekening met de keuze van een juiste fiets voor de individuele klant.

Hoi Karlijne,

Zelf heb ik ook een Brompton. Het voordeel van de versie met bagagedrager is dat je er ook de grotere rij-wieltjes kunt gebruiken voor het rollen van de ingevouwde fiets over bijvoorbeeld het perron of door de supermarkt. Zelf heb ik gekozen voor de zes versnellingen. Bij de drie versnellingenversie is de 1 meestal te licht en de 3 meestal te zwaar. Je hebt dus meer keuze.

Succes,
Martin

Karlijne schreef:Dag allemaal,

Ik merk dat er een aantal Brompton gebruikers onder de wereldfietsers zijn. Zelf wil ik ook graag een Brompton aanschaffen (heb me zojuist even georienteerd). Moet nu kiezen tussen wel of geen bagagedrager en 3 of 6 versnellingen.

Wat hebben jullie en wat raden jullie me aan?

Ook werd ik gewezen op de 'bagagemand' die je voor je fiets (aan het frame) kan monteren. Zag er praktisch uit maar wel prijzig. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,
Karlijne :wink:
De bagagedrager bij de brompton is niet zo practisch: als je er wat op knoopt kun je de fiets niet parkeren (standaard mode bij de brommie: je stapt af en gooit het achterwiel onder de framebuis en de fiets staat)
Bij de bagagemand of de attachetas kun je je spullen tot de laatste vouwhandeling aan de fiets laten zitten. Achteraf kun je die accessoires ook aanschaffen, maar met fiets zijn ze goedkoper

De 6 v uitvoering is een 3 naaf met gehalveerde tussenstapjes. Je gaat dus niet harder of beter omhoog (het bereik wordt een half stapje =16% groter) maar je hoeft niet te licht of te zwaar rijden zoals bij de gewone 3-v naaf
wolf schreef:Zijn er fietsers die ervaring hebben met de Birdy-touring vouwfiets. Meer bepaald kan je deze fiets gebruiken voor een fietsreis in Europa (asfaltwegen, vlak maar ook hier en daar een 'colletje'). Met bepakking (niet al te zwaar, geen tent en kampeergerief). Dit lijkt mij een goed alternatief als je tussendoor ook een traject met de trein wenst te overbruggen.
Graag jullie reacties.
Ik ben zelf nu een aantal jaren in het bezit van een Birdy Grey (met Rohloff Speedhub). Misschien vouwt een Birdy niet zo compact als een brompton, maar zijn rijeigenschappen zijn voor een vouwfiets onovertroffen. Ik heb er meerdere dagtochten van 100 km of meer mee gereden. Ik heb mijn Birdy uitgerust met een fietscomputer en snelheden van 30 km/uur zijn voor een geoefende fietser moeiteloos te halen. Ik heb bij een stormpje in de rug zelfs een keer een snelheid van 50 km/uur gehaald. Kijk voor de ervaringen van reizigers eens op http://www.birdy-freunde.de.

adekruif schreef: Tegenwoordig ook met Rohloff leverbaar. Heel fijn voor een vouwfiets, want net als bij mijn brompton wordt je knettergek van het onderhoud. De fiets wordt veel vlugger vuil omdat hij zo dicht bij het wegdek zit.
ik heb onlangs een nieuwe "schone" vouwfiets gekocht, de beixo. Deze heeft een as als aandrijving. Is volgens de fabrikant onderhoudsvrij. DIt zal wel meevallen (smeren is toch het minste) Maar schoon is het in ieder geval.