Deel 3 van Hanzefietsroute grondig herzien
Geplaatst: wo 09 mar, 2022 11:56
Deel 3 van de Hanzefietsroute (Brandenburg-Keulen-Zaltbommel) was aan een update toe. De auteur van deze gids, Michaël Wannet, is in 2016 overleden. Hoewel we af en toe wel berichten kregen dat een aantal dingen niet meer klopten, was de feedback van fietsers te gering om volledig op te kunnen vertrouwen.
Daarom hebben Luc Oteman en ik de meeste trajecten in 2021 weer eens nagefietst. Gelijk met de nieuwe gids ‘Fietsen naar Berlijn’ (zie hier) is nu een grondig herziene editie van dit deel van de Hanzefietsroute verschenen. De routebeschrijving is bijgewerkt en aan de kaartjes zijn elf nieuwe stadsplattegrondjes toegevoegd. Voor een aantal wegen die te druk zijn geworden, zijn stillere alternatieven gevonden. Ook zijn enkele slecht begaanbare bospaden, waar soms amper op te fietsen viel, vervangen door beter berijdbare routes. Verder is de lijst met campings helemaal nagelopen en vernieuwd. Tenslotte zijn veel nieuwe foto’s in de gids opgenomen. Toch is de gids niet dikker geworden.
Een voorbeeld van de veranderingen zie je hieronder: de pagina’s 100-101 in de oude gids (met mijn aantekeningen; naast deze aantekeningen maakte ik ook foto's en waypoints van allerlei plekken en situaties) en de nieuwe versie.
De klim naar het hoogste punt van de Hanzefietsroute verliep over steile grindpaden door bossen met weinig uitzicht. Nu klim je op minder steil en grotendeels autoluw asfalt naar Wildewiese, met weidse uitzichten over het Sauerland.
De nieuwe autoluwe route door Bamenohl-Finnentrop heb ik wat verduidelijkt met een inzet. Van de Hanzesteden Attendorn en Olpe is er nu een plattegrondje van de binnenstad.
Na Olpe volgde de route vroeger een doorgaande weg naar Iseringhausen, die niet altijd rustig was. Nu maakt de route gebruik van een tot fietspad verbouwde spoorlijn, een goed berijdbaar bospad en enkele autoluwe asfaltwegen.
In de nieuwe gids zijn hellingpercentages > 5% met pijltjes op de kaart gezet.
Ook heb ik gelijk de stationsaanduidingen op de kaart (een rondje met in Duitsland DB en in Nederland NS erin) vervangen door het locomotiefje dat we al jaren in andere gidsen gebruiken.
Tenslotte is de campinglijst is weer up-to-date gemaakt. Van de overige overnachtingsadressen worden jeugdherbergen en een paar natuurvriendenhuizen nog vermeld. Adreslijsten van hotels en pensions nemen veel ruimte in beslag en zijn niet up to date te houden. Daarom zijn deze vervangen door weblinks naar VVV-kantoren, Bett + Bike en enkele boekingssites.
Uiteraard zijn ook de gps-tracks op www.hanzeroute.nl aangepast.
Daarom hebben Luc Oteman en ik de meeste trajecten in 2021 weer eens nagefietst. Gelijk met de nieuwe gids ‘Fietsen naar Berlijn’ (zie hier) is nu een grondig herziene editie van dit deel van de Hanzefietsroute verschenen. De routebeschrijving is bijgewerkt en aan de kaartjes zijn elf nieuwe stadsplattegrondjes toegevoegd. Voor een aantal wegen die te druk zijn geworden, zijn stillere alternatieven gevonden. Ook zijn enkele slecht begaanbare bospaden, waar soms amper op te fietsen viel, vervangen door beter berijdbare routes. Verder is de lijst met campings helemaal nagelopen en vernieuwd. Tenslotte zijn veel nieuwe foto’s in de gids opgenomen. Toch is de gids niet dikker geworden.
Een voorbeeld van de veranderingen zie je hieronder: de pagina’s 100-101 in de oude gids (met mijn aantekeningen; naast deze aantekeningen maakte ik ook foto's en waypoints van allerlei plekken en situaties) en de nieuwe versie.
De klim naar het hoogste punt van de Hanzefietsroute verliep over steile grindpaden door bossen met weinig uitzicht. Nu klim je op minder steil en grotendeels autoluw asfalt naar Wildewiese, met weidse uitzichten over het Sauerland.
De nieuwe autoluwe route door Bamenohl-Finnentrop heb ik wat verduidelijkt met een inzet. Van de Hanzesteden Attendorn en Olpe is er nu een plattegrondje van de binnenstad.
Na Olpe volgde de route vroeger een doorgaande weg naar Iseringhausen, die niet altijd rustig was. Nu maakt de route gebruik van een tot fietspad verbouwde spoorlijn, een goed berijdbaar bospad en enkele autoluwe asfaltwegen.
In de nieuwe gids zijn hellingpercentages > 5% met pijltjes op de kaart gezet.
Ook heb ik gelijk de stationsaanduidingen op de kaart (een rondje met in Duitsland DB en in Nederland NS erin) vervangen door het locomotiefje dat we al jaren in andere gidsen gebruiken.
Tenslotte is de campinglijst is weer up-to-date gemaakt. Van de overige overnachtingsadressen worden jeugdherbergen en een paar natuurvriendenhuizen nog vermeld. Adreslijsten van hotels en pensions nemen veel ruimte in beslag en zijn niet up to date te houden. Daarom zijn deze vervangen door weblinks naar VVV-kantoren, Bett + Bike en enkele boekingssites.
Uiteraard zijn ook de gps-tracks op www.hanzeroute.nl aangepast.