Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Behoud veerpont over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Behoud veerpont over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen

We kunnen in Nederland uiteraard ook kiezen voor Amerikaanse toestanden waarbij je als fietser maar op heel weinig plaatsen een rivier kunt oversteken, of misschien wel helemaal niet, omdat andere vervoermiddelen 'belangrijker' zijn. Dan kies je in de geval dus voor het economisch belang van de doorvoer en export in plaats van voor het welzijn van de mens.
Er zijn regelmatig boten tegen bruggen aan gevaren. Is dat een reden om alle bruggen weg te halen?
Flix schreef:
do 31 mar, 2022 18:14
Als je de drukte ziet op het A'dam-Rijnkanaal, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.

https://www.nu.nl/binnenland/2361592/ve ... kelen.html
Er heeft zich 12 jaar geleden een ernstig ongeval voorgedaan op de A2 met meerdere slachtoffers. Is dit een reden om de A2 maar op te heffen?
Kijk eens naar de beelden van het TV programma Verkeershufters naar gedrag op de snelweg.
Wat is eigenlijk de analyse van het probleem als de veerpont er niet meer voor fietsers zou zijn? Google Maps leert me dat het dan 2,5 km (6-10 min.) om fietsen naar het zuiden of 5 km (12-20 min.) om fietsen naar het noorden zou zijn. En als je 'rechtdoor' wilt fietsen dus tweemaal de genoemde afstanden en tijden. Hoe erg vinden we dit probleem?
Zeker zo vervelend als de genoemde extra afstanden is dat die extra afstanden vaak minder prettige afstanden zijn. In dit geval moet je ofwel door Breukelen heen ofwel langs de snelwegoprit Vinkeveen. Zeker dat laatste is geen inspirerende omgeving.
Bovendien vinden veel mensen het leuk om een pontje als een soort rustpunt in de route te hebben.
In een gebied als waar het hier om gaat zijn de plekken waar je in open gebieden kunt fietsen of überhaupt kunt verblijven zeldzaam. Daarom is zo'n pontje een verlies.
Het probleem is dingen onder het mom 'gevaarlijk' negatief waarderen en vervolgens willen minimaliseren. Risicoloos fietsen (sporten/hobbyen/leven) is niks aan. Kun je net zo goed niet doen.
Voorspelbare reacties weer (behalve die van willem.m hierboven).

Het gaat erom dat als dat pontje relatief weinig gebruik wordt, en in een relatief gevaarlijke omgeving opereert, je dan de afweging kunt maken of je er nog door mee wilt gaan.
Volgens mij worden deze afwegingen continue gemaakt; door ons als fietser op een fietstocht ("pak ik een stukje van deze drukke en mogelijk gevaarlijke weg, of ga ik om?"), en –gelukkig– ook bij de overheid op allerlei niveau's. Niks mis mee. Sterker: een verplichting van individuen en overheden om te overleven. Geef de Darwin-award maar aan een ander.

Wil dus niet zeggen dat ik vind dat dat pontje weg moet, maar het veiligheidsprobleem ter plekke snap ik wel, want ik heb me daar al vaker verbaasd over de hoe dan ook niet zo gelukkige situatie.

Ik geloof trouwens dat het pontje voornamelijk door scholieren wordt gebruikt, die van de westkant van het kanaal in Breukelen naar school gaan. Op zich dus terecht dat mensen het pontje hiervoor willen behouden, denk ik.
Millingen-Pannerden is als ik het goed heb een kabelpont. Van Tiel naar Wamel is gewoon vrije vaart. Daar ga in slalom om de binnenvaartschepen heen.
rockhopper schreef:
di 22 feb, 2022 00:10
Ik vroeg me hetzelfde af. Geen online petitie die ik kan tekenen of een link naar crowdfunding... Beetje een kansloze missie zo.
De petitie kun je nu vinden via de link aan het begin van dit topic.

Mark Harbers, de verantwoordelijke minister, riep destijds als eerste dat hij de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen een 'rotmaatregel’ vond. Later nam Mark Rutte deze term over (zie deze column).
Dat hij nu als minister een pont opheft – een rotmaatregel voor fietsers - voordat er een fatsoenlijk alternatief (een fietsbrug zoals de Liniebrug bij Nigtevegt of de Nesciobrug in Amsterdam) voor in de plaats is gekomen, doet vrezen dat hij nog erger is dan zijn voorgangers, die opvallend vaak door de vroemvroempartij worden geleverd.
Als dit ministerie nu eens voor de verandering naar de voormalige voorzitter van de Fietsersbond was gegaan, was er nog een beetje hoop geweest dat de wind uit een andere hoek zou gaan waaien...
HenkS schreef:
vr 01 apr, 2022 13:57
Millingen-Pannerden is als ik het goed heb een kabelpont. Van Tiel naar Wamel is gewoon vrije vaart. Daar ga in slalom om de binnenvaartschepen heen.
Millingen-Pannerden is een vrij varend fiets/voetveer; een leuk bootje. Omdat de Rijn (preciezer: het Bijlandsch Kanaal) ter plekke erg breed is, is het voor dit veerbootje wat makkelijker een veilige route tussen de vaarroutes te zoeken.

Iets verder stroomafwaarts aan de Rijn (preciezer: Pannerdensch Kanaal) ligt de auto-veerdienst Doornenburg-Pannerden. Dat is een gierpont (kabel verankerd in midden van de rivier).
Flix schreef:
vr 01 apr, 2022 15:40
Millingen-Pannerden is een vrij varend fiets/voetveer; een leuk bootje. Omdat de Waal (preciezer: het Bijlandsch Kanaal) ter plekke erg breed is
Klopt, het veer Millingen - Pannerden is een vrij-varende pont, ik zou daar niet graag op een boot aan een kabel van de ene oever naar de andere gaan. Echter, het is ter plekke van de overtocht niet de Waal die daar erg breed is, maar de Rijn, waarschijnlijk dat het daarom Millingen aan de Rijn heet. Het Bijlandsch Kanaal ligt dan weer nét iets verder stroom-op, over een lengte van een paar honderd meter liggen er geen kribben aan de Millings / Duitse kant maar wordt de oever gevormd door een kaarsrecht gedeelte gemaakt van kribstenen.
Bedankt voor het verhaal. Ik wist niet dat het water dat uit Duitsland komt zó vaak en al zo snel van naam verandert: Rijn, Bijlands Kanaal, Waal, Lek, IJssel... Lastig hoor. In Limburg komt uiteindelijk gewoon alles in de Maas, of ze daar nu bochten uitgehaald hebben of niet.
Als ik kaarten bekijk lijkt de noordelijke veerstoep van dat pontje toch op De Bijland te liggen.
Ik ben er wel eens mee over gegaan op een moment van drukke scheepvaart. Best een pittige overvaart met stevige golfslag!
Speeder300 schreef:
vr 01 apr, 2022 16:03
Echter, het is ter plekke van de overtocht niet de Waal die daar erg breed is, maar de Rijn, waarschijnlijk dat het daarom Millingen aan de Rijn heet. Het Bijlandsch Kanaal ligt dan weer nét iets verder stroom-op...
'De Waal' was een een verschrijving, en al verbeterd voordat jij postte.
Verwarrend wel, want de bocht die het Bijlandsch Kanaal afsnijdt is die van de toenmalige Boven-Waal en heet nu Oude Waal. Het pontje vaart naar de Bijland, en bevindt zich dus wel degelijk in het Bijlandsch Kanaal.
Om dan maar even te mierenneuken. :twisted:
Leon schreef:het water dat uit Duitsland komt zó vaak en al zo snel van naam verandert:
Ik heb wel eens geprobeert dit uit te leggen aan een Engelsman.
Die begreep er niks van.
Ik ook niet trouwens.😄
Leon schreef:
vr 01 apr, 2022 16:15
Ik wist niet dat het water dat uit Duitsland komt zó vaak en al zo snel van naam verandert: Rijn, Bijlands Kanaal, Waal, Lek, IJssel... Lastig hoor. In Limburg komt uiteindelijk gewoon alles in de Maas, of ze daar nu bochten uitgehaald hebben of niet.
Grappig dat je juist dit fenomeen aanhaalt; ik heb een tijd meegevaren bij een sleepdienst- en bergingsbedrijf in de binnenvaart, en een bekend grapje onder de Duitse schippers (om het karakter van de Nederlander te schetsen) is dat de Rijn door een aantal landen gaat en meer dan 800 km gewoon Rijn heet, maar de laatste honderd kilometer moet hij door Nederland en dan krijgt hij een keer of zes een andere naam voordat hij de zee bereikt.
Toch valt het best te verklaren. Het stroomgebied van de Rijn is sinds de menselijke bewoning nauwelijks veranderd. Behalve in de delta, precies waar wij wonen. Per eeuw kon de loop van de verschillende rivieren hier behoorlijk veranderen. Kijk maar naar de reden van het graven van het Bijlandsch Kanaal. Hadden ze dat niet gedaan, had ‘de Rijn’ weer ergens anders gelopen. Pas door dit soort waterwerken kwam de delta-dynamiek ten einde. Maar toen waren al die namen natuurlijk al toegekend.
Dit kaartje maakt het hopelijk duidelijk (zie Wikipedia). Ook leuk om te zien hoe het Rijnwater over de verschillende vertakkingen verdeeld wordt.

Afbeelding
Het blijft bijzonder dat de rivier door Rotterdam ook Maas heet, ik denk niet dat er ook maar een liter maaswater door stroomt.
Vroeger wel. Meer dan de helft van de Maas stroomde door Rotterdam.

Op het kaartje dat Kees Swart zie je ook nog de loop van de Rijn in de Romeinse tijd, de Limes Germanicus. Nu de Kromme, Leidse en Oude Rijn.
Nu stroomt er inderdaad geen Maaswater meer door Rotterdam (afgezien van het drinkwater uit spaarbekkens in de Biesbosch, dat na het doortrekken van Rotterdamse toiletten en het leeglopen van Rotterdamse baden via het riool in de Nieuwe Maas terechtkomt). Vroeger was dat anders.

Wikpedia meldt hierover: Tot ongeveer 1870 stroomde de Maas via wat nu de Afgedamde Maas is naar de Waal bij Woudrichem, om zo samen de Merwede te vormen. De Merwede stroomde via de Beneden-Merwede naar Dordrecht en splitste zich daar in Oude Maas en Noord, deze laatste wordt later samen met de Lek de Nieuwe Maas. Ten westen van Rotterdam kwamen (en komen) Oude en Nieuwe Maas samen om zo via een dubbele monding rondom het eiland Rozenburg als Scheur en Brielse Maas in de Noordzee te komen. Het water dat toen door het centrum van Rotterdam stroomde, bevatte meer dan de helft van het totale Maaswater en op basis daarvan kan Rotterdam zich best Maasstad noemen.

Overigens zal niet al het Maaswater destijds Dordrecht hebben bereikt, omdat een deel ervan in de Biesbosch zal zijn weggevloeid voordat het Dordrecht kon bereiken. Voor de Sint Elisabethsvloed in 1421 moest de Biesbosch echter nog ontstaan, en moest al het Maaswater naar Dordrecht stromen, waar het twee kanten op kon: rechtsaf via de Noord naar de Nieuwe Maas of linksaf via de Oude Maas. Tot voorbij Dordrecht waren alle mogelijke uitgangen naar het zuiden toen afgedamd door het dijkenstelsel van de Grote Waard, zoals de kaart hieronder laat zien. Al is het wel verwarrend dat de Noord, de Nieuwe Maas en oostelijke deel van de Oude Maas hier allemaal de Merwe worden genoemd - als verlengstukken van wat tegenwoordig de Merwede heet. De Merwede is trouwens de naamgever van de voorloper van het Amsterdam Rijnkanaal: het Merwedekanaal. Waarmee we weer terug zijn gekomen in het kanaal van het bedreigde fietspontje ;-).

Afbeelding