Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ugly Houses - Forum Wereldfietser

Ugly Houses

155 berichten
Hi, van de Sint kreeg ik dit jaar het boekje 'More Ugly Belgian Houses' van Hannes Coudenys. Hilarisch om zoveel lelijkheid bij elkaar te zien, zeker in combinatie met de grappige teksten.

1696.jpg
Zie ook:
https://www.instagram.com/uglybelgianhouses/?hl=nl
https://www.cursor.tue.nl/nieuws/2019/o ... saai-huis/

Toch beperken deze uitwassen van smaak zich niet tot België. Lelijke woningen staan op veel plekken. Waarschijnlijk ook in je eigen plaats of misschien woon je zelf in zo'n gedrocht (zodat je in elk geval geen last hebt van het uitzicht erop). En om nou te zeggen dat de Nederlandse Vinex-wijken zo geslaagd zijn gaat ook wat ver.

Welke Ugly Houses heb jij gezien tijdens een fietstocht?
don't try this at home
heerlijk!
willem.m schreef:
zo 26 dec, 2021 11:57
Toch beperken deze uitwassen van smaak zich niet tot België.
Nee, maar als ervaren grensfietser van wie zeker tweederde van alle fietstochten over de Vlaamse grens voeren kan ik je er van verzekeren dat ten opzichte van Nederland de Belgen het maken van lelijke huizen tot ware kunst verheven hebben.
Ik zal een dezer dagen mijn verzameling foto's eens bekijken.
We hebben 'm nog wel rechtop proberen te zetten, geen gezicht zo :wink:
IMG_4427.JPG
IMG_4427.JPG (32.94 KiB) 3435 keer bekeken
Dit huisje is de laatste paar dagen blauw verlicht.
Dat gebeurt alleen bij vorst.

Nog een geval van een omgevallen huisje.
Capture.jpg
Da's een kunstwerk.

Misschien dat er in het nuchtere noordoosten wat minder wansmaak is dan in het katholieke zuiden der Lage Landen?

Het leukste vind ik zelf de woonhuizen waarvan de architect oprecht overtuigd is van het smaakvolle ontwerp, maar wat niet door iedereen wordt gedeeld. Kritiek daarop is uiteraard niet de bedoeling, getuige de (al dan niet verzonnen) verontwaardigde reacties, in de inleiding van het nieuwe boekje, van (fictieve) architecten en huiseigenaren naar aanleiding van de website Ugly Belgian Houses.

@Leon: Ben benieuwd waarmee je op de proppen komt. Probeer wel te doseren, want een mens kan maar een beperkte hoeveelheid wansmaak per keer aan.
Ik vind het probleem niet zozeer de Vlaamse architecturale wansmaak, maar wel het feit dat je ongeveer overal met die wansmaak geconfronteerd wordt. Een gevolg van het feit dat je in Vlaanderen ongeveer overal mag bouwen, ook waar je dat beter niet doet.
Het probleem ervan dat kennelijk iedereen zijn huis mag tekenen en bouwen is dat alle huizen verschillend zijn, maar geen van allen herkenbaar zijn.
Leon schreef:
zo 26 dec, 2021 17:28
Het probleem ervan dat kennelijk iedereen zijn huis mag tekenen en bouwen is dat alle huizen verschillend zijn (...)
Misschien is het omdat ik al mijn hele leven in Vlaanderen woon, maar ach ... Waarom niet? In de stad heeft een zekere uniformiteit de voorkeur, maar daarbuiten doen mensen maar wat ze willen.
Mochten die uitingen van Vlaamse creativiteit mooi samen staan in groepen en groepjes, op met overleg gekozen plaatsen dicht bij de dorpskern, en met vrije ruimte tussen die kernen, dan zou het allemaal niet zo erg zijn. Maar Vlaamse huizen staan overal: lange linten, of midden in een veld, of langs een rustige veldweg, of in het bos, of eenvoudigweg in the middle of nowhere. En vaak ook nog eens op enorme lappen grond, waarop gemakkelijk twee, drie of vier huizen hadden kunnen staan.
Ik ben onlangs gaan fietsen met twee Spanjaarden en een Mexicaan en die geloofden hun ogen niet. Mag dat allemaal in België?
Helaas, het mag.
Gegroepeerde lelijkheid kan een zekere charme hebben. Uitgesmeerde lelijkheid is, wel, lelijk.
derdekeer schreef:
zo 26 dec, 2021 18:58
Mochten die uitingen van Vlaamse creativiteit mooi samen staan in groepen en groepjes, op met overleg gekozen plaatsen dicht bij de dorpskern, en met vrije ruimte tussen die kernen, dan zou het allemaal niet zo erg zijn. Maar Vlaamse huizen staan overal: lange linten, of midden in een veld, of langs een rustige veldweg, of in het bos, of eenvoudigweg in the middle of nowhere.
En die verschrikkelijke ruimtelijk ordening heeft allerlei nadelen.

Een daarvan is dat die de gemeenschap gigantisch veel geld kost. Want die mensen die afgelegen wonen betalen evenveel voor hun gas, water, elektriciteit, internet, riolering en het gebruik van de wegen terwijl het veel meer kost om die voorzieningen tot bij die mensen te krijgen. Anderen betalen daardoor een pak meer (via belasting of hogere prijzen).

Daarnaast: versnippering, auto-afhankelijkheid, overmatige verharding, ...

De lelijkheid van de huizen is in België nog het kleinste woningprobleem.
Revanho schreef:
zo 26 dec, 2021 22:25
... De lelijkheid van de huizen is in België nog het kleinste woningprobleem.
Maar toevallig is die lelijkheid wel het onderwerp. 🙃

Hebben jullie nog foto's die je zou willen delen?
derdekeer schreef:
zo 26 dec, 2021 18:58
Leon schreef:
zo 26 dec, 2021 17:28
Het probleem ervan dat kennelijk iedereen zijn huis mag tekenen en bouwen is dat alle huizen verschillend zijn (...)
Misschien is het omdat ik al mijn hele leven in Vlaanderen woon, maar ach ... Waarom niet? In de stad heeft een zekere uniformiteit de voorkeur, maar daarbuiten doen mensen maar wat ze willen.
Het is een misverstand dat in België zomaar alles mag. Meestal ben je gebonden aan een heleboel voorwaarden zoals kroonlijsthoogte (dakgoot), verplicht hellend dak, minimale afstand tot de buren, afstand tot de straat en dergelijke. Er is als het ware een enveloppe vastgelegd waarbinnen je huis moet passen. Maar binnen die enveloppe ben je redelijk vrij, hoewel sommige verkavelingsvergunningen zelfs zaken als de kleur van de gevelsteen vastleggen.

Spijtig genoeg gaat dit stedenbouwkundig over details en leidt het niet tot aangenaam woongebied. Één van de grote problemen is dat stedenbouw stelselmatig is doorgeschoven naar lagere niveaus en nu geheel in de handen ligt van de gemeenten die hiervoor niet uitgerust zijn:
https://www.mo.be/nieuws/kan-de-betonstop-er-komen-als-de-gemeenten-hem-niet-kunnen-betalen schreef: Ook de lokale context maakt het gemeenten moeilijk om de betonstop in de praktijk om te zetten. Burgemeesters en schepenen kennen veel inwoners van hun gemeente persoonlijk. Dat maakt het vaak moeilijk om zware knopen door te hakken, onder andere met het oog op steun bij de eerstvolgende verkiezingen. ‘Voor een lokale mandataris ligt dat gevoelig, omdat die net binnen een beperkte kring zijn stemmen moet vinden’, zegt de directeur grondgebiedszaken van een kustgemeente.

In kleine gemeenten spelen ook persoonlijke relaties vaak een grote rol. ‘De banden met ontwikkelaars zijn soms frappant’, vertelt een medewerker ruimtelijke ordening. ‘Het zijn broers, zussen, partners of kinderen (van een politiek mandataris, red.). Dan kan je niet verwachten dat er een consequent beleid wordt gevoerd in Vlaanderen.’
Heel dit artikel over de zogenaamde betonstop is trouwens de moeite als je in Belgische stedenbouw geïnteresseerd bent, het is een herwerkte versie van een masterproef journalistiek.

Edit smart quotes uit links gehaald
PS Sinds ik dit huis aan Ugly Belgian Houses getipt heb via Facebook —het staat ook in het eerste boek — duikt dit overal op, tot in reclame van Palm (of was het ander bier?) toe.

Edit link
Bij mij werkt de link niet, bdr.

Hieronder een huis in Empel dat misschien niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Al wijkt het met de omgekeerde bbq-vorm vooral af van de norm in een woonwijk, en is het in ieder geval niet kitscherig.

PXL_20211227_091829238-01.jpeg
Terwijl ik zojuist de foto maakte, stapte een man uit de auto die me vroeg of ik het huis mooi vond en zei dat ik vooral ook van de andere kant een foto moest maken. Hij bleek de eigenaar.
bdr schreef:
ma 27 dec, 2021 09:02
PS Sinds ik dit huis aan Ugly Belgian Houses getipt heb via Facebook —het staat ook in het eerste boek — duikt dit overal op, tot in reclame van Palm (of was het ander bier?) toe.
Het is dan ook wel een schoolvoorbeeld! :shock:

Groetjes,

Carl
willem.m schreef:
zo 26 dec, 2021 16:31
@Leon: Ben benieuwd waarmee je op de proppen komt. Probeer wel te doseren, want een mens kan maar een beperkte hoeveelheid wansmaak per keer aan.
Ik blijk toch niet zo heel veel foto's ervan te hebben. Kennelijk heb ik ooit besloten liever leukere foto's te maken, of meer fietsgeralateerde, wat op zich ook leuker is.
Ik beperk me dan maar tot deze drie al wat oudere foto's uit 2001 met één thema: dat ik me altijd verbaasd heb over de vanzelfsprekendheid dat de auto's in (!) huizen de grootste kamer hebben, meestal groter dan de hoofdslaapkamer en zeker veel groter dan de kinderslaapkamers. Het maakt duidelijk waar de prioriteit in het gezin ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik weet niet wat de gewoonten zijn in België, maar ik heb altijd in huizen gewoond waarbij de aanwezige garage gebruikt werd voor andere zaken dan het parkeren van een auto.

In mijn garage staat (naast heel veel overbodige troep die nodig weg moet) kampeerspullen, oude jassen, de wijnvoorraad, mineraalwater, skispullen en fietsen en een hoek voor fietsonderhoud.

De standaard garage zoals die in of aan veel woonhuizen te vinden is, is vreselijk klein als je er werkelijk een auto wilt parkeren.(spiegels inklappen!)
Bovendien ruik je altijd de benzinegeur door het huis. Lekker buiten laten dus, of je moet een aparte losse garage hebben of carport.
Op zich is dit niet een ugly huis, maar ja, wat doe je er vervolgens mee, hè. :(
Knipselh.JPG
JanH schreef:
ma 27 dec, 2021 13:36
Op zich is dit niet een ugly huis, maar ja, wat doe je er vervolgens mee, hè. :(
Een fraai exemplaar van een opgelelijkt woonhuis!

@joris @leon:
Over inpandige garages gesproken, zie deze klassieker: https://youtu.be/GfQlWCufkRo

Editiepajot_Liedekerke_kleine_garage_Foto_Jacky_Delcour.jpg
JanH schreef:
ma 27 dec, 2021 13:36
Op zich is dit niet een ugly huis,
Ook zonder die zonnepanelen is het een tamelijk elkaar geraapte collectie van stijlelementen. Men wilde een fermette*, maar niet heus natuurlijk. Dan maar zo.
Het halletje ziet er uit alsof ze dat in eerst vergeten hadden en en dan maar in de voortuin getekend.

*: In het Nederlands min of meer te vertalen als boerderijtje.