Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

548 berichten
DSC_6199.JPG
Insectenhotel met graafwerk van een ongenode gast.
Sorry, ik krijg de foto niet recht.
Let op, overstekend wild
DSC00545.JPG
Ging ik gisteren een brief wegbrengen naar de brievenbus (2 km) en zag ik daar in een wei tegenover de kerk in mijn dorp een ooievaar staan....! En zo dichtbij.
Ooievaar.jpg
11580.image0.jpeg
Deze was vrij tam.
Ajakkes, die scherpe kastanjes! Lang geleden plaagden onze schoolkinderen met elkaar door die kastanjes te gooien, want er stonden kastanjebomen voor mijn oude school in Amsterdam. Die prikten zo venijnig door je kleren heen, soms met jeuk als gevolg.... Die bomen staan er nog. Afgelopen zondag liep premier Rutte nog langs dat schoolgebouw en te zien op TV.
DSCF3795.jpg
IMG-20220130-WA0005.jpg
Afgelopen zondag gespot in het Aamsveen door een vriend van mij.
Niet helemaal fotografie maar dit overkwam mij afgelopen zondag

Heel bijzonder. Hoe waren de ree en jij eraan toe na de botsing?
Wij beiden kwamen met de schrik vrij, ook de fiets had niets. Ik had gelukkig nog mijn lowriders gemonteerd, dus is de ree niet tussen de spaken gekomen.
Na een week van veel regen was de Maas weer eens een stukje omhoog gekomen. Dan zijn langs de oevers alle sporen van de schotse hooglanders, konikpaarden en zwijnen gewist en kun je veel nieuwe sporen zien.
Onderstaand spoor is uiteraard van een hond. Of is het er een van een wolf?
Ik kon er online niet genoeg over vinden, behalve dat de pootafruk van een hond zelden langer is dan 9 cm. Deze is 10 cm lang.
Het zou niet raar zijn als er daar een wolf heeft gelopen. Binnen 10 km richting België zijn ze met zekerheid gezien en het gebied ertussen is een mooi gebied voor een wolf. De Maas overzwemmen mag ook geen punt zijn, natuurlijke oevers genoeg.
Ik heb nog goed om me heen gekeken, maar niks te zien. Ik hou mijn camera in de aanslag.
Afbeelding
Leon schreef:
do 10 feb, 2022 16:03
... Het zou niet raar zijn als er daar een wolf heeft gelopen...
Ik denk dat er een Gulpener korenwolf rondzwerft. 😉

GULPENER_korenwolf-single_v2.jpg
Ik weet niet of je het weet maar wolven lopen tegenwoordig gewoon op straat hoor:
Thuisverpleegkundige filmt wolf op straat in Bree: “Wat als dit een schooldag was?”
Een thuisverpleegkundige die onderweg was voor haar werk, kruiste zondagochtend om half acht in elk geval het pad van een wolf, vlak bij de plaats van gebeuren. Zondag 26 december 2021
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211226_94779257

Ze doden ook vee vlak bij huis. 97 stuks in 2020 alleen in Belgisch Limburg: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220203_97261529
Jazeker weet ik dat. En ik vind je foto ook juist leuk omdat deze nieuwsgierigheid opwekt. Ik kon het alleen niet laten om over bier te beginnen...

Ik heb een smiley aan mijn bericht toegevoegd.
willem.m schreef:
do 10 feb, 2022 17:04
Ik kon het alleen niet laten om over bier te beginnen...
Hahahaha! Proost dan!
willem.m schreef:
do 10 feb, 2022 16:09
Ik denk dat er een Gulpener korenwolf rondzwerft. 😉
Aan de sporen te zien waag ik het te betwijfelen.
Er bestaan naast wolven ook grote hondensoorten zoals Loebas van Donald Duck.

Dit al bekende filmpje is in de straat náást mijn molen gemaakt! https://www.youtube.com/watch?v=Y0rE_xOeZeQ
Martin je hebt gelijk. De eenden waren daar immers ook en die heb ik wel gezien. :D
Leon schreef:
do 10 feb, 2022 16:03
Na een week van veel regen was de Maas weer eens een stukje omhoog gekomen. Dan zijn langs de oevers alle sporen van de schotse hooglanders, konikpaarden en zwijnen gewist en kun je veel nieuwe sporen zien.
Onderstaand spoor is uiteraard van een hond. Of is het er een van een wolf?
Ik kon er online niet genoeg over vinden, behalve dat de pootafruk van een hond zelden langer is dan 9 cm. Deze is 10 cm lang.
Het zou niet raar zijn als er daar een wolf heeft gelopen. Binnen 10 km richting België zijn ze met zekerheid gezien en het gebied ertussen is een mooi gebied voor een wolf. De Maas overzwemmen mag ook geen punt zijn, natuurlijke oevers genoeg.
Ik heb nog goed om me heen gekeken, maar niks te zien. Ik hou mijn camera in de aanslag.
Afbeelding
Mooi prenten maar dit zijn afdrukken van een hond.
Je kunt dit zien aan de stand van de tenen, bij de wolf is er meer negatieve ruimte tussen de voorste tenen (3 en 4) en het middenvoetkussen. De voet van een wolf is ook wat spitser dan van een hond die wat radialer van vorm is waarbij de tenen wat meer zwabberen zoals op de foto. Maar eerlijk toegeven op basis van een enkele prent is dit vaak niet te zeggen want er zijn ook grote honden met een krachtige pootafdruk van 10cm of meer. We noemen het pas wolf als de prenten in gesnoerde draf over een rechte lijn van minimaal 100 meter doorloopt waarbij de achtervoet afdrukt in de voorvoet (dubbelprent).
Hoe weet ik dit? Het is mijn werk en ben als ecoloog betrokken bij de komst van de wolf naar Nederland.

groet Johan
Nu weten wij het ook. Dankjewel! 8)
(Als je plaatjes hebt om e.e.a. te verduidelijken: graag)
Mar wat is negatieve ruimte?

Ik ga zodra het wat leuker weer is toch ook weer in België fietsen, dus dubbel kans op wolf. 2 x bijna niks is immers tot twee keer zo veel kans. :wink:
Negatieve ruimte is een term voor het gedeelte van de voet wat niet afdrukt in de onder grond.
Dus het gedeelte tussen de tenen en het middenvoetkussen. Bij een wolf staan de tenen wat verder naar voren dus is er meer negatieve ruimte.
Of vergelijk het met een profiel van een fietsband. Je bandprofiel drukt omgekeerd af in bijvoorbeeld zand of modder. De delen van de band dieper in het profiel liggen drukken niet af (negatief), maar vertellen zeker wel iets over de vorm en grip van het profiel.

Ik kan wel wat plaatsjes laten zien van wolven prenten, maar misschien gaat dat te ver voor dit forum.

gr Terra