Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

531 berichten
Voor mij is fietsen en wandelen onlosmakelijk verbonden met foto's maken.
Hoewel ik het grootste deel van mijn leven op het platteland heb doorgebracht wist ik tot vorig najaar naast merel, mus en meeuw een enkele andere vogel te onderscheiden.
Vorig jaar heb ik een kleine camera met een grote telelens aangeschaft (DSC-HX90V) en dankzij beeldherkenning met Obsidentify, en Merlin en geluidsherkenning met BirdNET heb ik de eerste stappen gezet.
De camera gebruik ik als een soort van verrekijker en dan thuis uitzoeken wat het is.
Het beeld was me uiteindelijk te vaag en ben overgestapt naar een DSC-HX400V, betere lens, zelfde sensor maar/dus veel betere foto's.
Het lastige van de betere camera is dat deze niet meer in een achterzakje van mijn fietsshirt past en daar baal ik wel een beetje van.

Ik weet nauwelijks iets van planten en dieren maar vraag regelmatig aan mensen die er kennelijk weet van hebben
DSC00174_2_1.JPG
wat ze waarnemen. Zo wezen deze mensen mij op dit baardmannetjesvrouwtje
DSC00164.JPG
wat ik vervolgens aan mijn balboekje heb kunnen toevoegen.
Inmiddels zijn buizerd, torenvalk, witgat, smient, wintertaling en bruine kiekendief geen onbekenden meer voor mij.

Mijn foto's zijn niet speciaal, daarvoor heb je de kenners die de mooiste foto's kunnen maken.
Ik nodig jullie uit om ook planten en dieren die je onderweg op de fiets (tijdens een rustpauze) aantreft hier te delen.

EDIT
Zoals Leon opschreef is waarneming.nl het startpunt voor plant- en dierherkenning op je computer, dezelfde club als Obsidentify.

EDIT
Niet alleen op de fiets, ook bij een wandeling of in je eigen tuin.
Gewoon foto's van dieren en ook planten.
Leuk idee, dit jaar, slechtvalken langs de Maas, in de buurt van Dinant,
D7S_6546 - copy.jpg
D7S_6576 - Copy.jpg
Tijdens een overnachting op een bivakzone, een natuurliefhebber ontmoet die "al" de dieren van belgie probeerde af te vinken.... wist niet dat er ook boomkikkers bij ons leven....
Ik heb geen idee wat er op het menu staat van slechtvalken.
Is die duif een maaltijd of een toevallige passant?

Die mensen die bijna alles weten vind ik prachtig.
In Limburg afgelopen juli een man die 2000 van de 4000 in Nederland wonende nachtvlinders op de een of andere manier kent, of die man vorige maand bij Diepenheim die een encyclopedie over paddestoelen uit zijn hoofd leek te kennen.
Vragen opent poorten.
45423ADA-F473-4C2C-949A-4D00DC432048.jpeg
Leuk onderwerp!

Vakantie juni 2021, kris kras door Nederland.
E5887DB1-B5DF-4FA7-A4CC-A4BCCB1DF779.jpeg
2EACDAEC-4C1E-4C27-AD58-E1D62459435B.jpeg
229F76EE-BB93-459B-A4D0-CCA6926482F6.jpeg
547D50D9-F56A-4347-B199-59746202161D.jpeg
6BC9D587-2070-4B70-A7B4-B02A35085956.jpeg
Poppink schreef:
vr 26 nov, 2021 23:18
Voor mij is fietsen en wandelen onlosmakelijk verbonden met foto's maken.
..
overgestapt naar een DSC-HX400V
..
Het lastige van de betere camera is dat deze niet meer in een achterzakje van mijn fietsshirt past en daar baal ik wel een beetje van.
..
Ik weet nauwelijks iets van planten en dieren maar vraag regelmatig aan mensen die er kennelijk weet van hebben
..
Inmiddels zijn buizerd, torenvalk, witgat, smient, wintertaling en bruine kiekendief geen onbekenden meer voor mij.
..
Mijn foto's zijn niet speciaal, daarvoor heb je de kenners die de mooiste foto's kunnen maken.
Zes keer herkenbaar. Ooit begonnen met landschapsfotografie vind ik het tegenwoordig heel leuk om dieren en vooral vogels te fotograferen. Vogels hebben immers een vrijheid waar wij als fietsers alleen van kunnen dromen. Zitten wij in 2D op het aardoppervlak te krabbelen, komen zij moeiteloos hoog over ons heen en genieten constant van het uitzicht dat wij alleen even bovenop de col hebben.
@2 en 3: Canon SX60, vergelijkbaar met jouw HX400, voor weinig geld gescoord om achteloos in de stuurtas te mikken. Ik bescherm hem met een fleecemuts.
@4 en 5 De camera ziet inderdaad veel meer dan ik, ook meer dan met de verrekijker. Het is inderdaad handig om thuis te bekijken wat je geschoten hebt. Vaak zoek ik thuis op hoe het komt dat dat dier daar verzeild is geraakt en of het bijzonder is. Bijzondere waarnemingen voer ik wel eens in in waarneming.nl. Daar kun je ook zien wie de soort op een plek al eerder heeft gezien. Dat is meestal teleurstellend want er zijn inderdaad mensen die best ernstig waarnemingenthousiast zijn. Mensen met duizenden ingevoerde waarnemingen met bv 250 soorten (!) vogels.
Ook mijn foto's zijn ook niet speciaal, zelfs niet erg scherp, maar ik heb ze zelf gezien.
De onderstaande foto heb ik niet gemaakt in een stil natuurgebied waar ik urenlang op de loer heb gelegen. Het was langs de provinciale weg tussen Valkenburg en Schin op Geul op drukke een dag met auto's, bestelbusjes, motoren, wielrenfietsers, mountainbikers, e-bikers en wandelaars die langs me heen gingen. Het recept: zien, remmen, afstappen, camera pakken en fotograferen. Gelukkig waren de rode wouwen druk met elkaar en voerden ze minuten lang hun kunsten uit. Het mikken met een supertelelens (1365 mmeq) in maximale stand via een brakke zoeker op een stuntvliegende roofvogel is best lastig.
Afbeelding
Al eens eerder ergens gepost maar ik blijf het mijn mooiste vogel-foto vinden... Gemaakt met Nikon P900 tijdens een fietstocht.
DSCN4198-1 - kopie.JPG
Ik wist dat deze foto kwam om de mijne hoog te overvleugelen. 8)
Ik heb wel eens een ijsvogel gezien en weet dat die beesten meestal maar 0,001 seconde stil zitten en je al van 787 meter afstand zien aankomen.
Poppink schreef:
za 27 nov, 2021 00:06
Ik heb geen idee wat er op het menu staat van slechtvalken.
Is die duif een maaltijd of een toevallige passant?

Die mensen die bijna alles weten vind ik prachtig.
In Limburg afgelopen juli een man die 2000 van de 4000 in Nederland wonende nachtvlinders op de een of andere manier kent, of die man vorige maand bij Diepenheim die een encyclopedie over paddestoelen uit zijn hoofd leek te kennen.
Vragen opent poorten.
In de open ruimt en in volle vlucht is de bosduif zeker een maaltijd.
Zoals hier op een tak zit ze veilig, ook als ze terugvliegt naar het achterliggende bos, als ze (in mijn richting) over de maas gaat vliegen zou het wel heel vlug gedaan kunnen zijn....

en hier een koppel torenvalken ergens in Normandië....
D7S_8002 (3).JPG
Ik neem aan dat je die uil tijdens het fietsonderhoud gefotografeerd hebt? We moeten immers wel een beetje bij het hoofdonderwerp blijven. ;-)

Wilde dieren aaien is geen goed idee. Zo zijn 29 Konikpaarden die in het Oostvaardersveld bij Lelystad stonden afgelopen week geslacht omdat ze door mensen benaderd, geaaid en gevoerd zijn:
https://nos.nl/artikel/2407071-opdringe ... nde-oproep
ik ken het probleem van te groot om altijd mee te nemen, ik heb een canos eos 70d met een sigma 170-500 zoomlens. best groot ook voor een fietstas, maar je maakt wel mooie fotos zoals deze jonge bosuilen in mijn tuin.
1D62339B-F69D-42BC-B40B-D9031F19DE29.jpeg
Leon schreef:
za 27 nov, 2021 19:29
Ik neem aan dat je die uil tijdens het fietsonderhoud gefotografeerd hebt? We moeten immers wel een beetje bij het hoofdonderwerp blijven. ;-)

Wilde dieren aaien is geen goed idee. Zo zijn 29 Konikpaarden die in het Oostvaardersveld bij Lelystad stonden afgelopen week geslacht omdat ze door mensen benaderd, geaaid en gevoerd zijn:
https://nos.nl/artikel/2407071-opdringe ... nde-oproep
Foto's verwijderd, het was een tamme eland die bij een boerderij verbleef, hoor.
Inderdaad niet vanuit m'n fiets gefotografeerd (excuses :oops:) , maar deze hier wel:
Afbeelding 160.jpg
Bonte kraai, gefotografeerd vanuit mijn fiets in een park in Karlstad, Zweden. Op nog geen drie meter afstand. Daar een zomerse verschijning, bij ons nu en dan als wintergast.
In tegenstelling tot wat in vogelboeken staat, zijn bonte kraaien in Zweden niet zwart-grijs, maar zwart-lichtbruin. Wij noemen ze altijd 'Japies'.
Leon schreef:
za 27 nov, 2021 19:29
Ik neem aan dat je die uil tijdens het fietsonderhoud gefotografeerd hebt? We moeten immers wel een beetje bij het hoofdonderwerp blijven. ;-)
Van de topicstarter hoeft dat niet:
Poppink schreef:
vr 26 nov, 2021 23:18
EDIT
Niet alleen op de fiets, ook bij een wandeling of in je eigen tuin.
Gewoon foto's van dieren en ook planten.
maar zelf vind ik het toch wel aardiger om hier foto's genomen op fietstochten te zien. Voor foto's vanuit de schuilhut in de tuin ga ik wel naar https://www.birdpix.nl/ of https://www.nederpix.nl/ .

Groetjes,

Carl
Beetje respect voor de TS graag. 😉

Ook als iemand het in de rubriek Kletspraat over Carnaval, parachutespringen, eierkoeken of Maya-cultuur wil hebben, dan mag dat gewoon, zelfs als het niks met fietsen te maken heeft. Of je daar dan interesse in hebt en bijdragen aan levert mag je vervolgens zelf weten.
willem.m schreef:
zo 28 nov, 2021 11:43
Ook als iemand het in de rubriek Kletspraat over Carnaval, {knip} wil hebben, dan mag dat gewoon, zelfs als het niks met fietsen te maken heeft.
Foto's maken van vogels in de tuin prima, maar waar ligt de grens? :wink:
Leon schreef:
zo 28 nov, 2021 12:20
willem.m schreef:
zo 28 nov, 2021 11:43
Ook als iemand het in de rubriek Kletspraat over Carnaval, {knip} wil hebben, dan mag dat gewoon, zelfs als het niks met fietsen te maken heeft.
Foto's maken van vogels in de tuin prima, maar waar ligt de grens? :wink:
Bij het tuinhek? ;-)
Leon schreef:
zo 28 nov, 2021 12:20
willem.m schreef:
zo 28 nov, 2021 11:43
Ook als iemand het in de rubriek Kletspraat over Carnaval, {knip} wil hebben, dan mag dat gewoon, zelfs als het niks met fietsen te maken heeft.
Foto's maken van vogels in de tuin prima, maar waar ligt de grens? :wink:
Minstens 1 foto in je post lijkt me een goede grens.... ;-)
D7S_1115 (2).JPG
D7S_0837 (2).JPG
D7S_0788 (2).JPG
D7S_0747 (2).JPG
D7S_0720 (2).JPG
PS, als je op de fotos doorklikt worden ze opgeladen met een hogere resolutie...
Tijdens mijn fietstochten maak ik graag foto's. Geen vakantiekiekjes, maar vooral van bijzondere flora en fauna.
Mijn fietsroutes stem ik daar op af en bestaat vaak uit een aaneenschakeling van natuurgebieden in binnen en buitenland.
Zitten er zeldzame diersoorten, dan fiets ik er graag voor om.
Verrekijker en camera met telelens gaan standaard mee in de frame-bag. Maar voor kwalitatief goede foto's, heb je al snel flink wat gewicht aan glaswerk bij je. Lichtere lenzen kan natuurlijk maar gaat ten koste van kwaliteit. En je zult maar net die ene zeldzame soort tegenkomen. Van de andere kant is het fietsen met dure en kwetsbare lenzen en camera een risico bv als je fiets omvalt, diefstal, water/stof etc
Vandaag heb ik mijn camera lenzen en randapparatuur gewogen en kom al snel aan 2 kilo.
Welke afweging maken jullie als het gaat om fietsen en natuurfotografie?

Bijlagen

Terra schreef:
zo 28 nov, 2021 22:47
Welke afweging maken jullie als het gaat om fietsen en natuurfotografie?
Het is een hobby, dus ik wil me geen zorgen hoeven maken om mijn spullen. Er komt dus geen dure camera. Verder kijkt niemand ooit naar mijn foto's op een scherm met een grotere resulutie dan 1080x1920 of groter dan een smartphone, dus de waarde van scherpe beelden is betrekkelijk. Zelf het beeld kunnen verwerken vind ik wel belangrijk. Dus kwam er voor 150 euro een superzoomcamera die ook raw kan. Mijn foto van een lepelaar is wat minder scherp. Het zij zo.
De illusie dat ik degene ben die ergens de technisch mooiste en beste foto van maakt ben ik wel voorbij. Alleen voor een trouwerij kan ik mensen aanraden om een fotograaf te kiezen die wel technisch met zijn spullen bezig is, en bovendien goede foto's maakt natuurlijk. Ik ken er wel wat die dat laatste vergeten zijn. :lol:
Afbeelding
2 ‎sept. ‎2020, ‏‎15.07.20.jpg
Geen betere combinatie van dier en fiets....