Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

548 berichten
Leon schreef:
ma 19 jun, 2023 17:02
Wat voor vissen zijn dit?
Mooie karpers (uit de kluiten gewassen neefjes van onze goudvis).
Thnx. Nu je het zegt. Zo'n vis ziet er van schuin boven in het water toch anders uit dan op plaatjes waarbij een visser hem gevangen heeft.
Heb ze ook gezien in de vijver voor het jachtslot St. Hubertus op de Hoge Veluwe. Wat een spektakel als je stukjes brood daarin gooit....
1090108.jpg
Wat zie ik daar door het keukenraam?
Bosmuis?
Martin E. van Doornik schreef:
ma 19 jun, 2023 20:51
Heb ze ook gezien in de vijver voor het jachtslot St. Hubertus op de Hoge Veluwe. Wat een spektakel als je stukjes brood daarin gooit....
Zoiets? (half oud brood in de Chao Phraya rivier gegooid) :-)
20221225_113820.jpg
Poppink schreef:
ma 19 jun, 2023 21:26
1090108.jpg
Wat zie ik daar door het keukenraam?
Bewijs van luie huiskatten en ontbreken van steenmarters. :lol:
Leon schreef:
ma 19 jun, 2023 23:17
Bewijs van luie huiskatten en ontbreken van steenmarters. :lol:
Je conclusie komt vrij aardig in de buurt van de werkelijkheid.
De kat van de buren is een maand geleden overreden door een auto (vind ik heel erg, ik mis de kat).
In de tuin zijn de vogels sindsdien manifest aanwezig. Ook de eekhoorn en nu een muis laten zich ineens zien.
Ik ben blij met je opmerking over een steenmarter. Kunnen we dus afstrepen.
Vandaag natuurfotografie op het werk:
20230622_141420.jpg
Amorphophallus titanum - een bloeiwijze van meer dan 2,5m hoog.
Ook live te volgen! :-)
De volgende foto's waren alweer vorige week.
Deze buizerd zat op een paal aan de grote weg.
Afbeelding

Een rode wouw in de verte.
Afbeelding

Een haas ging ervandoor als een haas.
Afbeelding
Morgenrood.jpg
Een knaloranje vlinder, het was behoorlijk zoeken welke soort dit is.
Egaal oranje vleugels met stipjes aan de buitenkant. Bruinzwarte rand met witte randje, op de onderste vleugeltjes met "kantelen". Contact opgenomen met de Vlinderstichting. Dit is de Morgenrood, in Nederland zeer zeldzaam en het staat op de Rode lijst. Totaal zeven waarnemingen bekend: zes in de 19e eeuw en één in 2003! En meerdere exemplaren van Morgenrood fladderden vrolijk gewoon door de tuin van ons Zweedse huis!
Martin E. van Doornik schreef:
ma 26 jun, 2023 22:41
Dit is de Morgenrood, in Nederland zeer zeldzaam en het staat op de Rode lijst. Totaal zeven waarnemingen bekend: zes in de 19e eeuw en één in 2003!
Mooi beestje!
Het is een koelteminnende soort, voornamelijk te vinden in Scandinavie. In zuidelijkere delen voornamelijk in koelere gebergten te vinden. De lage landen zijn niet zo populair bij deze soort.
map Morgenrood.jpg
En wellicht heeft de klimaatverandering nog een duwtje gegeven - de soort is in Belgie bijna niet meer gespot sinds 2019 (en dat terwijl het aantal waarnemers/waarnemingen enorm is gestegen de laatste jaren).
Aantal waarnemingen Morgenrood.jpg
Aniphys schreef:
di 27 jun, 2023 09:14
En wellicht heeft de klimaatverandering nog een duwtje gegeven - de soort is in Belgie bijna niet meer gespot sinds 2019 (en dat terwijl het aantal waarnemers/waarnemingen enorm is gestegen de laatste jaren).

Aantal waarnemingen Morgenrood.jpg
Aantal waarnemingen morgenrood.
En toch begrijp ik niet hoe ik uit de tabel het aantal waarnemers kan aflezen
Poppink schreef:
di 27 jun, 2023 10:37
En toch begrijp ik niet hoe ik uit de tabel het aantal waarnemers kan aflezen
Op de pagina met algemene statistieken kan je het aantal waarnemingen per jaar sterk zien stijgen (en dus wellicht ook het aantal waarnemers). Dat morgenrood dan, ondanks een sterk stijgend aantal waarnemingen/waarnemers, toch van de radar verdwijnt is geen goed nieuws voor die soort (maar dan misschien wel weer voor warmteminnende soorten... alles schuift op).
Aantal waarnemingen in Belgie.jpg
Vanmorgen liep er zowaar een jonge ree door onze tuin in Zweden en vanuit het keukenraam foto's en filmpje gemaakt. Hoe schattig. Op amper drie meter afstand.... (niet erg scherp, het dubbele glas in het raam verstoort de optische effect van m'n cameralens)
Ree.jpg
DSC_0226.JPG
gewone of vergeten tandkaak
Dat is wat Obsidentify vertelt.
Ik wist niet dat tandkaken op de maan voorkomen!? 🤪
Mijn artistieke tuinslak vond het tijd om van canvas te veranderen. Na aluminium, nu hout, maar wel trouw aan de huisstijl.
20230702_090420.jpg
Nu we toch bezig zijn. Wat moois van vandaag.
20230702_165057(0).jpg
De kleine vuurvlinder, het ordinaire neefje van Martin's morgenrood.
20230702_160009(0).jpg
Dagpauwoog. Een gewone vlinder met een exotisch kleurpalet.
20230702_154617.jpg
Het groot dikkopje geniet van een akkerdistelbloem.
20230702_160610.jpg
Groot, groen en met een sabel: de grote groene sabelsprinkhaan.
20230702_095533.jpg
Een gebouchardeerd bronzen beeldje? Neen, gewoon een roodpootschildwants.
Aniphys schreef:
zo 02 jul, 2023 19:56
Een gebouchardeerd bronzen beeldje? Neen, gewoon een roodpootschildwants.
Boucharderen, dat heb ik moeten opzoeken.
Het is dus iets met een speciale hamer bewerken. Een bouchardeerhamer.
Het plaatje op wikipedia bekijkend herinner ik me dat mijn vader zo'n hamer had, waarschijnlijk geërfd van zijn vader. Ik heb nooit geweten waarvoor dat ding was. Nu weet ik tenminste wat je er mee kon doen.
20230624_1137_P1090139_TZ80.JPG
Gras in de tuin is geen optie meer. Ze vreten alle wortels op.