Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 26 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Over transitie gesproken. En meedoen aan die transitie naar een schone lucht omgeving.
Al vele Nederlandse gemeenten hebben het Schone Lucht Akkoord mede ondertekent.
Nu nog de uitvoering.

Schiphol is de grootste vervuiler met de kleinste klimaatplannen. Al jarenlang gaat Schiphol over de grenzen van mensen, natuur en klimaat heen. Samen kunnen wij doen wat de overheid nalaat: eisen dat Schiphol stopt met hun gigantische vervuiling.
Ik ben in elk geval op 4 en 5 november van de partij. Net als in 2019.
Zondagmiddag fiets ik naar een actiedag workshop in Nijmegen. Weekend beloofd mooi fietsweer te worden.
Ik stel vast dat de vliegschaamte inmiddels voorbij is.
:(
Precies…verdrietig en zorgelijk. Alleen het vliegen aanpakken is onevenredig en onvoldoende. Maar dat als excuus gebruiken om niks te doen, is pas echt ontkennen dat we een enorm probleem hebben. Wijzen naar de politiek die het maar moeten verbieden is lekker makkelijk. Zeker als je vervolgens op een partij stemt die geen daadkracht laat zien op dit vlak.
joukon schreef:
za 22 okt, 2022 14:02
Je kan zelfs met je fiets door de omheining komen en naar zo'n vliegtuig fietsen, en je zegje doen middels een spandoek.
Voor brutaliteit is dan weer geen schaamte.
Kerel, die hekken staan er niet voor niks, en heeft met de veiligheid van passagiers te maken.
Zou je niet gewoon liever een Van Gogh onderklederen met soep om je punt te maken?!
Tja, welke actievorm is effectief om verandering te bereiken?

Ik moet denken aan de actie van Kick Out Zwarte Piet, die de grenzen van Volendam overschreden door het Sinterklaasfeest daar te verstoren. Volgens sommige marktkooplieden was dat zo onbeschoft dat ze de demonstranten met van alles en nog wat gingen bekogelen. Nu blijkt dat men in Volendam zich een beetje gaat aanpassen aan de maatschappij. Onder druk van eventuele nieuwe acties weliswaar, maar zo'n 'onbeschofte' protestactie helpt dus wel.
https://nos.nl/l/2449169

En Zwarte Piet doet me dan weer denken aan het veelvuldig gebruik (123 hits) van "negerzoenen" op dit forum, alsof men de afgelopen decennia onder een steen heeft geleefd:
search.php?keywords=Negerzoenen&terms=a ... ubmit=Zoek
Kees Swart demonstreerde, slechts met het toetsenbord gewapend, tegen dit fenomeen. Niemand reageerde erop. Blijkbaar werkt die actievorm dus niet.
willem.m schreef:
zo 23 okt, 2022 09:07
Kees Swart demonstreerde, slechts met het toetsenbord gewapend, tegen dit fenomeen. Niemand reageerde erop. Blijkbaar werkt die actievorm dus niet.
Als ik de zoeklink goed interpreteer toch wel? Sinds het laatste bericht van Kees, ruim drie jaar geleden, is het woord niet een keer gebruikt, totdat jij er weer mee kwam vanmorgen.
Ok. Point taken.
willem.m schreef:
zo 23 okt, 2022 09:07
Niemand reageerde erop. Blijkbaar werkt die actievorm dus niet.
Ja, of de actievorm werkte wel, maar vonden de mensen het te flauw voor woorden. Dat kan natuurlijk ook nog.
Goed punt. Dat geeft aan hoe verschillend mensen in het leven staan en dat niemand een monopolie op het morele gelijk heeft.
willem.m schreef:
zo 23 okt, 2022 10:42
Dat geeft aan hoe verschillend mensen in het leven staan en dat niemand een monopolie op het morele gelijk heeft.
En laten we daaraan vasthouden op dit forum want voor je het weet wordt de sfeer verziekt door discussies die totaal niet met fietsen of reizen te maken hebben.
Is dit een oproep tot zelfcensuur? 🤔

Bovendien: Het gaat me bij de vergelijking niet om de inhoud maar om de vorm: wat werkt wel / niet als je wilt demonstreren tegen iets waar je het niet mee eens bent? En wat kan je wat die vorm betreft leren uit andere maatschappelijke discussies?
willem.m schreef:
zo 23 okt, 2022 11:39
Bovendien: Het gaat me bij de vergelijking niet om de inhoud maar om de vorm: wat werkt wel / niet als je wilt demonstreren tegen iets waar je het niet mee eens bent? En wat kan je wat die vorm betreft leren uit andere maatschappelijke discussies?
Dat lijkt me interessant voor een historisch onderzoek.
Zo uit de losse pols lijkt het me lastig, met name omdat je je de meest succesvolle onderwerpen waarschijnlijk niet eens zult herinneren omdat ze zo succesvol waren dat ze geruisloos in het niets lijken verdwenen.
Van voorwoekerende onenigheden staat de krant jarenlang vol. We kennen ze allemaal.
willem.m schreef:
zo 23 okt, 2022 11:39
Is dit een oproep tot zelfcensuur? 🤔
Dat pas ik allang op mezelf toe. Heb geen zin in digitale ruzies op het forum.
Screenshot_825.png
Rondje Schiphol
Voor iedereen die op vliegtuig stapt met zijn fiets, bestaat nog een interessant rondje om de impact van Nederlands grootste luchthaven te ervaren. Hoofdkantoren, distributiebedrijven, hotelketens, expediteurs, datacenters, taxibedrijven: ze komen erop af als vliegen op de stroop. En in hun kielzog infrastructuurbundels en parkeervlaktes, reparatiewerkplaatsen en detentiecentra, fastfoodrestaurants en spottersplekken.
Omcirkel de luchthaven en ontdek stroomslurpers en verdwenen dorpen, oude forten en postzegel parkjes.Via een navel tussen de snelweg en een runway slingert via een smalle corridor toegang naar Schiphol Plaza.
Kom daar elders ter wereld maar om.
Een rondje Schiphol, een avontuurlijke fietstocht. Circa 32 km (verkort) of 42 km zonder een shortcut te nemen.

Bron: http://www.podiumarchitectuur.nl/mediat ... ietstocht/
Horen die twee start/landingsbanen linksboven in het plaatje er niet bij?
Dat dacht ik ook al... Ik heb ook even een track gemaakt rondom alle banen, inclusief de Polderbaan en kom uit op 33km exclusief (en 41km inclusief) een start/finish bij de vertrek-/aankomsthal.

Ter vergelijking de fietsomtrekken van enkele concurrerende luchthavens:
Heathrow: 14km
Charles le Gaulle: 31km
Frankfurt: 37km
Screenshot_20221024-212037.png
Onderstaand kaartje laat duidelijk zien waar alle start- en landingsbanen zich bevinden. De polderbaan en Zwanenburgbaan vallen buiten het fietsrondje (10 km extra?). Het rondje kent de Kaagbaan, de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan.
Zie hieronder uitvergroot.
42 km omtrek luchthaven Schiphol voor zo'n klein landje als Nederland!
Screenshot_827.png
Schiphol
Aparte definitie van omtrek. Ik heb eerder al begrepen dat de decibel rond de Haarlemmermeer ook heel anders in elkaar zit.
Over effectiviteit van actievormen:
https://www.oneworld.nl/lezen/klimaat/s ... jouw-doel/
Om bij het onderwerp te blijven: ik heb wel eens gezegd dat de vliegbelasting van 7 euro niks is, dat 60 euro ook niks is en dat een aantal honderden euro's een klein begin zou zijn.
Wat blijkt: zelfs als je alleen al 600 euro vraagt om de wachtrijen te omzeilen staan de mensen zelfs daarvoor in de rij:
https://www.nu.nl/economie/6232093/op-s ... eilen.html
"Reizigers kunnen zich voor ruim 600 euro aanmelden voor de vipservice. De paspoortcontrole gebeurt dan in een aparte lounge, de luchthaven regelt de check-in en ook over de bagageafhandeling hoeven de vips zich niet druk te maken.
Door de toestroom van nieuwe klanten is de exclusieve service nu zó vol geraakt, dat de luchthaven geen nieuwe vipklanten kan accepteren. Dit jaar hebben tot dusver al ruim twintigduizend mensen gebruikgemaakt van de service. De luchthaven zegt dat er alleen nog ruimte is voor vaste klanten, maar zelfs die hebben niet gegarandeerd een plek. "