Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion i.c.m. Onyx naaf - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Pinion i.c.m. Onyx naaf

daiz schreef:
za 13 mar, 2021 10:13
Idworx moet de levertijd nog wel bevestigen, fingers crossed tot na het weekend. Ik kreeg het aanbod om de fiets mee op te helen in Duitsland, dat is nog wel een leuk extraatje als de situatie het toelaat en iedereen zich er t.z.t. senang bij voelt.
Leuk joh, zelf halen. Gewoon doen als het dan nog mag binnen de regels... en dan gelijk terug naaf huis fietsen ;)

daiz schreef:
za 13 mar, 2021 10:13

dank voor het aanbod. Ik doelde meer op de combinatie van de oude race levers met een wat stevigere caliper (bv. E4).
Ah, die heb ik helaas niet meer voor je. Verkocht en daarna naar Tech3 V4 :)

Zelf samenstellen uit een gebruikt setje zou nog wel kunnen, al zul je Race hendels eerder met X2 vinden, vooral achter. En kun je er de dikke idworx schijven niet mee combineren.

daiz schreef:
za 13 mar, 2021 10:13

Ik was nog wel even benieuwd naar de V2 caliper op de Idworx fietsen, ik zie deze niet meer in het huidige assortiment van Hope.
Dacht dat ze die alleen nog aan idworx leveren op verzoek van GG, verder alleen nog de onderdelen... Santos werkt met V4's.
Yep, ik heb de race x2 op de Salsa maar die is een stuk lichter en rijd ik niet met gewicht. De floating discs worden nu al flink heet als ik veel moet dalen, die gaan het op een zwaardere fiets met bagage niet trekken. Ik laat de Techs voorlopig zitten, het is in alle eerlijkheid ook een beetje geneuzel 8)
Levertijd bevestigd, 8 weken dan kunnen we rollen :)
daiz schreef:
wo 17 mar, 2021 21:20
Levertijd bevestigd, 8 weken dan kunnen we rollen :)
Mooi om te weten dat je hem nog ruim voor de zomer zal hebben :)

Bij veel fietsen is dat heel niet zeker.
Gisteren een Santos 3+ met pinion besteld.
Levering rond 20 mei.
Ook niet slecht kennelijk.
gr Jan
Gefeliciteerd Jan, dat is ook een mooie fiets en prima levertijd. De kleinere merken met minder gangbare onderdelen lijken wat minder last te hebben van leveringsproblemen. Happy waiting 8)
daiz schreef:
vr 19 mar, 2021 11:29
De kleinere merken met minder gangbare onderdelen lijken wat minder last te hebben van leveringsproblemen.
Dat helaas niet.

Bijvoorbeeld niet eerder dan september als je jouw fiets met een Rohloff had willen kiezen in plaats van met Pinion:

https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/rohler-blt_nl

Tenzij je ergens nog een voorraad model, een demo of een gebruikte weet te vinden in de gewenste maat natuurlijk.
Een Idworks zou 2 weken langer duren.
Ik zat sinds september 2020 op een AMAR GP MTB Cycletech te wachten die nog steeds niet geleverd kon worden.
Die maar gecancelled.
gr Jan
Jurr schreef:
vr 19 mar, 2021 13:51
Dat helaas niet.

Bijvoorbeeld niet eerder dan september als je jouw fiets met een Rohloff had willen kiezen in plaats van met Pinion:

https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/rohler-blt_nl

Tenzij je ergens nog een voorraad model, een demo of een gebruikte weet te vinden in de gewenste maat natuurlijk.
Ik dacht eerst dat het om de Rohloff levering zou gaan, maar de All Rohlers, Off Rohler en Easy Rohler staan nog als leverbaar, lijkt erop dat de levering van BLT frames voor de Rohloff variant inderdaad vertraging heeft.
Zodiac schreef:
vr 19 mar, 2021 17:54
Een Idworks zou 2 weken langer duren.
Ik zat sinds september 2020 op een AMAR GP MTB Cycletech te wachten die nog steeds niet geleverd kon worden.
Die maar gecancelled.
gr Jan
Wow, dan heb je er al een hele rit opzitten ( ;) ).
Zodiac schreef:
do 18 mar, 2021 14:28
Gisteren een Santos 3+ met pinion besteld.
Van de Pinion-gearbox herinner ik me het euvel van "doortrappen". Op een onverwacht moment, net als je aan het stijgen bent, schiet opeens je crank een stuk door. In minder heftige vorm hoor je alleen een harde tik in de gearbox, er moet zich kennelijk iets "zetten". Met "doortrappen" bedoel ik zoiets wat je ook wel bij de derailleur kan hebben als je ketting niet goed op het cassette-tandwieltje ligt. Is dat pinion-probleem nu verholpen?
Nog nooit iets in die richting ervaren met de Pinion P1.18.
Ik ken dit verschijnsel uit de reviews en forumbijdragen, maar zelf nog niet één keer gehad. De oplossing zit ‘m volgens mij in het goed weten wat er daarbinnen gebeurt, en hoe. Cruciaal punt is dat als je niet trapt de zaak stil staat, klinkt voor de hand liggend, maar omdat er sprake is van een dubbele vrijloop (uiteraard in het achterwiel, maar dus óók in de trap-as) kun je de assen en tandwielen niet bewegen door iets terug te trappen. Bij het schakelen moeten de pallen in de tussen-as een tandwiel loslaten en een ander tandwiel vastpakken, en ga je van 6 naar 7 of van 12 naar 13 dan moeten de pallen in dat geval twee tandwielen loslaten en twee andere vastzetten. Er zijn dan volgens mij twee zaken belangrijk: ten eerste, als je schakelt met stilstaande trappers dan hebben de pallen de gelegenheid om hun werk te doen, vooral het “loslaten”, maar ze kunnen pas inklikken op het moment dat de daarvoor bestemde ruimte in het tandwiel “voorbij” komt, dus, als je weer gaat trappen. Als ik geschakeld heb trap ik de eerste kwart slag of zo even rustig aan zodat de pal kan pakken, je kunt dit ook horen, en voelen via je voeten. Ten tweede, ga je bijvoorbeeld sterk berg-op en sta je met kracht op de pedalen (dus, schakelen onder volle belasting) dan kan de pal die zijn tandwiel los moeten laten dit niet doen omdat hij vast in zijn tandwiel wordt gedrukt. Pas als je even de kracht mindert kan de pal loslaten, maar de andere pal moet dan “zijn” tandwiel pakken terwijl jij berg-op aan het knallen bent. Lukt ‘m dat niet dan sla je dus die beruchte halve slag door. Pinion beweert dat hun bak dat kan, en er tegen kan qua slijtage, volgens mij worden je pallen er op de duur niet beter van, wel ronder, waardoor het probleem eerder zal toenemen. Ik las in een forum een commentaar van een grappige Duitser (die bestaan) die schreef dat hij dat wel wilde geloven van Pinion, maar dat ie dacht dat als je een Porsche koopt waarvan de versnellingsbak bij het schakelen een halve slag doorklapt dat de fabriek dan wel kan zeggen dat dat zo hoort, en niet erg is, maar dat weinig eigenaren dat verhaal zouden accepteren. Hij hintte denk ik op het feit dat de twee eigenaren van Pinion qua werk van Porsche kwamen.

Trouwens nog een heel verhaal voor de vroege zondagmorgen :D
Duidelijk verhaal, maar het punt van wel of niet kracht zetten mag je er uit laten. Ik heb ook af en toe dat doortrappen, maar ik zet nooit veel kracht op de pedalen, om de dood eenvoudige reden dat ik die kracht niet heb. In de praktijk merk ik dat het probleem zich net zo goed voordoet als ik met 17 of 18 km/u zonder bepakking en zonder veel wind op een vlakke weg rijd.
Senior2 schreef:
zo 30 mei, 2021 08:50
Ik heb ook af en toe dat doortrappen, maar ik zet nooit veel kracht op de pedalen
Bedankt voor de reacties. De ervaringen lopen uiteen zie ik. Ik vind de Pinion een erg fraaie oplossing maar als ik dit soort geluiden hoor (doortrappen) schrikt me dat toch wel af. Het is een high end gearbox en deze zou vlekkeloos moeten werken. Tenzij je wat fout doet natuurlijk, dan laat elke gearbox het afweten. Maar ik krijg uit de diverse berichten toch de indruk dat er af en toe ook iets "gewoon" fout gaat waardoor de crank een stuk doorschiet.

Senior2, uit welk jaar is de Pinion? En is het een 12-speed of 18-speed?

Zie ook: http://www.sintchristophorus.nl/pinion-5-jaar-garantie/ en lees de commentaren verderop in de pagina. Daar staan een paar nare verhalen (vanaf Richard 2 juli 2017). Er zullen zeker vele positieve ervaringen tegenover staan. Maar ik blijf met de vraag zitten, wat is hier aan de hand?
Ik zou me niet teveel laten leiden door een paar negatieve reacties. Mensen met negatieve ervaringen laten zich vaak vaker horen dan anderen die er zorgeloos mee rondrijden. Er zit denk ik een heel stuk waarheid in de reactie van Speeder; elk type versnelling werkt op zijn eigen manier en kan bij andere wijzen van gebruik wel eens haperen, elk nieuw systeem kost weer even tijd om het te leren kennen, je het gebruik eigen te maken en aangeleerde automatismen af te leren. Ik ken mensen die zonder problemen zeer stevig mountainbiken (en klimmen) met een Pinion, ik maak me daarom niet zoveel zorgen over gebruik waarbij wegen wat regelmatiger zijn en je meer tijd kunt nemen om te schakelen. Daarnaast lees ik op veel plekken ook dat de bakken een heel stuk verbeterd zijn t.o.v. die van een aantal jaren terug.

Ik ga het de komende tijd meemaken, fiets is klaar en wordt volgende week geleverd :D
daiz schreef:
zo 30 mei, 2021 11:54
[...]

Ik ga het de komende tijd meemaken, fiets is klaar en wordt volgende week geleverd :D
Ga je 'm nog in Duitsland halen? :)
Over dat ff de pedalen stilhouden bij schakelen... ik doe dat ook met de Rohloff maar er zijn hellingen waarbij je dan echt (vrijwel) meteen stilstaat. Als daar ook nog een halve vrije slag (bij Rohloff heb je die iig niet) bijkomt kan je opnieuw opstappen.
Jurr schreef:
zo 30 mei, 2021 12:29
Ga je 'm nog in Duitsland halen? :)
Ik laat 'm lekker bezorgen, al lang blij dat de fiets ongeveer conform de (weliswaar wat langere) levertijd klaar is.
En er moet ook nog e.e.a. gewijzigd worden door de LBS.
Ik ben er in ieder geval klaar voor 8)

Afbeelding
Fraaie collectie modificaties op een al fraaie fiets.

Grappig ook, gelijk van Cane Creek 40 naar Chris King (-:

Ben wel benieuwd hoe dat blank aluminium van de stuurpen staat bij het titanium van het frame.

Mooi stuurtje ook, hoeveel graden backsweep is dat?