Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke aanwinst(en) ben je aan het overwegen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Welke aanwinst(en) ben je aan het overwegen?

141 berichten
Jurr schreef:
za 28 nov, 2020 19:13
Klinkt als een fraaie upgrade :-)
Mogelijk wel iets frisser ;) maar wel een stuk lichter/kleiner.

Ik kwam in een ander topic deze quote tegen. Vond ik wel een goed uitgangspunt: niet alles willen afvangen maar balans tussen gewicht/ruimte en gebruik.
Marco Meijerink schreef:
wo 17 okt, 2018 14:43
Stel jezelf de vraag of je een slaapzak wilt hebben die in alle situaties goed is. Of koop een slaapzak die in 80% van de gevallen voldoet en accepteer je een minder comfortabele nacht zo nu en dan.

Vroeger kozen we voor optie 1. Nu heel bewust voor optie 2. Met kleding aan in je slaapzak liggen overleef je prima. Minder gewicht en volume meenemen tijdens de rest van je tocht vinden wij wel een erg mooi groot voordeel. En omdat je de keuze bewust hebt gemaakt accepteer je zo nu en dan ook de ongemakken.
Fedor schreef:
za 28 nov, 2020 19:44

Ik kwam in een ander topic deze quote tegen. Vond ik wel een goed uitgangspunt: niet alles willen afvangen maar balans tussen gewicht/ruimte en gebruik.
Marco Meijerink schreef:
wo 17 okt, 2018 14:43
Stel jezelf de vraag of je een slaapzak wilt hebben die in alle situaties goed is. Of koop een slaapzak die in 80% van de gevallen voldoet en accepteer je een minder comfortabele nacht zo nu en dan.

Vroeger kozen we voor optie 1. Nu heel bewust voor optie 2. Met kleding aan in je slaapzak liggen overleef je prima. Minder gewicht en volume meenemen tijdens de rest van je tocht vinden wij wel een erg mooi groot voordeel. En omdat je de keuze bewust hebt gemaakt accepteer je zo nu en dan ook de ongemakken.
Mja. Ik kan niet in andermans plaats oordelen, maar bij mij stopt het grammetjes-jagen wanneer er een risico ontstaat dat mijn slaapzak niet warm genoeg zal zijn. Ik accepteer dan liever een ander ongemak, namelijk dat ik meer gewicht en volume moet meeslepen.
In het algemeen heb ik niks tegen die 80 %-regel, maar je moet m.i. genoeg ervaring hebben om te weten waaraan je begint.
Oude mat is ook verkocht (samen met de Slaapzak aan dezelfde persoon :)). Nu nog zoeken naar een lichtere (en kleiner pakbaarder) vervanger.

De Neoair Xlite is momenteel de kandidaat (wel in Regular-Wide, want 51 breed lijkt me echt te smal: op je rug liggen je ellebogen er naast, en op je zij je knieën). Nu schijnt die mat nog steeds veel herrie te maken, mensen ervaring hiermee? Met de All-Season geneerde ik me soms dood als ik me 's nachts moest omdraaien terwijl er andere tenten in de buurt stonden. Nu schijnt de Xlite wel iets stiller te zijn maar alles is relatief natuurlijk ;)

Andere kandidaten een optie? Moet wel een R groter dan 3,5 hebben (dan gok ik dat ik met een goede slaapzak wel tot 0 kan kamperen) en minder dan 500 gram zijn. En breder dan 51 cm dus :)
Zo, flink aan het wisselen in de spullen!

Exped Downmat HL M?

480 gram, 52cm op het breedste punt en een R-waarde van 7

Loopt wel taps toe en heeft een lengte van 183cm.

En tijdens een warme zomernacht het idee dat je op de vloerverwarming slaapt. ;)
Té warm denk ik, dat merkte ik al op de All-Season (R van 4,9) in de zomer. En 52 cm lijkt me toch te smal. Daarnaast heeft (had?) Exped de naam om te delamineren.

Als backpacker had ik vroeger wel een Downmat. Het sliep wel ERG lekker.
Exped Synmat HL (maat MW) voldoet ook aan veel eisen: Met een R van 2,9 zou deze tot -3 graden moeten kunnen. En met 440 gram heel netjes.
https://www.lafieldguide.com/archive/fi ... 2021-mtbgb

Ik wil deze! Kan ik eindelijk eens de Alpe d’Huez op. Kan wel 3 dagen duren op kleinste verzet. Maar ja, we zijn hip.
Fedor schreef:
ma 30 nov, 2020 16:04
Nu schijnt die mat nog steeds veel herrie te maken, mensen ervaring hiermee? Met de All-Season geneerde ik me soms dood als ik me 's nachts moest omdraaien terwijl er andere tenten in de buurt stonden. Nu schijnt de Xlite wel iets stiller te zijn maar alles is relatief natuurlijk ;)
Wij hebben zowel de All-season als de Xlite, beide aantal jaren oud, de All-season hoor je niets terwijl de Xlite wel lawaai maakt.
Maar als ik me omdraai, en alles kraakt en knispert slaapt de rest van het gezin rustig verder, zij horen er niets van. Zeggen ze.. :)
Als het het kraken van de bodem van het matje over de tentbodem is komt dat waarschijnlijk doordat de weefsels van beiden ongeveer dezelfde fijnheid hebben en daardoor over elkaar knarsen en kun je het oplossen door er een laagje folie of kleding tussen te leggen. Handig is het niet.
Het kraken komt voornamelijk vanwege alufolie in de Neoairs.

Al denk ik ook dat lichtgewicht materialen sowieso meer kraken dan de zwaardere stoffen van vroeger.
Op mijn eventueel aan te schaffen Pilot Vamos Rohloff zit standaard een Supernova E3 koplamp, ik overweeg deze te wijzigen in een Son Edelux om de volgende redenen: Hoewel ik op mijn huidige fiets al meer als 10 jaar een Supernova E3 koplamp. De nieuwe uitvoering Supernova E3 Pro 2 geeft 70 lux licht en weegt 110 gram en een Son Edelux II koplamp geeft 100 lux licht en weegt 75 gram, verder kosten beide koplampen nagenoeg hetzelfde. Ik vraag mij nu af of de nieuwe uitvoering van Supernova meer licht geeft als mijn exemplaar uit 2009 en wat de reden zou kunnen zijn toch voor de Supernova koplamp te kiezen. Ik heb deze vraag voorgelegd aan Supernova en kreeg per omgaande het volgende uitvoerige antwoord:

"Der E3 PRO2 kann mit dem Edelux 2 generell immer noch gut mithalten, die Unterschiede sind eher Geschmacksache. Der niedrigere Luxwert wirkt sich auf die Leuchtweite aus, dafür hat der E3 PRO2 ein seitlich weicheres, breiteres Licht. Die Lichtmenge in Lumen ist bei beiden Scheinwerfern sehr ähnlich. SON macht hier keine offizielle Angabe, sie sind daher wohl minimal schwächer. Das Gewicht ist eigentlich auch ähnlich, bei uns aber inklusive Halter angegeben. Die Frontscheibe des SON ist mit Sicherheit nicht so robust wie die des E3 PRO2, aber auch SON gewährt 5 Jahre Garantie, wie wir. Das seitlich leuchtende Logo des E3 PRO2 ist eine Besonderheit, die in bestimmten Situationen mehr Sicherheit bieten kann und auch sehr schön aussieht."

Heeft iemand hier nog een mening over en kan iemand mij het verschil tussen lux en lumen uitleggen en wat belangrijker is?
koplamp Supernova_E3_Pro_2_Frontlicht_schwarz[640x480].jpg
koplamp Son-Edelux-II.jpg
koplamp Son-Edelux-II.jpg (10.91 KiB) 2806 keer bekeken
Het is een heel verhaal geworden met die lampen, maar ik vind de bouwkwaliteit van de edelux erg mooi, vindt je in geen enkel andere lamp. Lichtbeeld kan beter ja. Ik ga nog wat proberen van Trelock en Herrmans.

De aandschaf die ik momenteel overweeg is ter vervanging van de Koga Terraliner Mixte van vrouwlief, dat frame is eigenlijk iets te klein en dat heb ik nu opgelost met een lange stuurpen en racebocht, maar nu ze een eigen racefiets heeft mag er wel een mooier/groter frame komen waar ook mee op vakantie gestuurd kan worden, de Koga is ongeschikt omdat je niet veel bepakking mee kan nemen, het frame protesteert snel... Als vervanger gaat m’n eerste gedachte uit naar een Surly Bridge Club frame en dan het achterwiel van de Koga overnemen, nieuw voorwiel bouwen met SON en pizzaformaat schijven. Ik heb een Disc Trucker overwogen maar die rare dropouts en flatmount remmen kan ik niks mee. Schijven van max 160mm en dan volbeladen naar beneden? Lijkt me niks, ik had in Duitsland met m’n 203/180mm een goed gevoel met mechanische schijven, maar dit zullen wel XT of Hope remmen worden, hydraulisch dus. Ik hou mezelf voor de gek met het idee dat ik een hoop dingen over kan zetten en dat het qua kosten allemaal wel los zal lopen :roll: maar ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat er weer allemaal leuk spul op gaat, mooie groepset, goede remmen, SON naaf, goede verlichting etc. :D
Klinkt als een leuk project!

Shadow schreef:
wo 09 dec, 2020 20:02
Als vervanger gaat m’n eerste gedachte uit naar een Surly Bridge Club frame en dan het achterwiel van de Koga overnemen, nieuw voorwiel bouwen met SON en pizzaformaat schijven.
Kona Unit? Tot en met 2019 met QR voorvork, vanaf 2020 met Boost. Toen ook naar Boost achter gegaan, maar als je QR dropouts wil dan gebruik je gewoon de dropouts van de eerdere modeljaren.

En over pizzaformaat gesproken, vork mag tot 203mm hebben, en achter ook. Bij Surly zitten ze soms wel eens op maximaal 160mm of 180mm op het achterwiel, weet niet of de Bridge Club daar ook bij hoort?
Bridge Club is vork max. 203mm, frame 180mm, dus dat sluit aan bij mijn wensen :D
Kona heb ik niet zo veel mee, we hebben een Kona gehad en die vond ik erg lomp zwaar gebouwd.
Die was van alu en de Unit is staal zie ik, maar wel suspension corrected en dat wil ik niet - heb ik op m’n Fargo al, had niet gehoeven zeg maar.
Shadow schreef:
wo 09 dec, 2020 22:12

Kona heb ik niet zo veel mee, we hebben een Kona gehad en die vond ik erg lomp zwaar gebouwd.
Maar dat was ook zo'n extra lange cargo variant net als een Big Dummy toch? Zij die niet allemaal lomp zwaar gebouwd? ;)

Shadow schreef:
wo 09 dec, 2020 22:12

Die was van alu en de Unit is staal zie ik, maar wel suspension corrected en dat wil ik niet - heb ik op m’n Fargo al, had niet gehoeven zeg maar.
En voor mij is 'ie nog niet suspension corrected genoeg ;) Leuk hoe iedereen weer wat anders van een frame maakt.

Ook uit m'n eigen archief... Genesis Longitude?
Ah Genesis, niet aan gedacht, eens ff kijken...
Ik zou ook eens naar SuperVelo HQ boosters met 88mm lockdown kijken. Wel pneumatic maar met titanium dropins van CoolBikes kun je dat weer correcten.
Vos schreef:
do 10 dec, 2020 09:36
Ik zou ook eens naar SuperVelo HQ boosters met 88mm lockdown kijken. Wel pneumatic maar met titanium dropins van CoolBikes kun je dat weer correcten.
Watte?
Shadow schreef:
do 10 dec, 2020 06:52
Ah Genesis, niet aan gedacht, eens ff kijken...
een Rotterdams X29 frame al bekeken?
Grandonneur schreef:
do 10 dec, 2020 10:51
Shadow schreef:
do 10 dec, 2020 06:52
Ah Genesis, niet aan gedacht, eens ff kijken...
een Rotterdams X29 frame al bekeken?
Ja - maar suspension corrected - het is zeker een optie, ook de S28 zeker wel.