Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Basis trekking fiets met Nexus 8 upgraden? - Forum Wereldfietser

Basis trekking fiets met Nexus 8 upgraden?

Ik wil graag advies of ik mijn huidige fiets moet upgraden ja of nee?
Deze zomer heb ik vanwege het hele Corona-gebeuren voor het eerst een fietsvakantie gedaan van Amsterdam naar Berlijn. Ik heb hiervoor een basic trekking bike gekocht van Victoria met een Nexus 8 naaf, Gates riem en schijfremmen. Ik heb verder allemaal Decathon materiaal zoals fietstassen, tentje en dergelijke.

In Duitsland kwam ik ternauwernood heuvels van 8%/10% omhoog (volgens Komoot) en fietste ik dus vaak in zijn lichtste versnelling. Maar voor de rest was de fiets perfect.

Nu is de vakantie me heel goed bevallen dus volgend jaar wil ik een meer ambitieus doel zoals Rome of iets dergelijks. Alleen: gaat mijn fiets dat redden?

Nu is mijn vraag:
- wat is redelijk terrein voor mijn Nexus 8 naaf? Kom je hiermee door de Ardennen? De Alpen?
- moet ik nu een fiets kopen met lichtere versnelling (Rohloff of Pinion)?
- of is het gewoon een kwestie van trainen om sterker te worden?

Ik hoor graag jullie adviezen!

Chee
Beste

Is het niet mogelijk achter het tandwiel te vervangen door een met meerdere tanden?
Zodat de verhouding verschuift en je verzet lichter wordt.
Heb dit indertijd ook gedaan bij mijn rohloff…bergaf kan je dan misschien niet meer bijtrappen om meer snelheid te maken maar vind dit niet zo belangrijk.

Mvg
Guy
Bij een derailleurversnelling hoef je je dat niet af te vragen. Bovendien kun je eenvoudig en voor weinig geld je versnellingen aanpassen aan het terrein dat voor je wielen ligt. De Nexus 8 is geen naaf voor extreem terrein, ook niet zonder bagage. 8 tot 10% vind ik extreem. In Nederland duurt dat hooguit 1km. Elders duurt dat 10km of veel meer. Door de Ardennen kies je de Vennbahn.
meerdere kettingwielen achter op je nexus 8naaf, dat past niet.
je zou er een Alfine 11achternaaf met 11 versnellingen en een groter bereik in kunnen zetten.
of voor twee kettingwielen (één gewone grootte en één kleine) en achter een kettingspanner, maar erg lichte verzetten en dan stevig een flinke helling optrappen is slopend (te groot moment/koppel) voor de N8-naaf: die is daar niet op gebouwd.
verder sluit ik me aan bij de voorgaande sprekers :D
Je route aanpassen kan ook nog. Genoeg te vinden hier op het forum van mensen die fietsen met kinderen en/of zwaarbeladen fietsaanhangers. Die houden vaak ook niet zo van klimmen en dalen.

'k Meende hier op het forum te lezen dat men ook een route naar Barcelona had gemaakt met weinig klimkilometers. Dacht dat Wim het er laatst over had? Route van Benjaminse geloof ik.

Parijs moet ook wel lukken, Hamburg en Kopenhagen ook nog wel. 'k Zou die nieuwe fiets lekker daarna kopen.
quote=cheewai

>...basic trekking bike gekocht van Victoria met een Nexus 8 naaf, Gates riem en schijfremmen.
Dat noem ik geen trekkingbike maar wel een fijne stadsfiets.

>Ik heb verder allemaal Decathon materiaal zoals fietstassen, tentje en dergelijke.
Je zoekt dus geen fiets van 3000 euro?

> wat is redelijk terrein voor mijn Nexus 8 naaf? Kom je hiermee door de Ardennen? De Alpen?
Die naaf zal het worst wezen maar leuk is anders, begrijp ik uit je beschrijving.

>- moet ik nu een fiets kopen met lichtere versnelling (Rohloff of Pinion)?
Ik snap dat de winkeliers en veel mensen je anders willen doen geloven, maar je kunt net zoals iedereen vroeger deed nog altijd met een derailleurfiets op vakantie. De wetten van de natuurkunde zijn niet gewijzigd. Bij een tekkingfirts met 3x8, 3x9 of 3x10 versnellingen kun je ook een heel licht verzet rijden, veel lichter dan die nexusnaaf, waar verder niks verkeerd aan is overigens,
hoogframe schreef:
vr 06 nov, 2020 16:30
meerdere kettingwielen achter op je nexus 8naaf, dat past niet.
Dat bedoelt hij ook niet. Beetje ongelukkig geformuleerd, denk ik. Indien je het 17t kransje vervangt door een van 19t of meer, dan worden alle versnellingen evenredig lichter.
Dat kan maar kans is dat de riem ook vervangen moet worden en dan wordt het wel erg duur..

Alfine 11 is ook niet voor de bergen bedoelt, wil je naar Rome of een fiets die bergen over kan dan heb je een derailleur, Rohloff of Pinion nodig, welke van de 3 wordt bepaalt door je portemonnee :wink:
Ik ben met een fiets met Nexus-8 versnelling naar Venetië gefietst. Om toch wat lichtere versnellingen te hebben had ik het grootst mogelijk achtertandwiel gemonteerd en een kleiner voorblad. Dat scheelde zo'n 10-15%. Eigenlijk waren alle hellingen te fietsen, met uitzondering van de onverharde beklimming van de Fernpas. Ik had liever nog lichtere versnellingen gehad, maar dan had ik een andere fiets moeten kopen. En mijn fiets uit het fietsplan van mijn werkgever was al gereserveerd voor mijn zoon.

Je vraag of je ermee door Ardennen en Alpen hangt erg af van de route die je wilt fietsen. Ik heb voor onze route zoveel mogelijk steile klimmen en afdalingen vermeden. In beide gebieden kun je ook hellingen tegenkomen die boven de 10% zijn en dan wordt het wel erg lastig met een Nexus-8.
Ik sluit me aan bij het grotere tandwiel achter.
Met m'n Poppink heb ik mezelf eerst 2 jaar de bergen opgezeuld met de standaard 17 tands vertanding achter en er daarna een 21 tands op laten zetten door Elan in Nijmegen.
Met de 17 tands moest ik soms tijdens de klim van de fiets, met de 21 tands kan ik rustig (maar wel traag) doorfietsen.
Ik ben zeer tevreden met de nieuwe verhoudingen.
Je kunt ook nog spelen met je bandenmaat.
Capture3.PNG
Je ziet dat bij de Rohloff de 2 hoogste versnellingen ingeleverd worden ten gunsten van 2 keer een extra lage giering.
Ik kan me voorstellen dat je er bij de Alfine 1 lagere versnelling bijkrijgt en 1 hogere verliest.

Let overigens wel op de verhoudingen.
Misschien moet je voor een kleiner tandwiel steken ivm de lengte van je riem.

Waar ik zelf het veel baat bij had en heb is zelf een paar kilo lichter en een paar kilo bagage minder.
Natuurlijk is met 8 versnellingen de bergen door zwaar, maar zeker niet onmogelijk, ik heb het ook gedaan. Wat sommige mensen hier lijken te vergeten is dat niet iedereen zichzelf een fiets van €3500 kan veroorloven.
patrick_ijsselstein schreef:
za 07 nov, 2020 08:09
Wat sommige mensen hier lijken te vergeten is dat niet iedereen zichzelf een fiets van €3500 kan veroorloven.
Wat een onzin. Derailleur fietsen zijn goedkoop te krijgen.
Als je in het assortiment van VSF naar het type T-500 kijkt dan is deze in 30 versnellingen derailleuruitvoering net zo duur als met een 8 versnellingen naaf. Zo ook bij het type T100, derailleur en Nexusnaaf even duur.
https://www.fahrradmanufaktur.de/de/fah ... ingrad.php
Zelfs met een goedkopere T50 zul je lekkerder de steile berg mee opfietsen dan met een dure fiets met de verkeerde versnellingen.
Bedenk dat je op fietsvakantie veel langer omhoog gaat dan naar beneden, vaak vier keer zo lang.

Op vakantie naar het buitenland gaan en dan alleen de vlakke stukken moeten kunnen fietsen omdat je niet de juiste fiets hebt lijkt me niet leuk.
cheewai schreef:
vr 06 nov, 2020 13:47
Nu is mijn vraag:
- wat is redelijk terrein voor mijn Nexus 8 naaf? Kom je hiermee door de Ardennen? De Alpen?
- moet ik nu een fiets kopen met lichtere versnelling (Rohloff of Pinion)?
- of is het gewoon een kwestie van trainen om sterker te worden?
Eerst en vooral, als je met fietsversnellingen wil experimenteren, gebruik dan Ritzelrechner Bicycle Gear Calculator om het effect van je veranderingen te zien. Jouw naaf staat in het lijstje als "Shimano Alf/Inter 8".

Om op de vragen te antwoorden:

1. De Nexus naaf is met een bereik van 306% tamelijk beperkt, dus als redelijk terrein zou ik zacht rollende heuvels zien. Voor echt bergwerk met bagage zou je een versnellingssyteem met een bereik van meer dan 500% moeten hebben.

2. Je kan je huidige fiets aanpassen door de verhoudingen van de primaire overbrenging, de riem, aan te passen. Maar je bent gelimiteerd door het maximum draaimoment dat de naaf aankan. Voor gebruik met bagage zou ik iets willen als 30 tanden voor / 18 tanden achter of 40 voor / 24 achter maar blijkbaar is dat boven de specificaties van de naaf gezien de "high torque" waarschuwing van ritzelrechner. Ik laat me hierbij leiden door de kleinste versnelling, voor rijden met bagage wil ik graag iets met minder dan 2 meter "development", d.w.z. dat je minder dan 2 meter aflegt bij één pedaalomwenteling. Zie "development" bij ritzelrechner, let op, bandenmaat correct ingeven.

3. Sterker worden helpt altijd maar het is niet goed voor je knieën om langdurig tegen een te lage cadans kracht te zetten, dus een kleine versnelling heb je echt wel nodig.
Heb je die 8v fiets nieuw gekocht? Heb je je laten adviseren door de verkoper? In dat geval ben je totaal verkeerd geadviseerd. De fiets behoort eerder tot de categorie stadsfiets dan trekkingfiets. Dan zou ik teruggaan en onderhandelen over een fiets die wel geschikt is. In ieder geval zou ik de fiets verkopen en de juiste fiets (hoeft niet duurder te zijn) kopen. Een fiets waar alle onderdelen op elkaar en op het gebruik zijn afgestemd. Dat bereik je nooit met aanpassing van je huidige fiets.
cheewai schreef:
vr 06 nov, 2020 13:47
.. Ik heb hiervoor een basic trekking bike gekocht van Victoria met een Nexus 8 naaf, Gates riem en schijfremmen... In Duitsland kwam ik ternauwernood heuvels van 8%/10% omhoog (volgens Komoot) en fietste ik dus vaak in zijn lichtste versnelling.
Ik heb eigenlijk dezelfde ervaring met mijn eerste fietsvakantie. Naar Rome kom je ook stukken van 8% tegen en kleine stukken die steiler zijn maar die kan je evt. ook lopen. In de Ardennen kom je afhankelijk van je route wel steilere hellingen tegen.

Met meer trainen zou je iets kunnen winnen maar het is vakantie en je wilt ook als je een mindere dag hebt "soepel" de berg op komen.

Dus ja, een fiets met een lichtere versnelling is een goed idee. Fietsen met een derailleur zijn de goedkopere keuze, ik ben gegaan voor een tweehandsfiets met Rohloff die duurder was dan mijn Nexus 8 fiets.

Mocht je de huidige fiets willen houden dan zou je een Schlumpf drive kunnen overwegen.
Dat bedoelt hij ook niet. Beetje ongelukkig geformuleerd, denk ik. Indien je het 17t kransje vervangt door een van 19t of meer, dan worden alle versnellingen evenredig lichter.
Hallo,
Dat heb ik ooit gedaan met een Gazelle fiets, ook om door dat stuk van de Harz te komen. Hoewel de fiets niet nieuw was, was de naaf nog goed. Ik had 38/19 veranderd naar 38/23. Zo gaf mijn 6e versnelling het zelfde verzet als de 4 voorheen. Dat was fijn bij de steile stukken met bagage. Maar bij aankomst in Nederland was de naaf wel duidelijk overbelast. Inmiddels rijdt ik met een Koga met een Alfine 8 en riem, die keuze maak ik ook niet meer. De riem is fijn maar duur om het verzet te veranderen. De Alfine heeft een grote stap tussen 5&6. Derailleur is het goedkoopste om een groot bereik te hebben, toch zal ik die keuze nooit maken.
Maarten
Westveen schreef:
za 07 nov, 2020 18:34
Maar bij aankomst in Nederland was de naaf wel duidelijk overbelast.
Puur uit nieuwsgierigheid, hoe merkte je dat?
Beste allen, ik wil jullie allen bedanken voor de uitgebreide antwoorden!

Wat ik heb geleerd is dat mijn fiets prima is voor wat vlak terrein maar dat het omslachtig / kostbaar / onmogelijk is om hem om te bouwen naar een klimfiets.
Ik voel me niet slecht voorgelicht door de winkel. Ik vroeg 'letterlijk' aan de verkoper om een fiets die me naar Berlijn zou brengen en de Victoria heeft me daar in 14 dagen gebracht. Ik zou het niet met een Gazelle stadsfiets hebben willen doen omdat Duitsers wel een heel ruime definitie van 'fietspad' hebben; vaak is het gewoon een onverhard mountainbike pad.

Ik heb op basis van jullie adviezen het volgende besloten:
- 'gewoon' een bestemming uitkiezen die niet over bergen gaat: Normandie, Kopenhagen of de Baltische Staten is ook mooi
- voor de rest gaan sparen voor een 'echte' trekking fiets rond de € 4.000
- ik ga niet voor een derailleur fiets. Ik ben te verslingerd geraakt aan de riem en de naafversnelling. Geen getrut meer met kettingvet, geen getik van overslaande ketting, et cetera..... Persoonlijke keuze dus

Nogmaals dank!

Chee