Lijstje: de voor- en nadelen van doe-het-zelven aan je fiets
N.b. iedereen moet zelf uitmaken in hoeverre de hier genoemde voor- en nadelen voor hem/haar gelden.
Voordelen
1. Veel mensen vinden het leuk en bevredigend om het zelf te doen en zo meer kennis van de fiets op te bouwen.
2. Het is altijd nuttig om meer kennis van je fiets te hebben, bijvoorbeeld om op fietsvakantie meer zelfredzaam te zijn en om je eigen fiets gemakkelijker te kunnen instellen en aanpassen.
3. Je hoeft niet (2x) naar de fietsenmaker toe en er ook niet op te wachten. Als je de spullen al in huis hebt kan het heel snel klaar zijn.
4. Het is in principe goedkoper omdat je geen arbeidsloon betaalt.
5. Je kunt precies doen wat je wilt.
6. Je bent niet afhankelijk van de ideeën van een fietsenmaker.
7. Je bent niet afhankelijk van de voorraden van de fietsenmaker: als je fietsenmaker dingen moet bestellen moet je dubbel wachten.
8. Je bent niet afhankelijk van de voorraden van de fietsenmaker: in de rest van de wereld is de onderdelenkeuze groter dan bij één fietsenmaker.
Nadelen
1. Om maar met de deur in huis te vallen: je hebt er ruimte voor nodig, je krijgt vieze handen en je moet geen twee linkerhanden hebben.
2. Het kost tijd. Het klussen zelf kost tijd. Je moet ook alles zelf uitzoeken. Je moet onderdelen zelf inkopen: halen of bestellen. Vaak kom je er tijdens een grote klus pas achter wat je precies nodig hebt. In zo'n geval moet je meerdere keren inkopen.
3. Het kan soms duurder uitpakken. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een oude fiets opknapt en daarvoor veel onderdelen los van elkaar moet inkopen.
4. Je hebt gereedschap nodig. Vaak heb je ook al gauw speciaal gereedschap nodig. Je zult waarschijnlijk niet continu alles bij de hand hebben zoals een fietsenmaker dat heeft.
5. Je hebt geen beoordeling door een vakman, al is het maar een second opinion.
6. Er zit geen garantie op: niet op de juistheid van de ingekochte onderdelen, niet op de vraag of ze goed samenwerken met elkaar en met je fiets en niet op de correcte montage. Voor de gemoedsrust gaan veel fietsers daarom naar een fietsenmaker.
7. Als klusser krijg je nooit de routine van een goede vakman. Voor klussen die maar zelden hoeven gebeuren gaan veel fietsers daarom toch naar een vakman.
8. Als er nog garantie zit op de fiets kan die verloren gaan door het zelf klussen.
9. Je ondersteunt de lokale ondernemer minder.
10. De verleiding om alsmaar te blijven klussen kan groot zijn.
Let op: het voor je eigen situatie beoordelen van dit lijstje is géén democratisch proces. Het is dus niet zo dat als je meer voors als tegens hebt het doe- het zelven voor jou een goed idee is. Integendeel: één argument kan doorslaggevend zijn.
Heb ik nog iets vergeten?
N.b. iedereen moet zelf uitmaken in hoeverre de hier genoemde voor- en nadelen voor hem/haar gelden.
Voordelen
1. Veel mensen vinden het leuk en bevredigend om het zelf te doen en zo meer kennis van de fiets op te bouwen.
2. Het is altijd nuttig om meer kennis van je fiets te hebben, bijvoorbeeld om op fietsvakantie meer zelfredzaam te zijn en om je eigen fiets gemakkelijker te kunnen instellen en aanpassen.
3. Je hoeft niet (2x) naar de fietsenmaker toe en er ook niet op te wachten. Als je de spullen al in huis hebt kan het heel snel klaar zijn.
4. Het is in principe goedkoper omdat je geen arbeidsloon betaalt.
5. Je kunt precies doen wat je wilt.
6. Je bent niet afhankelijk van de ideeën van een fietsenmaker.
7. Je bent niet afhankelijk van de voorraden van de fietsenmaker: als je fietsenmaker dingen moet bestellen moet je dubbel wachten.
8. Je bent niet afhankelijk van de voorraden van de fietsenmaker: in de rest van de wereld is de onderdelenkeuze groter dan bij één fietsenmaker.
Nadelen
1. Om maar met de deur in huis te vallen: je hebt er ruimte voor nodig, je krijgt vieze handen en je moet geen twee linkerhanden hebben.
2. Het kost tijd. Het klussen zelf kost tijd. Je moet ook alles zelf uitzoeken. Je moet onderdelen zelf inkopen: halen of bestellen. Vaak kom je er tijdens een grote klus pas achter wat je precies nodig hebt. In zo'n geval moet je meerdere keren inkopen.
3. Het kan soms duurder uitpakken. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een oude fiets opknapt en daarvoor veel onderdelen los van elkaar moet inkopen.
4. Je hebt gereedschap nodig. Vaak heb je ook al gauw speciaal gereedschap nodig. Je zult waarschijnlijk niet continu alles bij de hand hebben zoals een fietsenmaker dat heeft.
5. Je hebt geen beoordeling door een vakman, al is het maar een second opinion.
6. Er zit geen garantie op: niet op de juistheid van de ingekochte onderdelen, niet op de vraag of ze goed samenwerken met elkaar en met je fiets en niet op de correcte montage. Voor de gemoedsrust gaan veel fietsers daarom naar een fietsenmaker.
7. Als klusser krijg je nooit de routine van een goede vakman. Voor klussen die maar zelden hoeven gebeuren gaan veel fietsers daarom toch naar een vakman.
8. Als er nog garantie zit op de fiets kan die verloren gaan door het zelf klussen.
9. Je ondersteunt de lokale ondernemer minder.
10. De verleiding om alsmaar te blijven klussen kan groot zijn.
Let op: het voor je eigen situatie beoordelen van dit lijstje is géén democratisch proces. Het is dus niet zo dat als je meer voors als tegens hebt het doe- het zelven voor jou een goed idee is. Integendeel: één argument kan doorslaggevend zijn.
Heb ik nog iets vergeten?