Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Creatieve oplaadpunten - Forum Wereldfietser

Creatieve oplaadpunten

Los van een restaurant, heeft iemand meer ervaring met het tussendoor opladen van de accu? Bijvoorbeeld om nog net iets verder te komen? Dan bedoel ik dus niet de vaste laad momenten zoals op campings, hostels, etc.
De creativiteit begint bij je oplaadtechniek.
Ik heb een standaardoplader die "uren" nodig heeft voor een extra kilometer.
Er zijn opladers die het sneller doen.
Maar die zijn net zo zwaar als een tweede accu.
Inderdaad, een snelle oplader is net zo zwaar als een tweede accu.

Dus ....., is een tweede accu is mogelijk een oplossing, omdat je dan niet zo vaak hoeft te laden. Wel een dure oplossing, maar het verandert veel aan je fiets.
Je moet dan wel langer laden, wellicht 3 keer zo lang als met een zware lader. Maar als je dan op een camping of een hotel bent is dat wellicht goed te doen met de lichtere lader.

Als je twee batterijen hebt, zou ik met de eerste accu zo rijden dat je er waarschijnlijk wel mee kunt aankomen op je bestemming en de tweede gebruiken als dat niet lukt. Dan is die tweede accu ook weer sneller opgeladen.
Ik zou de tweede accu niet gebruiken om twee keer zo ver te komen, want dan vergeet je de rol van je eigen inspanning.
Je komt hooguit de helft verder dan op 1 accu.

Rij je met 1 accu zou ik beginnen met op eigen kracht rijden en de accu alleen gebruiken om zeker te stellen dat je op tijd op je bestemming komt.
Mmm, toch wel heel kort door de bocht over die gewichten. Ik heb van bmz 2 laders, de snellaad en de gewone.

BMZ is het batterijmerk wat onder andere in idworx, de oudere e-bike manufaktur en nog heel wat andere merken zit.

En die snellader is echt wel niet zo zwaar als een batterij. Bijlange niet. En ook lang niet zo duur.

Dus, eerste stap, overweeg een snellader.

Ik vraag me af waar jullie die gewichten halen trouwens?
Drosera schreef:
vr 24 jul, 2020 21:07
Ik heb van BMZ 2 laders, de snellaad en de gewone.
BMZ is het batterijmerk wat onder andere in idworx.
Die begrijp ik niet. BMZ levert bij de Neodrives motor/accu (idworx, Santos) standaard een snellader (output 4,0A). Dan ga je toch nog geen 'slow' charger erbij kopen? Of is er nog een 'snellere'?
En dat 'snel' vind ik erg tegen vallen. Tijdens een lunch van twee uur krijg ik ongeveer 50% lading terug, ook al heeft Neodrives het over '80% lading in 1,5 uur' (bij de 500Wh accu; de Neodrives gebruiken wel een 612Wh accu, dus dat gaat sowieso wat langzamer).
'Snel' zou ik vinden als ik in de tijd van een kopje koffie/ijsje/colaatje, zeg 20 minuten, minimaal 50% zou kunnen bijladen.

Wat wel enorm scheelt, is de mate van ondersteuning aanpassen. Ik weet niet of het op veel systemen kan, maar bij Neodrives wel, via een app. Stand 1 staat bij mij nu op 8% geleverd motorvermogen (ipv 20%); dat geeft net een aangename ondersteuning naast de -voornamelijk- eigen input, waardoor ik makkelijk 200 km haal op één lading. Dan heb je geen creatieve oplossingen meer nodig.
Drosera schreef:
vr 24 jul, 2020 21:07
........

Ik vraag me af waar jullie die gewichten halen trouwens?
Keukenweegschaal.

Accu Shimano bt-e6001 504 wh 2635 gramm
Normale lader Shimano inclusief adapter 1041 gram zonder adapter 938 gram.
Adapter is nodig om te kunnen laden met accu uit de fiets gehaald. Dat is bij stop overdag wat meer nodig dan als je 's nachts toch bij een stopcontact je fiets parkeert.

De travel charger zonder de adapter en het afneembare scheerapparaat/eurosnoer is 517 gram, 1 meter snoer is 85 gramm, adapter 115 Gram. Het volume is ongeveer 2/3 van de normale lader.

1 accu met normale lader en adapter is dus 2635 + 1041 =3676 gram

2 accu met travel charger en geen adapter en geen (snoer delen met andere apparaten?) : 2 keer 2635 + 517 = 5787

Dus voor 5787 - 3676 = 2111 gram extra gewicht hoef je overdag niet meer te laden, kan je dat 's avonds doen op camping of hotel. Of zelfs een nacht wildkamperen.

Eventueel kan je wel de adapter en eigen snoer meenemen zodat je je fiets niet bij een stopcontact hoeft op te laden waar je geen zicht op hebt. Dat kost dan nog 200 gram.

Dus ja, een correctie op mijn opmerking "Inderdaad, een snelle oplader is net zo zwaar als een tweede accu.
" Dat moet zijn "een normale oplader is half zo zwaar als een tweede accu". Een snellader heb ik niet dus kan daar niets over zeggen.
Wat is overigens een snellader?
Mijn normale lader doet 4A, de travelcharger 1.8A
Dat lijkt een heel verschil, maar maakt in de praktijk niets uit omdat ik ze 's nachts toch wel alletwee volkrijg, zelfs met de travelcharger, ook al omdat ik er meestal maar eentje gebruik overdag ;-) En als je laadt, laat dan eerste de meest lege accu en als je een tijdje later weer kijkt, bepaald dan weer welke accu het leegste is en laat die dan laden. Legere accu's laden namelijk sneller.


Alles wordt natuurlijk anders als je 's nacht niet kunt laden en het moet hebben van ergens lunchen en tegelijk accu's laden. Dan zou ik voor elke accu een zo snel mogelijke lader meenemen ;-)