Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

516 berichten
RealRedHair schreef:
vr 25 jun, 2021 21:57
Vraag me toch af hoe belangrijk het meenemen van een reserve binnenband is (binnen Europa). Lekke band is al zeldzaam maar je hele binnenband kapot nog zeldzamer lijkt me. Maar misschien schat ik het verkeerd in.
Klopt. Maar als je lek rijdt is het soms praktischer om de hele biba te wisselen en de lekke band in alle rust na de fietsrit te plakken.
RealRedHair schreef:
vr 25 jun, 2021 21:57
Vraag me toch af hoe belangrijk het meenemen van een reserve binnenband is (binnen Europa). Lekke band is al zeldzaam maar je hele binnenband kapot nog zeldzamer lijkt me. Maar misschien schat ik het verkeerd in.
Europa is geen homogene pasta hè?
Als je " keurig" over asfalt fietst in " keurige" landen met banden met een extra dikke antileklaag dan is het maar de vraag of je ooit in je leven een lek krijgt. Als je iets soepeler banden gebruikt en ook graag stukken onverhard langs mediterrane bush fietst of door meidoorn-country in de snoeitijd dan wordt het verhaal anders, al zijn ook dat nog geen helse doornen zoals fietsers beschrijven van andere continenten.
ik heb ook bij een tochtje van een paar uur een binnenbandje bij me. Op vakantie twee.
RealRedHair schreef:
vr 25 jun, 2021 21:57
Vraag me toch af hoe belangrijk het meenemen van een reserve binnenband is (binnen Europa).
Ook binnen Europa is 15km wandelen met de fiets aan de hand zonde van je tijd.
Klopt. Maar als je lek rijdt is het soms praktischer om de hele biba te wisselen en de lekke band in alle rust na de fietsrit te plakken.

Dat voordeel zie ik niet zo. Wel met racefiets maar niet met toerfiets. Te veel gedoe.

En ja ik snap dat je wel eens lek kunt rijden maar waarom dan niet gewoon band plakken. Band is dan toch niet zo beschadigd dat je een nieuwe nodig hebt. Tenzij je natuurlijk heel vaak lek rijdt.
RealRedHair schreef:
vr 25 jun, 2021 22:37

En ja ik snap dat je wel eens lek kunt rijden maar waarom dan niet gewoon band plakken. Band is dan toch niet zo beschadigd dat je een nieuwe nodig hebt. Tenzij je natuurlijk heel vaak lek rijdt.
Een scheur van 20 centimeter plakt wat lastig. De automobilist die naast me reed dacht dat 'ie beschoten werd toen ie klapte (-:
RealRedHair schreef:
vr 25 jun, 2021 22:37
Klopt. Maar als je lek rijdt is het soms praktischer om de hele biba te wisselen en de lekke band in alle rust na de fietsrit te plakken.
Dat voordeel zie ik niet zo. Wel met racefiets maar niet met toerfiets. Te veel gedoe. ...
Ik wel. De plek waar en het moment waarop je lek rijdt is niet altijd ideaal om op je gemak naar een gat te speuren, te schuren, te lijmen, te plakken, er achter komen dat je het niet goed hebt gedaan, nogmaals... Denk aan de situatie dat het regent, ijskoud is of juist knetterheet, en je hebt geen beschutting. Het is dan minder gedoe om de biba te wisselen.

Maar goed, dit is mijn mening en daarmee moet je het maar doen. Aldus de rijdende rechter. ⚖️
RealRedHair schreef:
vr 25 jun, 2021 22:37
Klopt. Maar als je lek rijdt is het soms praktischer om de hele biba te wisselen en de lekke band in alle rust na de fietsrit te plakken.

Dat voordeel zie ik niet zo. Wel met racefiets maar niet met toerfiets. Te veel gedoe.
Je hebt waarschijnlijk een fiets met versnellingsnaaf en zo? Mijn toerfiets is niet heel anders dan een racefiets, al moeten de remmen gelost ivm de dikke banden.
Ik heb een vakantie meegemaakt waarin ik aanvankelijk twee reserve binnenbanden bij me had en er drie binnenbanden volledig aan gingen omdat ik te laat in de gaten kreeg dat er een scheur in de buitenband zat waarin de binnenband klem kwam te zitten. Tijdens die vakantie heb ik twee extra binnenbanden gekocht.

De scheur was niet zichtbaar aan de buitenkant van de buitenband. Hij zat alleen aan de binnenzijde.

Dat was geen goedkope buitenband, maar zo'n ding van 100 euro met een erg stoer profiel, anti-leklaag en staaldraad dat volgens kenners hier op dit forum minstens vijf jaar mee zou moeten gaan.

Mijn huidige buitenbanden zijn van hetzelfde type.

Hoe lang gaat het rubber van een nooit gebruikte binnenband eigenlijk mee? Ik heb namelijk nog steeds twee ongebruikte binnenbanden in verpakking van minstens vijf jaar oud.
Als je ze koel en donker bewaart best lang.
Ik heb vrijwel altijd twee reserve binnenbanden bij me, en die ook nodig gehad - laatst nog bij een weekend tocht in Drenthe. Het ventiel kan kapot (een euvel van Schwalbe xlight binnenbanden weet ik nu), uitgescheurde ventielen, lekke band op een onhandig moment, plakkers die niet goed wilden plakken, en ga zo maar door. Daar komt bij dat ik bij lange afdalingen in de bergen niet zo hou van door de warmte van de velgen loslatende plakkers. En ik rij graag met soepele maar kwetsbare buitenbanden.
Ik rij sinds kort vanwege de grotere geclaimde lekbescherming met Aerothan binnenbanden en vraag me wel af of een tweede reserveband daarbij ook nog nodig is. Dat wordt ook wat erg begrotelijk.
Update van mijn paklijstje...
Knipsel.JPG
Ben benieuwd welke Vaude tassen je hebt - de gewichten die jij noemt vind ik niet terug bij Vaude (of ik kijk niet goed)
IMG_20210627_141357_6.jpg
IMG_20210627_141328_3.jpg
IMG_20210627_141442_3.jpg
Ik heb eigenlijk geen idee. De tassen zijn al zo'n 20 jaar oud denk ik. Het zijn de meest eenvoudige tassen met rolsluiting. Zonder extra tasjes eraan vast.
Ah, dat verklaart het - de modernere variant van de jouwe zijn een tikkie zwaarder.
ivokremer schreef:
za 26 jun, 2021 23:57
Ik heb een vakantie meegemaakt waarin ik aanvankelijk twee reserve binnenbanden bij me had en er drie binnenbanden volledig aan gingen omdat ik te laat in de gaten kreeg dat er een scheur in de buitenband zat waarin de binnenband klem kwam te zitten. Tijdens die vakantie heb ik twee extra binnenbanden gekocht.

De scheur was niet zichtbaar aan de buitenkant van de buitenband. Hij zat alleen aan de binnenzijde.
Niet gevoeld bij het checken van de binnenkant van de buitenband?
Dit neem ik mee :

Voor tassen:

Grote accu 60.000 mah
Kabels om op te laden
accu's
Eten voor lunch

Tefal pannenset
Vango Folding Stove met Piezo Brander
Plastic camping beker
Twee plastic borden
Sea To Summit Alpha Bestekset
GSI Outdoors Pack Spatel
GSI Outdoors Pack Tang
Sea To Summit AlphaLight Long Spork Bestek
Toiletpapier
Gasblik


Achter tassen

Sea To Summit Aeros Premium Deluxe Kussen
Rubytec Terre Handdoek L 120 x 60cm
Rubytec Terre Handdoek M 90 x 40cm
Exped SynMat UL MW Slaapmat + Pompzak
Mammut 3.0 mm Prusiktouw --> 8 meter
2 gas blikken ( als voorraad)
Sea To Summit Travel Shampoo Zeep
2 x Sea To Summit Liquid Wilderness Wash Zeep
Island Tribe SPF 50 Clear Gel 100ML Zonnebrand
Walkstool Comfort 45 Kruk
Nomad Inca 900 Mummy Synthetisch 2 seizoenen Slaapzak Voor in de zomer, anders een dikkere
Bo-Camp Universeel 10 Delig Kookwindscherm
Fjällräven Pocket Schoudertas
Sea To Summit X-Bowl Kom
hilleberg enan tent
hilleberg enan footprint grondzeil
QUECHUA tshirts, 2 of 3 hangt af van de route
QUECHUA afritsbroek
FORCLAZ afritsbroek
3 boxers
3 paar sokken
Normaal t shirt
normaal korte broek

ortlieb outer pocket

EHBO
Petzl Actik Core 450 Lumen Hybrid Hoofdlamp
Fietsketting
Kokosolie (om mee te koken)
Chocopasta
Melkpoeder

Stuur tas

Island Tribe SPF 30 Clear Gel Spray 125ML Zonnebrand
belangrijke papieren
Fototoestel
zonnebril
Zakmes

Daarnaast heb ik ook nog 2x ortlieb bidonhouder

Groeten,
Martin
Leuk, nieuwe paklijsten! Dank voor het delen =)

martinmack schreef:
di 29 jun, 2021 14:24
[...]
Fietsketting
[...]
Een hele ketting op reserve mee? Is een binnenschakel, buitenschakel en een snelsluiting niet genoeg?

Ik ben wel benieuwd hoe het geheel er bepakt uitziet en misschien nog wel meer benieuwd naar het totaalgewicht waarmee je onderweg bent (-:
Oke je begrijpt hem verkeerd :wink:

Geen aandrijf ketting maar een veiligheids ketti g zodat mn fiets niet gestolen word :D
Hier een foto van mn fiets als hij beladen is :D

Afbeelding
Respect! 🏋️‍♀️