Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ridley Kanzo Adventure Carbon - Forum Wereldfietser

Ridley Kanzo Adventure Carbon

Hallo allemaal,

Laat ik maar met de deur in huis vallen, ik ben nogal eigenzinnig of eigenwijs van aard. Als iemand roept: "het kan niet, of je kunt dat beter niet doen", ben ik de eerste die het toch gaat proberen. Daarom een Carbon fiets ipv alu of staal.

Daarom heb ik een Ridley Kanzo Adventure Carbon fiets gekocht, ik heb er spatborden en een Tubus Logo (versie 2020 met nokjes) erop gezet en de boel vastgezet met (voldoende lange) RVS bouten met afgeronde kop (het oog wil ook wat). Ik rijd voornamelijk over asfaltwegen en gravelpaden dus ik denk gewoon dat dit moet voldoen. De fiets is ca. 8kg zonder attributen en ik denk dat ie nu zo'n 10kg weegt met spatborden, rack, bidonhouders en pendalen. Ik heb er bewust voor gekozen om een 1x11 te nemen omdat voorderailleurs vaak falen en het bereik gelijk is aan een rohloff (met iets grotere stappen)

Deze zomer fiets ik naar mijn vakantieadres in Zuid-Frankrijk. Ik zal wel even wat posten hier hoe het is bevallen. Met name de balans, de remmen en het rijgedrag ben ik benieuwd naar. Mijn huurfiets vorig jaar was een Santos Travel light en die heb ik als zwaar ervaren en bovendien kon ik niet wennen aan het gieren van de Rohloff in versnelling 6-7. Nu weer een ketting en daar ben ik wel blij mee.

Oja en ik heb een achterlicht met Li-Ion batterij die je op kunt laden i.p.v. batterijen, leek me heel praktisch. Voorlicht gebruik ik niet, net als een dynamo. Ik heb een kleine powerbank en oplader met 4 poorten en korte snoertjes en een camping stekker mee.

Afbeelding
Lijkt me een prima fiets van het type gravelbike. Wat de wenkbrauwen van de senioren van dit forum wel zal doen fronsen is dat de wielen slechts 24 spaken hebben en het frame en de voorvork van carbon zijn. Ik zie dat laatste niet als een bezwaar. In de Parijs-Roubaix wedstrijd voor profs zie je alleen maar fietsen met carbon voorvorken. Een zwaardere en veelzijdigere belasting kun je je bijna niet voorstellen. Ridley is als fietsleverancier van Lotto-Soudal en in de cyclocross één van de prominente merken.
Ik denk niet dat die voorvork gemaakt is voor voortassen. Als je bergruimte tekort komt, zul je dat moeten oplossen met een stuurtas en een frametas.
Matty schreef:
zo 01 mar, 2020 00:05
De fiets is ca. 8kg zonder attributen en ik denk dat ie nu zo'n 10kg weegt met spatborden, rack, bidonhouders en pendalen.
Dat is mooi, mijn Kinesis Tripster A/T zit aan 16kg.

Matty schreef:
zo 01 mar, 2020 00:05
Ik heb er bewust voor gekozen om een 1x11 te nemen omdat voorderailleurs vaak falen en het bereik gelijk is aan een rohloff (met iets grotere stappen)
Zo op het zicht schat ik een 10-42 of 11-42T cassette met een 38T voorblad? Ik heb nog nooit een voorderailleur weten falen maar ik ga niet tegenspreken dat vooraan schakelen lastiger is dan achteraan.

Ik heb op bovengenoemde fiets een 46-30T dubbel crankstel en 11-40T cassette en met bagage zou dat nog iets kleiner mogen... Ik ga 46T-28T vooraan proberen. Gravel bikes hebben naar mijn mening juist meer dan minder reikwijdte qua versnellingen nodig, maar ik ben benieuwd hoe jij dat ervaart.

Matty schreef:
zo 01 mar, 2020 00:05
Oja en ik heb een achterlicht met Li-Ion batterij die je op kunt laden i.p.v. batterijen, leek me heel praktisch.

Als dit het 2C achterlicht van Busch + Müller is dan kan ik je vertellen dat de batterij veel sneller leeg is dan het B+M Flat S achterlicht met 2 oplaadbare AA batterijen. Het 2C achterlicht kan niet tegen koude, deze week nog was het op 2 uur leeg, en het heeft de slechte eigenschap om onmiddellijk uit te vallen bij onvoldoende lading, vaak achter je rug waardoor je ongewild onzichtbaar bent.

Maar je kan het wel met Micro-USB opladen, dat dan weer wel.

Maar in ieder geval proficiat met de nieuwe fiets en veel fietsplezier gewenst!
wauw, mooie fiets! en zelfs in framemaat 63 cm :shock: :oops:

"Kanzo" , prima naam voor een fiets :D
math schreef:Lijkt me een prima fiets van het type gravelbike. Wat de wenkbrauwen van de senioren van dit forum wel zal doen fronsen is dat de wielen slechts 24 spaken hebben en het frame en de voorvork van carbon zijn.
Je snapt dat nu je dit geschreven hebt het als een zwaard van Damocles blijft hangen totdat er ooit iets mis gaat met deze mooie fiets hè? :lol:

Matty schreef:Laat ik maar met de deur in huis vallen, ik ben nogal eigenzinnig of eigenwijs van aard. Als iemand roept: "het kan niet, of je kunt dat beter niet doen", ben ik de eerste die het toch gaat proberen.
IJsberen aaien? Maar oké, ik snap wat je bedoelt en ik vind het altijd nuttig als anderen dingen voor me testen.
Beste Matty, heb je een specifieke vraag?
Ha,

ik heb ongeveer dezelfde fietswens. Gravelbike waar ik voor kampeertrips een drager achterop kan monteren.

Deze fiets stond op de bikemotion in de shimano stand als demo van de GRX groep. Blijkt dat Ridley deze groep nog helemaal niet aanbiedt. En en los frame is in verhouding best prijzig.

En eigenlijk is de hele fiets helaas boven budget.

Heb nu de nuroad race van Cube op het oog, Is naar mijn idee netjes afgewerkt.

Bram
Ik heb een alu Cube Editor aangepast met spatborden (Curana Clite), bagagedrager (Tubus Logo), verstelbare stuurpen en ligstuur. Wat minder sportief dan oorspronkelijk maar wel veelzijdiger.

Afbeelding
Wat een lof van onze Math die toch ook al een tijd terug de aow leeftijd bereikt heeft.
Fraaie fiets die Ridley, en gezien de montagepunten in de voorvork ook geschikt voor bikepacking.
Fedor schreef:
zo 01 mar, 2020 21:46
Fraaie fiets die Ridley, en gezien de montagepunten in de voorvork ook geschikt voor bikepacking.
Je kunt ook een rack met voortassen monteren. De montagepunten zijn daarop op de juiste plaats gezet. Je ziet het niet goed op de foto, maar de boutjes in de vork die er nu (af fabriek) in zitten zijn alleen voor afdichting. Er zit M5 aluminium draad in de voorvork met voldoende diepte om een rack goed vast te kunnen zetten.

Ik heb alleen mijn twijfels over het aantal en de dikte van de spaken zoal hierboven al iemand opmerkte. De velg is extra breed en diep dus behoorlijk stijf, maar toch met bepakking zou het in een put verkeerd af kunnen lopen. Daarentegen is deze fiets geschikt voor een fietser van 109kg waarmee je kunt veldrijden, daar komt wel wat belasting bij kijken. Dus die 20kg tassen op de achterdrager? We zullen zien. Is het mogelijk om dikkere spaken te monteren of wordt de velg/as dan de zwakste schakel?

Voor inderdaad 38T en achter 11-42T. Met 38-11 kun je 30km/h rijden op een lekkere cadans en bergaf trap ik toch niet mee. Bergop is wellicht het verschil tussen de kleinste versnellingen te groot, maar dat ga ik ervaren.

Batterij van het achterlicht is voor mij geen probleem dat ie niet lang meegaat, ik gebruik m alleen in tunnels en waar veel achteropkomend verkeer rijdt.
Matty schreef:
ma 02 mar, 2020 22:26
Is het mogelijk om dikkere spaken te monteren of wordt de velg/as dan de zwakste schakel?
inderdaad. Dikkere spaken zouden alleen werken als je ze op dezelfde rek zou brengen. De kans dat velgen en naaf daarvtegen kunnen is klein want vaak wordt de max spaakspanning toch al bepaald door velgen of naven. Als je dikke spaken op dezelfde spanning brengt als de dunne krijg je juist eerder kast van vermoeiingsbreuken in de spaken, net als in een slecht gespaakt wiel.
Wat weeg je zelf?
Matty schreef:
ma 02 mar, 2020 22:26

Ik heb alleen mijn twijfels over het aantal en de dikte van de spaken zoal hierboven al iemand opmerkte. .... . Is het mogelijk om dikkere spaken te monteren of wordt de velg/as dan de zwakste schakel?
Dikkere spaken is een dubieuze oplossingsrichting. Dikker betekent gewoonlijk minder rek, minder elastisch, en paradoxaalgenoeg uiteindelijk meer kans op breuk van spaak, naaf of velg (het spaakgat).

Onder topbelastingen kan je beter naar spaken zoeken die voldoende rek samen de hoogste treksterkte kennen. Daarna de spaken aan de strakke kant opspannen, zo voorkom je dat onder schokbelastingen de spaak "door de nul" heel gaat (even onbelast en daarna weer belast is moordend voor zowel spaken als naaf en velg). Het lage aantal spaken blijft dan een probleem, de naaf en de velg moeten in de praktijk bewijzen sterk genoeg te zijn.
Matty schreef:
zo 01 mar, 2020 00:05
Ik heb er bewust voor gekozen om een 1x11 te nemen omdat voorderailleurs vaak falen en het bereik gelijk is aan een rohloff (met iets grotere stappen)
Afbeelding
Iets verder schrijft je dat je met een 11-42 cassette rijdt. Bereik hiervan is 382% (Rohloff is 526%). De 11 stapjes bij de 11-42 cassette zijn (gemiddeld) kleiner dan bij Rohloff. Toffe fiets voor de rest.
Ben benieuwd Matty, hou ons op de hoogte.
De tijd van 48 spaaks wielen ligt ver achter ons. Nu de helft.....vroeger zou ik het nooit aangedurfd hebben maar wellicht dat het nu wel kan.
Matty schreef:
ma 02 mar, 2020 22:26
Ik heb alleen mijn twijfels over het aantal en de dikte van de spaken zoal hierboven al iemand opmerkte.
Ik zou me daar niet meteen druk om maken. Ik ken genoeg mountainbikes met 24-spaaks wielen. Die krijgen ook flinke klappen. Bovendien kunnen ze bij Ridley met hun Parijs-Roubaix ervaring echt wel inschatten wat een wiel te verduren krijgt. Wat je bij dit soort wielen echter wel hebt, is dat als er één spaak breekt, de trekspanning in andere spaken óók meteen sterk achteruit gaat. Die zullen dan ook snel sneuvelen. Dat komt door de symmetrie in trekbelastingen (als je dit niet duidelijk is, raad ik je deze video aan). Wielen met 24 spaken zijn niet minder sterk, maar minder robuust.

Matty schreef:
ma 02 mar, 2020 22:26
Je kunt ook een rack met voortassen monteren. De montagepunten zijn daarop op de juiste plaats gezet. Je ziet het niet goed op de foto, maar de boutjes in de vork die er nu (af fabriek) in zitten zijn alleen voor afdichting. Er zit M5 aluminium draad in de voorvork met voldoende diepte om een rack goed vast te kunnen zetten.
Ik zou daar nog eens goed naar kijken en het eventueel bij Ridley navragen. Ridley heeft het over extra bevestigingspunten voor bidonhouders op de voorvork. Een carbonvork is veel meer dan een vork van staal ontworpen voor specifieke belastingen. Dat kan omdat je met carbon elke plek zo dik of dun kunt maken als nodig. Als de voorvork daarvoor niet ontworpen is, zou ik er beslist geen tassen aan ophangen.
Marco Meijerink schreef:
di 03 mar, 2020 13:04
De tijd van 48 spaaks wielen ligt ver achter ons.
Voor mij niet ... ik heb ze nog maar pas ... zo'n 24 jaar ... en ze gaan maar niet stuk.
Matty schreef:
ma 02 mar, 2020 22:26
Voor inderdaad 38T en achter 11-42T. Met 38-11 kun je 30km/h rijden op een lekkere cadans en bergaf trap ik toch niet mee. Bergop is wellicht het verschil tussen de kleinste versnellingen te groot, maar dat ga ik ervaren.

Batterij van het achterlicht is voor mij geen probleem dat ie niet lang meegaat, ik gebruik m alleen in tunnels en waar veel achteropkomend verkeer rijdt.
Ik ga 1x12 rijden, zelfde reden (alhoewel ik denk dat de huidige generatie Shimano voorderailleur een eind kan komen maar ga het niet testen)

In een tunnel geen voorlamp want je verwacht geen tegenliggers en je hebt een nachtzicht bril?

Bijzonder, een carbon frame met nokjes. Maar waarom ook niet, vorken met nokjes zijn er al enkele jaren.

Gewicht van het geheel in oogschouw nemend snap ik de keuze voor deze fiets 👍🏻 (muv het stuur dan😉).
Leuke Fiets!

Ik ben ook aan het denken om mijn ridley cyclocrosser om te bouwen, dus nog nieuw hierin :D welke spatborden heb je gebruikt? deze zijn wel netjes
gezien het lipje op het voorspatbord is het merk: SKS. model mij onbekend.