Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met een zonnepaneel. - Forum Wereldfietser

Ervaringen met een zonnepaneel.

Ik heb even gezocht maar kan er niet veel over vinden hier op het forum dus maar mijn ervaringen delen.
Tot 4 jaar geleden gingen we meestal met de zeekajak op vakantie op zee of in een huur kajak in polen 3 weken door de natuurgebieden daar. Bij die reizen kwam je niet vaak een stopcontact tegen maar een werkende telefoon is toch wel prettig dus nam ik al snel een zonnepaneel mee, om te proberen een 14 watt paneel gekocht bij Aliexpress en dat werkte erg goed.

Laatste jaren met de fiets op vakantie en dat heeft het voordeel dat je het paneel op je tassen kan leggen tijdens het fietsen dus het laden gaat de hele dag door.

Vol in de zon in de zomer tussen 9 en 15 uur kan hij net zo snel laden als een Samsung snel lader, tot 18000 mah per uur.
op een wat bewolkte dag met redelijk wat bos en 6 uur achterop de fiets en in de pauze je fiets goed in de zon zetten laden hij toch ook al snel 3000mah bij.
Dat is genoeg om je telefoon en GPS bij te laden [ Garmin Montana/Oregon en Samsung S7]
Tijdens het fietsen een powerbank er aan van Xtorm van 6000mah en als de zon weg is de GPS en telefoon opladen en af en toe de ereader.

We hebben er nu 2, 1 voor mij en 1 voor mn meissie kunnen we eigenlijk zonder stopcontact op vakantie, op een rustdag laad het paneel ook gewoon op.
Let wel op welke snoeren je gebruikt, zit veel verschil in hoeveel stroom ze doorgeven dus als je paneel 1800 wil levren maar je snoer maar 800 is dat een beetje zonde,

Met dit ding kan je zien hoeveel stroom er door een snoertje gaat als je ze aan een lader hangt en zien hoeveel mah er geladen wordt op een dag.
https://nl.aliexpress.com/item/32834369 ... OEg1s&mp=1

En dit zijn de panelen
https://nl.aliexpress.com/item/32831842 ... OEg1s&mp=1

https://nl.aliexpress.com/item/32945264 ... OEg1s&mp=1

Afbeelding
Leuk iets over zonnepanelen. Je schrijft dat je 2 soorten panelen hebt - zou je iets meer over beide panelen kunnen schrijven zoals verschillen onderling, de pro's en cons van beide. Ben zelf nog zoekende
Bij deze :wink:
Dit zijn de panelen

Afbeelding

Afbeelding

Dit wegen ze

Afbeelding

Afbeelding

10 AA batterijen wegen

Afbeelding

De Floureon is 15 watt, de ander 14watt
De Floureon heeft een display die laat zien hoeveel hij laat en 2 uitgangen, maar meestal laad er maar 1 uitgang waar het apparaat aan hangt wat het meeste laadspanning aan kan, pas als de zon echt fel schijnt pakt de 2e uitgang er af en toe bij.
Hij is er ook zonder display en heb het vermoeden dat die wat beter zal werken.
Voor de rest doen ze het allebei goed, de Floureon past mooi boven de achterdrager en tassen als er niks op de drager ligt, de ander kan je aan je zadel hangen en over je tentstokken leggen als je die op je drager hebt

Bij beide panelen kan je beter een goede powerbank gebruiken, een moderne smartphone met snel laadfunctie laad met 5v met het scherm aan maar schakelt als het scherm uitgaat naar 9v en daar hebben de panelen problemen mee dus de laadspanning fluctueert de hele tijd en stopt regelmatig.
Ook laad een GPS vaak erg langzaam op, rond de 500 mah terwijl een xtorm battery pack ergens rond de 1900 mah aan kan dus veel meer stroom laad dan een GPS als de zon lekker schijnt.
Beide panelen heb ik in de felle zon zien laden tegen de 1800 mah dus bijna net zo snel als een goede telefoonlader.

En dan het USB snoer dat je gebruikt, daar zit nogal een verschil in hoeveel stroom ze doorgeven, heb er 3 tussen de telefoonlader en de xtorm gehangen, links boven staat hoeveel volt rechts boven het aantal mah er doorheen gaat, 1.85 staat voor 1850 mah,
links onder het aantal geladen mah.

De winnaar geeft 1850mah

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dit wegen 10 AA batterijen

Afbeelding
Zelf goede ervaringen met een 5W paneeltje. Wat ik anders wil doen is geen AA batterijen laden maar alleen nog maar een USB powerbank, en daar weer een Garmin toestel mee te kunnen voeden. AA batterijen vind ik toch teveel gedoe en ook gewicht als het ook anders kan. Al mijn overige apperatuur kan al met USB gevoed worden namelijk.
Mr. Z schreef:
ma 24 feb, 2020 16:02
1.85 staat voor 1850 mah,
Dat behoeft denk ik een correctie, die 1.85 staat hier gewoon voor een stroom van 1,85 ampere die uit het paneel komt. Dus niet 'mah'. Bij 5V is dat dus 5Vx1,85A = 9,25W aan vermogen. Kan je adv deze waarde zelf berekenen hoe lang het duurt om bijvoorbeeld een accu op te laden, als die zeg 28Wattuur is zoals mijn powerbank, duurt dat dus 28Wh/9,25W => 3 uur (verliezen of begrenzingen niet meegerekend)
Ben helaas niet zo thuis in het stroom gebeuren maar 1.85 laad spanning lijkt wel in de buurt te komen van 1.850 mah geladen.

En gebruik ook liever geen AA batterijen, gelukkig kan je voor de Oregon en Montana oplaadbare accu pakketten kopen maar kunnen er ook AA batterijen in als het niet anders kan, dat is het grote voordeel van deze 2 ten opzichten van met een interne accu
Mr. Z schreef:
ma 24 feb, 2020 18:35
En gebruik ook liever geen AA batterijen, gelukkig kan je voor de Oregon en Montana oplaadbare accu pakketten kopen maar kunnen er ook AA batterijen in als het niet anders kan, dat is het grote voordeel van deze 2 ten opzichten van met een interne accu
Die toestellen waar je naar refereert hebben intern een schakelaartje wat ingedrukt wordt wanneer zo'n accu pakket in toestel wordt gebruikt en zo opgeladen kan worden.
Je kunt dit omzeilen met gewone oplaadbare batterijen en een kunststofstripje op het schakelaartje te plaatsen en daar je oplaadbare batterijen op te drukken. Die kun je dan ook opladen via usb-aansluiting en externe voedingsbron. Ik heb dat ooit bij aanschaf van mijn Oregon 600 als 1e wereldkundig gemaakt, maar zie dat nog steeds als noodoplossing omdat toestel niet aangeeft wanneer batterijen volgeladen zijn.
Maar wellicht weet je dat allemaal al wel en bedoelde je dat ook in het vorige bericht.
Mr. Z schreef:
ma 24 feb, 2020 18:35
Ben helaas niet zo thuis in het stroom gebeuren maar 1.85 laad spanning lijkt wel in de buurt te komen van 1.850 mah geladen.
40 km fietsen lijkt ook in de buurt te komen van 40 km/h fietsen, maar er kan toch best veel verschil tussen zitten. ;)

Carl
Carl schreef:
ma 24 feb, 2020 22:14
Mr. Z schreef:
ma 24 feb, 2020 18:35
Ben helaas niet zo thuis in het stroom gebeuren maar 1.85 laad spanning lijkt wel in de buurt te komen van 1.850 mah geladen.
40 km fietsen lijkt ook in de buurt te komen van 40 km/h fietsen, maar er kan toch best veel verschil tussen zitten. ;)
Gelukkig zegt Mr. Z zelf dat ie niet zo thuis is in het stroomgebeuren ... en direct noemt hij een waarde in Ampère "spanning", en daarmee bewijst hij direct zijn eerdere opmerking.
Top - dank je wel voor de verdere toelichting. Kan ik weer meenemen in mijn zoektocht.
Ik kwam deze foto tegen, vond ik toch wat veel zonnepaneel voor achterop ;-)

https://www.facebook.com/aworld2cross/p ... =3&theater

Lijkt een 100W en 18V paneel te zijn, de uit 5 subpanelen bestaat. Zal op deze manier waarschijnlijk max 50 watt leveren en wellicht nog minder als je richting de zon rijdt. Maar tijdens de middagpauze kan je ze natuurlijk even vol op de zon richten.

Lijkt erop dat ze dit paneel van 449 euro hebben gebruikt....

https://www.mobisun.com/portable-solar- ... a-mobisun/
Het lijken me niet alleen de zonnepanelen die wat veel zijn.
Directe link naar grote versie:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5EED03AA
Leon schreef:
do 27 feb, 2020 21:07
Het lijken me niet alleen de zonnepanelen die wat veel zijn.
Directe link naar grote versie:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5EED03AA
Lijken e-bikes van Kettler te zijn....met zoveel bagage kan je ook wel wat ondersteuning gebruiken.
Ik ben bang dat het totaalgewicht hiermee richting de 200 kilo gaat..... dan maakt een zonnepaneel van 2.8 kg ook niet meer zoveel uit..... alleeneeeeuuuuhhhh, als je dan toch regelmatig de accu van je fiets moet opladen, kan je net zo goed een losse accu opladen voor de apparatuur die je meeneemt.
Hans Keesom schreef:
do 27 feb, 2020 21:16
Leon schreef:
do 27 feb, 2020 21:07
Het lijken me niet alleen de zonnepanelen die wat veel zijn.
Directe link naar grote versie:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5EED03AA
Lijken e-bikes van Kettler te zijn....met zoveel bagage kan je ook wel wat ondersteuning gebruiken.
Ik ben bang dat het totaalgewicht hiermee richting de 200 kilo gaat..... dan maakt een zonnepaneel van 2.8 kg ook niet meer zoveel uit..... alleeneeeeuuuuhhhh, als je dan toch regelmatig de accu van je fiets moet opladen, kan je net zo goed een losse accu opladen voor de apparatuur die je meeneemt.
Heel weinig fietsen, dan hoef je met de zonnestroom ineens nooit meer aan de "walstroom". :wink:
Bridgestone SM schreef:
do 27 feb, 2020 21:56
Hans Keesom schreef:
do 27 feb, 2020 21:16
Leon schreef:
do 27 feb, 2020 21:07
Het lijken me niet alleen de zonnepanelen die wat veel zijn.
Directe link naar grote versie:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5EED03AA
Lijken e-bikes van Kettler te zijn....met zoveel bagage kan je ook wel wat ondersteuning gebruiken.
Ik ben bang dat het totaalgewicht hiermee richting de 200 kilo gaat..... dan maakt een zonnepaneel van 2.8 kg ook niet meer zoveel uit..... alleeneeeeuuuuhhhh, als je dan toch regelmatig de accu van je fiets moet opladen, kan je net zo goed een losse accu opladen voor de apparatuur die je meeneemt.
Heel weinig fietsen, dan hoef je met de zonnestroom ineens nooit meer aan de "walstroom". :wink:
Vooral niet fietsen van 11:00 tot 15:00 en je de panelen tijdens die periode goed op de zon richten, dan laad je wellicht weer een paar kilometers bij ;-)
Vorig jaar een sterker paneel gekocht, een AllPowers 21 watt, laad een stuk sneller, niet echt een mooie dag gehad om hem goed te testen maar zie hem in deze tijd op 1 uitgang laden tot 2.5 ampère , ter vergelijk een Samsung S10 lader/telefoon laad met 1.6 ampère.

Dit paneel laad ook een telefoon stabiel op en laad ook goed 2 apparaten tegelijk stabiel op.

Dit is hem, https://www.aliexpress.com/item/3285441 ... 79d2XXtNnC is wel wat duurder geworden zie ik, weegt nog geen 450 gram.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik begrijp iets niet.
Volgens de advertentie van Ali levert het paneel 21W
Volgens diezelfde advertentie is de max output 2A
Dat betekent dat die 2A op 10V wordt asngeleverd.
Dat is schadelijk voor een 5V accu.

Op de fotos van @Mr.Z zie ik staan 2.4A bij 4.8V
Dat is 11.5W
Blijkbaar was de zon toen iets minder fel.

Dat kan.
Maar ik maak me zorgen over de ingebouwde begrenzing van amperes en volts, met het oog op de bescherming van mijn apparatuur.
liefhebber schreef:
zo 22 mei, 2022 18:19
....
Maar ik maak me zorgen over de ingebouwde begrenzing van amperes en volts, met het oog op de bescherming van mijn apparatuur.
De foto van de laadspanning is van toen hij aan een Xtorm 20 watt powerbank hing viewtopic.php?f=21&t=34390&p=420404#p420404 ,mijn Samsung S10 kreeg toen 1.6 ampère, net zoveel als van zijn eigen lader, ook andre apperaten kregen niet meer dan ze aan konden.
liefhebber schreef:
zo 22 mei, 2022 18:19
Ik begrijp iets niet.
Volgens de advertentie van Ali levert het paneel 21W
Volgens diezelfde advertentie is de max output 2A
Dat betekent dat die 2A op 10V wordt asngeleverd.
Dat is schadelijk voor een 5V accu.
2A per USB poort neem ik aan, het ding heeft 2 poorten.

En inderdaad, 21W is de absolute max onder ideale omstandigheden, onbewolkt, 12:00, loodrecht op de zon. In de praktijk ben je blij met de helft.
liefhebber schreef: Maar ik maak me zorgen over de ingebouwde begrenzing van amperes en volts, met het oog op de bescherming van mijn apparatuur.
Meestal is het systeem begrenst op maximale spanning van iets van 5,5V, als dat werkt zit je goed.