Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Teveel tassen om te dragen.. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Teveel tassen om te dragen..

HFvdS - dank voor de flixbus link maar wil di eigenlijk niet nemen omdat ik teveel klachten hierover hoor. Liefst had ik dat er een fietsbus In Orleans/ Nevers zou stoppen maar dat is helaas niet niet. Vandaar dat ik voor nu de voorkeur voor de trein heb - ondanks misschien ene minder fijne overstap.
Inge1 schreef:
do 16 jan, 2020 12:43
HFvdS - dank voor de flixbus link maar wil di eigenlijk niet nemen omdat ik teveel klachten hierover hoor. Liefst had ik dat er een fietsbus In Orleans/ Nevers zou stoppen maar dat is helaas niet niet. Vandaar dat ik voor nu de voorkeur voor de trein heb - ondanks misschien ene minder fijne overstap.
Ik ben wel nieuwsgierig naar wat de treinreiswinkel (of een ander) aan trein-reis alternatieven oplevert.

Ook al lijkt het misschien anders:
overstappen is ook niet mijn hobby, maar zonder overstappen kom je niet ver vandaag de dag.

Het is triest en ook gênant, maar zodra je ook maar iets verder weg wilt wordt de auto snel heel aantrekkelijk.
Ik ook - maar moet nog wat fine tuinen. Zodra ik wat van de treinreswnkel weet, zal nog wel even duren dan zal ik proberen niet te vergeten de suggesties te laten weten.

Meestal heb ik geen problemen met overstappen - als er tenminste een lift in het station is. Roltrap vind ik ook niet zo fijn maar beter dan de trap natuurlijk.
Inge1 schreef:
do 16 jan, 2020 15:30
Ik ook - maar moet nog wat fine tuinen. Zodra ik wat van de treinreswnkel weet, zal nog wel even duren dan zal ik proberen niet te vergeten de suggesties te laten weten.

Meestal heb ik geen problemen met overstappen - als er tenminste een lift in het station is. Roltrap vind ik ook niet zo fijn maar beter dan de trap natuurlijk.
Parijs is per trein bijna volledig afgesloten voor Nederlanders die daar met een fiets heen willen reizen. Ik ben er 2015 nog in geslaagd. Die zaterdagochtend kon ik niet naar Roosendaal met de trein omdat er onderhoud was aan de spoorbrug over het Hollands Diep. Dus om 5:48 op de fiets gesprongen en 46,6 km naar Roosendaal gefietst. Vandaar met de eerste trein van Roosendaal naar Antwerpen waar ik overgestapt ben op de trein naar Lille. Daarin moest de fiets aan een haak in het stuurrijtuig. Maar mijn kaartje ging slechts tot Moeskroen omdat ik op de NMBS site niet tot Lille kon bestellen. Ik had dus de mogelijkheid om te gaan fietsen vanaf Moeskroen naar Lille, maar uiteindelijk met de conductrice opgelost. Het bleek dat ik voor de fiets van Moeskroen naar Lille niets hoefde te betalen, dus alleen voor mezelf bijbetaald tot aan Lille. In Lille gelopen van Lille-Flandres naar Lille-Europe en daar op een fietsvriendelijke TGV naar Paris Nord. Vanaf 12:24 5,7 km gefietst door Parijs naar Gare Montparnasse en daar op de fietsvriendelijke TGV naar Guingamp in Bretagne. Om 16:53 begonnen aan een rit van 55,3 km van Guingamp naar Morlaix.
Dus op één zaterdag naar Bretagne gereisd en een totaal van 107,6 km gefietst.
Ik puzzelde even, en het kan ook "anders" (zolang je niet uit Noord-Nederland komt).
Reis naar Dinant, fiets van Dinant naar Givet, en trein dan naar Parijs (waar je een overstap kan voorkomen door weer te fietsen) en dan naar Nevers. Givet - Nevers kan met 4 overstappen en geheel TER, dus moet de fiets mee kunnen.

Je komt zo in één lange dag in Nevers ... het valt me eigenlijk nog mee.
Bridgestone SM schreef:
do 16 jan, 2020 16:37
Ik puzzelde even, en het kan ook "anders" (zolang je niet uit Noord-Nederland komt).
Reis naar Dinant, fiets van Dinant naar Givet, en trein dan naar Parijs (waar je een overstap kan voorkomen door weer te fietsen) en dan naar Nevers. Givet - Nevers kan met 4 overstappen en geheel TER, dus moet de fiets mee kunnen.

Je komt zo in één lange dag in Nevers ... het valt me eigenlijk nog mee.
Briljante oplossing... En Dinant - Givet is ook nog eens helemaal vlak.
HFvdS schreef:
do 16 jan, 2020 17:09
Bridgestone SM schreef:
do 16 jan, 2020 16:37
Ik puzzelde even, en het kan ook "anders" (zolang je niet uit Noord-Nederland komt).
Reis naar Dinant, fiets van Dinant naar Givet, en trein dan naar Parijs (waar je een overstap kan voorkomen door weer te fietsen) en dan naar Nevers. Givet - Nevers kan met 4 overstappen en geheel TER, dus moet de fiets mee kunnen.

Je komt zo in één lange dag in Nevers ... het valt me eigenlijk nog mee.
Briljante oplossing... En Dinant - Givet is ook nog eens helemaal vlak.
Dank je.

Dinant - Givet is ook nog eens een heel fraai traject ... het stuk met de trein verder naar Charleville-Mezières mag er ook zijn.

Voor wie van verder komt is een tussenstop ergens langs de Maas een optie ... dan wordt 't een reis in twee etappes.

In plaats van Dinant kan je ook naar Mariembourg, da's naar Givet grotendeels over een RAVeL-fietspad. Je kan ook "afsteken" naar Vireux-Molhain, de trein vertrekt 13 minuten later uit Vireux, dat kan net het verschil maken (maar ik zou daar niet op gokken)

In al deze gevallen gebruik je een stukje fiets om een verdwenen spoorverbinding weer "levend" te maken.

Op de fiets langs de Maas was al overigens al meermaals onderdeel van onze "Tour de France" etappes.
En ... tweemaal kwamen we een aantal etappes verder ook langs Nevers.
Hallo,
Ik heb de gehele discussie gevolgd en vind het jammer dat er zoveel 'stoere' fietsers tussen staan die vertellen dat ze in de trein nooit hun bagage van de fiets halen. Dan heb ik vast met enkelen van hen al flinke discussies gevoerd in volle treinen, waar fietsen dwars in het halletje stonden, omdat er andere fietsers te laks waren om de bagage van hun fietsen te halen. Laten we elkaar de ruimte gunnen en haal gewoon even de zijtassen van je fiets. Zo passen er makkelijk 6 fietsen in het halletje, zonder dat deze voor in- en uitstappende passagiers in de weg staan.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Groet, Petra.
Petra137 schreef:
do 16 jan, 2020 18:39
Ik heb de gehele discussie gevolgd en vind het jammer dat er zoveel 'stoere' fietsers tussen staan die vertellen dat ze in de trein nooit hun bagage van de fiets halen. Dan heb ik vast met enkelen van hen al flinke discussies gevoerd in volle treinen, waar fietsen dwars in het halletje stonden, omdat er andere fietsers te laks waren om de bagage van hun fietsen te halen. Laten we elkaar de ruimte gunnen en haal gewoon even de zijtassen van je fiets. Zo passen er makkelijk 6 fietsen in het halletje, zonder dat deze voor in- en uitstappende passagiers in de weg staan.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Petra, ik ben je denkelijk nog nooit tegen gekomen.
Mocht het een keertje echt druk zijn in de trein, dan kijk ik op welke wijze er zoveel mogelijk fietsen in de trein gaan passen.
Zoals hiervoor al wel genoemd: Alle tassen van de fiets is daarvoor géén garantie. Het slim om en om parkeren van de fietsen helpt vaak meer als het braaf opvolgen van de tassen-oekaze. Het rigoureus toepassen van de tassenoekaze maakt bovendien niet meer ruimte in de trein, het geeft de fiets-trein-reiziger wél een boel ongemak, en misschien wel het belangrijkste: het vertraagt het in- en uitstappen (waardoor de spoorwegen weer meer redenen hebben om die fietsen te willen weren).

Wellicht zou je je energie beter kunnen richten op de vervoerder ipv de vervoerden.
De NS heeft - zo lijkt het althans - een immense hekel aan fietsen en dus worden de fietsen opgehokt in een te klein hoekje waar je met of zonder tassen eigenlijk niet meer dan twee fietsen fatsoenlijk weg kan zetten (ik denk dan aan die schaam-hoekjes in de koplopers).

Het is een rare paradox: Nederland is een land met meer fietsen als inwoners, en ons "nationale" spoorbedrijf doet z'n best om die fietsen zo onhandig en weinig mogelijk te vervoeren.

Ik snap best dat je moeite hebt met de fietsen/fietsers die horkerig fietstas tegen fietstas heel snel alle ruimte bezetten ... maar zulke horkerigheid vindt zijn voedingsbodem in dat wat de vervoerder aanbiedt. Kijk je in Duitsland of Frankrijk in de trein dan blijken de fietsers veel inschikkelijker. Er is een soort spiegel-gedrag: wordt je horkerig tegemoetgetreden dan ga je je horkerig gedragen, zelfs de braafste, eerlijkste en meest empathische medemens wordt een (beginnend) huftertje als hem/haar bij herhaling onrecht wordt aangedaan.
 
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Nog even een "andere kant", al weer wat jaren geleden, nog in de tijd van de "oude" Benelux-trein stapten we in Brussel in die trein richting Nederland. Het hele bagage-hok, bedoeld voor de fietsen, zat vol met forenzen, en die forenzen maakten geen enkele aanstalte om ruimte te maken (ondanks de stickers die voorrang voor de fiets aangaven). Toen heb ik mijn fiets gewoon daar gezet waar ik de trein binnenkwam ... en dat bleek voor de kast van de "rail-tender" (de ambulante koffie etc verkoper), daarover ze meer. Een paar maal kwamen de conducteurs langs en ondanks de moeilijke passage keken deze conducteurs steeds meer dan toevallig een andere kant op. Toen kwam de railtender en hij wilde graag zijn voorraad aanvullen ... ik gebruikte toen - een beetje gemeen - deze railtender als hefboom. Ik wilde mijn fiets wel verzetten, maar dan wel graag naar daar waar hij hoorde te staan. En dus was er een impasse (eigenlijk was er al de hele tijd een impasse, alleen met eentje zonder hefboom). De railtender niet blij ... en hij riep de conducteur erbij met de boodschap dat ik niet opzij wilde. Mijn respons was dat ik mijn fiets graag zette waar dat voorzien was .... met overduidelijke tegenzin deden de conducteurs toen hun werk, en dus kwam er ineens beweging in de impasse ... iedereen blij (behalve dan die eerder weinig inschikkelijke forenzen).
Je kan dan natuurlijk die volle trein laten gaan en op de volgende wachten, maar als je niet op het beginpunt - dus Brussel Zuid - instapt mag je dan de hele avondspits wachten ... de doorgewinterde forens stapte zelfs bij voorkeur via de bagage-deuren de trein in. Als iedere fietser dan zo inschikkelijk is dan staan er tot middernacht fietsers te wachten.
Bridgestone SM schreef:
do 16 jan, 2020 17:39

In plaats van Dinant kan je ook naar Mariembourg, da's naar Givet grotendeels over een RAVeL-fietspad. Je kan ook "afsteken" naar Vireux-Molhain, de trein vertrekt 13 minuten later uit Vireux, dat kan net het verschil maken (maar ik zou daar niet op gokken)

In al deze gevallen gebruik je een stukje fiets om een verdwenen spoorverbinding weer "levend" te maken.
Misschien beter vanuit Philippeville i.p.v. vanuit Mariembourg naar Givet. Dat is dezefde trein vanuit Charleroi maar je start 10 minuten eerder en het is ook nog eens 500 meter korter (22,7 tegen 23,2 km). Je zou zelfs vanuit Charleroi naar Givet kunnen fietsen (47,3 km)
HFvdS schreef:
do 16 jan, 2020 19:23
Bridgestone SM schreef:
do 16 jan, 2020 17:39

In plaats van Dinant kan je ook naar Mariembourg, da's naar Givet grotendeels over een RAVeL-fietspad. Je kan ook "afsteken" naar Vireux-Molhain, de trein vertrekt 13 minuten later uit Vireux, dat kan net het verschil maken (maar ik zou daar niet op gokken)

In al deze gevallen gebruik je een stukje fiets om een verdwenen spoorverbinding weer "levend" te maken.
Misschien beter vanuit Philippeville i.p.v. vanuit Mariembourg naar Givet. Dat is dezelfde trein vanuit Charleroi maar je start 10 minuten eerder en het is ook nog eens 500 meter korter (22,7 tegen 23,2 km). Je zou zelfs vanuit Charleroi naar Givet kunnen fietsen (47,3 km)
Philippeville kan ook, maar de weg vanuit Philippeville is een stuk drukker (je kan bijna zeggen oneindig veel drukker in vergelijk met de RAVeL).   Het is een tweebaansweg met lange rechte einden waar het autoverkeer met een hoge snelheid rijdt.

Vanuit Charleroi naar Givet kan natuurlijk ook, maar dan moet je toch ook meer reliëf trotseren.
Ik wist dat ik dit ergens gezien had. Toch nog even gegoogeld en teruggevonden. Een rugzak waarmee je je fiets op je rug kan dragen: Outentic