Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zoek een gebruikte/showmodel wereldfiets pinion 18 speed - Forum Wereldfietser

zoek een gebruikte/showmodel wereldfiets pinion 18 speed

Hallo Forum,

Ik woon sinds 2002 op Cuba en kan dus niet 123 langskomen bij dealers in Nederland (België) en ter plekke bekijken, testen en afspraken maken en kopen. Fiets momenteel op een MTB 12speed single Sram 36T 10/51 maar zoek nu een wereldfiets!
Mijn plan is om een showmodel of gebruikt model te zoeken/kopen, die dan al ingereden is, misschien al een eerste service beurt gehad heeft en mogelijke kinderziektes er reeds uit zijn en afstellingen gedaan zijn etc.
Ook directe leverbaarheid begin juni 2020 of eerder is van belang. Indien eerder kan ik die eventueel op (laten) halen
Ben in elk geval medio juni in Nederland (of België) om 'iets' aan te schaffen en dan rond 24 juni vertrekken op fietsreis voor 3 maanden (Madagascar).
Ben nu al aan het zoeken geslagen om te zien wat er waar en wanneer verkrijgbaar is.

Santos 3+ of 2.9, IDworks oPinion, Avalon of Koga WorldTraveller S.
Ben bereid om tot ± 5000 te gaan, zonder eventuele (speciale) extra’s

programma van eisen:
Ik ben 1.86
Bagagedrager achter
schijfremmen 180/200mm XT of beter (hope)
Ik rijd 50/50 terrein/weg en alles daartussen.
Pinion 18 met tandriem Absolute eis!
Voorvork vast of verend?
Brede banden, 27,5 of 28"
Eventueel verlichting
Eventueel spatborden

Wie kan me adviseren of doorverwijzen naar te koop staande fiets(en) bij een prive persoon, dealer of andersinds. Ben niet op zoek naar een koopje en betaal naar waarde maar zoals boven omschreven zoek ik een fiets die al ingereden, voldoende getest en geserviced is om te voorkomen dat ik in Afrika voor onverwachte problemen kom te staan. En op moment van koop eigenlijk direct leverbaar is.

Vriendelijke groet,

ton haas

PS. Voor handelaren onder u ik ben ook geïnteresseerd om mijn ideale fiets op korte termijn bij u aan te schaffen indien u deze fiets dan als showmodel beschikbaar geeft en hem inrijdt (laat rijden) U kunt over de fiets beschikken tot medio juni 2020 wanneer ik hem kom afhalen en u geeft me dan een leuke korting. jajajaja
Details kunnen we bespreken.

Voor de Cuba liefhebbers onder u; ik heb de afgelopen 17 jaar zeker zo'n 10.000 km op Cuba gefietst dus ken het land een beetje. Vragen?
Ben overigens (nog) geen geen lid van deze vereniging ook omdat ik niet in Nederland woon.
Bij dit verhaal krijg ik ongeveer dit gevoel:
Afbeelding

Voor de rest zou ik meer letten op de maat, de afstelling, het zadel, de testrit, het testweekend, de herstelde afstelling, opnieuw proberen en dan de rest, te beginnen met de passende banden voor het doel.
Hier voor het juiste gevoel.
Fietsen King uit Leuven (België) heeft enkele aanbiedingen: https://www.fietsenking.be/aanbiedingen. De 2dehands Idworx Opinion Travel met framemaat 56 is misschien wat voor jou?
Maarten_mechelen schreef:
ma 23 dec, 2019 14:34
Fietsen King uit Leuven (België) heeft enkele aanbiedingen: https://www.fietsenking.be/aanbiedingen. De 2dehands Idworx Opinion Travel met framemaat 56 is misschien wat voor jou?
Hartelijk dank voor jouw reactie. Helaas is 56cm. voor mij te klein (1.86) maar ik zoek verder.

Groet,

ton haas
Leon schreef:
ma 23 dec, 2019 12:36
Bij dit verhaal krijg ik ongeveer dit gevoel:
Afbeelding

Voor de rest zou ik meer letten op de maat, de afstelling, het zadel, de testrit, het testweekend, de herstelde afstelling, opnieuw proberen en dan de rest, te beginnen met de passende banden voor het doel.
Hoi Leon,

Dank voor jouw adviezen. Maar stel je nu voor dat ik afreis naar Angkor Wat? Was van plan om naar Madagascar te gaan.

vriendelijke groet,

ton haas
De fiets die je zoekt IS de heilige graal. Die willen we allemaal: de fiets die nooit kapot gaat op een moment dat je het niet wilt, geleverd kan worden vlak voor dat je op reis gaat en dan - vooral dat - zomaar ineens perfect past en rijdt.
@ Leon.

Je hebt gelijk maar ik heb een optimistische inslag en misschien kom ik voordien nog wel een weekje naar Nederland voor een proefrit. Zo niet heb ik in juni ook nog een week om een en ander te regelen. Maar goed om haast te vermijden ben ik nú al begonnen met een oriëntatie om in juni beslagen ten ijs te bekomen.

Maar écht helpen zou je door me te verwijzen naar iemand die in juni of eerder iets dergelijks heeft staan. Maar álle adviezen welkom.

vriendelijke groet,

ton haas
Misschien de vraag omdraaien?
Bijvoorbeeld: je bestelt/ koopt op korte termijn de fiets van je dromen, nieuw. Je doet een oproep via dit forum of iemand hem voor je wil inrijden zodat de fiets in juni, wanneer je hem komt halen, geen kinderziektes meer heeft.
nicolevelo schreef:
ma 23 dec, 2019 16:54
Merkwaardige vraag.
Misschien de vraag om draaien?
Bijvoorbeeld:
je bestelt/ koopt op korte termijn de fiets van je dromen, nieuw. Je doet een oproep via dit forum of iemand hem voor je wil inrijden zodat de fiets in juni, wanneer je hem komt halen, geen kinderziektes meer heeft.
Geen slecht ID dat ik zeker ter overweging zal nemen.

groet,

ton haas
info@tonhaas.com schreef:
ma 23 dec, 2019 17:00
nicolevelo schreef:
ma 23 dec, 2019 16:54
Merkwaardige vraag.
Misschien de vraag om draaien?
Bijvoorbeeld:
je bestelt/ koopt op korte termijn de fiets van je dromen, nieuw. Je doet een oproep via dit forum of iemand hem voor je wil inrijden zodat de fiets in juni, wanneer je hem komt halen, geen kinderziektes meer heeft.
Geen slecht ID dat ik zeker ter overweging zal nemen.

groet,

ton haas
En misschien wil hij of zij wel met de fiets naar Cuba.
Ik weet niet hoeveel geld je wilt besparen door een tweedehands te kopen maar het lijkt me in jouw geval veel handiger om een nieuwe fiets te kopen met alle voordelen van dien. Bereid je er wel op voor dat een goede dealer je het hemd van het lijf gaat vragen als het om de juiste maat en de diverse onderdelen gaat die je zit bepalen; je hebt tot nu toe alleen je lichaamslente gegeven en dat is wel erg karig.

Ik snap je idee dat een fiets di al de eerste 1000 km of zo heeft gehad beter kan zijn dan een nieuwe. Maar als die kilometers door een onbekende zouden zijn gefietst zie ik dat toch weer niet zo positief. Ik ben dus iemand die zijn fiets nooit uitleent!

Maar misschien dat een winkelier contact met je opneemt dat hij je nu een fiets verkoopt, hij die het komende voorjaar nog kan gebruiken als showmodel en je hem in juni komt halen.
Leon schreef:
ma 23 dec, 2019 17:08
Ik weet niet hoeveel geld je wilt besparen door een tweedehands te kopen maar het lijkt me in jouw geval veel handiger om een nieuwe fiets te kopen met alle voordelen van dien. Bereid je er wel op voor dat een goede dealer je het hemd van het lijf gaat vragen als het om de juiste maat en de diverse onderdelen gaat die je zit bepalen; je hebt tot nu toe alleen je lichaamslente gegeven en dat is wel erg karig.

Ik snap je idee dat een fiets di al de eerste 1000 km of zo heeft gehad beter kan zijn dan een nieuwe. Maar als die kilometers door een onbekende zouden zijn gefietst zie ik dat toch weer niet zo positief. Ik ben dus iemand die zijn fiets nooit uitleent!

Maar misschien dat een winkelier contact met je opneemt dat hij je nu een fiets verkoopt, hij die het komende voorjaar nog kan gebruiken als showmodel en je hem in juni komt halen.
Beste Leon,

Heel goed zo komen we verder en vooral het laatste is een goed idee. Ik ga zoeken naar een dealer die daar mogelijk in meegaat. In Nederland verblijf ik meestal in de buurt van Rotterdam. Ik weet niet of op dit Forum 'reklame' gemaakt mag worden maar kan je mij doorwijzen naar een dealer die aan zoiets zo willen mee werken. Eventueel in een PM.

bedankt en groet,

ton haas
Ik ben helaas geen dealerkenner; geen idee of ze er aan mee willen werken; kwestie van vragen. Ik zelf woon in het 'verre' zuidoosten van het land, dus mijn fietsenmakers zitten niet in de regio Rotterdam. Er zijn vast vele tientallen fietsenmakers van de merken die je noemt.
Er gaat idd niets boven zelf inrijden van je fiets. Waarom dan niet de nieuwe fiets naar Cuba transporteren en hem daar zelf inrijden? En vervolgens mee naar Nederland nemen in juni voor een nazicht en fijnere afstelling bij je dealer?
Vraag blijft wel hoe je van op afstand de juiste fiets zal kiezen.
Hoi Nico,

Dank voor het meedenken. Alle ideeën helpen. Ben nu met een dealer in gesprek om op basis van mijn specifieke maten. Lengte, zadelhoogtes trap- en pedaalas, binnenbeen lengte etc. mijn framemaat te bepalen. Fijn tuning kan ik zelf doen; tis niet mijn eerste fiets! Heb alleen (nog) geen kennis van die pinion bakjes.
De rest lukt me wel.
Het gaat eigenlijk vooral tussen de keuze 59cm of 61cm.?

groet,

ton haas
info@tonhaas.com schreef:
ma 23 dec, 2019 18:20
Het gaat eigenlijk vooral tussen de keuze 59cm of 61cm.?
Ken je deze pagina? : www.sintchristophorus.nl/de-warrige-wer ... framematen

We krijgen hier op het form regelmatig mensen die een flink dure fiets te koop aanbieden wegens te klein of - vaker - te groot. "Volgens de fietsenmaker moest ik een 59 hebben" of zoiets blijkt het later te zijn geweest. De ene fiets met een bepaalde hoogtemaat is namelijk de andere niet. Zo is mijn VSF in maat 52 even lang als de Avaghon die ik had in maat 61, maar dat is wel een extreem voorbeeld.
Misschien als je merk en type meldt dat ik of iemand anders er iets over kunnen zeggen. Meer dan "iets" wordt het niet, want we kennen jou verder niet. Misschien ook dat de fietsenmaker hier bekend is.
Leon schreef:
ma 23 dec, 2019 18:48
info@tonhaas.com schreef:
ma 23 dec, 2019 18:20
Het gaat eigenlijk vooral tussen de keuze 59cm of 61cm.?
Ken je deze pagina? : www.sintchristophorus.nl/de-warrige-wer ... framematen

We krijgen hier op het form regelmatig mensen die een flink dure fiets te koop aanbieden wegens te klein of - vaker - te groot. "Volgens de fietsenmaker moest ik een 59 hebben" of zoiets blijkt het later te zijn geweest. De ene fiets met een bepaalde hoogtemaat is namelijk de andere niet. Zo is mijn VSF in maat 52 even lang als de Avaghon die ik had in maat 61, maar dat is wel een extreem voorbeeld.
Misschien als je merk en type meldt dat ik of iemand anders er iets over kunnen zeggen. Meer dan "iets" wordt het niet, want we kennen jou verder niet. Misschien ook dat de fietsenmaker hier bekend is.
Hoi Leon,

Dank voor jouw aanhoudende adviezen die ik zeer waardeer.
Ik rij nu op een MTB Grand Canyon AL 12 speed single sram.

Zadelhoogte center trapas naar center zadel langs zitbuis 75,5 cm.
Zadelhoogte center lage pedaalas tot center zadel langs zitbuis 93,5 cm.
Lengte 1.86 Binnenbeenlengte 87 cm
Zo heb ik de fiets nu ingesteld en dat rijdt lekker.

Ik overweeg steeds sterker dat ik een Santos 3+ wil aanschaffen met 27,5" wielen. Ik heb goede ervaring met Schwalbe Marathon Plus MTB Performance Wired Tire - ECE-R75 - 29x2.25 Inchs 57 mm.- Black-Reflex. Beetje stug en zwaar maar op 3000km in Madagascar deze zomer niet één lekke band!!!
Hallo Ton,

Leuk plan om op Madagascar te gaan fietsen. Een nieuwe fiets is misschien dan helemaal niet zo'n gek idee, maar wie weet kom je voor juni nog iets of iemand tegen die in al je wensen kan voldoen, nieuw, tweedehands of idem maar dan 'ingereden' en stabiel voor hopelijk 3 maanden iig.
Dan kom ik weer en ik wil echt niet zeiken, maar als je 3 maanden wil fietsen en ik weet niet op welk terrein in Madagascar, maar zorg voor goede wielen. Ik heb ze gezien op YouTube, mensen die naar China gingen fietsen met gloednieuwe Santos, maar wel halverwege of 'ergens' een nieuwe velg moesten laten opsturen en daar ter plekke, provisorisch gingen 'omspaken'.
https://youtu.be/DZpiL5-OjtA?t=171 D-tour, bij deze, misschien wil iemand je sponsoren met een FIETS als je opnames gaat maken voor bv. een 'vlogserie'? Madagascar is wellicht interessant daarvoor?

Puur kwestie van fabrieksmatig een wiel gemaakt, denk ik, bij meestal een 'kant en klaar' nieuwe fiets gekocht, wat meestal snel spanningsverlies geeft van de spaken of spaken met groot verschil in spanning en daardoor sneller problemen met slag of spaakbreuk later op de route .. zelfs met wielen in een vaak dure fiets van Santos bv.
Een goed handgemaakt wiel geeft zoveel voordelen en gevoel van zekerheid onderweg. Voor 3 maanden denk ik de nodige bagage?
Een dealer zal je meestal? wat dat betreft vaak zeggen, nee maar deze wielen of die velgen van.. die en die zijn super. Zo is mij ook verteld destijds bij een aankoop goede toerfiets in 1995 3000 gulden destijds, hierin zitten de STERKSTE (toerfiets-)velgen van dit moment..maar na paar honderd! km al gigantisch slag na knallen van een paar spaken, toen handgemaakte wielen met racevelgen! nb erin laten zetten maar iig die fietsenmaker kon me overtuigen, dat hij echt goede wielen kon maken, als je me op racevelgen met zware bepakking de weg durft op te sturen. Ik kon me geen betere wielenmaker voorstellen, helaas is hij overleden en voor mezelf maak ik ze nu zelf, voor een ander heb ik het 1x gedaan, maar dan dezelfde wielen die ik ook heb en getest inmiddels en goedgekeurd durfde ik dat aan, hem die 'garantie' te geven.
maar,
Het fietst echt zoveel fijner indien risico op spaakbreuk, met dusdanig slag tot gevolg dat je echt niet meer verder kunt fietsen, zo klein mogelijk te houden.
Met handgemaakt wiel is vaak zelfs bij spaakbreuk nog mogelijk om vaak wel duizend(en) km's nog probleemloos verder te fietsen. Zo ben ik met spaakbreuk toen wiel al meer dan ik denk wel 30.000 had gemaakt, nog van Grenoble weer naar NL gefietst en toen nog maar hooguit 1,5 mm speling.

Zo dat was mijn praatje over .. wielen veel succes ik hoop dat je de fiets mag vinden die aan al je wensen voldoet en mooie reis toegewenst alvast.
info@tonhaas.com schreef:
ma 23 dec, 2019 19:04
Zadelhoogte center trapas naar center zadel langs zitbuis 75,5 cm.
Zadelhoogte center lage pedaalas tot center zadel langs zitbuis 93,5 cm.
Maar wat is de framemaat en de rest van de geometrie? Heb je een link?

Waar het artikel van de warrige wereld ook over gaat is dat je, heel kort door de bocht, de zadelhoogte van elke fiets gemakkelijk kunt instellen, maar de lengte niet. Als je een fiets koopt is de lengtemaat daarom belangrijker dan de hoogte.
De lengte kun je nog wel wat aanpassen middels de stuurvoorbouw, maar daar zijn grenzen aan. Er zijn wel héél korte stuurvoorboueen maar een fiets rijdt dan minder lekker en je hebt een nodeloos groot frame. Aan de andere kant, als je frame te klein is, heb je ook heel lange voornouwen, maar dat rijdt ook niet meer zoals het hoort.
En de hoogte van het stuur telt ook. Vroeger kon je de pen losdraaien en het stuur omhoog en omlaag schuiven. Met de Aheadsets kan dat niet meer zomaar.

De genoemde merken hebben tegenwoordig best een goede naam op wielengebied; spaakbreuk is een beetje verleden tijd aan het worden. Santos is niet mijn favoriete merk, maar ik heb op dit forum toch maar heel weinig klachten over de wielen gehoord en de santosrijders zijn hier denk ik wel de grootste groep.