Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ken je die nog? - Forum Wereldfietser

Ken je die nog?

De bekende witte ANWB-wegwijzers zijn tegenwoordig zo goed als uit het straatbeeld verdwenen en vervangen door blauwe borden met witte opschriften.
Alleen in mijn geboorteplaats Blaricum staan er nog enkele exemplaren, die door het dorp uit nostalgische overwegingen zijn overgenomen en behouden. Compleet met een apart bordje „Amsterdam" in witte letters op oranje fond. Onderstaande foto's zijn in 1981 (boven) en in 1983 (onder) genomen.
Maar wie weet nog meer of dergelijke oude wegwijzers er nog staan?

Wegwijzer Z-Limburg 1981-kl.jpg
Zaamslag 1983-kl.jpg
Een half uurtje buiten Vorden staat nog een "oude"'wegwijzer.

Bijlagen

Martin E. van Doornik schreef:
vr 11 okt, 2019 13:27
De bekende witte ANWB-wegwijzers zijn tegenwoordig zo goed als uit het straatbeeld verdwenen en vervangen door blauwe borden met witte opschriften.
Alleen in mijn geboorteplaats Blaricum staan er nog enkele exemplaren, die door het dorp uit nostalgische overwegingen zijn overgenomen en behouden. Compleet met een apart bordje „Amsterdam" in witte letters op oranje fond. Onderstaande foto's zijn in 1981 (boven) en in 1983 (onder) genomen.
Maar wie weet nog meer of dergelijke oude wegwijzers er nog staan?


Wegwijzer Z-Limburg 1981-kl.jpg
Zaamslag 1983-kl.jpg
Volgens mij stond wegwijzer nummer een bij Eperheide, op het kruispunt Heijenratherweg en Julianastraat.
Totlater schreef:
vr 11 okt, 2019 14:02
Een half uurtje buiten Vorden staat nog een "oude" wegwijzer.
Dit is een „plaatselijke" wegwijzer. Het gaat mijn vraag om oude witte borden van de ANWB.
Dit hier staat nog steeds in Blaricum, links het huis waar ik geboren en opgegroeid ben.

Torenlaan Huizerweg-kl.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
vr 11 okt, 2019 13:27
De bekende witte ANWB-wegwijzers ....
Alleen in mijn geboorteplaats Blaricum staan er nog enkele exemplaren, ...
Nee hoor 8)

Groet,
Tom.
31E5154E-4FE2-4A9C-8FC7-4DD91E572CF2.png
Curaçao
Martin E. van Doornik schreef:
vr 11 okt, 2019 13:27
Maar wie weet nog meer of dergelijke oude wegwijzers er nog staan?
Kwam deze tegen, van streetview.
d1.JPG
d1.JPG (60.86 KiB) 11390 keer bekeken
Kerkstraat, Woudrichem
Heeft er nog iemand een foto van een wegwijzer met zo’n (oranje?) bordje Amsterdam er boven?

Als ik het goed heb dateren die bovenbordjes van rond 1928, toen de Olympische Spelen in Amsterdam waren.
Ik herinnner me uit mijn jeugd zo’n bord in Hellevoetsluis. Maar dat zal er vast niet meer staan.
Nog één van streetview. In Amerongen, Donkerstraat.
d2.JPG
d2.JPG (41.54 KiB) 11348 keer bekeken
wim59 schreef:
vr 11 okt, 2019 20:10
Heeft er nog iemand een foto van een wegwijzer met zo’n (oranje?) bordje Amsterdam er boven?
Bedoel je deze?
d3.JPG
Ook van streetview, in Blaricum, Huizerweg.
Inderdaad. Dank je wel.
Bie ‘n haandwiezer, zoals de kruising bij Marle van vroeger uit genoemd werd. Het is nu een rotonde geworden.

Daar staat al jaren dit bord. Omdat ik weet waar de wegen op de kruising naar toe leiden heb ik nooit gelet op de plaatsnamen die er op vermeld staan. Nu ik ‘m op google streetview opgezocht heb en de plaatsnamen zie moet ik zeggen dat die plaatsnamen mij volkomen vreemd zijn en bij mijn weten niet in de omgeving voorkomen.

Ik heb gegoogled op ‘n haandwiezer’ en kom wel wat info tegen, namelijk dat het een aanduiding is voor de kruising (nu rotonde), maar niet over de plaatsnamen die er op vermeld staan.

De plaatsen in de richtingen zijn in werkelijkheid namelijk, Den Ham, Daarle, Hulsen en Hellendoorn.

Dus wie het weet mag het zeggen...

3008DB78-B0D6-41EA-AE76-26176A4DEFD3.jpeg
3EA503F6-14D5-43AE-BA42-66B405CEE4F6.jpeg
derdekeer schreef:
vr 11 okt, 2019 21:58
Telt deze ook?

https://www.google.com/maps/@50.8729208 ... 312!8i6656
Ah, ik moet deze bijdrage schrappen. Enig gegraaf in het geheugen leerde mij dat de weg in één van de aangeduide richtingen doodloopt. Een wegwijzer kan het dus niet zijn.
Ik heb wat op de kaart gekeken en het is een driegemeentepunt.

Zijn er plaatsen in Nederland waar een dergelijk driegemeentepunt een trots monument gekregen heeft?
wim59 schreef:
vr 11 okt, 2019 20:10
Heeft er nog iemand een foto van een wegwijzer met zo’n (oranje?) bordje Amsterdam er boven?

Als ik het goed heb dateren die bovenbordjes van rond 1928, toen de Olympische Spelen in Amsterdam waren.
Ik herinnner me uit mijn jeugd zo’n bord in Hellevoetsluis. Maar dat zal er vast niet meer staan.
Zoals deze hier? Ook in Blaricum, Huizerweg hoek Naarderweg.

101. Wegwijzer tegenover Bellevue-kl.jpg
Jullie hebben de andere Blaricumse wegwijzer met mijn ouderlijke huis op de achtergrond al gezien. Hier dezelfde wegwijzer op 16 januari 1972 in tegengestelde richting vanuit mijn huis gefotografeerd, maar nog wél met het oranje Amsterdam-bordje erop.

Dorpsstraat 16 januari 1972-kl.jpg
Hieronder een foto vanuit mijn huis (maar andere raam) tijdens de oorlog, waar de paarden door de NSB werden gevorderd. Mijn vader maakte deze foto. Uiterst rechts staat nog dezelfde wegwijzer en, moeilijk te onderscheiden, was het oranje bordje toen al aanwezig.

Paardenvordering door NSB-kl.jpg
Edwin* schreef:
vr 11 okt, 2019 22:08
Dus wie het weet mag het zeggen...
https://www.plaatsengids.nl/marle-hellendoorn

"Bij de kruising Hellendoornseweg / Meester Werkmanstraat / Hammerweg staat een ouderwetse officieel uitziende wegwijzer van de ANWB. Op deze richtingborden staan de namen Veldhoek / Beumershoek / Martenshoek / De Steege en De Keemperie. Dit zijn buurten binnen Marle. De Steege duidt bijv. op de Heuversteeg e.d. Het bord blijkt te zijn gemaakt ter gelegenheid van het 1.000-jarig bestaan van de buurtschap in 1987"
En deze wegwijzer trof ik in losse onderdelen in de molen „Windlust" in het Friese dorp Burum. Tilde ik één bord op en hij blijkt heel zwaar te zijn! Alleen al de lettertype, speciaal de cijfers – let op de 3, lijkt echt vooroorlogs.

DSCF4060 (klein).jpg
JanH schreef:
vr 11 okt, 2019 22:48
Edwin* schreef:
vr 11 okt, 2019 22:08
Dus wie het weet mag het zeggen...
https://www.plaatsengids.nl/marle-hellendoorn

"Bij de kruising Hellendoornseweg / Meester Werkmanstraat / Hammerweg staat een ouderwetse officieel uitziende wegwijzer van de ANWB. Op deze richtingborden staan de namen Veldhoek / Beumershoek / Martenshoek / De Steege en De Keemperie. Dit zijn buurten binnen Marle. De Steege duidt bijv. op de Heuversteeg e.d. Het bord blijkt te zijn gemaakt ter gelegenheid van het 1.000-jarig bestaan van de buurtschap in 1987"
Ah dank je voor het oplossen van dit mysterie!

Ik ben “import” uit het westen, zoals ze dat hier zeggen.

Deze kruising heb ik voor het eerst gezien in 1988, toen het bord er dus net een jaar stond. In 1993 ben ik uiteindelijk verhuisd naar deze regio.
Wegwijzer bij Jaarsveldklein.jpg
Witte wegwijzers 1981-kl.jpg
Hier nog twee uit de oude doos, boven in januari 1976 en onder in oktober 1981.
Uit de nieuwe doos :) in Bronkhorst, Onderstraat.

Deze is van streetview 2016
d2016.JPG
En deze van streetview 2010
d2010.JPG
Nostalgie: moderne borden worden vervangen.
JanH schreef:
vr 11 okt, 2019 23:19
Uit de nieuwe doos :) in Bronkhorst, Onderstraat.

Deze is van streetview 2016
d2016.JPG

En deze van streetview 2010
d2010.JPG

Nostalgie: moderne borden worden vervangen.
De afstanden zijn in ieder geval niet groter geworden, of is het een replica van een oud bord met de nieuwe afstanden?