Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koffie of koffie...? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koffie of koffie...?

Afbeelding

Ik gebruik deze filter -ultra light Java drip van GSI- in een titanium bekertje. Het is licht en het zorgde voor best lekkere koffie. Ik ben nog benieuwd naar de levensduur, want het voelt wel breekbaar.

Vroeger waren vooral mijn alu,.. bekers de boosdoeners, die voegden extra smaken toe. Ook de lichte bialetti's vind ik na verloop van tijd vaak een vreemd smaakje afgeven.
Ik geniet echt wel van een goed bakje koffie sochtens voordat ik weer verder ga.
Heb een aantal koffiezetapparaatjes geprobeerd, maar voor mij is de Aeropress echt de topper voor koffie kwaliteit en gemak.
Ben je meer op zoek naar een goede espresso dan is deze review wel interessant: https://travsl.nl/Blog/beste-camping-ko ... raat-2019/
Voor een goede kop koffie heb je overigens niet altijd een filter, percolator, etc. persé nodig.

Kopi tubruk (je spreekt het uit als “koppie toebroek”) is een manier van koffie maken zoals ze die in Indonesië kennen.

Twee flinke theelepels in een kop/beker doen, evt. suiker en/of melk naar smaak toevoegen, kokend water er op gieten, omroeren en de gemalen koffie in een paar minuten naar de bodem laten zakken. Daarna de koffie drinken.

De kop/beker niet helemaal leeg drinken dus...!! :idea:

Op deze manier hebben we in Café Batavia in Jakarta dit voorjaar nog een heerlijke kop koffie gedronken.
Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb :oops: , want het maakt een percolator compleet overbodig :D
Je moet hier wel heel fijn gemalen koffie voor gebruiken.
Edwin* schreef:
di 01 okt, 2019 22:01

Kopi tubruk (je spreekt het uit als “koppie toebroek”) is een manier van koffie maken zoals ze die in Indonesië kennen.
Toebroek, Cowboy coffee of Turkse koffie allemaal prima methoden om zonder extra middelen koffie te zetten direct in je mok. Zeker als je niks anders hebt of minimaal wilt gaan.
Nadeel is wel dat je koffie in je kop tijdens het drinken steeds sterker wordt.
Je kunt hem ook in een keteltje zetten daarna rondzwieren als een centrifuge. Of bewegen met een op en neer gaande beweging. De koffiedrab scheidt zich dan van de vloeistof.
Eierschalen of een paardruppels koud water schijnt ook te werken maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.
Vroeger waren vooral mijn alu,.. bekers de boosdoeners, die voegden extra smaken toe
koffie uit een metalen beker 'drinkt' toch anders dan uit een stenen of kunststof mok.
En simpelweg omdat ik niet zonder koffie kan(zoals gelukkig meerdere hier ) heb ik een koffie filter gemaakt van een slagroom spuitbus, een nylon sok, rubberslang en een beetje touw. Niet heel groot, maar groot genoeg voor 1 stevige beker koffie. Simpel weg een ge-upcycled Greta Thunberg vriendelijke manier van prutlose goede koffie drinken.


P.s. foto volgt
Gewoon in Vietnam gaan fietsen en voor nog geen "rooie rochel" op elke hoek van de straat (en overigens ook elk recht stuk) de lekkerste koffies drinken al dan niet met gecondenseerde melk en/of crushed ice.
dijken63 schreef:
zo 29 sep, 2019 21:54
Frank schreef:
zo 29 sep, 2019 10:35
Ik kwam net deze tegen op Youtube, 200g:
https://snowpeak.com/products/titanium- ... ess-cs-111



200 gram, dat scheelt.
Iemand ervaring hiermee?
Anja.
Ik gebruik deze nu al een aantal jaar en mij bevalt hij prima
Persfilter ook los te verkrijgen, gewicht 22 gram en met deelbare steel.
Afbeelding
Het nadeel van dit systeem tijdens fietsvakanties (vind ik) dat de koffiedras in de beker achterblijft en je dus een andere beker nodig hebt om de koffie uit te drinken. Ik ga eens testen of je de filterkoffie ook op het filter kunt doen zodat je voor het drinken filter en dras in een keer kunt verwijderen.
Shrek schreef:
ma 23 sep, 2019 21:12
[...]
En inderdaad, alleen al de associatie oploskoffie = vakantie maakt oploskoffie lekker!
In mijn pré fietsvakantie tijdperk namen we onze espressomachine en koffiemaler altijd in de auto mee op vakantie. Eerst de koffie, de rest werd er omheen gebouwd. Gewoon meer dan 20kg aan koffiespullen. Nadat de Rancilio Silvia vervangen werd door een veel groter apparaat was dat geen optie meer. Sinds ik vakanties bij voorkeur per fiets consumeer ben ik een heel tevreden oploskoffiegebruiker en geldt bovenstaande quote dus ook voor mij. Tja... Nooit gedacht dat ik 't in me had :roll:
Jan-Joost schreef:
zo 29 sep, 2019 10:14
Ik lees al een paar maanden mee op het forum en had nog niet de indruk dat ik kon bijdragen, maar volgens mij is dit nog wel een deelbaar nieuwtje voor de Aeropress fans!

De Aeropress Go is aangekondigd. Heb er maar eentje gepre-orderd....

https://bikepacking.com/news/aeropress-go-coffee/
Ha Jan-Joost,

Heb je de Aeropress Go al uitgeprobeerd en ben je er tevreden mee?
Thee!
Petra137 schreef:
vr 17 jan, 2020 15:20
Thee!
Thee? Er zijn provocateurs actief op dit forum.
Spinnetje schreef:
ma 23 sep, 2019 21:39
Mijn echtgenoot gebruikt altijd de mugmate https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... EgJD2fD_Bw
Zowel tijdens het fietskamperen als thuis. Naar tevredenheid. En geen suiker maar van die Natrena (of een B-merk) zoetjes omdat het makkelijker meeneemt. (Ja, hij heeft de enge verhalen op internet gelezen, voor de voedelsangstigen onder ons)

Ik drink geen koffie maar groene thee maar tijdens het kamperen zwarte thee. Groen smaakt mij dan niet.. daar snap ik trouwens niks van... maar goed off topic :D
Mijn wederhelft stelt prijs op oploskoffie (ik hoop dat dat niet als provocatie gezien wordt) ... wel liefst een van de betere kwaliteiten espresso oploskoffie. Na een kort intermezzo met zoetjes drinkt ze koffie ook vrijwillig zonder suiker, ze vond de zoetjes zo bedenkelijk dat zonder suiker beter was, en met suiker ook goed kan zijn.
Oploskoffie heeft een aantal evidente voordelen ... ik zag allerlei gewichtige en/of volumineuze oplossingen langs komen ... wij gebruiken ruimte en gewicht liever voor andere - ons inziens nuttiger - zaken (zaken die anderen weer belachelijk vinden).

Ikzelf heb op jeugdige leeftijd de koffie afgezworen ... en als door omstandigheden koffie onvermijdbaar is dan drink ik die koffie met ongeveer zoveel suiker als erin wil oplossen (opvallend is dat ik wel koffie-ijs en bonbons met koffiesmaak lust).

Voor mij dus thee (vergeef me de provocatie), en met de thee ben ik al bijna even kieskeurig als meer preciezen met hun koffie.
Een (eigen) mix van Ceylon-thee (met als voordeel dat voor 2-3 weken thee meenemen doenlijk is).
En gek genoeg heb ik op vakantie ineens een ongewone thee-smaak: Op vakantie zet ik nogal sterke thee en daarin gaan dan twee witte "poeders", suiker en magere melkpoeder (thuis moet ik daar niet aan denken, maar thuis is de thee ook subtieler gezet).
Een stevige kop sterke thee met een overmaat aan melkpoeder en suiker is overigens krachtvoer, je komt er heel ver op.

Nog een leuk thee-dingetje: Je ziet aan de thee de waterkwaliteit. In gebieden met een zuur gesteente is het water mineraal-arm en soms ziet de thee er zelfs uit als thee met een drupje citroen (hij is dan zelfs zonder melkpoeder te drinken). In gebieden met kalkrijke gesteenten kan de thee geheel zwart worden, zwarter als de sterkste koffie en dan gaat er bij mij ook extra melkpoeder in.

En ... een prettig voordeeltje van thee: Heb je serieuze thee, wat grovere thee-blaadjes, dan heb je geen zeefje of thee-ei nodig, de blaadjes zinken en ze blijven in het pannetje (nadeeltje is weer dat er in een thee-pannetje alleen smaak-arme andere zaken mogen worden toebereid, en mijn mok is voor koffie verboden gebied).
Gerards schreef:
vr 17 jan, 2020 15:17
Ha Jan-Joost,

Heb je de Aeropress Go al uitgeprobeerd en ben je er tevreden mee?
[/quote]

Yes! Hij is de afgelopen week binnengekomen. Duurde lang, want de baas van Aeropress was niet tevreden met kwaliteit van de kop/doos... Maar het was de moeite waard! De GO komt in een plastic doos met flexibele siliconen-achtige dop zodat je alles in 1 handzaam pakje kan hebben. Totaal bevat het setje de aeropress, doos/kop en deksel, maatschepje, ultra-geavanceerd opvouwbaar roerding, een filterhoudertje en een doosje papieren filters:
IMG_2449.jpeg
Links de originele aeropress...

De afmetingen zijn toch wel een stuk kleiner. Niet alleen in de lengte, maar door de kleinere flensen ook in de diameter van het totale pakket is de Go een stuk inpakvriendelijker, maar hij past nog steeds op mijn favoriete koffiemok:
IMG_2450.jpeg
IMG_2451.jpeg
Kan allemaal een stuk kleiner, lichter, maar niet lekkerder en praktischer, en uiteindelijk gaat het leven om het balanceren van pijn en geneugten.

In dat kader kun je nog wat keuzes maken: op het risico af de rest van mijn leven volledig genegeerd te worden door Wendelien van Bunnik ([url]https://www.worldaeropresschampionship.com)[/url]: ik denk dat het geavanceerde vouwbare roerding ten prooi valt aan mijn spork, en ook het maatschepje leeft gevaarlijk. Aan de andere kant: alles past in elkaar en is mooi compact in het doosje:
IMG_2452.jpeg
Als ik nog eens op een punt in mijn midlifecrisis kom dat ik echt extreem wil afzien, kan ik ook gewoon alleen de aeropress in mijn bikepacking tas stoppen, eventueel met een herbruikbaar RVS filter, en de rest van de set thuislaten. Dan heb ik toch behoorlijk ingeleverd ten opzichte van mijn burgerlijke standaardkop koffie. Let op de winst in afmetingen!
IMG_2453.jpeg
Das ook toevallig. Gisteren eentje besteld, vandaag binnen. Erg benieuwd hoe het smaakt! :D
gios schreef:
za 18 jan, 2020 12:55
Das ook toevallig. Gisteren eentje besteld, vandaag binnen. Erg benieuwd hoe het smaakt! :D
En? Al uitgeprobeerd? :lol:
Gerards schreef:
zo 19 jan, 2020 23:10
gios schreef:
za 18 jan, 2020 12:55
Das ook toevallig. Gisteren eentje besteld, vandaag binnen. Erg benieuwd hoe het smaakt! :D
En? Al uitgeprobeerd? :lol:
Ligt wat zwaar op de maag. Morgen toch maar de koffie testen :wink:
Ik kwam dit weekend bij Simon Levelt de Wacaco nanopresso tegen. Kreeg een demonstratie en een kopje koffie gezet met dit kleine apparaatje. Je heb wel goede maling koffie nodig, maar de koffie is heerlijk. Alleen koffiedik als afval.

Daarnaast heeft Rubytec nu een heel leuke set die je ook als afzonder elementen kunt kopen.
De set bestaat uit een beker een rvs koffiefilter en een koffiebonenmaler. Het past allemaal in elkaar. Zoek onder de naam Rubytec koffie cadeaubox.

Bijlagen

gios schreef: de koffie testen :wink:
mmmmm....Hier werd ik blij van :) :!:
Ik ben zo'n filistijn die de 3 in 1 zakjes oplos gebruikt. Kan ik melk en suiker niet vergeten, makkelijk te zien voor hoeveel dagen je mee hebt...en als je heel toevallig een flesje Calvados in je fietstas hebt (zo gek wat er soms gebeurt als je in Bretagne fietst) is een paar drupjes ervan in de koffie ook een enorme smaak oppepper :D Vooral als het weer 's ochtends van stralende zon 's avonds naar grijs en koud is omgeslagen in de nacht. Wat in juni in die streek altijd een optie is...