Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke vrouw heeft ervaring met alleen fietsen in Noorwegen? - Forum Wereldfietser

Welke vrouw heeft ervaring met alleen fietsen in Noorwegen?

Ik wil deze zomer gaan fietsen in Noorwegen.(aug) Ik overweeg om alleen te gaan.

Welke vrouw heeft ervaring met alleen fietsen in Noorwegen?
Kom je b.v veel andere fietsers tegen? Is het veilig om alleen wild te kamperen of zijn er veel (low-buget) overnachtingsmogelijkheden?


Sabine

Hoi Sabine,

Ik ben wel geen vrouw, maar ik heb wel veel ervaring met fietsen in Noorwegen.
Ik heb Noorwegen altijd als erg veilig ervaren. Ik heb ook wel eens twee meisjes alleen zien rondtrekken die niet ouder konden zijn dan een jaar of zeventien. Het ligt er natuurlijk erg aan waar je gaat, maar het is een rustig land. De Noren zijn gereserveerd maar niet onaardig. Jij laat hen met rust, en zij andersom jou. Maar als je hulp nodig hebt zullen ze je graag helpen.

Het is in hun grondwet vastgelegd dat je bijna overal wild mag kamperen. Maar het kan nog best lastig zijn om een fijn vlak stukje grond te vinden om je tentje neer te zetten. Maar er zijn best veel campings die meestal niet duur en wel rustig zijn. De voorzieningen zijn basic, precies wat je nodig hebt. Hoewel je volgens mij ook nog wel zonder brander zou kunnen reizen, want overal vind je er kookgelegenheden. Wees wel voorbereid dat je altijd, flink, voor je douche moet betalen. En als je eens geen zin hebt om op de grond te leven: je kunt werkelijk overal leuke hutjes vinden die niet zo duur zijn. Ik heb eigenlijk zelden problemen gehad om en fijn plekje te vinden. Wanneer dat wel zo was, was het in de buurt van grotere steden, gek genoeg. Ik zou niet proberen in hotels te gaan slapen, want die zijn on-christelijk duur.

Je zult zo nu en dan best mede-fietsers tegenkomen, maar veel zullen het er niet zijn. Meestal Duitsers, soms Nederlanders.
Ik zou nog uren door kunnen gaan, maar wellicht heb je hier voorlopig even genoeg aan. En anders hoor ik het wel :)

Groet,
Matthijs

Hoi Sabine,

Wij zijn er afgelopen jaar geweest en kwamen regelmatig fietsers (ook vrouwen) alleen tegen. Zij kampeerden ook wild, maar het is niet echt nodig hoor, er zijn genoeg goedkope campings inderdaad, dus dat is misschien voor jou al een veiliger idee.

We hebben ons nooit onveilig gevoeld, fietsen konden we met onze hele hebben en houden zo bij de supermarkt laten staan, geen hond die wat pikt lijkt wel! Zeker in de kleinere dorpen en stadjes.

Wat dat betreft ga je 50 jaar terug in de tijd.. dat hebben wij hier helaas niet meer! Dus als je je hier in Nederland veilig voelt alleen op de fiets, dan heb je in Noorwegen totaal geen probleem!

Succes, het is een prachtig land, zie onze website!
Bieni schreef: Kom je b.v veel andere fietsers tegen? Is het veilig om alleen wild te kamperen of zijn er veel (low-buget) overnachtingsmogelijkheden?


Sabine
Noorwegen is een relatief zeer veilig land om in je eentje rond te trekken. Je zult onderweg veel fietsers tegenkomen als je de populaire routes neemt bijv. richting Noordkaap of rond de beroemde Fjorden. Er zijn relatief veel campings op befietsbare afstand in het zuiden, ga je meer richting noorden dan moet je het wat meer plannen maar daarentegen is het vrij makkelijk om een wild kampeerplek te vinden vanwege de geringe bevolkingsdichtheid. De Noren zijn erg gastvrij, was ooit op zoek naar een kampeerplek en kon bij mensen in de tuin mijn tent neerzetten, kreeg spontaan een maaltijd en warme douche aangeboden en bij vertrek staken ze me nog wat geld toe voor een maaltijd onderweg! :oops:

Hoi Sabine,
Ik heb als vrouw alleen gefietst in zowel Zweden als Finland, Noorwegen is m'n volgende land.Beide landen zijn vergelijkbaar met Noorwegen en mede doordat het zo lang licht is heb ik me zeer veilig gevoeld.
Doen, zou ik zeggen, succes!
vriendelijke groet,Marjan.

Voor de veiligheid hoef ik het niet te laten! bedankt voor al jullie reacties.
Sabine

Noorwegen is fietsersparadijs.

Afbeelding

Je moet wel van een beetje klimmen houden want het kan er erg geaccidenteerd zijn. Je komt er passen van 1400 meter tegen, waarbij je wel vanaf zeeniveau begint. De passen zijn als je het goede verzet hebt wel te doen.

Ik ben er zelf twee keer geweest. Het is erg afwisselend, mensen zijn vriendelijk. Dus zeker doen.

Zie voor meer info van mijn tochten op mijn website

http://www.luddo.nl


Veel fietsplezier

Groeten

Luddo

Je zou van Josie Dew "De wind in mijn wielen" kunnen lezen. Daarin beschrijft ze o.a. haar reis op de fiets door Noorwegen in haar eentje.

http://bewogenvrouwenlevens.nl/zl/xtras.htm

Die heb ik ja, maar ben vergeten waar die ook al weer over ging. Zal m nog eens lezen...

Was dat niet dat boek waar ze wat minder prettige ervaringen had als vrouw alleen?
Het is een leuk boek, maar van dat verhaal werd ik niet vrolijk. :(

groet


Luddo

Hallo Sabine,
Ik wil dit jaar ook naar Noorwegen fietsen en verder. Zie mijn topic rondje Noordzee:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3362
Hier staat ook een reactie op van frouke die alleen in Noorwegen gefietst heeft en daar een website van heeft gemaakt. Ze maakt hier ook een boekje van. www.home.hetnet.nl/~ffe777/
Veel succes met de voorbereiding,
Mia

Beste Sabine,

Zoals Mia in het vorige berichtje al meldde, heb ik afgelopen zomer ook zo'n 1100 kilometer in mijn eentje door Noorwegen gefietst. Op de campings waar ik kampeerde waren vaak nog helemaal geen mensen, omdat ik vroeg in het seizoen op pad was (eind mei - begin juni).
Onveilig heb ik me niet echt gevoeld. De Noren zijn misschien een beetje afstandelijk, maar altijd bereid om te helpen mocht dat nodig zijn. Ik heb op mijn reis in ieder geval geen vervelende ervaringen gehad met mensen.
Ik vind Noorwegen een heel veilig land om als vrouw alleen door heen te fietsen, gewoon doen dus.
Oh ja in het adres van mijn homepage dat Mia vermeldde en waar je eventueel nog wat meer informatie kan vinden zat een foutje. Het goede adres is:
http://home.hetnet.nl/~ffe777/
Groet van Frouke

Veel plezier in het noorden, wat betreft veiligheid hoef je je geen zorgen te maken, Scandinavie is zowat het veiligste waar je naar toe kan gaan.
Hoi,
Ik heb afgelopen jaar alleen in Noorwegen gefietst en ik ben een vrouw. Ik heb er nix geen problemen gehad maar ik ben er ook niet gek veel anderen tegengekomen, behalve op het laatste stukje naar de noordkaap. Ik heb er wild gekampeerd maar ik laat als ik in de buurt van mensen ben wel ff weten dat ik er sta. heb me nergens onveilig gevoeld.
groet
Mirjam