Voor- en nadelen van bredere banden
In de onderstaande lijst heb ik de voordelen en nadelen van brede banden bij elkaar gezet.
De bedoeling is een vergelijk tussen bandbreedten op tochtjes- en vakantiefietsen met een nominale breedte tussen 37 en 60 mm.
Het gaat hier dus niet om het verschil tussen 20mm-bandjes en 28 mm-banden voor racefietsen en ook niet over mountainbikebanden of fatbikebanden voor specifiek gebruik. Het gaat ook niet over antileklagen of verschillende typen banden en ook niet over wielmaten. Ik wil geen adviezen geven of op specifieke situaties duiden. Ik wil evenmin alles tot op de bodem uitleggen of andere wetmatigheden benoemen die er mee te maken hebben. Dat zou een lap tekst opleveren van vele tientallen pagina's die later niemand meer leest.
Het gaat wel over een vergelijk tussen brede en smalle versies van verder gelijke banden en bijbehorende fietsen.
Ik heb de lijst gedurende de week dat ik dit bericht kon aanpassen aangepast n.a.v. commentaren van anderen. Ik heb de punten verder niet in een bepaalde volgorde gezet of gewogen.
--------------------------------------------
Voordelen van bredere banden:
Comfort
Geven een comfortabelere rit, mits niet te hard opgepompt
Rijden op slecht wegdek
Hebben minder last van imperfecties in het wegdek zoals barsten, bobbels, groeven, richels, gaten, tramrails, stenen etc. etc. en ook minder last van losse rommel bovenop het wegdek zoals zand, steentjes, takjes etc. etc.
Grip op vlak en droog wegdek
Geven (in de meeste gevallen) een beter gevoel van grip. Je gaat dan met meer vertrouwen een snelle bocht om. (Wel zijn de effcten van verschillende typen banden erg verschillend hierin)
Zachte grond
Zakken minder gauw weg in zachte ondergrond
Rolweerstand
Rollen iets lichter bij gelijk comfort (maar er staat veel onzin over op internet)
Kwetsbaarheid loopvlak
Hebben minder last van stootlekken en velgbeschadigingen
Draagvermogen
Hebben meer draagvermogen (alleen een voordeel als dat nodig is)
Levensduur
Hebben een langere levensduur
Drukverlies
Vertonen minder drukverlies: minder vaak pompen (maar wel langer pompen)
--------------------------------------------
Nadelen van bredere banden
Gewicht
Zijn zwaarder; geldt ook voor de binnenbanden, reservebinnen- en (!) -buitenbanden en antilekvloeistof tubeless
Gewicht van velgen
Hebben bredere velgen nodig en die zijn zwaarder
Luchtweerstand
Vangen meer wind en rijden daardoor bij snelheden boven 25 km/u en/of tegenwind zwaarder.
Acceleratie
Accelereren trager doordat banden en velgen zwaarder zijn. In de acceleratie moet je namelijk de aan de rand van het wiel roterende massa tweemaal tellen: eenmaal voor de voortgaande beweging en eenmaal voor de roterende beweging. Voor klimmen telt de massa slechts éénmaal.
Spatborden
Hebben bredere spatborden nodig en dat is zwaarder en vangt meer wind.
Frame
Hebben een breder frame nodig, dat daardoor zwaarder, gecompliceerder en duurder is
Remmen
Hebben remmen nodig die verder om de band heenreiken of schijfremmen. Dat beperkt de keuzemogelijkheden van de remmen.
Afmeting
Veroorzaken soms problemen omdat de fiets dan niet goed of helemaal niet past in fietsenrekken, ophangsystemen in openbaar vervoer en bussen, fietsendragers op de auto of vliegtuigdozen.
Je kunt ook niet zonder meer elk ringslot monteren, vooral in combinatie met spatborden. Vanaf ca. 60 mm kun je problemen krijgen met standaard bagagedragers.
--------------------------------------------
Effecten van bredere versus smallere banden op één fiets
Toelichting: de hiervoor beschreven punten gaan er van uit dat de fiets waar de banden op zitten helemaal geschikt is voor die banden. Vaak is de gestelde vraag echter of het zin heeft om op een bestaaande fiets bredere dan wel smallere banden te monteren. Dan zijn er een aantal aanvullende eigenschappen. Dat de bredere band in de fiets past en nergens aanloopt neem ik als vooropgesteld gegeven aan.
Afstand pedaal-voorband
Als je een bredere band monteert, wordt de afstand tussen je tenen en de voorband kleiner. Bij spatborden gebeurt dit uiteraard pas als je andere spatborden monteert. Vanaf een bepaalde breedte kun je bij scherpe bochten - manoeuvreren - met je tenen tegen het spatbord of de band komen. Daar is mee te leven maar het kan irritant zijn en je kunt er zelfs door vallen.
Brackethoogte
Als je een bredere band monteert gaat de hele fiets omhoog, inclusief het zadel. Opstappen wordt dan iets lastiger.
Als je een smallere band monteert gaat de fiets omlaag. In snel genomen bochten kom je dan eerder met het pedaal aan de grond. Dit is afhankelijk van het pedaal.
Verzet
Als je een bredere of smallere band monteert wordt de wieldiameter groter resp. kleiner. Je verzetten worden dan allemaal iets anders. Dat is vijwel altijd aan te passen, maar als je wilt omschakelen moet je daar even rekening mee houden.
Banddruk en velg
Als je een bredere band monteert zul je een lagere druk toepassen. De omtrekspanning van de band blijft echter van eenzelfde ordegrootte. Omdat de bredere band verder buiten de velg om uitbolt dan de smalle, worden de velgwanden sterker uit elkaar getrokken. In veel gevallen is dan niet de maximale op de band vermelde druk bepalend voor de maximaal toe te passen banddruk, maar de maximale druk die de velg aankan. Sommige velgleveranciers geven hier specifieke informatie over. Al met al moet je oppassen met lichte smalle velgjes en sterke dikke banden die je hard wilt oppompen voor veel draagvermogen. Extreem geval: een tandem.
Rijeigenschappen
Met een dikkere band wordt je wiel iets zwaarder, wat een trager stuurgedrag geeft.
Ook wordt de geometrie van de fiets iets anders. Of dit effect altijd één kant op gaat weet ik niet. Of het je niet of juist wel bevalt is nog een tweede. Ik vond het geometrie-effect tussen 42 en 55 nauwelijks op te merken.
--------------------------------------------
Neutraal:
Invloed op de rijeigenschappen.
Doordat het voorwiel als geheel zwaarder is, heeft dit een groter gyroscopisch effect (https://nl.wikipedia.org/wiki/Gyroscoop). De rest van de fiets moet daar op afgestemd zijn. De stuurbewegingen worden er in ieder geval niet lichter uit te voeren van, wat zowel een voor- als een nadeel kan zijn.
In de onderstaande lijst heb ik de voordelen en nadelen van brede banden bij elkaar gezet.
De bedoeling is een vergelijk tussen bandbreedten op tochtjes- en vakantiefietsen met een nominale breedte tussen 37 en 60 mm.
Het gaat hier dus niet om het verschil tussen 20mm-bandjes en 28 mm-banden voor racefietsen en ook niet over mountainbikebanden of fatbikebanden voor specifiek gebruik. Het gaat ook niet over antileklagen of verschillende typen banden en ook niet over wielmaten. Ik wil geen adviezen geven of op specifieke situaties duiden. Ik wil evenmin alles tot op de bodem uitleggen of andere wetmatigheden benoemen die er mee te maken hebben. Dat zou een lap tekst opleveren van vele tientallen pagina's die later niemand meer leest.
Het gaat wel over een vergelijk tussen brede en smalle versies van verder gelijke banden en bijbehorende fietsen.
Ik heb de lijst gedurende de week dat ik dit bericht kon aanpassen aangepast n.a.v. commentaren van anderen. Ik heb de punten verder niet in een bepaalde volgorde gezet of gewogen.
--------------------------------------------
Voordelen van bredere banden:
Comfort
Geven een comfortabelere rit, mits niet te hard opgepompt
Rijden op slecht wegdek
Hebben minder last van imperfecties in het wegdek zoals barsten, bobbels, groeven, richels, gaten, tramrails, stenen etc. etc. en ook minder last van losse rommel bovenop het wegdek zoals zand, steentjes, takjes etc. etc.
Grip op vlak en droog wegdek
Geven (in de meeste gevallen) een beter gevoel van grip. Je gaat dan met meer vertrouwen een snelle bocht om. (Wel zijn de effcten van verschillende typen banden erg verschillend hierin)
Zachte grond
Zakken minder gauw weg in zachte ondergrond
Rolweerstand
Rollen iets lichter bij gelijk comfort (maar er staat veel onzin over op internet)
Kwetsbaarheid loopvlak
Hebben minder last van stootlekken en velgbeschadigingen
Draagvermogen
Hebben meer draagvermogen (alleen een voordeel als dat nodig is)
Levensduur
Hebben een langere levensduur
Drukverlies
Vertonen minder drukverlies: minder vaak pompen (maar wel langer pompen)
--------------------------------------------
Nadelen van bredere banden
Gewicht
Zijn zwaarder; geldt ook voor de binnenbanden, reservebinnen- en (!) -buitenbanden en antilekvloeistof tubeless
Gewicht van velgen
Hebben bredere velgen nodig en die zijn zwaarder
Luchtweerstand
Vangen meer wind en rijden daardoor bij snelheden boven 25 km/u en/of tegenwind zwaarder.
Acceleratie
Accelereren trager doordat banden en velgen zwaarder zijn. In de acceleratie moet je namelijk de aan de rand van het wiel roterende massa tweemaal tellen: eenmaal voor de voortgaande beweging en eenmaal voor de roterende beweging. Voor klimmen telt de massa slechts éénmaal.
Spatborden
Hebben bredere spatborden nodig en dat is zwaarder en vangt meer wind.
Frame
Hebben een breder frame nodig, dat daardoor zwaarder, gecompliceerder en duurder is
Remmen
Hebben remmen nodig die verder om de band heenreiken of schijfremmen. Dat beperkt de keuzemogelijkheden van de remmen.
Afmeting
Veroorzaken soms problemen omdat de fiets dan niet goed of helemaal niet past in fietsenrekken, ophangsystemen in openbaar vervoer en bussen, fietsendragers op de auto of vliegtuigdozen.
Je kunt ook niet zonder meer elk ringslot monteren, vooral in combinatie met spatborden. Vanaf ca. 60 mm kun je problemen krijgen met standaard bagagedragers.
--------------------------------------------
Effecten van bredere versus smallere banden op één fiets
Toelichting: de hiervoor beschreven punten gaan er van uit dat de fiets waar de banden op zitten helemaal geschikt is voor die banden. Vaak is de gestelde vraag echter of het zin heeft om op een bestaaande fiets bredere dan wel smallere banden te monteren. Dan zijn er een aantal aanvullende eigenschappen. Dat de bredere band in de fiets past en nergens aanloopt neem ik als vooropgesteld gegeven aan.
Afstand pedaal-voorband
Als je een bredere band monteert, wordt de afstand tussen je tenen en de voorband kleiner. Bij spatborden gebeurt dit uiteraard pas als je andere spatborden monteert. Vanaf een bepaalde breedte kun je bij scherpe bochten - manoeuvreren - met je tenen tegen het spatbord of de band komen. Daar is mee te leven maar het kan irritant zijn en je kunt er zelfs door vallen.
Brackethoogte
Als je een bredere band monteert gaat de hele fiets omhoog, inclusief het zadel. Opstappen wordt dan iets lastiger.
Als je een smallere band monteert gaat de fiets omlaag. In snel genomen bochten kom je dan eerder met het pedaal aan de grond. Dit is afhankelijk van het pedaal.
Verzet
Als je een bredere of smallere band monteert wordt de wieldiameter groter resp. kleiner. Je verzetten worden dan allemaal iets anders. Dat is vijwel altijd aan te passen, maar als je wilt omschakelen moet je daar even rekening mee houden.
Banddruk en velg
Als je een bredere band monteert zul je een lagere druk toepassen. De omtrekspanning van de band blijft echter van eenzelfde ordegrootte. Omdat de bredere band verder buiten de velg om uitbolt dan de smalle, worden de velgwanden sterker uit elkaar getrokken. In veel gevallen is dan niet de maximale op de band vermelde druk bepalend voor de maximaal toe te passen banddruk, maar de maximale druk die de velg aankan. Sommige velgleveranciers geven hier specifieke informatie over. Al met al moet je oppassen met lichte smalle velgjes en sterke dikke banden die je hard wilt oppompen voor veel draagvermogen. Extreem geval: een tandem.
Rijeigenschappen
Met een dikkere band wordt je wiel iets zwaarder, wat een trager stuurgedrag geeft.
Ook wordt de geometrie van de fiets iets anders. Of dit effect altijd één kant op gaat weet ik niet. Of het je niet of juist wel bevalt is nog een tweede. Ik vond het geometrie-effect tussen 42 en 55 nauwelijks op te merken.
--------------------------------------------
Neutraal:
Invloed op de rijeigenschappen.
Doordat het voorwiel als geheel zwaarder is, heeft dit een groter gyroscopisch effect (https://nl.wikipedia.org/wiki/Gyroscoop). De rest van de fiets moet daar op afgestemd zijn. De stuurbewegingen worden er in ieder geval niet lichter uit te voeren van, wat zowel een voor- als een nadeel kan zijn.