door
Spaik » ma 24 jun, 2019 11:36
Hi Betty,
Ik ben net terug van 2 maanden USA, Washington DC naar Salt Lake City, UT op een Santos Travelmaster 3+ PX e-bike. Totaal 4.000km gereisd (solo). De bedoeling was San Francisco (6.000km) als eindbestemming, maar door een ongeluk/val ben ik niet zover gekomen.
Ik heb alles in de laagste ondersteuning gefietst (Eco, Santos instelling 50%). 2x 500Wh Pendix for Santos accu's mee. Afstand per accu ongeveer 2,5-3 uur fietsen. Afstand afhankelijk van wind en heuvels, 45-60km. Langste afstand op 1 accu was 100km, wind mee en licht aflopende weg. Onderweg opladen lukt niet vaak, te leeg en uitgestrekt landschap. Toch zijn er op de meest vreemde plekken werkende buiten-stopcontacten te vinden, zoals een gesloten tankstation, graan silo's, etc. Overnachten in de bewoonde wereld biedt altijd wel mogelijkheden om op te laden. Ik fietste gemiddeld 100km per dag. Dat was vaak noodzakelijk om in een volgend dorpje te komen en dus stroom te hebben. Een paar keer was het een langere dag (140km) en begon ik op vlakke stukken zonder ondersteuning (ik nog fit), om het einde met ondersteuning te kunnen halen (ik niet meer fit).
Op de top van de Monarch Pass (3.445m hoog, -5 Celcius, sneeuw, na 36km fietsen) in Colorado (Salida-Gunnison, 104km) was 1e accu nog 15% en de 2e accu 48%. Na een stuk dalen heb ik bij de lunch de 1e accu kunnen bijladen van 15% naar 60%. Aan het einde was 1e accu 20% en 2e accu 10%.
Pendix accu's zijn via Santos te huur in de USA.
Let op dat je oplader ook het voltage van de USA ondersteunt, vaak vermeld als '110-230V' op de oplader. Opladen per accu duurt 3 uur (van 0-100%).
Het is een fantastisch fiets-land met ook veel pickup-trucks die jou en je fiets graag een stukje meenemen.
Groet, Ronald