Hoe kies je een elektrische vakantiefiets 1 Waarom wil je een elektrische vakantiefiets?
Geplaatst: vr 15 feb, 2019 13:26
Terug naar inhoudsopgave klik hier https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 59&t=32689
Je hebt bedacht dat je een elektrische fiets wilt kopen om mee op vakantie te gaan.
Maar waarom eigenlijk?
In deze discussie willen we je stil laten staan bij deze vraag.
Wat is het probleem dat je wilt oplossen? Deze vraag heeft letterlijk gewicht want je hangt tot 7 kilo extra gewicht aan je fiets in de vorm van een motor, een accu, kabels en een acculader. Die moet dan wel een duidelijk nut hebben, bijna ieder dag weer.
Hieronder kan een inhoudelijke discussie plaatsvinden over bovenstaande vraag,
Een discussie over een (sub)inhoudsopgave graag in de inhoudsopgave voeren, dus op https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 59&t=32689
Als eerste bijdrage hierover wil ik graag aftrappen met het besef dat 7 kilo extra op een helling van 10-20% me 10-30 watt aan extra vermogen kost. Dit op basis van een beetje spelen met http://bikecalculator.com
Als je dus even hard omhoog wilt gaan als op een normale fiets ben je dus in de bergen verplicht om dat uit de motor te laten komen.
Als je dat een uur lang doet ben je 10-30 Wh kwijt. Afhankelijk van de capaciteit van je accu is dat 3-10% van je accucapaciteit. Dus kan je 10-30 uur even snel klimmen als je zou kunnen op een niet elektrische fiets.
Dat is dus het break-evenpoint. Je hebt dan geen voordeel van het elektrisch zijn van je fiets. Wil je dat wel hebben, zal je meer watt moeten inzetten en is je accu sneller leeg.
Wat vind je van bovenstaande redenering?
Je hebt bedacht dat je een elektrische fiets wilt kopen om mee op vakantie te gaan.
Maar waarom eigenlijk?
In deze discussie willen we je stil laten staan bij deze vraag.
Wat is het probleem dat je wilt oplossen? Deze vraag heeft letterlijk gewicht want je hangt tot 7 kilo extra gewicht aan je fiets in de vorm van een motor, een accu, kabels en een acculader. Die moet dan wel een duidelijk nut hebben, bijna ieder dag weer.
Hieronder kan een inhoudelijke discussie plaatsvinden over bovenstaande vraag,
Een discussie over een (sub)inhoudsopgave graag in de inhoudsopgave voeren, dus op https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 59&t=32689
Als eerste bijdrage hierover wil ik graag aftrappen met het besef dat 7 kilo extra op een helling van 10-20% me 10-30 watt aan extra vermogen kost. Dit op basis van een beetje spelen met http://bikecalculator.com
Als je dus even hard omhoog wilt gaan als op een normale fiets ben je dus in de bergen verplicht om dat uit de motor te laten komen.
Als je dat een uur lang doet ben je 10-30 Wh kwijt. Afhankelijk van de capaciteit van je accu is dat 3-10% van je accucapaciteit. Dus kan je 10-30 uur even snel klimmen als je zou kunnen op een niet elektrische fiets.
Dat is dus het break-evenpoint. Je hebt dan geen voordeel van het elektrisch zijn van je fiets. Wil je dat wel hebben, zal je meer watt moeten inzetten en is je accu sneller leeg.
Wat vind je van bovenstaande redenering?