Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen zonder reisgenoot? - Forum Wereldfietser

Wat te doen zonder reisgenoot?

Ik ben bezig met me te orienteren op een fietsreis door Thailand, Laos, eventueel Cambodja en Vietnam.

Wie heeft ervaring met fietsreizen door deze regio's zonder reisgenoot? Ik vraag me namelijk af hoe je je bagage beveiligt als je onderweg even naar b.v. een winkel gaat, de wc, iets eten in een restaurantje en noem maar op. Er zijn altijd situaties waarbij je je fiets korte of langere tijd alleen moet laten. Met zijn tweeën of meer is er meestal iemand die even op de spullen let.

Ik ben daarom wat ambivalent of ik veel moeite moet doen om een fietsmaat te vinden of gewoon alleen moet gaan (okt./nov. 2003 tot ???).

Theo
Thailand en Laos zijn veilige landen. je kunt vaak je fiets gewoon onbeheerd laten staan. Als je even wat wil zien, zet je fiets bij het openlucht restaurantje waar je hebt gegeten. De mensen van het restaurantje beschouwen het als gezichtsverlies, als er iets met je fiets zou gebeuren. Een andere mogelijkheid is je fiets op het terrein van een politiebureau neer te zetten. In Bangkok kun je je fiets vaak veilig kwijt op een bewaakt parkeerterrein. Als je onderweg even naar de W.C. moet, neem je je stuurtas mee. In die tas zit je geld en je belangrijke papieren. In Thailand kun je uitstekend in je eentje rondfietsen. Alleen heb je onderweg vaak nog meer contact dan met z'n tweetjes! Niet bang zijn, gewoon doen! Zie verder mijn gids 'Fietsen in Thailand' www.fietswegen.nl
Vietnam ken ik niet. Cambodja zou ik pas doen na wat andere Azie-ervaring.
bert sitters schreef:Thailand en Laos zijn veilige landen. je kunt vaak je fiets gewoon onbeheerd laten staan. Als je even wat wil zien, zet je fiets bij het openlucht restaurantje waar je hebt gegeten. De mensen van het restaurantje beschouwen het als gezichtsverlies, als er iets met je fiets zou gebeuren. Een andere mogelijkheid is je fiets op het terrein van een politiebureau neer te zetten. In Bangkok kun je je fiets vaak veilig kwijt op een bewaakt parkeerterrein. Als je onderweg even naar de W.C. moet, neem je je stuurtas mee. In die tas zit je geld en je belangrijke papieren. In Thailand kun je uitstekend in je eentje rondfietsen. Alleen heb je onderweg vaak nog meer contact dan met z'n tweetjes! Niet bang zijn, gewoon doen! Zie verder mijn gids 'Fietsen in Thailand' www.fietswegen.nl
Vietnam ken ik niet. Cambodja zou ik pas doen na wat andere Azie-ervaring.
Na 10 jaar in Thailand te wonen kan ik niks aan de commentaar van Bert toevoegen.
Moest ik terug naar Europa komen en mijn spullen zo onbeheerd achterlaten als hier dan was ik waarschijnlijk de eerste dag alles al kwijt.

Dus het belangrijke in de stuurtas en that's all.
Alleen gaan? Gewoon doen. Ik ben momenteel vier maanden alleen onderweg van NL naar West Afrika en het wordt alleen maar leuker, is mijn ervaring. Het gemis van een maatje, mijn vriendin speelt af en toe maar dat wordt steeds minder naarmate ik opgenomen wordt door de bijzondere wereld waar ik in terecht gekomen ben. Je zult zien, je komt zoveel leuke dingen tegen en zoveel leuke mensen, je bent helemaal niet alleen.


Gerrit

Zelf ga ik vrij binnenkort naar thailand/cambodja/vietnam. Ook alleen. Volgens mij geeft dat helemaal geen problemen qua veiligheid en zo. Je moet wel een beetje voorzichtig blijven natuurlijk.

Als ik terug ben, zal ik een berichtje plaatsen over de ervaringen. Of niet, maar dat zegt ook iets over de veiligheid ter plekke...
Alleen op de fiets is heel leuk. Je krijgt gemakkelijk contact met de mensen, zeker in Cambodja waar mensen best nog verlegen zijn. Ik heb van november 2001 t/m juli 2002 in die regio gefietst, Thailand (voor de 3e keer) Laos Cambodja Vietnam en China, vrouw en solo en helemaal geen probleem. Mijn fiets alleen in de grote steden op slot gezet. In Vietnam zijn er regelmatig fietsbewakingsplekken te vinden (voor 1000 dong). Qua veiligheid nergens een probleem behalve in Cambodja gebeuren na 18.00 nog wel eens rare dingen maar niet gericht op toeristen. In Phnom Penh is het tot 22.00 veilig. Dus, gewoon gaan en genieten!
Sinds 2001 heb ik driemaal alleen gefietst in Zuid Oost Azie (daarvoor tweemaal met Henk Burgler). Het solo rijden in Thailand en in Burma is geen enkel probleem geweest. De meeste landen in deze regio zijn erg veilig en de lokale bevolking is vaak erg behulpzaam. Fiets onbeheerd achterlaten is geen enkel probleem, vraag desnoods een 'local' om even een oogje in het zeil te houden.

Ook 's nachts levert het fietsenstallen geen probleem op. Je kan hem (haar) sowieso meenemen in je kamer. Daar ben ik geen bezwaren tegengekomen. Maar bij een gemiddeld hotel/guesthouse gaat 's nachts het hek dicht cq het rolluik naar beneden. En meestal blijft slaapt er ook nog iemand op het terrein. Kans op diefstal lijkt me nul.
Uiteraard zit iedereen wel aan je fiets; versnellingen, toeclips, ventiel(!) en uiteraard computertje. Maar dat merk je vanzelf tijdens de eerste fietsmeters...

Op wereldreis had ik een bobtrailer achter de mountainbike. Rond de tas zat een RVS net (merk Packsafe of zo) dat dichttrok met een kabel. Die kabel kon ik dan weer door de achtervork halen zodat het geheel zowat een monoliete vesting werd. Er stond ook nog eens een fietsalarm op.

Het is al gauw bijna een kilo meer om mee te slepen en het is niet goedkoop. Zoals voorgaande posters al zeiden kun je dikwijls je gerief onder toezicht achterlaten.

Maar dikwijls ben ik er toch blij mee geweest, bv als je bagage ergens in de ingewanden van een obscure ferryterminal verdwijnt of je achterna reist in een andere trein of ander vliegtuig.

Het was ook belangrijk voor mij om me vrij te voelen en niet de slaaf te worden van mijn materiaal. Als ik in een duistere achterbuurt van een groezelig grensstadje aankwam kon ik zonder zorgen mijn treintje parkeren en op zoek naar logement. Of als je 's morgens uitcheckt en pas 's avonds de trein neemt, of als je binnen ergens iets zit te eten en er dertig man aan je fiets zit te prutsen, of als je bagage ergens op een slaaptrein rondslingert... dan geeft het toch peace of mind.

Je kunt van geen enkel land zeggen dat het allemaal boeven zijn, maar je mag ook niet naïef zijn. In Nepal is m'n camera ooit eens gestolen uit een rugzakje dat tussen mijn voeten stond op de nachtbus. Ik had nochtans mijn hand in het vuur gestoken voor de Nepali. Op wereldreis was het van kapitaal belang dat ik m'n computer niet kwijtgeraakte.

Altijd driedubbel opletten als je grenzen nadert. De Lao bv zijn schatjes maar aan de grens met Vietnam compleet psychotisch. Ze hebben daar trouwens alle reden toe. Hetzelfde in Zuid-Cambodja.

Je gerief op je lichaam houden is geen oplossing als je 48 uur nauwelijks geslapen hebt.

Het hangt er een beetje van af in hoeverre je de zelfkant gaat opzoeken, als je op het Lonely Planet traject blijft zijn er geen echt gevaarlijke problemen. Veel reizigers hebben geen idee van wat er zich onder de oppervlakte afspeelt in een land als bv Cambodja, maar als je je neus niet te diep steekt hoef je geen problemen te hebben.