Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brandstoffles of ... - Forum Wereldfietser

brandstoffles of ...

Ik heb onlangs een coleman benzine brander gekocht.

Mijn vraag is hoe nemen jullie je brandstof mee op de fiets, in een speciale brandstoffles (in een bidonhouder of in je tas) of gewoon in een fles waarin de bijv. wasbenzine bij de bouwmarkt koopt?
Ik haal mijn brandstoffles nooit los van mijn brander en dus ligt het hele pakket in een tas. Voor reservebrandstof zou je overigens de fles kunnen nemen waarin de Coleman fuel of wat dan ook wordt verkocht. Die flessen zijn erg sterk (probeer ze maar eens plat te trappen wanneer ze leeg zijn). En het afsluitrubbertje kan niet uitdrogen, wat mij bij mijn reservefles wel eens is overkomen. Dan is het wel prettig om de fles niet in je bagage te bewaren.
Een prima flexibele manier om je brandstoffles (of thermosfles of zo) aan je fiets te hangen: http://www.bikebuddy.co.uk/.
De spiritus voor mijn Trangia zit in een brandstoffles in een fleshouder onder m'n frame. Kun je tijdens het fietsen niet fatsoenlijk bij, prima plek voor een brandstoffles.
Ik heb m'n benzinefles in een bidonhouder onder m'n frame hangen. Het lastige is wel dat je elke keer het pompje uit je fles moet halen. Met pomp en al in de bidonhouder vind ik te link. Zo'n pompje is een stuk kwetsbaarder dan een normale dop.
Er zijn wel doehetzelf manieren om het pompje te beschermen, bijvoorbeeld door een uitgesneden stuk pet-fles bijv.
Gerards schreef:
di 18 dec, 2018 16:16
Ik heb onlangs een coleman benzine brander gekocht.

Mijn vraag is hoe nemen jullie je brandstof mee op de fiets, in een speciale brandstoffles (in een bidonhouder of in je tas) of gewoon in een fles waarin de bijv. wasbenzine bij de bouwmarkt koopt?
"Gerards",

Reserve Coleman fuel of wasbenzine of loodvrije benzine kan je heel goed in een pet-fles bewaren.
Voor op de fiets (bij mij in de fietstas) gebruik ik een iets steviger kwaliteit halve-liter mineraalwaterflesje.
Jarenlang had ik een olijk flesje uit Tsjechië, nu ik onlangs even niet wist waar dat nu weer weggeborgen was heb ik nu een (oud) Frans flesje genomen. Heel soms gaat de dop stuk - bij ons eenmaal gebeurd - even een goed passende "nieuwe" dop zoeken en klaar.
Een loodvrij-vulpistool past in een pet-fles-hals !! Vroeger, lag geleden na ik een officiele brandstof-fles mee, maar zo'n ding is onredelijk zwaar en niks handiger, het doorschijnende bij een pet-fles is alleen maar winst.
O ja het kleinste tankje+pompje van onze MSR gaat gewoon zo in de keuken-tas, wel rechtop en vaak ook drukloos.

Groeten BSM
Afgelopen zomer heb ik een normaal colaflesje 7 weken gebruikt voor een extra voorraad Coleman fuel, hierbij is er niks noemenswaardigs geweest m.b.t. het flesje.

Naar mijn ervaring moet het dus gewoon kunnen

Het flesje heb ik trouwens de hele tijd in een fietstas meegenomen.
WGD schreef:
di 18 dec, 2018 18:27
Afgelopen zomer heb ik een normaal colaflesje 7 weken gebruikt voor een extra voorraad Coleman fuel, hierbij is er niks noemenswaardigs geweest m.b.t. het flesje.

Naar mijn ervaring moet het dus gewoon kunnen

Het flesje heb ik trouwens de hele tijd in een fietstas meegenomen.
Precies, een Cola-flesje is ook een goede optie, die zijn ook wat substantieler als het goedkoopste mineraalwater.
Je kan ook naar een of ander duur fancy mineraalwater kijken (die flesjes zijn gewoonlijk ook van dikker pet-plastic).

Voor wie vliegt (dat doe ik niet) hebben dergelijke pet-flesjes ook nog eens de bonus dat die geen veiligheids-problemen opleveren. Het kleine (MSR of andere) brandstofstankje maakt een goede kans om ook door te gaan met de normale dop erop en een grote sticker met Limonade (alternatief is het met een groter cola- of limonade-etiket beplakken).

En hier dus vele jaren ervaring, zolang de dop dicht is is de fles dicht en (bijna) bomb-proof.
De bescheiden benzine-voorraad hier thuis staat gewoon in een grotere en dunne pet-fles, die voldoet ook zolang ie gewoon staat te staan, maar is op een fiets is het erg dunne pet natuurlijk wat kwetsbaarder.

Groeten BSM
Ik ben allergisch (figuurlijk, niet letterlijk) voor een benzinegeur in mijn fietstas, dus ik vervoer de twee MSR-flessen altijd extern in de bidonhouders. In een van de twee laat ik de pomp zitten, en daar doe ik inderdaad een onthoofde petfles overheen ter bescherming. Ik heb daarnaast nog zo'n Santos-flessenhouder, en daar vervoer ik een fles met 1,5 liter (aan het begin van de dag) water in.
Als het erg dorstig weer is kan er eventueel nóg wel zo'n fles onder het netje waar ook de tent en (vaak) mijn jackje onder zit.

Het voordeel van twee MSR-flessen is dat ze samen meer dan een liter brandstof kunnen bevatten zodat je er een complete Colemanfles, of een fles met wasbenzine in kwijt kan.

Peter
Peter,

Vanwege die "benzine-lucht-allergie" zou je de pet-fles nog eens moeten uitproberen.
De MSR-flessen sluiten met een rubber-ringetje en dat ringetje zweet heel snel een beetje benzine-lucht door.
De pet-flessen zijn voor mijn neus vrijwel geurloos.   Pet-flessen zijn duidelijk lichter als de MSR tegenhangers.
En 't is in ieder geval een heel goedkoop experimentje.

Groeten BSM
@BSM, je schrijft:
Pet-flessen zijn duidelijk lichter als de MSR tegenhangers.
Je bedoelt waarschijnlijk “lichter dan....”

Dan even weer on topic:

Ik gebruik een MSR brandstoffles. Tijdens het fietsen zit hij in een bidonhouder onderaan de onderste framebuis.
De pomp en de brander gaan in een voorraaddoos van de Action met twee postelastieken erom.

De doos past precies op de bodem van mijn Ortlieb frontroller Classic.
Daardoor ook geen nare benzinegeur in mijn tas.

Ik heb geen aandelen in Action en ze zijn evenmin sponsor van mij. Maar hier dan toch een afbeelding van de voorraaddozen.

3DDC2ABF-BA10-43FC-AFDC-4A5576962F45.jpeg
Een Coleman brander heeft geen losse brandstoffles en ook geen pomp die je eruit kan halen. Het is namelijk 1 geheel dat sowieso al in de fietstas moet. Als het de 'militaire' 550b is, kan je er hele mooie groene luchtdichte bakjes kopen op marktplaats. De bakjes van de Peak1 zijn volgens mij minder goed afsluitbaar, maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb de 550b en na een week (koud weer) vul ik hem bij vanuit mijn 0,3 liter brandstofflesje voor een week extra koken. Dat brandstofflesje kan je afspoelen en gaat weer in de tas. Het trechtertje en brandertje stinken meer, omdat deze moeilijker af te spoelen zijn. En het is altijd wel wat morsen hoor! Daarom gaat het trechtertje in een zakje met zipsluiting. Ik zou vanwege het gewicht niet kiezen voor een hele grote brandstoffles, ook omdat deze moeilijker inschenken in dat kleine tankje van het brandertje.

Het vulpistool van de pomp past wel in een brandstoffles, maar niet in het openingetje van het brandertje. Ik vul daarom onderweg alleen het brandstofflesje.

Ik vind het heerlijke stabiele brandertjes die je nauwelijks hoeft voor te verwarmen en goed te bedienen zijn. Toch ga ik vanwege het vulgemak van een brandstoffles overstappen op een brander met een losse brandstoffles. Voor kortere tochtjes zou ik de Coleman zeker aanraden. Je kan hem rustig thuis vullen en onderweg kan je hem overal neerzetten en er alles snel mee aan de kook brengen zonder klooien met windschermen etc.
Edwin* schreef:
di 18 dec, 2018 20:38
@BSM, je schrijft:
Pet-flessen zijn duidelijk lichter als de MSR tegenhangers.
Je bedoelt waarschijnlijk “lichter dan....”
Nee Edwin, dat bedoelt hij niet, want hij schreef:
Brdidgestone SM schreef:PS Nu jullie ernaar vragen: Ik ben geen aanhanger van de ANS maar volg de ONS. Het onderscheid tussen als en dan is puur kunstmatig, en "tegennatuurlijk", ooit ingevoerd om de taal mooier (en moeilijker, elitairder) te maken.
En on topic:
Edwin* schreef: De pomp en de brander gaan in een voorraaddoos van de Action met twee postelastieken erom.

De doos past precies op de bodem van mijn Ortlieb frontroller Classic.
Daardoor ook geen nare benzinegeur in mijn tas.
Dat vind ik zo'n slecht idee nog niet.
Brdidgestone SM schreef:PS Nu jullie ernaar vragen: Ik ben geen aanhanger van de ANS maar volg de ONS. Het onderscheid tussen als en dan is puur kunstmatig, en "tegennatuurlijk", ooit ingevoerd om de taal mooier (en moeilijker, elitairder) te maken.
Voor mij is taal het setje regels dat ervoor dient elkaar te begrijpen. Dat laatste is kennelijk niet bsm's doel?

Ps Wat dat ANS/ONS betekent weet ik ook niet.
Leon schreef:
di 18 dec, 2018 21:40

Ps Wat dat ANS/ONS betekent weet ik ook niet.
ANS: http://ans.ruhosting.nl/

ONS weet ik ook niet. Ik vermoed "Onze Nederlandse Spraakkunst"
Maurice schreef:
di 18 dec, 2018 17:52
Ik heb m'n benzinefles in een bidonhouder onder m'n frame hangen. Het lastige is wel dat je elke keer het pompje uit je fles moet halen. Met pomp en al in de bidonhouder vind ik te link. Zo'n pompje is een stuk kwetsbaarder dan een normale dop.
Er zijn wel doehetzelf manieren om het pompje te beschermen, bijvoorbeeld door een uitgesneden stuk pet-fles bijv.
Klopt. Ik heb daarvoor een oude bidon gehalveerd, en het onderste stuk schuift over de pomp.
Bedankt voor jullie reacties!
Als het de 'militaire' 550b is, kan je er hele mooie groene luchtdichte bakjes kopen op marktplaats.
@Groverr Kun je een voorbeeld hiervan posten? Ik heb zelf een 433 met een grijze plastic bak erom heen. (van Coleman), wellicht is het dezelfde.

Is jullie ervaring ook dat je met circa 0.4 liter brandstof wel een week kunt koken en koffiezetten?

Ik ga wel een grote houder van Santos kopen en deze aan de onderkant van mijn framebuis hangen.
En voorlopig maar gewoon in de aankoopfles, een echte brandstof fles kan altijd nog maar is voor de Coleman niet specifiek noodzakelijk
Tja, ik lees hier impliciet toch een onbedoeld (en ongekend) voordeel van de canvas-fietstas.
De Ortlieb (en vergelijkbaar) tas is zo dicht, en het kunststof-gecoate materiaal is zo kool-waterstof-vriendelijk (het spiegelbeeld van de uitmuntende waterdichtheid) dat het kleinste restje benzine-damp in de tassen blijft hangen.
Onze oude duurzame canvas tassen zijn maar beperkt waterdicht (maar zonder verdere maatregelen toch waterdicht genoeg voor bijv keuken-tas of tent-tas). De tassen zijn zeker niet dampdicht, en beslist niet hydrofoob. Het is de hydrofobe lipofilie van de Ortlieb- en vergelijkbare materialen die ervoor zorgt dat de vluchtiger koolwaterstoffen erin/eraan willen hechten, en de dichtheid die zorgt dat je het heel lang blijft ruiken.
Overigens hebben wij wel een Ortlieb teiltje, en het Ortlieb-materiaal is niet zo benzine-vriendelijk dat het teiltje opvallend naar benzine gaat ruiken ook al zijn teiltje en brander-spullen bij ons vaak in elkaars nabijheid ingepakt.

Bij een MSR brander is mijns inziens dat pompje (aangenomen dat je een modernere pomp hebt, zo-eentje met een bleek rode rubberige kraag als afdichting) zo dicht dat het niet lonend is het pompje los te schroeven. De oude pompjes die, net als de schroefdoppen, met een O-ring afsluiten waren een stuk minder betrouwbaar, en soms zelfs gevaarlijk -- die O-ring wordt namelijk bros, en gaat lekken.
Het losse pompje en de losschroef-actie verspreiden meer benzine-lucht als een pompje afgedichte brandstoffles.
De branderkop en vooral het "slangetje" verspreiden veel meer: het best laat je dat echt leeg-druppen en even uitdampen.

Groeten MarcS

PS Wat betreft het benzine-verbruik: Het hangt sterk af van je culinaire capriolen (en van de hoeveelheden).
Wij maken ook warm waswater, en kunnen toch al 2-3 dagen toe met 0,3 liter benzine.
Het maakt ook enorm uit hoeveel de wind vat heeft op een en ander. Brander uit de wind, achter (of in) de tent, achter een fietstas doen de rendementen enorm toenemen. In geval van echt beroerd weer doet een marignaal windschermpje al wonderen.
Even gekeken/gewogen.

Een steviger (Frans) mineraalwater petflesje van een halve liter + een stukje duct-tape ter markering komt op 42 gram. Samen met een halve liter benzine staat de weegschaal op 415 gram.
Diameter 6,35 cm lengte 23,1 cm. Door de bleek truquoise kleur van de fles ziet het er met benzine uit als een flesje pis, of een flesje vlierbloesem-limonade (eerder had ik een donkerblauwe fles en dat zag er altijd een beetje gevaarlijk "chemisch" uit.

Het gewicht van een kleine MSR-fuel-bottle kon ik zo gauw niet achterhalen.

Groeten BSM
Afbeelding

Met de inhoud van het tankje (bijna 0,3 liter) kook ik in de zomer ruim een week en zet er 's ochtends ook koffie mee. In de koude wind doe ik er een dag of 5-6 mee.
groverr schreef:
wo 19 dec, 2018 13:40
Met de inhoud van het tankje (bijna 0,3 liter) kook ik in de zomer ruim een week en zet er 's ochtends ook koffie mee. In de koude wind doe ik er een dag of 5-6 mee.
Ik denk dat géén warm waswater makkelijk een factor twee scheelt. En wij zetten 's ochtends zowel koffie als thee. Verder is er met een half litertje reserve genoeg - zelfs een hele koude dag met regen en wat extra bijverwarmen in de tent - geeft geen problemen, dwz, eenmaal hadden we de reserve leeg mee genomen en dag twee was direct zo'n koude regendag ... toen heb ik voor de zekerheid toch maar benzine gehaald toen ik toch boodschappen ging zoeken.

Als je het preciezer wilt weten kook je een of twee maaltijden (en je koffie) thuis op de benzine-brander, alsof je onderweg bent, en je weegt de brander voor en na (en eventueel ook tussendoor). Je weet daarna heel precies wat het verbruik in grammen is, een conversie naar liters is snel gemaakt (reken met ± 750 gram per liter).

Groeten BSM

PS Als we onderweg alleen zalm zouden bakken dan kwamen we een heel eind ... ik bak thuis de zalm buiten op de MSR, en de zalm gaat veel sneller op als de benzine.