Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cat-ears van Airstreamz 'verminderen windgeruis' - Forum Wereldfietser

Cat-ears van Airstreamz 'verminderen windgeruis'

Ik lees op deze site over een vernuftig systeem waarmee het windgeruis tijdens het fietsen sterk verminderd zou worden. conceptueel doet het denken aan zo'n deadcat windkap die je wel eens bij winderige geluidsopnames gebruikt ziet worden.

Het klinkt als een oplossing voor een wat mij betreft reële (maar niet al te grote) irritatie.

https://www.cat-ears.com/
Hieronder nog een review. Weet niet hoe onafhankelijk die is.
http://www.fietspraat.nl/index.php/revi ... w-cat-ears
En nog een webshop in Nederland die 'm aanbiedt (maar waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar die is):
https://www.cxcsupply.nl/epages/8076949 ... ducten%22

De centrale vraag is natuurlijk: Werkt 't echt? Heeft iemand hier er al ervaring mee? Of heeft iemand hier andere oplossingen gevonden. (ze kosten incl. verzending ruim € 18,--)
Hier nog een Nederlandstalige review:

Fietsen als Elvis tegen windgeruis

Zoals vermeld, ook redelijk makkelijk zelf te maken.
daulagari schreef: Hier nog een Nederlandstalige review:

Fietsen als Elvis tegen windgeruis

Zoals vermeld, ook redelijk makkelijk zelf te maken.
Dankjewel voor de link:
Daar vond ik deze link ook nog naar wat alternatieven.

https://mooigeelisnietlelijk.blogspot.c ... -wind.html
Toevallig! Ik heb ze sinds een paar weken, besteld bij de hierboven genoemde webshop. Ik had ze snel binnen (met nog een compacte tool).
En ze werken! Ziet er wat apart uit maar in de winter: boeien!
Ik heb Bose draadloze oordoppen die heel veel windgeruis doorgeven waardoor de muziek verdrinkt in het geruis. Ook dat verhelpen ze voor een groot deel.
Sonny schreef:
vr 16 nov, 2018 22:06
Ik heb Bose draadloze oordoppen die heel veel windgeruis doorgeven waardoor de muziek verdrinkt in het geruis. Ook dat verhelpen ze voor een groot deel.
Dat je vervolgens het verkeer om je heen niet hoort (met je bose doppen) zou me toch wel boeien. Er is namelijk steeds meer stiler verkeer dat je op die manier niet aan hoort komen.
Die cat-earz zijn daarentegen wel een goed idee, je hoort dus meer van de omgeving, zeker belangrijk als je toevallig ook nog eens een helm draagt die bijdraagt aan windgeruis.
Je moet de muziek ook niet te hard zetten, natuurlijk. Dan gaat het prima.
_Peter_ schreef:
vr 16 nov, 2018 23:51
Dat je vervolgens het verkeer om je heen niet hoort (met je bose doppen) zou me toch wel boeien. Er is namelijk steeds meer stiller verkeer dat je op die manier niet aan hoort komen.
Ik word al dood-ongelukkig als eens een keertje (het heel zelden, eens in de vele jaren) mijn oren uitgespoten moeten worden): je hoort het verkeer niet (en op de terugweg moet je weer wennen aan de herrie).

Qua steeds stiller: Dat is een volgend en aanvullend risico .... onze kat werd vorig jaar, de avond van derde kerstdag doodgereden door een elektrisch rijdende auto (ik had de kat afgericht om heel goed op auto's te letten, alleen was het het geluid waar de kat op lette, niet op de verschijningsvorm en nog minder op alleen twee koplampen ... toen die koplampen verblindend dichtbij waren was het te laat).

Anyway, op de fiets vertrouw ik regelmatig evenveel op de acoustische omgevingsinfo als op de visuele info: op basis van de geluidsinfo "kijk" je ook om de bocht en "door" blikveldbeperkende objecten.

BSM
Er is ook een koud weer versie, die over je oren heen gaat. Dat lijkt mij wel een optie voor de komende koude dagen. Ook een optie voor de zonnige zomer waarin mijn oren nog al eens verbranden door de zon omdat de helm net te weinig schaduw geeft...
http://www.slipstreamz.com/products/the-slip
Zeer interessant zeg. Ik heb in de velomobiel regelmatig last van overmatige windruis. Zeker omdat je met tegenwind nog gewoon 40km/h kan blijven rijden door de goede stroomlijn.
Ik had een tijdje goede concertoordopjes gebruikt, daarmee hoorde je ook nog het verkeer vrij redelijk, helaas zijn ze kwijt en nu van die goedkope schuimoordopjes die maar zeer matig werken.
Zo'n zachte spoiler voor je oor klinkt ideaal, mits die goed blijft zitten, een andere optie waar ik naar wil kijken: https://www.alpine.nl/motor-oordopjes/
Bridgestone SM schreef: Qua steeds stiller: Dat is een volgend en aanvullend risico .... onze kat werd vorig jaar, de avond van derde kerstdag doodgereden door een elektrisch rijdende auto (ik had de kat afgericht om heel goed op auto's te letten, alleen was het het geluid waar de kat op lette, niet op de verschijningsvorm en nog minder op alleen twee koplampen ... toen die koplampen verblindend dichtbij waren was het te laat).
Knap om een kat zo af te richten, extra rot als het dan fout gaat.

Inderdaad, elektrische auto's worden minder goed opgemerkt, vooral als ze op lage snelheid rijden:

Elektrische auto horen blijkt flinke uitdaging voor fietsers

Als er minder windgeruis is dan zal je een (elektrisch) auto sneller horen, dus wat dat betreft is er wel iets te zeggen voor het verminderen van windgeruis.
daulagari schreef:
za 17 nov, 2018 12:37
Inderdaad, elektrische auto's worden minder goed opgemerkt, vooral als ze op lage snelheid rijden:

Elektrische auto horen blijkt flinke uitdaging voor fietsers

Als er minder windgeruis is dan zal je een (elektrisch) auto sneller horen, dus wat dat betreft is er wel iets te zeggen voor het verminderen van windgeruis.
En om aan te leren niet op gehoor te vertrouwen maar op gezicht in het verkeer deel te nemen. Fietsers hoor je ook niet zo makkelijk. En in een geluidsisoleerde auto met muziek op in het verkeer deelnemen wordt gek genoeg nooit als probleem gezien..
bast1aan schreef:
za 17 nov, 2018 13:05
En in een geluidsisoleerde auto met muziek op in het verkeer deelnemen wordt gek genoeg nooit als probleem gezien..
Het vreemde is dat ik daar totaal geen last van heb in de auto. Ook niet als de radio aan staat. Maar doe ik oordopjes in/op, dan sluit mij mijzelf blijkbaar opeens zo af dat ik minder omgevingsbewust ben; dus dat doe ik dan niet. (Dat is ook mijn bezwaar bij alle vormen van hoofdtelefoons terwijl je in druk verkeer fietst: je aandacht gaat naar iets anders dan de omgeving. Nadat ooit een meisje op onze middelbare school was doodgereden heb ik niet kunnen wennen aan fietsende scholieren en forensen met iets op/in hun oren.)
willem.m schreef:
za 17 nov, 2018 13:21
Het vreemde is dat ik daar totaal geen last van heb in de auto. Ook niet als de radio aan staat. Maar doe ik oordopjes in/op, dan sluit mij mijzelf blijkbaar opeens zo af dat ik minder omgevingsbewust ben; dus dat doe ik dan niet. (Dat is ook mijn bezwaar bij alle vormen van hoofdtelefoons terwijl je in druk verkeer fietst: je aandacht gaat naar iets anders dan de omgeving.
Deels herkenbaar. Ik denk dat het volgende bv meespeelt:
- verkeerssituaties/weginrichting met de auto (of motor) zijn vaak overzichterlijker dan met de fiets
- in een auto zie je het gewoon veel slechter om je heen dan op de fiets, door raamspijlen e.d. en omdat de snelheid gewoon hoger is heb je minder tijd om te kijken. Voorbeeld: voorrangsweg oprijden kan met de fiets bijna altijd zonder stoppen of zelfs snelheid te minderen, met 1 korte blik werpen zie je dat de weg leeg is en veilig door kan. Met de auto moet je veel vaker echt stoppen en goed kijken of er niks aan komt. Het zit in je systeem dat je goed op zicht blijft rijden.
- fietsen zijn meestal weer niet uitgerust met achteruitkijkspiegels dus wat van achter komt wordt vaak op gehoor waargenomen
- van je lijn afwijken zonder opletten kan met de fiets vaak op gehoor (of dat denkt men, soms ook niet), met de auto is dat onvergefelijk en moet je echt in je spiegels kijken. als je niet op je gehoor fietst omdat je koptelefoon op hebt moet je ook echt achterom kijken voor je van de lijn afwijkt, dat zit bij velen niet in het systeem.
- scholieren op de fiets hebben weinig verkeerservaring, in een auto moet je een rijbewijs hebben en ouder zijn dan 18 en wordt je goed bewust van de gevaren en leer je veilig gedrag aan.

Al met al fiets ik wel eens met een koptelefoon op, mijn fiets heeft achterkijkspiegel waarmee ik snel alles achter me kan zien, en ik blijf gewoon goed opletten. Ook al heb ik idd wel eens dat eoa lul in een auto mij onnodig rakelings passeert die ik zonder koptelefoon eerder had gehoord en dus minder van was geschrokken of beter had kunnen ingrijpen. Tja..
Mijn ervaring (met de classic en ear covers) is dat ze wel wat helpen maar dat je nog steeds windgeruis hebt.

Er zit een smal stukje klitteband op gelijmd waarmee je ze om de bandjes van je helm vastmaakt, en de velcro is sterker dan de lijm dus oppassen met verwijderen... Over helmbandjes gesproken, als die op iets afstand van je hoofd aan de helm zitten (zoals bij de POC Octal) dan sluiten de cat-ears niet goed aan en werken slecht.

Als je echt je gehoor wilt beschermen (met 60+ km/h de berg af?) ben je beter af met oordoppen met filter zoals ook motorrijders gebruiken. (het filter zorgt er voor dat niet alles wordt gedempt, zoals bij slaapdoppen, maar alleen het "wind" spectrum).
_Peter_ schreef:
vr 16 nov, 2018 23:51
Dat je vervolgens het verkeer om je heen niet hoort (met je bose doppen) zou me toch wel boeien. Er is namelijk steeds meer stiler verkeer dat je op die manier niet aan hoort komen.
Hoewel ik zelf ook graag deels van mijn gehoor gebruik maak in het verkeer (maar er nooit op reken) is het vreemd dat men het niet verantwoord vindt dat fietsers hun mogelijkheid van het horen van de omgevingsgeluiden (deels) beperken maar men het geen probleem vindt dat automobilisten dat nog veel meer doen.

Want een fietsers met oortjes met het geluid op een 'normaal' niveau horen evenveel van de omgeving als een automobilist in de auto zonder muziek.

Als het horen van de omgeving zo belangrijk is in het verkeer, dan lijkt het me niet onlogisch dat men auto's verplicht van een systeem voorzien te worden dat men ook in de auto de omgevingsgeluiden (zeker binnen de bebouwde kom) kan horen.
daulagari schreef:
za 17 nov, 2018 12:37
Inderdaad, elektrische auto's worden minder goed opgemerkt, vooral als ze op lage snelheid rijden:
https://www.egear.be/elektrische-auto-geluid/
Revanho schreef:
za 17 nov, 2018 21:33
_Peter_ schreef:
vr 16 nov, 2018 23:51
Dat je vervolgens het verkeer om je heen niet hoort (met je bose doppen) zou me toch wel boeien. Er is namelijk steeds meer stiler verkeer dat je op die manier niet aan hoort komen.
Hoewel ik zelf ook graag deels van mijn gehoor gebruik maak in het verkeer (maar er nooit op reken) is het vreemd dat men het niet verantwoord vindt dat fietsers hun mogelijkheid van het horen van de omgevingsgeluiden (deels) beperken maar men het geen probleem vindt dat automobilisten dat nog veel meer doen.

Want een fietsers met oortjes met het geluid op een 'normaal' niveau horen evenveel van de omgeving als een automobilist in de auto zonder muziek.

Als het horen van de omgeving zo belangrijk is in het verkeer, dan lijkt het me niet onlogisch dat men auto's verplicht van een systeem voorzien te worden dat men ook in de auto de omgevingsgeluiden (zeker binnen de bebouwde kom) kan horen.
 
Hmm ... leuk om te willen proberen auto's en fietsen gelijk te stellen.
Ik ken wel meer punten waar er een ongelijkheid is.
Auto's zouden bijvoorbeeld direct veel rustiger rijden als ze bij de kleinste blikschade ook een lichaamsdeel in tartaar zouden veranderen.

Dus laten we die verplichte gelijkschakeling maar even vergeten.

Mijn punt was dat je als fietser heel veel extra omgevings-info krijgt via je gehoor.   Misschien is dat ook de reden achter de slecht-horend platen die men vroeger wel op een fiets zag. Nu zijn veel slechthorenden tegenwoordig ook op z'n minst een beetje geholpen met hoor-apparaten.
En mijn punt was dat IK me heel onzeker voel zonder die akoestische informatie.

Rijd je auto dan heb je heel andere geluiden, zelfs zonder autoradio, en dus rijdt je op een heel andere manier auto.   Zoals al opgemerkt: allerlei kruisingen kan je "blindelings" oversteken, natuurlijk niet iedere, als er voldoende storend geluid is moet je net als een automobilist op je ogen vertrouwen.

BSM

PS   De kat africhten ging bijna als vanzelf, het was in een paar dagen gepiept. Onze huidige kat, een zusje (volgens de oorspronkelijke baasjes zelfs een vol zusje) is wat minder afgericht maar is (of lijkt) tegelijkertijd wat minder ondernemend (maar van de vorige dachten we ook dat ie binnen een straal van max 80-100 meter bleef, en dus alleen kleinere/rustiger straten overstak), de huidige is dus ook minder van invloed op de muizenstand.
Anyway, als je om 11 uur 's avonds opgebeld wordt door de dierenambulance denk je als eerste: dat moet een verkeerd nummer zijn.
Maar goed, katten africhten is minder moeilijk als veel mensen denken, je kan ze heel veel aan- en af-leren, de kat moet wel een goede eerste 8 weken gehad hebben, met genoeg andere katten en vooral ook genoeg mensen (en die mensen moeten net als de katten onderling doen) goed laten weten dat ze soms de baas zijn.   Het lastigste nog is dat bijvoorbeeld de kat africhten op ook dekking zoeken als er 's nachts een Tesla aankomt vereist dat heel veel buren met een Tesla nodig hebt, of dat je iemand kent die tijdens je africht uurtje herhaald maar tegelijkertijd random met een Tesla langs komt rijden. Met een beetje geluk zoekt de kat daarna dekking bij willekeurig welke naderende auto, en 's nachts ook voor alleen naderende koplampen.