Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke gravelbike? - Forum Wereldfietser

Welke gravelbike?

Hoi, ik zie door de bomen het bos niet meer, daarom graag advies! Het doel van mijn toekomstige fiets is tweeledig en degenen die mij tot nu toe geadviseerd hebben doen ofwel het een, ofwel het andere. Wat er werd voorgesteld: genesis tour de fer, trek 520, kona sutra, salsa vaya... iets verderop op dit forum ging het over een trek 920...

- voor mijn dagelijks werk als dierenarts: ik wil mijn huisbezoeken op de fiets gaan doen. Dat betekent veel materiaal, zwaar en volumineus. Ik woon in het heuvelachtige Haspengauw, vergelijkbaar met Nederlands Limburg.
- ook wil ik volgend jaar de Styrkeprove fietsen: 543 km, 3600 hm, in één ruk van Trondheim naar Oslo op midzomernacht.

Ik moet dus veel bagage kunnen vervoeren, maar ook licht en snel kunnen zijn. Er moet naast degelijke rekjes ook een stevige standaard gemonteerd kunnen worden. Qua wegen weinig echt off road maar wel vaak slecht verharde landweggetjes. Indien mogelijk met verlichting.
Budget: ik zou graag onder de €2000 fietsklaar zijn.

Wat raden jullie aan?
Als ik dit lees vraag ik me het volgende af:

- waarom de vraag welke gravelbike? en niet welke fiets?
- wat betekent: veel materiaal, zwaar en volumineus in kilogrammen (een andere eenheid mag ook)?
- veel bagage, licht en snel? maak een keuze, wat is het allerbelangrijkst? je kan niet licht zijn met veel bagage?
- waarom is een standaard belangrijk?
- wat versta je onder fietsklaar?

Met de antwoorden wordt het advies eenvoudiger en zet je jezelf ook aan het denken :D
Is dit eigenlijk wel een serieuze vraag? de De Styrkeprøven is een toertocht van 543 kilometer, met 4.500 hoogtemeters en geen 3600 lees ik hier:

https://cyclingreview.nl/toertocht-review-styrkeproven/

ik adviseer een Troll.
Ik kan de Velotraum Speedster nog aanvullen op je lijst. Ik leg er ook mijn dagelijkse bezoeken mee af.

Maar volgens mij moet je vooral gaan proeffietsen!!
Dijn schreef:
vr 28 sep, 2018 17:46
Wat raden jullie aan?
De paden in de Haspengouw kunnen behoorlijk ruw zijn, ik fiets er regelmatig. Maar elke stevige vakantiefiets kan dat aan, tenzij je eigen gewicht een erg forse rol gaat spelen natuurlijk. Ik zou wel een fiets nemen die er bekend om staat dat hij veel bagage kan hebben, dus niet een fiets die ook wel geschikt is voor (vakantie)bagage maat een fiets die bedoeld is voor (vakantie)bagage. De goede vakantiefietsen kunnen probleemloos tot een totaalgewicht van 135 kg aan (fiets + berijder + bagage). Over hoeveel kilo's bagage heb je het eigenlijk? 10? 20? 30? 40?
Brede banden zijn ook wel fijn.
Voor een asfaltreis kun je dan indien je dat wilt lichtere en lichter lopende banden monteren dan je in de winter in de Haspengouw nodig hebt om zorgeloos over de onverharde paden te fietsen.

Maar het is nog belangrijker om een fiets te vinden waar je lekker op zit omdat de maat, de afstelling, het zadel en het stuur kloppen. Het merk vindt ik dan irrelevant. En een goede fietsenmaker in de buurt.

Voor 2000 euro krijg je een fantastische fiets met derailleurs. Als je naar een tweedehands gaat kijken krijg je dan ook een prachtige fiets met een Rohloffnaaf, als dat een voorkeur heeft.

O ja, sterk en onverwoestbaar maar tegelijk licht en snel dat zoeken we allemaal nog steeds. :D
“Wat raden jullie aan?” Wellicht je budget toch wat oprekken en 2 fietsen!

Hoe volumineus en zwaar de bagage gaat worden kan ik niet inschatten, maar voor het werk een Kona Ute (met eventueel banden met iets meer nop), die zal niet snel te kort schieten voor het transport en rijdt fantastisch. Voor de Styrkeproven een op comfort gerichte racefiets als een Cube Attain (“endurance”-geometrie) of wellicht iets graveligs als een Cube Nuroad of Kona Rove AL.

Ik beperk me even tot Cube en Kona, maar dat komt omdat ik de unieke Ute een erg vette fiets vind. Voor de andere suggesties zijn er genoeg alternatieven, waarbij Cube prijstechnisch vaak wel goed zit.

Maar wat Groverr al zei: proefrijden, dan kom je er wel achter.
Voor je Noorse tocht wil je een zo licht mogelijke fiets met brede banden. Voor de dagelijkse fiets wil je een voldoende stijve en stevige fiets om die bagage mee te nemen, met spatborden en verlichting. Het probleem is dat zo'n stevige stijve fiets niet super lekker fietst zonder bagage. De uitdaging is dus een fiets te vinden die precies het juiste compromis is tussen stijf en soepel.
De vraag is dus hoe zwaar je zelf bent, en hoe zwaar je doordeweekse bagage. Is die bagage heel zwaar dan is het onmogelijk een fiets te vinden die in beide situaties voldoet tenzij je en redelijk lichte fiets kiest en een bagagekar voor je werkspul. Hoe zwaar is je werkgereedschap etc?
Voor de Styrkeprøven wil je gewoon een racefiets. Gravel komt er niet aan te pas,
B M schreef:
vr 28 sep, 2018 21:16
Voor de Styrkeprøven wil je gewoon een racefiets. Gravel komt er niet aan te pas,
Dan ben ik het er zeker ook mee eens dat de heilige graal hier niet in één fiets zit.
Bedankt voor de reacties tot nu! Inderdaad zat in mijn vraag een subvraag besloten, of alle eigenschappen in één fiets te verenigen zijn. Uiteraard wil ik niet mijn dagelijks werk en de Styrkeproven fietsen in dezelfde vorm, ik wil hem voor die tocht wel wat modificeren.

Wat het gewicht betreft: ik heb het materiaal nog nooit in zijn geheel gewogen. Laten we zeggen 30 kg... Voor bepaalde specifieke behandelingen met veel en zwaar materiaal (gebitsbehandelingen paard) overweeg ik idd een karretje, maar niet voor het dagelijks gebruik.
Zelf weeg ik 70 kg.
Een stevige standaard: je kunt je fiets niet altijd ergens tegenaan zetten, dus is een stevige standaard om vlot mijn tassen op en af te kunnen nemen een must.
de De Styrkeprøven is een toertocht van 543 kilometer, met 4.500 hoogtemeters en geen 3600 lees ik hier:
Wat het aantal hoogtemeters van de Styrkeproven betreft: ik kan het zo snel niet terug vinden maar op de officiële site stond echt wel een ruime 3.600 hm en geen 4.500, maar dat even terzijde.
quote=Dijn

>Uiteraard wil ik niet mijn dagelijks werk en de Styrkeproven fietsen
> in dezelfde vorm, ik wil hem voor die tocht wel wat modificeren.
Dat is mooi, want daar kun je qua gewicht en aerodynamica veel mee bereiken.
Maar zoals gezegd qua rijgedrag niet, maar op (mooi?) asfalt zul je daar niet zo veel last van hebben.
Het asfalt (beton, straatstenen etc.) in de Haspengouw is waarschijnlijk een stuk slechter.

(Ik heb even op afbeeldingen met het woord Styrkeproven gegoogled en ik zie alleen goddelijk asfalt :D )

>Wat het gewicht betreft: ik heb het materiaal nog nooit in zijn geheel gewogen. Laten we zeggen 30 kg...
Misschien kun je dit toch een keer doen. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk in te schatten is.

>Zelf weeg ik 70 kg.
Dat reduceert het probleem flink.

>Een stevige standaard.
De Pletscher achterstandaarden zijn zo'n beetje de norm voor fietsen met bepakking.
De versies die volledig uit metaal bestaan zijn de sterkste. Hun levensduur wordt begrensd door het aantal malen dat je de standaard hard opklapt, want daardoor vervormt het standaardhuis op den duur. Dan heb ik het over iets als 20.000 km intensief fietsgebruik. Ze gaan dan rammelen op slcht wegdek, dus er gaat niet meteen iets mis. Desondanks ken ik geen betere,

Ik heb het voor het precieze ook nog even opgezocht. Voor andere lezers die willen weten waar de Haspengouw ligt: https://www.topomania.net/sites/topoman ... x1024).png
Ik heb mijn wensen wel in 1 fiets kunnen verenigen. Ik fiets op 55 mm Almotion banden, zodat ik niet lek rijdt en op tijd op mijn afspraken ben. Ik heb spatborden, verlichting voor dagelijks gebruik. Omdat ik niet goed ben in onderhoud heb ik voor een riem gekozen en de Rohloff is met name voor in de heuvels en bergen (tijdens vakanties).

De fiets is erg stevig en ik ook. Dus er zitten 26 inch wielen in die mij en mijn kampeerspullen tijdens mijn vakantie kunnen dragen. Tijdens mijn dagelijks gebruik is het gewicht dat mee moet veel minder, maar nog steeds een zwaar slot en een laptop. Soms gaan in een tweede fietstasje nette kleding en douchespullen mee.

De fiets rijdt in het dagelijks gebruik inderdaad stijf, maar door iets minder druk in de banden fietst het heerlijk. Alleen ben ik te lui om regelmatig mijn bandenspanning aan te passen, waardoor ik eigenlijk veel met volle banden rijdt en om de 3 maanden ze weer bijpomp.

Ik ga ook vaak een dagtochtje fietsen, waarbij ik prima met de meeste wielrenners mee kom, onlangs mijn spatborden, 55 mm banden, drager en verlichting. Ik vind die blikken dan best grappig. Nog leuker wordt het als ik met onverminderde snelheid een bospad of gravelpad in sla.
Dijn schreef:
za 29 sep, 2018 10:23
de De Styrkeprøven is een toertocht van 543 kilometer, met 4.500 hoogtemeters en geen 3600 lees ik hier:
Wat het aantal hoogtemeters van de Styrkeproven betreft: ik kan het zo snel niet terug vinden maar op de officiële site stond echt wel een ruime 3.600 hm en geen 4.500, maar dat even terzijde.
De begrippen hoogteverschil en hoogtemeter zijn niet identiek. Als je op een parcours 100 meter stijgt, vervolgens 50 meter daalt en weer 100 meter stijgt, dan heeft dat parcours een hoogteverschil van 150 meter en heeft dat parcours 200 hoogtemeters.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogtemeters

Die 3627m is het hoogteverschil.
Heb je voldoende fietservaring om die tocht in Noorwegen te doen? Ik fiets regelmatig, maar moet er zelf niet aan denken die tocht in 24 uur te fietsen, niet op mijn best lichte racefiets laat staan op een kilo's zwaardere 'tussenoplossing'. Maar goed, een getrainde duurfietser kan het misschien wel.

Is het een idee om nu te investeren in een goede, stevige fiets voor je werk als dierenarts, en een jaartje door te sparen voor een racefiets voor o.a. zo'n tocht (incl. de vele, lange traingsritten die je ter voorbereiding zult moeten doen)?
Als je gaat kijken bij de sporadische, maar daarom niet minder succesvolle, randonneurs dan zie je wel surly lht's en soma saga's: gestript van dragers en onnodige accessoires zijn die fietsen best in staat om lange afstanden op één dag af te leggen. Uiteraard zou een lichtere fiets nog wat sneller kunnen, maar zolang een toptijd niet de ambitie is lijkt er me geen probleem. (Ik ken overigens een "echte" randonneur die met een m-gineering rijdt die eigenlijk ontworpen was als vakantiefiets, finishte de Transcontinental ermee)

Ik zou dus de dagelijkse vereisten als maatgevend beschouwen en voor de zeldzame events de fiets wat lichter maken. Eventueel zou je een tweede wielset kunnen overwegen zodat je stevige wielen voor elke dag hebt en lichte wielen voor de lange afstand.

(disclaimer: ik heb zowel een lht als een saga (de laatste is het leukst om mee te rijden), beide hebben al 350+ op een dag gedaan, dus misschien verdedig ik mijn eigen fouten ;-))
Enrique: driewerf hulde dat jij er meer dan 350 km op een dag rijdt, maar van Dijn die 200 km langer wil rijden, hebben we maar weinig informatie over ervaring met fietsen van lange afstanden en hoe hij/zij die tocht in Noorwegen wil afleggen (in 24 uur of in meerdere dagen). Bij gebrek aan informatie lijkt mij adviseren lastig.

En nu stop ik ermee want ik ga lekker hardlopen! (Ik wil volgend jaar op bergschoenen in 4 uur een bergmarathon lopen - no, just kidding)
Leon schreef:
za 29 sep, 2018 10:46
Ik heb het voor het precieze ook nog even opgezocht. Voor andere lezers die willen weten waar de Haspengouw ligt: https://www.topomania.net/sites/topoman ... x1024).png
Ik woon er vlak bij, namelijk in 't Hageland.
Sommige delen van Haspengouw zijn inderdaad golvend, maar, voor wat meer heuvelachtig gebied moet men wat verderop zijn, de "Walen" in.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Haspengouw
,
Er zijn mensen die met een zwaar beladen Surly Cross Check op pad gaan, dus dat zou een optie kunnem zijn. En die fiets is ook goed te gebruiken als een redelijk lichte (in verhouding tot de fietsen als surly lht) racefiets.
Je hebt in Nederland, en zeker op dit forum, heel weinig mensen die zelf ervaring hebben met gravel bikes. Ik ook niet, maar ik volg wel wat er in de VS, waar dit fietstype vandaan komt en waar het nu heel populair is, over wordt geschreven. Kijk of je op internet testen kunt vinden, bv. bij Singletracks.com. Adventure Cycling heeft er de laatste tijd ook aandacht aan besteed in hun blad en testen gedaan.

Het idee dat je niet je dagelijkse gebruik en de tocht in Noorwegen met één fiets kunt combineren, is typisch iets van verwende senioren die al van alles hebben uitgeprobeerd en nu met hun krachten moeten woekeren. Alles went, ook rijden op een slappe fiets met veel baggage of op een stijf frame zonder baggage.

Het idee om met een aanhanger je 30 kg materiaal te vervoeren, vind ik wel de moeite waard. Leen eens voor een weekje een BOB trailer. Je rijdt er na een halve dag zonder omkijken mee rond. Je klanten zullen het prachtig vinden en dat is vast ook goed voor de business case.
30 kg is flink wat. Het vereist voor en achtertasen en een stevige fiets of een aanhanger. Als je niet met een aanhanger wilt rijden zit je vast aan een fiets als een Surly Long Haul Trucker. Daar kun je ook lange snelle tochten mee rijden al is dat niet ideaal. Maar we leven niet steeds in die ideale wereld. Haal overbodige dingen eraf en monteer snelle brede banden als van Grandbois of Compass en je kunt vlot en comfortabel fietsen.
Andersom, een lichte fiets met veel bagage, is niet echt werkbaar - tenzij je dus een aanhanger kiest. Zelf rij ik vaak genoeg zonder bagage op mijn vakantiefiets. Dat gaat best al realiseer ik me dan wel dat een minder stijf frame lekkerder zou zijn, maar dus ook duur.