Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Bedankt voor je reactie, van versnellingen 1 TM 6 hoor ik helemaal niks en bij 7 een beetje en 8 nog meer. Het is lastig uitleggen, geluid is niet altijd aanwezig maar pulserende ratel/zoem. Zeg 2 sec stil 2sec zoem/ratel. Lijkt harder te worden als ik harder fiets.daulagari schreef: ↑za 21 jul, 2018 18:44Ik kan niet horen hoe die ratel is maar als bepaalde versnellingen beduidend meer geluid geven als ander is er iets niet goed.
Wat vragen:
- Is die ratel er al vanaf het begin?
- Zou het kunnen zijn dat de versnellingskabel niet goed staat afgesteld?
- Merk je ook iets bij het trappen of is er alleen extra geluid?
- Staat de riem strak genoeg en niet te strak?
Probeer eens op 4-de en wat harder optrekken of nog beter een viaduct klimmen op 4 en wat kracht op pedalen zetten. Dan kan ik diagnose gevenmichiel193 schreef: ↑za 21 jul, 2018 19:09Bedankt voor je reactie, van versnellingen 1 TM 6 hoor ik helemaal niks en bij 7 een beetje en 8 nog meer. Het is lastig uitleggen, geluid is niet altijd aanwezig maar pulserende ratel/zoem. Zeg 2 sec stil 2sec zoem/ratel. Lijkt harder te worden als ik harder fiets.
Klein beetje geluid in de 4de versnelling, qua type geluid vergelijkbaar met de 7de en 8ste versnelling alleen minder aanwezig. Hetbis ook alleen met stevig aanzetten. Hij schakelt verder erg soepel. Ben benieuwd naar je gedachten en diagnose.miro schreef: ↑zo 22 jul, 2018 00:25Probeer eens op 4-de en wat harder optrekken of nog beter een viaduct klimmen op 4 en wat kracht op pedalen zetten. Dan kan ik diagnose gevenmichiel193 schreef: ↑za 21 jul, 2018 19:09Bedankt voor je reactie, van versnellingen 1 TM 6 hoor ik helemaal niks en bij 7 een beetje en 8 nog meer. Het is lastig uitleggen, geluid is niet altijd aanwezig maar pulserende ratel/zoem. Zeg 2 sec stil 2sec zoem/ratel. Lijkt harder te worden als ik harder fiets.
Dat soort van geluid komt van de tandwielen van de tweede planeet mechanisme..Meest hoordbar bij de kleinste zonwiel - versnelling 8 en 4, wat minder bij 7,3. Aleen bij versnellig 4,3 moet je twee keer zo snel trappen wanwege vertaging van de eerste plantwielen /1:0.527/michiel193 schreef: ↑zo 22 jul, 2018 21:44Klein beetje geluid in de 4de versnelling, qua type geluid vergelijkbaar met de 7de en 8ste versnelling alleen minder aanwezig. Hetbis ook alleen met stevig aanzetten. Hij schakelt verder erg soepel. Ben benieuwd naar je gedachten en diagnose.
Hi Sjefke,sjefke schreef: ↑za 21 jul, 2018 21:02Of het helpt weet ik niet, maar de Alfine 8 naaf bestaat uit twee units tandwielen die inwendig op de ene as zijn geborgd. Die borging wordt verzorgd door een nogal slap borgveertje, dat niet altijd blijft zitten. Wanneer dat het geval is, dan ontstaat er teveel ruimte in de naaf en schakelen is dan lastig, moeilijk, lawaaiig. Is dat niet het geval, dan vergeet mijn ervaring. Indien wel: uit elkaar halen en borgveertje plaatsen. Let op: de grote kunststof kap heeft linkse draad. Fietsenmaker heeft het juiste gereedschap.
Dank je! Ik vond net dit filmpje: https://youtu.be/tJvGnrDBTNA Op 09:50 ongeveer haalt hij er borgveer los. Is het die denk je? Zie ook foto in de bijlagesjefke schreef: ↑wo 22 mar, 2023 22:36Bij toeval zie ik je bericht. Ja dit verhaal lijkt heel erg op wat mijn zoon heeft ervaren. Indien je zelf of via (de tool van) de fietsenmaker de grote kunststoffen kap er af hebt, dan heb je de beide tandwiel sets in je handen en dus (denk ik) het losse borgveertje ook of het ligt nog in de naafhuls. Het is een U-vormig borgveertje, dat met weinig kracht op zijn plaats kan worden geplaatst (en dus ook bij kleine belasting loslaat). Was voor mij ook de eerste keer Alfine naaf uit elkaar te halen. Is goed te doen.