Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met de fiets in de trein op de oude lijn van Brussel naar Parijs - Forum Wereldfietser

met de fiets in de trein op de oude lijn van Brussel naar Parijs

Omdat er op dit forum diverse bijna lyrische uitingen stonden over deze treinverbinding, waarbij je vanuit het laatste Belgische station Quevy naar het eerste Franse station Maubeuge fietst, heb ik onlangs deze route weer eens getest.
Dus van Brussel-Zuid naar Bergen, van Bergen naar Quevy, stukkie fietsen de grens over en van Maubeuge naar Parijs.
De tegenslagen begonnen al op station Brussel-Zuid. Er was een stremming tussen Zinnik en Bergen. Het advies was om de L-trein (boemel) naar 's Gravenbrakel te nemen. Daar zou ik horen over verder vervoer. Aldaar werd aan de passagiers verteld dat er vervangende bussen zouden gaan. Station 's Gravenbrakel heeft geeft liften, dus dat kostte enige moeite met mijn bepakte fiets. Er kwamen echter geen bussen op de aangewezen plek voor het station. Na lange tijd kwam het advies om de trein naar Binche te nemen en in La Louvière over te stappen naar Bergen. Weer trap af en trap op. Deze trein kwam uit Brussel, dus men daar al een beter advies kunnen geven om deze trein te nemen. Ook station La Louvière heeft géén liften. De Intercity naar Bergen ging door naar Rijsel (had ik beter kunnen doen).
In Bergen is het station uit de jaren '50 gesloopt om plaats te maken voor een nieuw station van Santiago Calatrava. Een prestigeproject van burgemeester Elio di Ruppo, die ook premier van Belgie is geweest. Luik heeft een station van Calatrava, dus moest Bergen ook een station krijgen van deze architect uit València.
Het geld raakte echter op en al jaren prijkt alleen maar een betonnen carcas van wat de traverse moet worden over de sporen. Gelukkig zijn de perrons wel opgehoogd, hetgeen het inladen van de fiets gemakkelijker maakt.
Er is een tijdelijke loopbrug met hellingbanen. Wel met grote loopafstand, maar dat was voor mij niet nodig, want mijn boemeltje naar Quevy vertrok aan de overzijde van mijn perron van aankomst.
In Quevy was ik de enige overgebleven passagier in de trein. Het station ligt er unheimisch bij. De kantoren van de `Chef de la Gare` en de `Sous Chef de la Gare` zijn dichtgetimmerd. Ooit was dit een belangrijk grensstation, maar nu passeert er af en toe alleen nog maar een goederentrein.
De kortste route naar Maubeuge ging over een stukje bospad.
Nu ging er die avond nog een trein naar Parijs, maar ik moest nog verder en zou dan pas de volgende dag aansluiting hebben.
Maubeuge heeft een camping. Ik volgde de bordjes, maar het hek zat op slot. Helaas bleek deze alleen in juli en augustus open. Een hotelkamer in Maubeuge is goedkoper dan in Parijs, dus was mijn keuze snel gemaakt.
De volgende dag bleek ook station Maubeuge geen liften te hebben. Dus weer slepen en sjouwen over de trappen. Er stond een groot fietspictogram op het raam in het midden van de lange Intercités naar Parijs. Het instappen bleek een ramp. Laag perron, hoge instap en een smal deurtje, onmiddellijk naar links door nog een smaller deurtje het gangetje in langs de coupé's. In de eerste coupé zijn de banken weg gehaald om dienst te doen als fietsenhok. Een derde barrière is de deur naar het fietsenhok. Een ontzettend gedoe om mijn fiets vanuit dit gangetje door deze deur te krijgen.
De Corail-rijtuigen zijn uit de jaren '80, maar bieden nog redelijk comfort. Gelukkig wel airco.
De infrastuctuur is echter zwaar verouderd. Al het geld is ingezet op de nieuwe hogesnelheidslijn. Langs de rails zag ik nog oude telefoontoestellen met een grote metalen hoorn.
"Wegens een verstoring in het seinwezen zullen we langzaam moeten rijden,`galmde het door de luidspreker. Bij overwegen stonden mannen in gele en oranje hesjes het verkeer tegen te houden. Behalve het stapvoets rijden stond de trein regelmatig stil.
Met 24 uur vertraging in Parijs.
Terug gewoon met de TGV naar Rijsel en vandaar met de Intercity naar Antwerpen. Beviel me toch een stuk beter.

Kaartje Maubeuge - Parijs € 35,50 (fiets gratis)
Kaartje Parijs - Rijsel met de TGV € 73,00 (inclusief fietsplek en reservering)
Door de kosten voor de overnachting in Maubeuge was ik op de heenreis toch een stuk meer kwijt.

Mijn TGV zat helemaal vol. Des te meer boekingen, des te meer stijgen de kosten voor de kaartjes. Een latere TGV was er voor € 50,00. Bij vroeg boeken heb je al kans op kaartjes van € 39 in de TGV van Parijs naar Rijsel.
:shock: OMG wat een gehannes, dan vergaat de lust van het treinen met de fiets je wel.

Je hebt er wel wat voor over om dit allemaal voor de wereldfietsers uit te zoeken Bert.
Dreelien schreef:
wo 27 jun, 2018 12:20
:shock: OMG wat een gehannes, dan vergaat de lust van het treinen met de fiets je wel.

Je hebt er wel wat voor over om dit allemaal voor de wereldfietsers uit te zoeken Bert.
Ach ik moest toch die kant op en sommige dingen moet je gewoon ervaren.
Shit happens Bert. Nog een wonder dat er bij de SNCF niet gestaakt werd. Overigens een mooi sfeerverslag van het verdriet van Wallonië en Frankrijk :wink:
Ha die Kees,
Ik heb vooraf het stakingsschema bekeken. Al bijna drie maanden drie dagen rijden en twee dagen staken. A.S. zondag 1 juli is de actie voorbij, maar de bonden hebben veel donaties ontvangen zodat hun kas gevuld is voor nieuwe acties.
Nog een tip: mocht je ondanks Berts verhaal toch met de Intercité Parijs-Maubeuge willen reizen, maak dan vóór vertrek gebruik van het toilet, want onderweg dienen de treintoiletten als verblijfplaats voor de zonder kaartje reizende junks die van en naar Parijs reizen voor de broodnodige bevoorrading. Door het treinpersoneel worden ze volledig genegeerd. De trein is verder overigens best comfortabel.
Wat een ellende zo. Ik ga wel fietsen ;) ...dan maar wat meer in de buurt.
Fedor schreef:
wo 27 jun, 2018 20:02
Wat een ellende zo. Ik ga wel fietsen ;) ...dan maar wat meer in de buurt.
Ik laat mij er niet door afschrikken.
Zo te horen zit hem het probleem vooral rond Brussel. Ik neem deze verbinding vaker, maar dan via Luik en Namen. Zo'n ramptocht had ik nog nooit alhoewel ik vaker deze verbinding nam.
Onlangs nam ik de TGV van Parijs naar Lille, met fiets waarvoor ik ook had betaald, nergens een specifieke fietsplaats te bekennen, ik zette hem maar op het krappe "balkon" en blokkeerde meteen de WC-deur.Geen andere opties. Geen junks, dat dan weer wel. En heel snel.
Georg schreef:
do 28 jun, 2018 08:47
Onlangs nam ik de TGV van Parijs naar Lille, met fiets waarvoor ik ook had betaald, nergens een specifieke fietsplaats te bekennen, ik zette hem maar op het krappe "balkon" en blokkeerde meteen de WC-deur.Geen andere opties. Geen junks, dat dan weer wel. En heel snel.
Op je reservering staat in welk rijtuig je fietsplaats is. Het kan voorkomen dat erdoor een technisch of logistiek probleem op het laatste moment een ander treinstel wordt ingezet dan gepland: zonder fietsplaatsen. In de regel gaat het treinpersoneel in deze situatie hier coulant mee om. Ik had de ervaring dat de conducteur mij begeleidde naar een rolstoelplaats voor mijn fiets.
In de TGV heb je toch een stoelreservering? Dus dan heb je geen zicht op je fiets tijdens de reis?
Fedor schreef:
do 28 jun, 2018 09:21
In de TGV heb je toch een stoelreservering? Dus dan heb je geen zicht op je fiets tijdens de reis?
Hangt af van het type TGV. Afgelopen maandag zat ik in Bordeaux naar Parijs op een voor mij reserveerde stoel naast mijn fiets. Van Parijs naar Rijsel was mijn stoel niet naast mijn fiets, maar ik kon mijn fiets door de glazen deur wel zien. Verder stopt de TGV niet tussen Parijs en Rijsel.
Is er ergens te achterhalen op welke trajecten er een TGV met fietsplaatsen (dus niet in een doos) rijdt ?
Parijs - Lille en Bordeaux - Parijs lees ik hierboven, maar verder ?
Via de site van de Franse spoorwegen. Is wel wat typisch, je moet eerst het traject kiezen, en dan als je resultaten terug hebt nog eens aangeven aan de linkerkant (onder reiziger 1)dat je een onverpakte fiets mee wil nemen. Misschien kan het ook in 1 keer maar dat heb ik dan nooit ontdekt...
Let op, deze pagina geeft haast alleen de TGV's. Intercites soms, en de lokale TER treinen haast niet. Maar goed, in die laatste mag je ook altijd met een fiets natuurlijk.

Voorbeeldje, er aat zo te zien 1 trein met fietsplaatsen van Parijs naa Avignon op een dag:
https://nl.oui.sncf/nl/resultaten?clien ... ryId=LpdJN
Als je in België het aantal overstappen wil verminderen, kan je ook de trein Turnhout->Binche nemen. Die trein rijdt via o.a. Mechelen en Brussel (niet via Antwerpen). Vanuit Binche kan je naar Maubeuge fietsen (een goeie 20 km), langs vrij vlakke wegen. Iets verder fietsen dus dan vanuit Erquellines, maar een overstap uitgespaard.
In NL naar Maastricht, fietsen naar Luik, trein naar Mons/Bergen, en dan verder lekker op de fiets Frankrijk in.
Wij deden dat andersom, bevalt prima.
In de trein van Luik naar Maastricht mag je fiets ook mee.
Zie ook http://www.grenstreinbus.be/treinverbinding.php?id=11
Sowieso een interessante site met grensoverschrijdend trein (en bus) verkeer vanuit België.
de site grenstreinbus.be lijkt me verouderd want de stoptrein naar Luik is tegenwoordig een regionale 'sneltrein' volgens de Belgen (stoptrein!) van Maastricht via Luik naar Tongeren en door naar Hasselt (en da's een omweg, t.b.v. regionaal vervoer of zo).
(te proberen op ns.nl als je trein neemt van ver boven Maastricht naar Eijsden )
er staat wel een leuke foto tussen van het zeer oude model Belgische trein met de harmonica-deurtjes (grijze trein met rode deurtjes).
groet! hoogframe