Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
Het ligt gelukkig dus niet aan het zadel, maar aan de hoeveelheid tijd die je in het zadel zit.
bikelike schreef:
za 22 sep, 2018 16:45
Wat nog niet genoemd is, is kamferspiritus. In mijn jonge jaren (toen ik ronde de 160 km per dag fietste) gebruikte ik dat op mijn zitvlak. Wandelaars gebruiken het aan hun voeten en bedlegerige patiënten krijgen / kregen het ingewreven om doorliggen te voorkomen. Het heeft een stevige geur, wat het product minder populair maakt.

Ik wreef het twee keer per dag, drie dagen lang voor aanvang van een fietsreis in. Het maakte een groot verschil, zo had ik het idee. Als de huid eenmaal gevoelig is van het fietsen is het mogelijk contra-productief :?:. In elk geval is het dan erg branderig bij aanbrengen.
Misschien slordig dat ik niet alles teruggelezen heb maar nu ik hier de bedlegeringe patienten zie en combinatie met de zadel-pijnen ....

Cetomacrogol-creme is mijns inziens een tovermiddel.
Het kost niks, er zit ook ongeveer "niks" in, het laat geen lastige vetvlekken achter.
Een hydrofiele creme die de huid niet afsluit (want zonder vet). Dit soort creme wordt (ook) gebruikt tegen doorliggen en/of om beginnende doorlig problemen te verlichten.
Het lijkt bijna een reclame praatje, maar ik heb geen aandelen oid, slechts een lange en goede ervaring.
Verder kan je ook talkpoeder gebruiken.

En qua zadels: Mijn zitvlak is redelijk tolerant ... maar toch had ik maar één echt lekker zadel: Avocet O2 M40 (of eventueel een W40). Alleen zijn die Avocet-zadels al een eeuwigheid niet meer te koop en de titanium-railtjes breken vroeger of later. Ik heb een tijdje een SQ-lab zadel gebruikt, maar ik bleef steeds weer, ook na een landere tijd, een branderig gevoel veroorzaken. Ik heb nu een "duurdere" bij de Decathlon waar ik vooralsnog tevreden mee ben ... nu nog de duurproef ...

Bedenk steeds bij de fietsvakantiezadels: Er is ongeveer niemand die zo lang in het zadel zit als de fietsvakantieganger. En je zit er ook vaker "in". De prof-racefietser zit namelijk veel meer op/boven zijn zadel.
En de meer recreatieve fietser is zelden dag in dag uit uren achtereen onderweg.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 30 dec, 2018 23:19
Bedenk steeds bij de fietsvakantiezadels: Er is ongeveer niemand die zo lang in het zadel zit als de fietsvakantieganger. En je zit er ook vaker "in". De prof-racefietser zit namelijk veel meer op/boven zijn zadel.
En de meer recreatieve fietser is zelden dag in dag uit uren achtereen onderweg.
Klopt. En daarnaast zoveel konten, zoveel zadels ;)

Meeste zadels gaan prima tot een uur of 3 fietsen, maar daarna wordt het lastiger om iets goed-zittends te vinden.

Denk er over om misschien toch een bikefitting te gaan doen, maar m.n. bovenstaande houdt me tegen. Ook een fitting is een momentopname ipv een 8-uurs-test.
Ik heb het hele topic niet gelezen maar persoonlijk bevalt een ingereden (en zeer grondig ingevet) Brooks B17 zadel mij prima i.c.m. fietsbroek met kunstzeem. Ik kan daar, met voldoende training, "rustig" 412 km achtereen mee fietsen, met kleine pauzes tussendoor.

Mij beviel de Gilles Berthoud slecht, veel te hard. De huidige Brooks heeft voor mij het juiste evenwicht tussen comfort (voldoende soepel leder) en duurzaamheid. De GB vond ik veel te hard. Ik vind dat het ook nog een klein beetje moet veren.

Als je echt langer wilt fietsen en de problemen blijven aanhouden dan zou je een ligfiets kunnen overwegen. Daar heb ik persoonlijk ook prima ervaringen mee, ook i.c.m. fietsvakanties. Heeft ook weer zijn eigen voor - en nadelen, maar zadelproblemen lijken mij uitgesloten hoewel je na lang liggen ook druk problemen kunt krijgen.
Fedor schreef:
ma 31 dec, 2018 16:08
Bridgestone SM schreef:
zo 30 dec, 2018 23:19
Bedenk steeds bij de fietsvakantiezadels: Er is ongeveer niemand die zo lang in het zadel zit als de fietsvakantieganger. En je zit er ook vaker "in". De prof-racefietser zit namelijk veel meer op/boven zijn zadel.
En de meer recreatieve fietser is zelden dag in dag uit uren achtereen onderweg.
Klopt. En daarnaast zoveel konten, zoveel zadels ;)

Meeste zadels gaan prima tot een uur of 3 fietsen, maar daarna wordt het lastiger om iets goed-zittends te vinden.

Denk er over om misschien toch een bikefitting te gaan doen, maar m.n. bovenstaande houdt me tegen. Ook een fitting is een momentopname ipv een 8-uurs-test.
Je hebt bikefittings en je hebt bikefittings, bij de ene wordt je echt helemaal doorgemeten (dan ben je echt wel even bezig) en bij de andere ben je in een half uur weer buiten. En dan heb je nog weer verschil in methodes van meten, het lijkt bijna een zadelverhaal te worden.

Daarnaast is het helemaal niet onverstandig om elk uur even een stukje te lopen of in ieder geval te pauzeren, ook even de voeten ontlasten zodat je die ook weer beter kan laten doorbloeden.

En wat Jeroen schrijft, probeer eens een ligfiets, als je bang bent je evenwicht niet te kunnen bewaren pak dan een driewieler al is het maar om het gevoel (en het superieure uit(over)zicht) te ervaren.
_Peter_ schreef:
ma 31 dec, 2018 16:37
Fedor schreef:
ma 31 dec, 2018 16:08
Denk er over om misschien toch een bikefitting te gaan doen, maar m.n. bovenstaande houdt me tegen. Ook een fitting is een momentopname ipv een 8-uurs-test.
Je hebt bikefittings en je hebt bikefittings, bij de ene wordt je echt helemaal doorgemeten (dan ben je echt wel even bezig) en bij de andere ben je in een half uur weer buiten. En dan heb je nog weer verschil in methodes van meten, het lijkt bijna een zadelverhaal te worden.

Daarnaast is het helemaal niet onverstandig om elk uur even een stukje te lopen of in ieder geval te pauzeren, ook even de voeten ontlasten zodat je die ook weer beter kan laten doorbloeden.
Naar mijn ervaring is de harde praktijk de enige betrouwbare "fitting".

Een zomer reed ik matig tot redelijk tevreden op een SQ zadel. De zomer daarna was het een stuk warmer en ik had het gevoel alsof ik in een mierennest zat: heet en stekend.
Een redelijk willekeurig plastic semi-race-zadel - bij een sport-winkel in Chaumont gekocht - was al beter.
Mijn wederhelft wilde al eerder terug naar haar oude Avocet, zelfs iets doorgezakt en sleets was dat beter als de SQ die bij een eerder rondje wel wat leek.

Dus gewoon fietsen met heet en broeierig weer ... de beste (en misschien wel enige) test.
En ... vroegahhh toen mijn zitvlak nog jong en onbedorven was (en het ook minder te dragen had) was het zadel veel minder een punt, gewoon een plastic standaard zadel was al goed ... hoewel, het zadel dat ik bij mijn Bridgestone kreeg leek als twee druppels water op een goedkoop zadel van de Hema en toch bleek dat van de Hema veel beter ... de achterrand-polstering maakte het verschil, zo op het eerste gezicht identiek, op het eerste gevoel ook, maar de één gaf het gevoel op een scherpe rand te zitten en de ander niet .... soms zit een groot verschil in ongeveer niks.

O ja, kijk naar de verschillen (zaken die je ook bij verschillende ingereden leren zadels ziet):
+ de bolling/holling over de lengte
+ de bolling overdwars
+ de breedte achter
+ de breedte van de punt
dan is er ook nog variatie in al dan niet "afgeplat" achter
en ook de achterrand

Als je wat verschillende zadels aanziet en de meer belovende uitprobeert ... dan krijg je in ieder geval een indruk welke richting het uit moet ... het is een lange weg, maar je kan gewoon beginnen met wat er aan goedkope zadels in de rommeldoos te vinden is.

Groeten BSM

PS Wat ik helemaal vergat: Zachte zadel mijd ik per definitie.
Bridgestone SM schreef:
ma 31 dec, 2018 17:59
Naar mijn ervaring is de harde praktijk de enige betrouwbare "fitting".
Het tweede deel van je nickname lezende weet ik niet of jouw adviezen ook aan te raden zijn zonder extra waarschuwing :wink:
Ik heb de ervaring dat als een zadel niet meteen best aardig is het nooit erg fijn wordt.
Ik heb ook de ervaring dat sommige zadels voor mij echt gruwelijk zijn. Ik denk niet dat die - voor mij - ooit ook maar een beetje redelijk zouden worden.
Leon schreef:
ma 31 dec, 2018 18:16
Bridgestone SM schreef:
ma 31 dec, 2018 17:59
Naar mijn ervaring is de harde praktijk de enige betrouwbare "fitting".
Het tweede deel van je nickname lezende weet ik niet of jouw adviezen ook aan te raden zijn zonder extra waarschuwing :wink:
Ik heb de ervaring dat als een zadel niet meteen best aardig is het nooit erg fijn wordt.
Ik heb ook de ervaring dat sommige zadels voor mij echt gruwelijk zijn. Ik denk niet dat die - voor mij - ooit ook maar een beetje redelijk zouden worden.
 
Tja, het zitvlak-zadel interface is vaak een knelpunt.

Mijn ervaring is hoe sympatieker de eerste ervaring lijkt hoe meer je het zadel moet wantrouwen.
Het is veelal te zacht als de eerste indruk goed is (hmm ... no pun intended).

Zak je teveel in het zadel dan krijg je last van broei en in plaats vandruk-punten krijg je net iets later ook nog last van hele druk-zone's, daar waar het zadel meegeeft wordt in het corresponderende deel de doorbloeding belemmerd.
Dus is inmiddels mijn gedachte dat zo hard als nog net accepabel is iets ie om naar te streven ... dat komt natuurlijk wel heel dicht bij Billen-SM.

Groeten BSM
Zadelpijn , heb niet alle reacties gelezen maar ik weeg 105 kg en 180 cm groot ,deed 3 maal de week tripjes van + - 120 km , dacht eerst van een goede brede brooks met goede vering te kopen de B135 ( die ik nog liggen heb ) maar ondervond al vlug dat dit niet juist was . Koen mijn fietshandelaar rade mij juist een smaller zadel aan en voor dat je uw eerste rit doet , dag er voor een natte dweil op het nieuwe leder zadel leggen ,( voor mij de B17 imperial ) volgende dag met natte zadel vertrekken ( zonder dweil natuurlijk ) en het zadel zal zich na een lekker lang tripje snel aanpassen aan je zitvlak ,
nadien heb ik nooit geen pijn meer gehad .
Ik lees ook dat er personen zijn met schouder en nek pijn ( zoals ik met gevolg zelfs ontsteking waar men niet snel van af geraakt ) maar is nu verleden tijd door een frame op maat te laten maken en laten controleren dat de zit positie juist is .Voor een goede echte fietsmaker/handelaar is het geen probleem om dat op te lossen .
En ja , die zijn er nog .

Veel fietsplezier, en liefst...zonder pijn.
Misschien kan je tea tree olie proberen. Dat is goed tegen puistjes en het verzacht de ontsteking op een natuurlijke manier.
Aloe vera kan ook verlichting en verzachting brengen.
Ik fiets al ruim 66 jaar en heb op meer dan 50 verschillende soorten zadels gezet. Van leer tot hard vinyl. Breed, smal, hard, zacht en geveerd. Gestrande fietsen opgehaald voor anderen en zonder zadelafstelling over lange afstanden naar bestemmingen gefietst. In alle soorten broeken. Vaak in een spijkerbroek. Gaat prima. De dubbele naad zat in de naad en geeft geen last. Het zat altijd goed. Ik lees vele goede bedoelingen en adviezen. Maar smeerseltjes werken vaak averechts. Ontstekingen komen altijd van binnenuit.

Ik was me al 17 jaar uitsluitend met water, waarvan de laatste 5 jaar volledig koud, inclusief ijszwemmen. Mijn microbioom op mijn huid en mijn huidvet blijft in stand. Geen zeep, geen hydraterende rommel. Ik mijd zoveel mogelijk dierlijke voeding (veganist) en heb een zeer laag laaggradig ontstekingsniveau. Veganisten krijgen veel meer natuurlijke ontstekingsremmers binnen. Geen last van puistjes of branderig gevoel op m'n zitvlak.

Het is maar een leefwijze. Omdat ik geen zuivel gebruikt, daarin zit de groeihormonen IGF-1 en mTOR, (mTORC1 en mTORC2), ook geen prostaatklachten met fietsen. De helft van alle zadels die nu te koop zijn voor mij geschikt voor lange afstanden en meerdaagse fietsreizen.
PietV schreef:
di 10 sep, 2019 17:12
Ik fiets al ruim 66 jaar en heb op meer dan 50 verschillende soorten zadels gezet. Van leer tot hard vinyl. Breed, smal, hard, zacht en geveerd. Gestrande fietsen opgehaald voor anderen en zonder zadelafstelling over lange afstanden naar bestemmingen gefietst. In alle soorten broeken. Vaak in een spijkerbroek. Gaat prima. De dubbele naad zat in de naad en geeft geen last. Het zat altijd goed. Ik lees vele goede bedoelingen en adviezen. Maar smeerseltjes werken vaak averechts. Ontstekingen komen altijd van binnenuit.

Ik was me al 17 jaar uitsluitend met water, waarvan de laatste 5 jaar volledig koud, inclusief ijszwemmen. Mijn microbioom op mijn huid en mijn huidvet blijft in stand. Geen zeep, geen hydraterende rommel. Ik mijd zoveel mogelijk dierlijke voeding (veganist) en heb een zeer laag laaggradig ontstekingsniveau. Veganisten krijgen veel meer natuurlijke ontstekingsremmers binnen. Geen last van puistjes of branderig gevoel op m'n zitvlak.

Het is maar een leefwijze. Omdat ik geen zuivel gebruikt, daarin zit de groeihormonen IGF-1 en mTOR, (mTORC1 en mTORC2), ook geen prostaatklachten met fietsen. De helft van alle zadels die nu te koop zijn voor mij geschikt voor lange afstanden en meerdaagse fietsreizen.
Maar dat is geweldig nieuws! Kunnen we in één klap alle goede bedoelingen en adviezen van tafel vegen en gewoon veganist worden.... dan zijn alle problemen van zadelpijn en zo te lezen nog veel meer problemen meteen opgelost! :idea: :wink:
Afgelopen zomer heb ik tijdens enkele korte fietsvakanties het verschil tussen twee zadels ervaren. De opzet was bijna een wetenschappelijk experiment, met alleen het zadel als variabele. En het was overduidelijk dat één zadel veel irritatie gaf en het andere totaal niet. Dus de Universele Wet van PietV gaat voor mij niet op.
Ik eet dode dieren, drink melk en eet af en toe een Snickers.

Toch nooit last van zadelpijn. Goede fietsbroek en een zadel waarvan ik vrolijk word en nergens last van.
Als er afstanden worden genoemd die regelmatig worden afgelegd ben ik altijd nieuwsgierig bij welke snelheid? De snelheid hoog de druk op het zadel laag. Lijkt me toch een getal wat er bij moet worden vermeld.
PietV schreef:Ik mijd zoveel mogelijk dierlijke voeding (veganist)
Als er iets is wat ik mensen zou afraden dan is het veganisme. Het is pure ondervoeding.
https://www.youtube.com/watch?v=97Wry4ppywQ

Zelf twee jaar vegan geweest en ik weet nog dat ik me destijds opeens bewust werd van mijn zitbotten omdat ik ze zo goed kon voelen (vanwege gewichtsverlies) als ik op een houten stoel of op mijn leren zadel ging zitten. Sinds ik weer dierlijk vet en eiwitten eet en drink heb ik weer vet op mijn (zit)botten. Bovendien voel ik me weer lichamelijk en mentaal sterker.
Kamferspiritus is een giftige stof, die antibacterieel werkt. Dat tast de beschermde "zuurmantel" van de huid aan. Zowel het huidvet als het microbioom wat daar in leeft wordt om zeep geholpen. Ook met zeep. De optimale zuurgraad op de huid met een pH waarde van circa 5,5 , geeft ongewenste bacteriën, zoals stafylokokken, de kans om ongewenste infectie te veroorzaken. Dat geldt voor de meeste smeermiddeltjes. Niet voor niets kennen we het woord Kwakzalverij.

De meeste ongemakken aan het zitvlak zijn ontstekingen en komen gewoon van binnenuit. Daar helpt alleen maar corticosteroïde zalf. Of je neemt tijdens het fietsen een Prednison kuurtje. Veel simpeler en gezonder is je leefwijze aanpassen. Mijn BMI is van 29 naar 24 gegaan. Ik zit nog steeds op dezelfde zitbotjes, maar veel lichter.

Ook kom ik elke dag aan mijn dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (ADH) voedingsvezels. 90% van de Nederlanders niet. Bron: Voedingscentrum. De fermenteerbare voedingsvezels worden, met een gezond microbioom in de dikke darm, omgezet in boterzuur en nog twee korte vetzuren. Uitermate belangrijk voor een stabiel immuunsysteem en gezonde darmen. Ik heb 3 auto immuunziektes, reumatoïde artritis, pernicieuze anemie en psoriasis. Als veganist ga ik medicijnloos door het leven, zonder last te hebben van genoemde ziektes.

Ik fiets zonder pijntjes of ongemakken in dagelijkse kleding over lange afstanden. Ik kom nooit uit het zadel tijdens het fietsen en heb geen last van een "verdoofd" zitvlak. Rij meestal zonder fietsbroek met inlegkruis. Stap na ritten van meer dan 200 km voldaan af. Ken geen spierpijn. Hart- en bloedvaten optimaal voor mijn bouwjaar 1947. Een uitstekende flow in de bloedsomloop. Hartslag zelden boven de 105, meestal 95, een maximaal 10 ademteugen per minuut. Gemiddelde snelheid tussen de 20 en 25 km/h afhankelijk van de afstand en de weersomstandigheden. Op of in de ligfiets nog sneller.

Ik kan iedereen met zitvlak klachten aanraden om 1 maand de VeganChallenge te doen. Baat het niet, dan schaadt het niet. https://veganchallenge.nl/
Ik denk dat jij een gelukkig mens bent Piet.
Voeding zal ongetwijfeld van invloed zijn op infecties. Maar vrees dat het niet van invloed is op zadelpijn op zich.
Mijn man en ik zitten allebei op een gezonde BMI, eten ongeveer zelfde, weinig vlees, gezonde voeding en af en toe wat lekkers (lees foute voeding).
Hij stapt zonder fietsbroek op een zadel en heeft nergens last van, ik heb zelfs met zeem al snel een soort drukplekken op de overgang van been naar bil. Ik noem het ‘ zere randjes’. Na een aantal dagen gaat het open, met wolvet geneest het redelijk. Een Brooks zadel hielp niet, nieuwe fietsbroeken gelukkig iets. Maar helemaal over is het niet.
Poederen met maizena en de plekjes insmeren en dagje rust werkt het beste.
De moraal van dit verhaal; niet ieder lijf is zo gebouwd dat het zadelpijnloos door het leven kan gaan.

Anja
PietV schreef:
wo 11 sep, 2019 12:38
(…)
Ook kom ik elke dag aan mijn dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (ADH) voedingsvezels. 90% van de Nederlanders niet. Bron: Voedingscentrum. De fermenteerbare voedingsvezels worden, met een gezond microbioom in de dikke darm, omgezet in boterzuur en nog twee korte vetzuren. Uitermate belangrijk voor een stabiel immuunsysteem en gezonde darmen. Ik heb 3 auto immuunziektes, reumatoïde artritis, pernicieuze anemie en psoriasis. Als veganist ga ik medicijnloos door het leven, zonder last te hebben van genoemde ziektes.

(…)

Ik kan iedereen met zitvlak klachten aanraden om 1 maand de VeganChallenge te doen. Baat het niet, dan schaadt het niet. https://veganchallenge.nl/

Inderdaad zoals Anja al zegt - prijs je blij dat je geen last hebt Piet!

Minder vlees eten en meer groente/fruit/peulvruchten en dus vezels vitmines en mineralen is inderdaad beter voor je gezondheid en omgeving. Maar je verhaal over dieet en zadelpijn gaat helaas niet op. Wij eten meer dan de aanbevolen voedingsvezels, vrijwel geen vlees (1x per twee/drie maanden ofzo een beetje), goed op gewicht e.d. maar toch heel soms klachten. Volgens mij liggen mijn klachten aan een te dikke vochtige zeem. Hoe droger het weer, hoe minder ik zweet, hoe minder last ik heb. Merk dat het met een dunnere zeem (die sneller droogt) veel beter gaat. De klachten worden verholpen door de huid wat droogte te gunnen. Zeepresten in een fietsbroek zijn ook funest. Echte 'drukklachten' bij de zitbotjes heb ik gelukkig nooit enkel toen ik heel even van mijn vertrouwde brooks b67 afstapte en een nieuw ander zadel probeerde. Meteen weer een nieuw Brookszadel gekocht en zelfs niet met inrijden last gehad.