Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
De hoeveelheid afgegeven wattage hangt af van de snelheid. Bij 8 km/h wordt er minder vermogen afgegeven. Bekijk anders de site van forumslader even. Daar staat alle technische info.
O, ik dacht dat het eigen ervaring was.
???
Dat is het ook. Zie het eerste bericht. Ik begrijp je opmerking niet. Voelt niet prettig maar wellicht lees ik het verkeerd. Excuses dan.

Als je langzaam fietst genereer je minder wattage dan als je snel fietst. Dus bij 8 km/h is de hoeveelheid opgewekte stroom minder dan bij bv 30 km/h. De fluctuaties worden door de lader en de bijbehorende accu’s afgevlakt zodat er een gelijkstroom ontstaat ipv een wisselstroom. En dat geheel geeft de wattages af die in de tekst staan.
JanS schreef:
di 22 mei, 2018 15:09
Marco Meijerink schreef:
zo 20 mei, 2018 15:43
Maar forumslader maakt het waar. 3 Ampere. 10 Watt.
USB is toch 5 Volt?

En 3 Ampere x 5 Volt is toch 15 Watt?
Als je de techniek erachter niet kent is het makkelijk Marco op spelfouten te gaan lopen wijzen, maar misschien moet je het topic op het rad-forum.de over de forumslader even doorlezen, dan snap je hoe eea tot stand komt en hoe men de naafdynamo een hogere spanning laat leveren bij laag vermogen en dit omzet naar een lagere spanning met hoger vermogen.
Marco Meijerink schreef:
di 22 mei, 2018 12:47
Ik ben 1,80......zal dan ongetwijfeld de andere batterijen zijn.
En een flink sloping frame, scheelt flink qua stuurbuislengte.
Ik heb ondertussen van Ruud begrepen dat de sl variant van Son die santos plaatst niet de meest Gelukkige keuze is omdat de stroom door het frame geleid. Veel verlies schijnbaar.
Son heeft een mooie adapter die je op de stekker variant van de son dynamo kunt duwen en daar gaat dan een koax stekker in. Son heeft tevens een mooie kabelset waar dan weer de plug van de forumslader in kan.
Dit in het geval je de lader niet in wilt bouwen. Je kunt je lader dan eventueel in je stuurtasje of frametasje leggen. De lader heeft dan 2 usb uitgangen waarvan ik er 1 koppel aan mijn oregon 600 navigatie en die andere uitgang bv je gsm om te laden. Het voordeel dat je hem niet inbouwt is dat je hem S'avonds mee je tent inneemt om iets te laden. Je kunt er dan eventueel een usb boost lad er bij kopen die dan in je gsm oplader past zodat je je forumslader ook via 220 kunt laden.

Mijn 3+ is besteld en als het goed is komt de sl loze variant van Son erin.
Japio schreef:
vr 06 jul, 2018 12:28
Mijn 3+ is besteld en als het goed is komt de sl loze variant van Son erin.
Dus steckerlos, loos?
Ja, beetje ongelukkig verwoord :D
Bedoel de variant met de twee stekkertje.
Daar gaat dus de adapter overheen.
Maar daar had je wel begrepen denk ik :D
Japio schreef:
vr 06 jul, 2018 12:28
Ik heb ondertussen van Ruud begrepen dat de sl variant van Son die santos plaatst niet de meest Gelukkige keuze is omdat de stroom door het frame geleid. Veel verlies schijnbaar.
Hoeveel verlies zou dat zijn?
nicolevelo schreef:
za 07 jul, 2018 20:42
Japio schreef:
vr 06 jul, 2018 12:28
Ik heb ondertussen van Ruud begrepen dat de sl variant van Son die santos plaatst niet de meest Gelukkige keuze is omdat de stroom door het frame geleid. Veel verlies schijnbaar.
Hoeveel verlies zou dat zijn?
Ben ook wel benieuwd? Heb de Son SL op m'n Santos (mooie cleane oplossing) en nu m'n B&M USB-werk het begeven heeft mag ik wat nieuws. Maar bij die verliezen kan ik me niets voorstellen.
Qua verlies weet ik niet. Ben geen techneut op dat gebied. Maakt de sl variant wel altijd goed contact? Kan me voorstellen waar het contact maakt met de vork het contactoppervlak altijd goed blank en schoon moet zijn.
Japio schreef:
za 07 jul, 2018 21:06
Qua verlies weet ik niet. Ben geen techneut op dat gebied. Maakt de sl variant wel altijd goed contact? Kan me voorstellen waar het contact maakt met de vork het contactoppervlak altijd goed blank en schoon moet zijn.
Waarop is de uitspraak dat er verlies is dan gebaseerd? Is dat door iemand onderzocht? Of is het een veronderstelling?
Japio schreef:
za 07 jul, 2018 21:06
Qua verlies weet ik niet. Ben geen techneut op dat gebied. Maakt de sl variant wel altijd goed contact? Kan me voorstellen waar het contact maakt met de vork het contactoppervlak altijd goed blank en schoon moet zijn.
De Son SL maakt gebruik van een RVS contactplaat die in een geïsoleerde plastic houder in de voorvorkpad is geplaatst. Allemaal redelijk robuust en een goed contact is geborgd door de kracht van de snelspanner.

In het kort: groot contactoppervlak met grote aandrukkracht.

Groot voordeel ten opzichte van de klassieke versie is het probleemloze uitnemen van een wiel (zonder dat het wiel aan de draden van je dynamo blijft hangen).
ericplan schreef:
za 07 jul, 2018 21:29
Japio schreef:
za 07 jul, 2018 21:06
Qua verlies weet ik niet. Ben geen techneut op dat gebied. Maakt de sl variant wel altijd goed contact? Kan me voorstellen waar het contact maakt met de vork het contactoppervlak altijd goed blank en schoon moet zijn.
De Son SL maakt gebruik van een RVS contactplaat die in een geïsoleerde plastic houder in de voorvorkpad is geplaatst. Allemaal redelijk robuust en een goed contact is geborgd door de kracht van de snelspanner.

In het kort: groot contactoppervlak met grote aandrukkracht.

Groot voordeel ten opzichte van de klassieke versie is het probleemloze uitnemen van een wiel (zonder dat het wiel aan de draden van je dynamo blijft hangen).
Het uitnemen van een wiel is iets wat je maar zelden doet. Dat kan niet de hoofdreden zijn voor het ontwerpen van een stekkerloze aansluiting.
nicolevelo schreef:
za 07 jul, 2018 21:33
Het uitnemen van een wiel is iets wat je maar zelden doet. Dat kan niet de hoofdreden zijn voor het ontwerpen van een stekkerloze aansluiting.
De kracht van marketing... ;)

Ik heb iig nog niet gehoord van problemen die opgelost moesten worden met de stekkerloze aansluiting.
Dit is wat Ruud mij vertelde. Hij bouwde ze liever niet meer in de tm3+ om die reden.
Daarom heb ik gekozen voor de stekker versie met de adapter. Is maar 1 stekker eruit trekken als het wiel eruit moet.
Japio schreef:
za 07 jul, 2018 22:00
Dit is wat Ruud mij vertelde. Hij bouwde ze liever niet meer in de tm3+ om die reden.
Daarom heb ik gekozen voor de stekker versie met de adapter. Is maar 1 stekker eruit trekken als het wiel eruit moet.
Wie is Ruud?
nicolevelo schreef:
za 07 jul, 2018 21:33
ericplan schreef:
za 07 jul, 2018 21:29
Japio schreef:
za 07 jul, 2018 21:06
Qua verlies weet ik niet. Ben geen techneut op dat gebied. Maakt de sl variant wel altijd goed contact? Kan me voorstellen waar het contact maakt met de vork het contactoppervlak altijd goed blank en schoon moet zijn.
De Son SL maakt gebruik van een RVS contactplaat die in een geïsoleerde plastic houder in de voorvorkpad is geplaatst. Allemaal redelijk robuust en een goed contact is geborgd door de kracht van de snelspanner.

In het kort: groot contactoppervlak met grote aandrukkracht.

Groot voordeel ten opzichte van de klassieke versie is het probleemloze uitnemen van een wiel (zonder dat het wiel aan de draden van je dynamo blijft hangen).
Het uitnemen van een wiel is iets wat je maar zelden doet. Dat kan niet de hoofdreden zijn voor het ontwerpen van een stekkerloze aansluiting.
Band plakken? Ik heb al eens geworsteld met de kleine stekkertjes en koude vingers én een lekke band.
Ruud van horizonbicycles in Utrecht waar je de forumslader kunt kopen en die ze ook inbouwt.
Japio schreef:
za 07 jul, 2018 22:00
Dit is wat Ruud mij vertelde. Hij bouwde ze liever niet meer in de tm3+ om die reden.
Daarom heb ik gekozen voor de stekker versie met de adapter. Is maar 1 stekker eruit trekken als het wiel eruit moet.
Volgens mij wordt de TM 3+ met SON dynamo altijd geleverd met een stekkerloze aansluiting. Maar hiermee is de vraag nog niet beantwoord of er werkelijk een merkbaar ‘verlies’ is met de sl aansluiting.