Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe en wat qua eten tijdens je trip - Forum Wereldfietser

Hoe en wat qua eten tijdens je trip

Beste Wereldfietsers,

In juli ga ik voor het eerst voor een lagere tijd solo fietsen. Mijn plan is om van Bremen (DE) naar Öland (SE) te fietsen. Een trip van rond de 1400 km die ik in 21 dagen wil volbrengen.

Qua materiaal ben ik super goed voorbereid dus daar hoef ik me geen zorgen meer over te maken. Maar waar ik nog wel heel veel vragen over heb is het hoe en wat qua eten tijdens de trip. Mijn grootste uitdaging is het ontbijt want ik eet normaal gesproken altijd miso-soep in de ochtend. Hier moet ik iets op verzinnen :) De vragen die zo in mij opkomen zijn:

- Wat zijn doorgaans makkelijk, voedzame en energierijke te bereiden maaltijden?
- Hoe doe je inkopen als je een paar dagen gaat wildkamperen en eventjes geen winkel tegen komt?
- Hoe zorg je dat groente en fruit tijdens de trip een beetje ok blijven als het warm is buiten?
- Hoe ontbijt je als je een lactose-allergie hebt en een absolute hekel aan havermout hebt ;)?
- Neem je noodmaaltijden mee? En zo ja, hoeveel?
- Wat neem je qua houdbare snacks mee die je voldoende energie geven tijdens pauzes?
- Ik ben absoluut geen zoetekauw dus welke zoute houdbare dingen zijn handig om mee te nemen als snack?
- Wat neem je mee qua olie e.d.?

Mocht je een aantal vragen kunnen beantwoorden zou dat super zijn!

Alvast bedankt voor de tips! :)
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... en_drinken
en
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... n_recepten

quote="Go fietst"
>- Hoe zorg je dat groente en fruit tijdens de trip een beetje ok blijven als het warm is buiten?
Niet bewaren.

De meeste vragen lijken me tamelijk persoonlijk en ook afhankelijk van je kookkunsten thuis.
Wat ik zelf doe lijkt me totaal irrelevant voor anderen.

De route lijkt me ook bepaald niet de lastigste qua bevoorrading, tenzij je op het stuk in Zweden echt steeds langs alle plaatsen met een winkel heen wilt blijven fietsen.
Wij hebben altijd bij ons:
- klein flesje olie, doosje kruiden (paprika, kerrie, Italiaanse kruiden) wat bouillonblokjes. Zakje rijst (builtje zilvervlies). Zakjes couscous. Taboule (uit Franse supermarkt, wordt met koud water een lekkere koude maaltijd, in diverse smaken, groente toevoegen). Verder zorgen we altijd voor een paar droge worsten (lokaal) bijv. Fuet, salami oid. Die kan je gewoon bij brood eten, maar ook goed in blokjes door een maaltijd snijden.
Met deze noodvoorraad kunnen we een paar dagen voort. Maar meestal lukt het wel om boodschappen te doen, zodat we een pastamaaltijd of rijstmaaltijd kunnen klaarmaken. Dan genieten we ook van de verse groente en soms vers vlees. Een dag vers en lekker houden lukt met tomaten, komkommer, sperziebonen of de lokale variant. Langer vers houden lukt met wortels en andere ‘harde’ groente/knolgewassen, ui enz. Vers vlees gaat alleen als we binnen een paar uur koken, dus einde van de fietsdag een winkel tegenkomen.
Wij ontbijten met brood of crackers. Wij nemen wat harde keks mee, maar als je niet van zoet houdt, is dat geen optie denk ik.
Miso-soep kan je ook meenemen via gedroogde pakjes. De smaak is natuurlijk niet hetzelfde als de échte miso uit Japan (of zelfgemaakt), maar kan er zeker mee door. Nutritionele waarde... Dat weet ik niet ;)

Als je eens in de buurt van Brussel bent, dan wil ik je gerust eens eentje geven zodat je kan proeven. Ik koop ze in de Kam Yuen, maar vermoed dat je ze in elke Japanse/Aziatische winkel kan vinden.

Verder: ik zou ruimte laten in je tassen, zodat je voldoende mee kan nemen als je voor een paar dagen moet hebben. Een noodmaaltijd (gedroogd, enkel heet water bij te doen) is altijd handig om te hebben voor in geval van nood (duhuh...). Verder heb ik ook meestal pasta mee (afgemeten in zakjes) en wat dingen om erbij te doen in blik (of die koop je onderweg). Als ontbijt... brood? Ik heb hier een tube die je kan hervullen en daar doe ik dan meestal confituur in. Geen zware pot mee te brengen en hoe leger, hoe minder plaats ie inneemt! :)

Olie kan je ook halen uit bepaalde voedingswaren, denk maar aan ansjovis! Dan moet je alvast geen hele liter kopen :)

Groetjes,
Kelly
Ik gooi 'm er nog maar eens in: bannock! Daar kun je wel een ochtendje of langer op fietsen, en ook wel meer. Voedzaam en lekker, en met heel veel soorten beleg lekker.
Travelmaster schreef:
di 15 mei, 2018 11:57
Ik gooi 'm er nog maar eens in: bannock! Daar kun je wel een ochtendje of langer op fietsen, en ook wel meer. Voedzaam en lekker, en met heel veel soorten beleg lekker.
Hoe lang blijft dat goed / lekker? Ik zie recepten die ik best kan maken, maar het lijkt me dat het na een dag (of twee) al niet meer lekker is...
Nou, wat je doet is: je neemt de droog gemixte ingrediënten mee in afzonderlijke plastic zakjes voor je eigen gemak. Je doet dan in het zakje wat water, en kneden maar. En dan bakken. Dat doe je dus elke dag opnieuw - de bannock zelf zal na het klaarmaken ook nog wel een dag of twee goed blijven, maar vers is het lekkerst :).

Droog gemixt dat rustig een vakantie lang goed hoor, mits er maar geen vocht bijkomt voor je het maakt.
Travelmaster schreef:
di 15 mei, 2018 11:57
Ik gooi 'm er nog maar eens in: bannock! Daar kun je wel een ochtendje of langer op fietsen, en ook wel meer. Voedzaam en lekker, en met heel veel soorten beleg lekker.
Interessant! Ik heb hier nooit eerder van gehoord. Ik ga het uitzoeken :) Bedankt voor de tip!
Kikitjah schreef:
di 15 mei, 2018 10:59
Miso-soep kan je ook meenemen via gedroogde pakjes. De smaak is natuurlijk niet hetzelfde als de échte miso uit Japan (of zelfgemaakt), maar kan er zeker mee door. Nutritionele waarde... Dat weet ik niet ;)

Als je eens in de buurt van Brussel bent, dan wil ik je gerust eens eentje geven zodat je kan proeven. Ik koop ze in de Kam Yuen, maar vermoed dat je ze in elke Japanse/Aziatische winkel kan vinden.
Gheghe, Brussel is niet om de hoek maar ik wil graag de striproute eens lopen. Ik zal je laten weten als ik in de buurt ben :) Hoogstwaarschijnlijk heeft Arnhem in de toko soortgelijke producten.
Ik heb hier een tube die je kan hervullen en daar doe ik dan meestal confituur in. Geen zware pot mee te brengen en hoe leger, hoe minder plaats ie inneemt! :)


Dat klinkt super handig! Waar heb je die vandaan?
Leon schreef:
di 15 mei, 2018 10:19
De meeste vragen lijken me tamelijk persoonlijk en ook afhankelijk van je kookkunsten thuis.
Wat ik zelf doe lijkt me totaal irrelevant voor anderen.
Ben ik het niet mee eens. Misschien heb jij wel hele handige trucs die voor anderen ook interessant zijn! Bedankt voor de links iig!
Oh trouwens, het zal je verbazen hoe lang sinaasappels goed blijven...
Go fietst schreef:
di 15 mei, 2018 15:59
Ik heb hier een tube die je kan hervullen en daar doe ik dan meestal confituur in. Geen zware pot mee te brengen en hoe leger, hoe minder plaats ie inneemt! :)


Dat klinkt super handig! Waar heb je die vandaan?
Ik zag ze vorig jaar bij de Bever liggen...
zoiets als di. Kun je behalve zeep ook prima jam in doen denk ik...

https://www.bever.nl/p/rubytec-splash-k ... olour=2193
Go fietst schreef:
di 15 mei, 2018 16:01
Misschien heb jij wel hele handige trucs die voor anderen ook interessant zijn! Bedankt voor de links iig!
Mijn algemeen toepasbare tips staan dus in die links :D

De meeste mensen die ik ken die die tubes hebben gebruikt zijn daar uiteindelijk mee gestopt 'wegens geklieder'.
Jam, choco e.d. verkoopt men tegenwoordig ook in plastic potten. Die wegen erg weinig en gaan vaker mee dan één keer. Zelf heb ik een stel plastic drinkbekers met draaidop. Kruiden, specerijen, olie e.d. gaan in lensvloeistofflesjes. Geen lenzen? Jammer voor de vloeistof.
Ik zou er toch voor zorgen dat je elke dag wel een winkel tegenkomt. De meeste wegen leiden naar een dorpje. Het is gelijk een mooi moment om te pauzeren. Op zulke dagafstanden kan het niet anders, dan dat je wat tegenkomt, tenzij je het bewust gaat vermijden. Snel en licht fietsen betekent dagelijks boodschappen doen, omdat je niet veel ruimte over hebt voor voorraden.
Ik kan niet bakken in mijn pannetje, dus moet voor gebakken vlees uit eten. Ik neem altijd een lijstje op mijn telefoon mee van éénpansgerechten ter inspiratie.

Serano ham of salami bewaar ik maximaal 24 uur en is makkelijk voor op brood. Ik eet de verpakking dan wel in 1 x leeg. Kruidenkaas is makkelijk smeerbaar en dan kies ik het best sluitende bakje. Hier zal wel lactose inzitten.
Kant en klare sate met rijst en groente of gerookte kipfilet in een koude pasta.
Soms aardappeltje, groente en gekookte eieren. Ook lekker voor de volgende ochtend. De eitjes gaan in een plastic zakje bovenop wat kleding in de tas. Nooit een lange afstand.
Appels blijven ook lang goed.
In plaatrs van brood zijn tortilla's ook handig - neemt minder ruimte in en vind ik blijft langer vers.

Voor olie ga ik dit jaar ghee gebruiken, niet lekken en kan ook gebruikt worden naast bakken voor boter op brood oid..
Als ontbijt kun je pasta-pesto overwegen. Simpel en calorierijk.

Onderweg zitten we meestal vast aan brood (of desnoods crackers) met aardbeienjam (gewoon een pot) en blikjes vis. Bananen niet te vergeten. En snickers of mars als reserve.

Brood halen we wel ergens onderweg.

s Avonds gewoon wat er te koop is.

Anyway, het hangt er maar helemaal van af waar je gaat fietsen en wat je eisen eisen zijn. Ik geef zelf helemaal niet om lekker eten tijdens vakantie. Zolang het maar vult en ik er geen buikgriep van krijg vind ik het best.
Travelmaster schreef:
di 15 mei, 2018 14:31
Droog gemixt dat rustig een vakantie lang goed hoor, mits er maar geen vocht bijkomt voor je het maakt.
Wat een goed idee! Dank voor de tip.
Tortilla's, goed idee van Inge! Blijven inderdaad lang lekker en binnen notime warm gemaakt in een platte koekenpan. En met echt van alles te vullen. Gaat weer op het lijstje van opties.
Oh ja, als noodrantsoentje natuurlijk hartkeks! Ook met elk beleg goed een eind op te fietsen.
Ze smaken koud ook prima :wink: