Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 100 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2574 berichten
Setje bijpassende remgrepen voor bij de TRP-remmen van hierboven.

Afbeelding
Een nonfixiefiets met cantinokken waar dropbar op kan en carbon op mag. Vroege 90’s mtb naar gravel? Poeh. Lastige :?
Grandonneur schreef:
do 20 okt, 2022 20:52
Een nonfixiefiets met cantinokken waar dropbar op kan en carbon op mag. Vroege 90’s mtb naar gravel? Poeh. Lastige :?
Dat wordt de Koga-Miyata. Daar ben ik al een tijdje mee aan het spelen. In de eerste versie had ik daar moderne Shimano STI's op gezet. Erg comfortabel, maar een beetje lomp om te zien.

Ik heb daar van de zomer een randonneur-stuurtje op gezet met oudere en mooiere Campagnolo Ergo's, maar na een weekje toeren in Italië ben ik tot de conclusie gekomen dat me dat niet zo erg bevalt. Door de smalle bovenkant is het niet zo comfortabel als gehoopt en ook eigenlijk net een paar centimeter te smal voor mijn favoriete stuurtas:

Afbeelding

En als ik toch het stuur ga vervangen is dat een mooie gelegenheid om deze combi eens te proberen. Eens kijken hoe dat oogt en voelt.
Nieuwe gravelbike :)

Hier nog redelijk schoon maar na de foto's kreeg ik de smaak nog meer te pakken, escaleerde de rit en kwamen de fiets en ik behoorlijk ondergeblubberd thuis ;)
1.jpg
2.jpg
De looks zeggen mij niet zoveel. Veel belangrijker: fietst de fiets fijn? Is het een merkbare vooruitgang t.o.v. wat je had?

P.S.
Nog lekke banden gehad? 😉
willem.m schreef:
vr 21 okt, 2022 19:39
De looks zeggen mij niet zoveel. Veel belangrijker: fietst de fiets fijn? Is het een merkbare vooruitgang t.o.v. wat je had?
Nieuwe schakelgroep schakelt iig een stuk lekkerder. Frame is ook heel wat meer dempend dan van de alu-gravelbike die ik hiervoor had dus dat scheelt zeker voor het comfort. En ook nog een stukje lichter bovendien.

Oja, het stuur is ook een stuk ergonomischer, vooral met de handen bovenop maar ook de shifters liggen heel wat beter in de hand.
Klinkt goed, Fedor... Veel fietsplezier!
Fedor schreef:
vr 21 okt, 2022 19:38
Nieuwe gravelbike :)

Hier nog redelijk schoon maar na de foto's kreeg ik de smaak nog meer te pakken, escaleerde de rit en kwamen de fiets en ik behoorlijk ondergeblubberd thuis ;)

Mooie gravelbike! Zo te zien een titanium Van Nicholas?

Met die groep moeten de Limburgse heuvels een peulenschil zijn en laat deze fiets je de Koga vergeten ;-)

Veel plezier ermee!
Overigens wel meteen een advies om een fiets bij een (goede: had iig goede recensies over het aanmeten) winkel te kopen die meerdere maten heeft staan. Ik ging altijd uit van een L vanwege mijn lichaamslengte (en wat de website en webwinkels aangaven daarbij), dus die had ik ook gereserveerd maar bij nader opmeten bleek dat die te groot voor me was (Zadel stond vrijwel in de laagste stand. Korte benen blijkbaar ;)) zodat het een M geworden is. En met de rit van vandaag bleek dat idd een goede keuze.

Zo goed dat ik nu zelfs twijfel over de maat van de Koga. Laatste tijd toch wat last van mijn onderrug (net zoals bij mijn oude gravelbike), waarschijnlijk door overstrekken icm met intensief klimmen. Op de nieuwe fiets (idd een Van Nicholas) zit mijn stuur een stuk lager tov het zadel dan bij de beide andere fietsen en toch voelt het beter omdat de afstand kleiner is.
Zou dat betekenen dat het gedoe met die versnellingen dan ook verleden tijd is omdat je je krachten nu beter op het wegdek krijgt?
Ik ben benieuwd.

Gefeliciteerd trouwens met je werkelijk prachtige nieuwe fiets!
Gefeliciteerd met deze mooie fiets. Ik begrijp dat ik hoogstens ooit de achterkant eens zal zien onderweg?
Fraaie fiets! Veel veilige kilometers ermee gewenst =)
Leon schreef:
vr 21 okt, 2022 21:34
Gefeliciteerd met deze mooie fiets. Ik begrijp dat ik hoogstens ooit de achterkant eens zal zien onderweg?
Misschien kom ik je wel eens tegemoet :lol:

Maar ik had vandaag een flink gemiddelde moet ik zeggen. En dan gebruikte ik ook nog de afdalingen om de remmen "in te remmen".
Poppink schreef:
vr 21 okt, 2022 21:27
Zou dat betekenen dat het gedoe met die versnellingen dan ook verleden tijd is omdat je je krachten nu beter op het wegdek krijgt?
Ik ben benieuwd.
Ik hoop het. Heb wel i.p.v. een 11-34 een 11-36 laten monteren. Monteur was semi-professioneel wielrenner en die gaf aan dat ook die twee tandjes uitmaken.
Zelf wilde ik eigenlijk een 11-40 monteren (is mogelijk, zie ook https://bikepacking.com/gear/wide-range-grx-2x11/) maar dan kan je niet groot-groot schakelen (dat werd dan weer niet verteld op bikepacking.com ;)) en een niet 100% werkende fiets (risico van aflopen ketting) wilde de dealer (en de monteur) niet uitleveren.

Overigens is de fiets nu wel zo "compact" dat bij staand klimmen je knieën wel in conflict komen met evt. snackpacks (dat merk ik soms op de Koga al maar op deze fiets is het nog een stuk sterker).
Fedor schreef:
vr 21 okt, 2022 22:13
....
Zelf wilde ik eigenlijk een 11-40 monteren (is mogelijk, zie ook https://bikepacking.com/gear/wide-range-grx-2x11/) maar dan kan je niet groot-groot schakelen (dat werd dan weer niet verteld op bikepacking.com ;)) en een niet 100% werkende fiets (risico van aflopen ketting) wilde de dealer (en de monteur) niet uitleveren.
@Fedor
Elke type derailleur met zijn specifieke kooilengte heeft een capaciteit.
als je dat respecteert is het kwestie van de "juiste" ketting lengte om groot-groot (en klein-klein) te kunnen zonder problemen.
Maar elke derailleur heeft ook een maximum voor het grootste tandwiel

Even opgezocht voor de rx-810
"
2x gearing: Quick rear derailleur basics, every derailleur has a maximum cog size it can handle AND a capacity. The capacity is the total numbers of teeth (really of chain links) it can “store” in its zig-zag shape. And for 2x, it needs be able to store both the tooth-delta of the cassette AND the delta between the front rings.

Bottomline, for 2x you need the RX-810 derailleur (RX-815 for Di2), with a larger 40T capacity (yeah!) but a smaller max cog size of 34T (boohoo!)
"

Als je de rx-810 hebt (veronderstel want je hebt twee voorbladen) is 11-40 buiten spec...
De echte reden is dus dat de derailleur niet ver genoeg naar beneden kan en tegen de 40T gaat slepen...

Dus de remedies zoals in het filmpje getoond:.. Wat foefelen met de" B" screw, eventueel een "goat-link"... En daar ga je dan... (en bepaal nu een "beste" kettinglengte") in theorie zit je boven de max capaciteit van je derailleur en dus ofwel gaat klein-klein wat "los" hangen.... Ofwel groot-groot te strak en dan blokkeer je. Ga dus voor een iets te lange ketting.

.
Maar je bent dan wel buiten de specs. In mij ervaring kan dat soms een beetje, maar meestal gaat het meestal ten koste van iets. Dat iets is dan meestal niet datgene waar je net een hoop geld voor hebt uitgegeven. Maar het is te proberen natuurlijk. Even een cassette kopen en testen.
Welke bladen heb je voor?
En waar in huis staat de fiets het juweel nu te pronken?

Edit ivm juiste benaming van de aanwinst.
Geen idee hoe dat zit met de specs van een GRX groep, maar misschien kun je in plaats van achter groter kijken naar kleiner aan de voorkant?
Ik denk niet dat Fedor net deze fraaie nieuwe fiets heeft gekocht om na de eerste rit het risico aan te gaan dat de voorderailleur net niet meer helemaal lekker schakelt en hij daar geen garantie op heeft.
32B5D945-F469-4DDE-90BD-D1EB959CD64F.jpeg
FDAA21EC-4FE3-4E11-A4E4-F182E3AFFB2C.jpeg
Een adaptrail zodat mijn bidonhouder naar voren geplaatst kan worden. Zat anders tegen bike-buddy aan.