Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TGV's van Rijsel naar Parijs - Forum Wereldfietser

TGV's van Rijsel naar Parijs

Zie hier de dienstregeling op een doordeweekse dag van de TGV's tussen Rijsel en Parijs met plaatsen voor de fiets. Dit zijn vier tot acht fietsplaatsen. Reserveren voor de fiets is verplicht. Kost 10 Euro per fiets. Je krijgt een zitplaats bij je fiets. Kan via de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
Rijsel heeft twee stations: Lille-Flandres en Lille-Europe. Deze stations liggen op 400 meter van elkaar. Lille-Flandres is een kopstation en Lille-Europe heeft liften.
De Intercity-treinen uit Antwerpen komen aan op Lille-Flandres.
Ook in de omgekeerde richting, tussen Parijs en Rijsel, gaan regelmatig TGV's. In de weekeinden rijden er in Frankrijk minder treinen.

05h51
LILLE FLANDRES
07h08
PARIS NORD

08h13
LILLE EUROPE
09h14
PARIS NORD

08h42
LILLE EUROPE
09h44
PARIS NORD

09h13
LILLE EUROPE
10h14
PARIS NORD

11h13
LILLE EUROPE
12h14
PARIS NORD

13h13
LILLE EUROPE
14h14
PARIS NORD

14h13
LILLE EUROPE
15h14
PARIS NORD

17h13
LILLE EUROPE
18h14
PARIS NORD
Een treinreis met fiets waar de verbinding Lille - Parijs in zit, begint meestal met de IC Amsterdam - Antwerpen en de IC Antwerpen - Lille. Die eerste gaat vanaf 9 april via de hogesnelheidslijn en via Breda rijden en daarmee wordt de verbinding Amsterdam - Antwerpen ongeveer een half uur korter.

Allemaal goed nieuws dus? Niet voor wat betreft de vroege verbinding: op dit moment kun je nog om 5:52 (van A'dam C) vertrekken en om 10:50 op Lille Flandres aankomen, vanaf 9 april is de eerste verbinding om 7:22, met aankomst 11:51. Onderliggende reden is (kennelijk) dat, eveneens per 9 april, de verbinding Antwerpen - Lille die om 10:50 aankomt ertussenuit valt (waardoor er een uurdienst met één gat overblijft).
Er gaat na 9 april nog steeds een Benelux om 5:52 uur vanaf Amsterdam Centraal naar Brussel. Deze trein gaat echter via Den Haag HS. Deze is om 8:15 uur op Antwerpen-Centraal. Je moet daar dan wachten tot 9:37 uur voor een trein naar Rijsel. Deze komt om 11:51uur in Rijsel aan. Je kan dan ook in Amsterdam de Benelux van 7:22 uur nemen. Deze is om 9:15 uur op Antwerpen Centraal en heb je nog tijd zat om de trein van 9:37 uur naar Rijsel te halen.
Let wel op: er komt een nieuw regiem ten aanzien van fietsen in de Benelux. Fietsen moeten met een band worden vastgezet in speicaale fietsplaatsen. Er zijn maximaal vier plaatsen. Vol is vol en het treinpersoneel krijgt instructie om streng toe te zien.
In de zomermaanden kan het druk zijn met fietsen. Als je in Rotterdam of Breda denkt in te stappen, kan het zijn dat de vier fietsenplaatsen al bezet zijn. Je loopt dan kans dat je jouw gereseveerde fietsplaats in de TGV vanaf Rijsel misloopt.
Tip: probeer de vroegere trein en drink in Antwerpen een kop koffie.
De Franse treinen kun je ook via de eigen web-site bespreken: https://nl.oui.sncf/nl/.
Dit heb ik ook gedaan voor onze vakantie naar Spanje; eerst de stations in vullen, tijd en datum. Aan het eind bij de reizigers kun je de fietsen toevoegen en dan verbindingen laten zoeken. Een account aanmaken is ook handig en betalen met creditkaart( Ideal kan ook geloof ik). Werkt eigenlijk net als de Spoordeelwinkel van de NS. Als je betaald hebt kun je alles uitprinten. Vragen kun je in het Nederlands stellen en ze geven ook in het Nederlands antwoord.
Vragen kun je in het Nederlands stellen en ze geven ook in het Nederlands antwoord.
Wow, komt het toch nog goed met die Fransen. Met Engels of Duits was ik ook al helemaal blij geweest.
BertKremer schreef:
vr 30 mar, 2018 19:37
De Franse treinen kun je ook via de eigen web-site bespreken: https://nl.oui.sncf/nl/.
Dit heb ik ook gedaan voor onze vakantie naar Spanje; eerst de stations in vullen, tijd en datum. Aan het eind bij de reizigers kun je de fietsen toevoegen en dan verbindingen laten zoeken. Een account aanmaken is ook handig en betalen met creditkaart( Ideal kan ook geloof ik). Werkt eigenlijk net als de Spoordeelwinkel van de NS. Als je betaald hebt kun je alles uitprinten. Vragen kun je in het Nederlands stellen en ze geven ook in het Nederlands antwoord.
Het vervelende is dat je via de Nederlandstalige pagina van de treinplanner niet onmiddellijk kunt instellen op zoeken naar treinen met fietsplaatsen. Dit kan wel op de Franstalige versie. Klik dus op het Franse vlaggetje.
Je vult je gewenste bgeginstation en eindstation in.
Klik rechts onderdaan recht op het pijltje naar beneden voor uitbreiding.
Onderaan verschijnt "+criteres". Klik hier op.
Op de nieuwe pagina staat onderaan: "NOUVEAU: voyagez avec votre vélo". Klik dit aan.
Je ziet nu "Je voyage avec mon vélo". Vink dit aan. Let wel op dat het rode balletje bij "vélo non demonté" staat.
Klik nu op "rechercher" en je krijgt treinen met fietsplaatsen.
Op de Nederlandse pagina staan de keuzemogelijkheden uiteraard in het Nederlands ; Nieuw: fietsen ongedemonteerd meenemen. Deze keuzemogelijkheid krijg je pas naar je de reizigers hebt ingevuld. Je kunt daarna nog bestemmingen wisselen, maar het programma onthoudt de fietskeuze ( als ik mij niet vergis). .