Additionally, paste this code immediately after the opening tag: camino revisited - Forum Wereldfietser

camino revisited

Tijdens een 'sabbatical', een jaar of zeven geleden ben ik solo vanuit mijn woonplaats Leiden naar Santiago de Compostella gefietst, een geweldige, (in-)spannende en louterende ervaring die ik in mei/juni volgend jaar deels over wil doen.

Mijn plan is om in mei 2018 de fietsbus naar Pamplona te nemen, de camino Frances te volgen naar Santiago (met een uitstapje naar Cabo Fisterra) en dan bovenlangs terug te fietsen via de Camino Antigua en Sterrenweg om dan half of eind juni de fietsbus terug te nemen. (Kosten fietsbus retour euro 225). Ik schat bij elkaar 2500 km.

Solo fietsen heeft zo zijn voordelen, maar ik zou de reis deze keer met een (aantal) gelijkgestemde(n) willen maken uit het oogpunt van veiligheid (even op je gemak een kerkje van binnen bekijken zonder je zorgen te maken of je fiets en spullen er nog staan als je weer buitenkomt) en gezelligheid (gezien het hoge energieverbruik eet ik 's middags uitgebreid en dan is wel zo leuk als je dat niet in je eentje doet). En zo is er nog wel een aantal dingen te verzinnen.

Het uitgangspunt is vrijheid, blijheid; we spreken de te volgen route voor de dag door naar aanleiding van het boekje van Clemens Sweerman en bepalen het eindpunt voor die dag en je fietst lekker in je eigen tempo, alleen of samen en je komt elkaar onderweg tegen voor een kop koffie of je fietst lekker door als je daar even geen zin in hebt. We maken een whatsapp groep aan om in contact te kunnen komen bij bijvoorbeeld een ongeval.
En mocht het onverhoopt niet blijken te klikken, dan gaat ieder gewoon zijn/haar eigen weg.

Ik heb de vorige keer te weinig tijd genomen al het fraais dat ik onderweg tegenkwam te bekijken, dat wil ik deze keer anders doen. De vorige keer had ik een tent mee, maar die heb ik in Spanje weinig gebruikt, dus die laat ik thuis. Er zijn op de heenweg veel overnachtingsmogelijkheden en in deze tijd van het jaar is het waarschijnlijk nog niet zo druk. Liefhebbers kunnen overigens hun tent bij zo'n albergo soms wel opzetten. De terugweg vereist een wat nauwkeurigere planning, want daar is het aantal mogelijkheden beperkter. Zo mogelijk zou ik op de terugweg ook de Picos de Europa willen aandoen.

Als laatste stel ik mij even voor: Man, 60 jaar, gehuwd, binnenkort uitgewerkt, fietsend op een Avaghon met Rohloff.
En ik zoek inspirerende medefietsreizigers, man of vrouw, oud of jong, elektrisch ondersteund of niet voor een rondrit door het schitterende Noord Spanje.
Ben benieuwd!
eer schreef:Mijn plan is om in mei 2018 de fietsbus naar Pamplona te nemen, de camino Frances te volgen naar Santiago (met een uitstapje naar Cabo Fisterra) en dan bovenlangs terug te fietsen via de Camino Antigua en Sterrenweg om dan half of eind juni de fietsbus terug te nemen.
[...] Er zijn op de heenweg veel overnachtingsmogelijkheden en in deze tijd van het jaar is het waarschijnlijk nog niet zo druk.
Ik fietste in 2011 in mei en juni naar Compostela en terug, en trof op de Camino Francés een enkele plaats waar alle albergues vol waren. Het aantal Compostelagangers is sindsdien alleen maar toegenomen; of het aantal bedden daar gelijke tred mee houdt, weet ik niet. Op het noordelijke route-alternatief van Sweerman (mijn terugreis) was de laatste albergue die ik trof geloof ik in Fonsagrada (tot je weer in de buurt van de Francés komt), en campings zijn er ook niet zo veel dus ik heb op dat stuk nogal eens van een casa rural gebruikgemaakt.

Alvast veel plezier gewenst,

Carl
Over de Picos loopt hier een draadje.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 12&t=30445

En een prachtig filmpje.
https://vimeo.com/79031261
De voorgestelde reis wordt in ieder geval minstens een jaar uitgesteld.

eer