hoogframe schreef:.....Zo zou je ook kunnen argumenteren dat van de extra marge op de webshop (want minder fysieke inspanning/tijd van de winkelier) er marge overblijft voor voldoende/normale service in de fysieke winkel.
Dat klopt, voor zover in beide gevallen dezelfde prijs met dezelfde marge wordt gehanteerd.
Het gaat hier echter om een fiets waarvan de adviesprijs € 749,- is en in zowel de winkel als in de webshop voor € 600,- wordt aangeboden. Dat is al een korting van ca. 20%. Als je bedenkt dat op de inkoop van een fiets een brutomarge zit van ergens tussen de 40% en 50%, dan kun je uitrekenen van welke marge een winkelier zijn bedrijf moet exploiteren.
Mijn vergelijk gaat over de fysieke winkel die de adviesprijs van € 749,- hanteert, daarbij best wel het slot wil vervangen voor een meerprijs van € 3,-, ("Ach, laat die € 3,- maar zitten, dat is service van de zaak"), een gratis eerste beurt aanbiedt om alles na te lopen en af te stellen na de eerste 500 km, een fietscomputer er gratis bij geeft en ook nog eens 10% korting geeft op de fiets, omdat je niks in te ruilen hebt.
Je koopt er vervolgens nog een insteekketting bij á € 19,95.
Als klant betaal je de winkelier dan € 694,05, je bent super tevreden, want je hebt korting gekregen en een hoop nuttige accessoires er gratis erbij!
De winkelier heeft € 3,- meerprijs voor rekening genomen (kost hem ca. € 1,75), een kwartiertje werkplaatstarief voor het vervangen van het slot (zeg maar zo'n € 10,-?), een servicebeurtje van een half uur (€ 20,-?), een fietscomputertje van € 30,- (inkoop ca. € 16,50). Totaal kost dit de winkelier dan € 48,25 aan extra's en € 74,90 aan korting op de fiets.
Via de webshop kan je de fiets kopen voor € 600,-, betaal je € 22,- voor een ander slot, € 30,- voor een fietscomputer en € 19,95 voor een insteekketting. In totaal ben je dan € 671,95 kwijt. Goedkoper, maar geen servicebeurtje, geen proefritje, geen vergelijk met een andere fiets, niet even bij de fietsenmaker langs als je een rammeltje hoort, etc.
Als je voor de laagste prijs gaat en verder geen toeters en bellen er gratis bij verwacht, dan is internet (de webshop) inderdaad een prima keuze.
Kom je in een winkel die ook een webshop heeft en zowel in de winkel als de webshop (logischerwijze vanuit de consument gezien) dezelfde prijzen hanteert, dan zou ik niet teveel verwachten van de deskundigheid en klantvriendelijkheid (al kun je daarin nog wel eens positief verrast worden!). En eigenlijk... eigenlijk verwacht ik het toch wel een beetje....
Kom je in een winkel die geen webshop heeft (van betekenis), dan verwacht ik niet de laagste prijs, maar wel een goede service, deskundigheid en klantvriendelijkheid) en ben ik bereid om daar meer voor te betalen.
Blijft soms best moeilijk, wat kun je en mag je nu uiteindelijk verwachten.
Voor elk wat wils...
dat is zeker!