Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapsysteem Duo en kinderen - Forum Wereldfietser

Slaapsysteem Duo en kinderen

Hoewel de voorkeur van de kinderen ver reizen voorlopig tot het verleden maakt (het grut wil een camping met zandbak en veel andere kinderen, ja dat is een keuze die we maken) zijn we als niet-auto bezitter nog wel gebonden aan gewicht en pakmaat. Ik heb dus best wat spul wat niet misstaat voor een serieuze wereldreis.

Hierbij een review van een aantal van onze slaapsysteem onderdelen, met zowel voor als (helaas) nadelen.

KLEDING en andere zaken

Ik heb in al die jaren kamperen te vaak slecht weer en kou meegemaakt, dus voor iedereen gaat warm ondergoed mee (mutsen gaan niet mee in de zomer). Zeker de kinderen gaan altijd met lang ski ondergoed in bed. het thermo slaaphemd is ook overdag prima voor een kille dag (we doen niet mee aan een modeshow).

1. Elacin Relax oordoppen. Ik heb hooikoorts dus in het voorjaar snurk ik regelmatig, wat voor mijn vrouw niet fijn is. Ook is het soms op een camping drukker dan je wil. Deze oordoppen zijn fantastisch, je voelt ze nauwelijks zitten. Prijs is 6-8x zo hoog dan dopjes met lamellen, maar gaan veel langer mee en zitten veel beter.

Afbeelding

Verkrijgbaar bij o.a. Schoonenberg.

2. Onderkleding: Skiondergoed shirt+broek van Decathlon, 5,- per shirt/broek

https://www.decathlon.nl/p/heren-onders ... 36&c=ZWART
https://www.decathlon.nl/p/onderkledij- ... 37&c=ZWART

3. Dunne bivakmuts van Decathlon:

https://www.decathlon.nl/p/bivakmuts-sk ... 95&c=ZWART

In het seizoen heb je ze ook van 4 euro. Uiteraard alleen voor de echt koude nachten, ze gaan mee in het voorjaar (vooral voor de kinderen).

4. Sokken: Sokken met Wol.

https://www.decathlon.nl/p/sokken-voor- ... 67&c=ZWART

Uiteraard alleen voor de echt koude nachten.

Slaapsysteem Ouders

Licht, comfortabel, warm en compact zijn de eisen. Ik vind een comfort temperatuur van 5 graden het minimum in Europa, ook in de zomer kan het koud zijn (hoog gebied, pokkeweer, het gebeurt). Een slaapzak kan open, een been kan je onder je quilt uit steken, een slaapzak snel warmer maken is lastig.

1. Cumulus Comforter XL700. Wij houden niet van Mummies, maar een deken slaapzak is zwaar en vrijwel nooit als Lichtgewicht uitvoering te krijgen.

Afbeelding

Deze quilt is fantastisch... nooit gehannes met dekentje trek of een kind wat erbij kruipt, het ding is belachelijk groot. Hij is zo licht per vierkante cm dat je hem niet voelt. Ik moest elke avond checken dat mijn voeten er echt onder liggen.

Warmte is lastig aan te geven bij duo quilts omdat je elkaar ook warm houdt. Met lang ondergoed durf ik hem tot lichte nachtvorst zonder enige angst te gebruiken.

2. Sea to Summit Lakenzak Katoen-Zijde.

De zakken van Cocoon zijn bekend, maar deze van Sea to Summit bevalt zeer goed.

Afbeelding

Zijde katoen voor gewicht, sterkte en comfort. Puur zijde is mij te kwetsbaar en wordt een glijpartij op de gladde matjes.

3. Slaapmat. Exped Synmat HL DUO LW. Hier een plaatje van het zwaardere model, maar uiterlijk hetzelfde.

Afbeelding

We hebben altijd twee losse matten gehad met een coupler, maar dat ligt Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Toen ik deze mat zag was ik dan ook enthusiast, erg licht (1080gram), 197 cm lang, 130cm hoofd, 113 voeten en vooral supercompact: 21x6 (4.1liter).

Hij licht fijn en ik zou hem iedereen aanraden... ware het niet dat de buurman ons op een dag wat vroeg:

"Wat voor matjes hebben jullie? Het klinkt als onweer."

Ik schrok me rot (want we hebben alleen geslapen, niet gerommelt^^) en ben erop gaan letten... inderdaad. Wij slapen met doppen, dus ik had het niet door, maar elke beweging klink alsof een clown ballonnen aan het knopen is en je hoort dit 30 meter verderop ook nog! Dit is een serieus nadeel, zeker omdat ik niet tot overlast wil zijn.

De zoektocht naar een lichte DUO mat gaat dus helaas door... :x

Slaapsysteem kinderen

1. Matten.
Ze begonnen op Selfinflating matjes van Thermarest, maar slapen nu op onze "oude" Exped Downmat LW 5 matjes.

Afbeelding

Deze "budget"matjes zijn qua constructie anders dan andere Exped matjes. De banen zitten niet direct tegen elkaar aan, waardoor je eigenlijk meer op de buizen ligt dan op een relatief vlak oppervlak. Dit heeft ook voordelen!

a. De matjes zijn stil.. de buizen wrijven niet langs elkaar.
b. Het delaminatie probleem is door deze constructie vrijwel zeker aanzienlijk kleiner.

De matjes zijn redelijk licht en vooral heel compact. Ze liggen heel fijn, ook omdat we de exped LW cover gebruiken (ivm de kinderen en schoonhouden^^) welke de banen eigenlijk overbrugt. Ze zijn 2.5cm dunner dan andere Exped matten, maar wij vonden dat geen enkel probleem (wij zijn niet zo zwaar, dus dat scheelt).

2. Laken:

Zoals gezegd, de exped cover. Weegt wel wat, maar houdt de matjes schoon wat wel handig is met twee modderkindjes. Vooral belangrijk, je kan de covers tussendoor wassen, ze drogen snel.

Afbeelding

3. Slaapzakken. Dekenmodellen synthetisch.

Het is lastig een warme synthetische kinderslaapzak te vinden, maar we zij super tevreden over de Vrijbuiter Apache Kids., met een comfortwaarde van 4 graden en een gewicht van 1.5kg

Afbeelding

Helaas is deze zak voor zover ik kan zien niet meer verkijgbaar. De Vrijbuiter zak van 10 graden is wat mij betreft echt te koud voor een kind, ook in de zomer. Ik heb in Augustus ook wel eens 5 graden meegemaakt in Frankrijk... en koude kinderen is geen pretje.

We willen nu ze net wat ouder worden ook voor de kinderen donzen slaapzakken (scheelt ruimte+gewicht), maar er zijn helaas grenzen aan het budget, dus dat wordt volgend jaar.
bedankt Loknor