Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TUDelft - Onderzoek naar Fietsgedrag - Forum Wereldfietser

TUDelft - Onderzoek naar Fietsgedrag

Wie heeft het niet aan de hand gehad, zal ik die andere fietsers inhalen of niet? Ze rijden wel erg breeduit. Hoe staat de wind eigenlijk? Zou die mevrouw nou op een ebike zitten dat ze me zo makkelijk inhaalt of heb ik nu helemaal geen puf meer?
Wij bij de TUDelft doen onderzoek aan fietsgedrag in het ALLEGRO project. Een van de promovendi start haar onderzoek met een enquete waarin ze hoopt inzicht te krijgen wanneer een fietser gaat inhalen. Nu wil ze graag veel respons, van een zo gevarieerde groep mogelijk. Dus, mede-fietsenthousiast, doe ons een plezier en vul de enquete in. De enige beloning is onze dank, en wie weet door het onderzoek, betere fietsinfrastructuur.

De enquete kan in het Nederlands of Engels ingevuld worden.

Dutch: https://cycling.limequery.com/698224?lang=nl
English: https://cycling.limequery.com/698224?lang=en

Als je deze link verder wil verspreiden onder mensen die misschien niet heel de wereld befietsen, maar wel regelmatig op de fiets springen, graag!
Done! onze dochter studeert daar, kan hier dan natuurlijk niet aan voorbij gaan! :wink:
Ik kan vraag 1 niet beantwoorden. Je moet drie antwoorden geven, maar de keuze of ik een fietser inhaal is alleen en uitsluitend afhankelijk van het snelheidsverschil. Meer antwoorden kan ik niet geven. (Ik zal 2x 'anders' invullen)

bij 2.1: Ik denk dat 95% van de mensen op dit forum een fiets heeft van het type "anders".

Het vragen van plaats, geboortejaar, geslacht en afkomst vind ik niet prettig.
Ik ben begonnen, maar kon niet verder. Ik overweeg neit te stopen bij rood stoplicht, ik doe dat gewoon, kan daar geen drie redenen voor aangeven. Hetzelfde geldt voor het voorrang geven aan verkeer van rechts, gewoon doen.
Leon schreef: Het vragen van plaats, geboortejaar, geslacht en afkomst vind ik niet prettig.
Het zijn in het kader van zo'n onderzoek nochtans logische vragen. Men vraagt naar mijn gevoel niet voldoende details om privacyproblemen te creëren maar kan aan de hand van die vragen wel duidelijk krijgen in welke mate geslacht, woonplaats, leeftijd en afkomst een invloed hebben op het fietsgedrag.
Ik overweeg niet te stopen bij rood stoplicht, ik doe dat gewoon, kan daar geen drie redenen voor aangeven.
Ik had dat probleem ook, maar toen ik nadacht bleek ik mezelf een beetje voor de gek te houden.

Op één van mijn routes voor woon-werkverkeer staat er ergens een verkeerslicht volstrekt niets te doen voor fietsers. Het is een typisch Belgisch, Brusselse situatie die ik zelfs niet zal proberen uit te leggen. Misschien is het verkeerslicht nuttig voor de auto's, ik weet het niet. Maar ik rij er voorbij, ook als het rood is. Het is eigenlijk zelfs veiliger voor fietsers om door te rijden wanneer het rood is, dan wanneer het groen is. Ik gehoorzaam automatisch een rood licht, wat de doorsnee Brusselse fietser wellicht bizar en zelfs komisch vindt. Maar op die plaats ben zelfs ik ongehoorzaam.
Leon schreef:de keuze of ik een fietser inhaal is alleen en uitsluitend afhankelijk van het snelheidsverschil.
Ik dacht in eerste instantie dat ik dat met je eens was, maar ik kan me toch ook de situatie wel voor de geest halen dat er twee (of meer!) fietsers naast elkaar rijden en ik wel wil inhalen maar dat niet meteen doe omdat ik weet dat het fietspad daar wat verderop meer ruimte voor biedt. Dus dan is het ook afhankelijk van het aantal fietsers en/of de breedte van het fietspad.
Wat betreft inhalen is het eerste waar ik op let of er een kans is dat de voorganger plots naar links gaat.

Ik haal regelmatig mensen in en het is net iets te vaak gebeurd dat mensen zonder ook maar iets aan te geven (omkijken/richting aangeven/voorsorteren) zomaar linksaf slaan.
PeterVanRijn schreef:
Leon schreef:de keuze of ik een fietser inhaal is alleen en uitsluitend afhankelijk van het snelheidsverschil.
Ik dacht in eerste instantie dat ik dat met je eens was, maar ik kan me toch ook de situatie wel voor de geest halen dat er twee (of meer!) fietsers naast elkaar rijden en ik wel wil inhalen maar dat niet meteen doe omdat ik weet dat het fietspad daar wat verderop meer ruimte voor biedt. Dus dan is het ook afhankelijk van het aantal fietsers en/of de breedte van het fietspad.
Dat is in jouw geval. Het gaat me hier niet op de inhoud van de vraag, maar om de manier van vragen stellen. Die vind ik niet correct omdat je gedwongen wordt meerdere argumenten te geven.

Wat daulagari meermaakte maak ik overigens ook wekelijks wel mee. Velen slaan linksaf zonder om te kijken, laat staan richting aan te geven. Voetgangers die als een kip zonder kop plotseling vlak voor de straat op lopen is ook een veel voorkomende.
Leon schreef:
PeterVanRijn schreef:
Leon schreef:de keuze of ik een fietser inhaal is alleen en uitsluitend afhankelijk van het snelheidsverschil.
Ik dacht in eerste instantie dat ik dat met je eens was, maar ik kan me toch ook de situatie wel voor de geest halen dat er twee (of meer!) fietsers naast elkaar rijden en ik wel wil inhalen maar dat niet meteen doe omdat ik weet dat het fietspad daar wat verderop meer ruimte voor biedt. Dus dan is het ook afhankelijk van het aantal fietsers en/of de breedte van het fietspad.
Dat is in jouw geval. Het gaat me hier niet op de inhoud van de vraag, maar om de manier van vragen stellen. Die vind ik niet correct omdat je gedwongen wordt meerdere argumenten te geven.

Wat daulagari meermaakte maak ik overigens ook wekelijks wel mee. Velen slaan linksaf zonder om te kijken, laat staan richting aan te geven. Voetgangers die als een kip zonder kop plotseling vlak voor de straat op lopen is ook een veel voorkomende.
Hmm, leerzaam deze opmerkingen. De bedoeling is, diverse situaties voor de geest te halen en te ordenen wat nu het vaakst voorkomt. Het vaakst komt voor: ik haal meteen in omdat ik sneller rijd, dus die op 1. Iets minder vaak, maar toch ook wel vaak voorkomend, wacht ik daarmee totdat het fietspad breder wordt: 2. Nog iets minder vaak wacht ik met inhalen omdat ik met iemand samen rijd: 3. Dus als je altijd dezelfde situatie treft, heb je maar 1 reden om (niet) in te halen. Maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen.
derdekeer schreef: Op één van mijn routes voor woon-werkverkeer staat er ergens een verkeerslicht volstrekt niets te doen voor fietsers. Het is een typisch Belgisch, Brusselse situatie die ik zelfs niet zal proberen uit te leggen.
Heel herkenbaar. Ik rijd dus regelmatig door zo'n rood licht: https://www.google.be/maps/@51.2399768, ... 312!8i6656

Het licht regelt enkel de kruisende bewegingen van het autoverkeer. Op die locatie rijden er geen fietsers op en af het fietspad en kruist er geen ander verkeer het fietspad. Voor fietsers is het licht totaal nutteloos. De enige reden dat men daar wettelijk verplicht is om voor het licht te stoppen is dat de wegbeheerder de fout heeft gemaakt om het licht niet links van het fietspad te plaatsen.

Mensen die beweren nooit door het rode licht te (zullen) rijden en zich altijd aan de regels te houden wijs ik graag op dat verkeerslicht. Een licht dat overigens naar schatting door meer dan 99 % van de fietsers genegeerd wordt.

Renaat