Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Consumententest, regenkleding - Forum Wereldfietser

Consumententest, regenkleding

Wat zijn jullie ervaring met regenkleding op de fiets?
Wat werkt wel en wat niet? Waarom? En wat is de prijs (ongeveer)?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Gore-Tex werkt, maar is erg duur. Het ademt beter, dus je zult ietwat minder snel zweten.

Agu maakt ook leuke dingen en is stukken betaalbaarder, zij hebben ook een ademende variant.

En tjsa... als het maar lang genoeg en hard zat regent.. helpt niks meer! :)

Succes!

El & El
Mijn ervaring is dat geen enkele soort regenkleding nog aangenaam is bij temperaturen boven de 20 graden... dan word je, Goretex of niet, gewoon net zo nat van het zweet als van de regen. Ik draag dan liever een (geimpregneerde) fleece, dat ademt stukken beter, voorkomt afkoeling, en je slaat regen en zweet er uit als het te nat wordt...

Bij (veel) lagere emperaturen werkt ademende regenkleding prima, zolang je er iets onder hebt dat het overtollige lichaamsvocht opneemt (weer een fleeceje bijv.)

Regenbroeken begin ik pas te dragen als de temperatuur naar een graad of 10 zakt... anders gewoon een legging tegen de afkoeling.

Naturlijk is dit een persoonlijke voorkeur... mijn fietsmaatjes zijn van mening dat ik een behoorlijk bovengemiddeld lichaamskacheltje heb...

Groetjes,

Astrid
Hoi,

De Gore-Texkleding werkt uitermate goed. Ik heb zelf een PacLite-jack, en deze kan ik met een technisch shirt tot 15 graden (boven nul) nog behoorlijk aangenaam dragen. Daarna wordt het te warm. Dan komt de softshell uit de fietstas. ik heb het dan wel over flinke regen! Bij zomaar wat regen draag ik gerust gewoon m'n softshell: veel luchtiger, en ook zo weer droog. Als het nog redelijk warm is (voor mij boven de pak 'm beet 12-15 graden), trek ik geen regenbroek aan: m'n fietsbroek is ook zo weer droog. Als ik met sandalen fiets, dan heb ik ook geen sokken nodig in de regen :wink:, maar fiets ik met schoenen, dan draag ik waterdichte sokken. Kost een berg (ca. ?40,- voor een niet-gore-Texversie), maar m'n voeten blijven lekker droog.
Mijn broek is een 3-laags gore-Tex (buitenstof, voering en gore-Tex zijn aan??n gelijmd). Een lichtere zou ook voldoen, maar ik gebruik deze ook voor sneeuwactiviteiten (tourski?n enzo...). En ik houd zo droog mogelijke benen.
Als de temperatuur nu erg laag wordt (gevoelstemperatuur onder nul), dan trek ik wat meer aan: Gore-Texjack + -broek + -wanten + hoed + softshell + technisch shirt met lange mouw + waterdichte sokken (+ evt. een dunne muts zoals een Buff).
Ik ben weleens in een hoosbui wezen mountainbiken: kurkdroog :D. Hoef je niet veel dure kleding voor te hebben, als je maar het juiste hebt. En dat kan van persoon tot persoon verschillen...