Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trein Gent-Aken + fiets (Vennbahn fietsen) - Forum Wereldfietser

trein Gent-Aken + fiets (Vennbahn fietsen)

In het hemelvaart-WE (24 tem 28-5) zou ik de Vennbahn willen fietsen, met hier en daar een wandeling en een bezoekje.
Naspeurwerk op de nmbs-site leerde me dat ik vanuit Gent vrij eenvoudig met de trein naar Aken kan (1x overstappen in Welkenraedt).
Weet iemand of dit makkelijk kan met fiets (de overstap in Welkenraedt: fiets + baggage, lift?, roltrap?) en wat dit kost? Ik weet dat ik uit de ICE en Thalys moet wegblijven.
Blijkbaar kan de fiets niet mee voor 5€/dag omdat je een stukje in Duitsland rijdt?
Nmbs-site is niet zo heel erg duidelijk.

Ik zou in Aken ook een fiets kunnen huren, maar rij eigenlijk veel liever op mijn eigen fiets.
Ik zou vanaf Welkenraat gewoon gaan fietsen. Mogelijk eerst naar Aken als je graag door een grote stad wil fietsen, makkelijker naar Raeren en daar de Vennbahn oppakken. Zie de site van de Vennbahn.eu voor de route. Plezier met de trip.
Ik zou op het station van Gent vooraf navragen wat het kost. Je betaalt voor een internationaal fietskaartje, vorig jaar was dat in Belgie 13 Euro.

Je kunt het beste in Verviers Central overstappen. Dat station heeft liften
De groep start in Aken, dus ik moet wel naar Aken.
Goede tip om meteen te gaan fietsen vanaf Welkenraedt/Verviers/Eupen.
De overstaptijd is sowieso zeer kort (maar wsl wel op zelfde perron, dus mssch kan het wel).
Tot Aken is het blijkbaar nog geen 20km.
Heb de route eens snel zitten bekijken en lijkt op het eerste zicht op verschillende stukken niet zo fietsvriendelijk (geen fietspad).
Buskaartje kost idd 13€ (enkel).
brilsmurf613 schreef:Heb de route eens snel zitten bekijken en lijkt op het eerste zicht op verschillende stukken niet zo fietsvriendelijk (geen fietspad).
Er zijn tuissen Welkenraad en Aken prachtige kleine weggetjes.
Als er in Wallonië ergens een fietspad is zou ik erg goed uitkijken. De meeste fietspaden in het Waalse waar ik vaak (soms wekelijks) van gebruik maak zijn zonder meer gevaarlijk aangelegd.
bert sitters schreef:Ik zou op het station van Gent vooraf navragen wat het kost. Je betaalt voor een internationaal fietskaartje, vorig jaar was dat in Belgie 13 Euro.
Met een binnenlands fietskaartje van de NMBS mag je fiets ook mee naar Aken (of Maastricht of Roosendaal). Zie hier en scrol naar fietsbiljet Aken of fietsdagkaart Aken. Een fietsbiljet voor een enkele reis kost 5 euro.
keesswart schreef:
bert sitters schreef:Ik zou op het station van Gent vooraf navragen wat het kost. Je betaalt voor een internationaal fietskaartje, vorig jaar was dat in Belgie 13 Euro.
Met een binnenlands fietskaartje van de NMBS mag je fiets ook mee naar Aken (of Maastricht of Roosendaal). Zie hier en scrol naar fietsbiljet Aken of fietsdagkaart Aken. Een fietsbiljet voor een enkele reis kost 5 euro.
Je hebt gelijk: 5€.
Toch vreemd, ben het deze gaan navragen aan het loket en volgens hen zou een kaartje 13€ kosten.
Lokettisten weten ook niet alles ;-)
Vanaf het station van Eupen heb je een aftakking die je naar de Vennbahn brengt, goed bewegwijzerd. Aken is dan niet ver meer.
madyns schreef:Vanaf het station van Eupen heb je een aftakking die je naar de Vennbahn brengt, goed bewegwijzerd. Aken is dan niet ver meer.
Heb je het dan over een trein of een fietspad?
Beiden zouden me verbazen want volgens mij zag ik daar vorig jaar nog rails liggen die er niet uit zagen alsof er laatst nog een trein ovber was gegaan.
Even terugkoppelen:
Terug van een heerlijke doorgaande tocht op de Vennbahn (Aken - Trois-vierges) met als afsluiter nog een bezoekje aan Aken. Onderweg deden we een tussenstop in het pottenbakkerijmuseum in Raeren, stadje Monschau, wandeling in de Hoge Venen van 12km naar Signal de Botrange vanuit Sourbrott, de hamrokerij in Montenau en de middeleeuwse burcht in Burg-Reuland.
Zowel heen als terug ben ik met de trein tot station Welkenraedt gegaan en dan verder met de fiets naar Aken via grotendeels bewegwijzerde route (ravel 402,+-20km enkel, wel flink op en neer in vgl met de Vennbahn).
Station Welkenraedt heeft geen lift of roltrap, maar er was wel 1 fietsgootje naar het perron en een mooie lange hellende fietstoegang aan de achterkant van het station (voorkant heb ik niet gezien, dus mssch was dit er ook wel).