Marica van der meer
Weg van de Wereld

Elmar
ISBN 978 90389 2518 9

Sommige mensen hebben er best wel wat voor over om naar een feestje te gaan. Neem nu deze Marica. Fietst er ruim 28.000 kilometer voor om maar dan heb je ook wat.
Ze schrijft zo dat het gemakkelijk doorleest. Leuk vind ik haar beschrijvingen van de verschillende culturen die ze tegenkomt onderweg. We zijn hier thuis toch heel wat anders gewend. Ook herkenbaar zijn de gebeurtenissen onderweg. De vermoeidheid. Het zoeken van een onderkomen. Het eten dat er niet is, of niet te eten is. De lichamelijke klachten. En de fiets die stuk gaat. Het wordt allemaal op een mooie manier op papier gezet. Als je zo'n reis zou willen maken dan is dit een mooie voorbereiding op wat je te wachten staat.
Toch zijn er ook wat verbeterpuntjes. Ik hoef niet te lezen van elk blikje cola dat ze drinkt. En dat ze Jan en Piet tegen komt maar er verder niets over schrijft, mag voor mij ook achterwege gelaten worden. En als je dan heel veel plaatsen noemt waar je langs komt, zet ze dan ook op het kaartje zodat ik kan zien waar het is.
Maar afgezien daarvan waren een een paar mooie uren waarin ik virtueel op fietsreis ben geweest. Van mij mag ze vaker op pad.

Afbeelding