Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak dame 5 graden - Forum Wereldfietser

Slaapzak dame 5 graden

Hoi iedereen!
ik ben nieuw maar heb overal gezocht en kon geen antwoord vinden op mn vraag. Ik heb een paar vragen over slaapzakken. Ik ga vanaf maart een paar weekenden klimmen en mountainbiken in duitsland en Frankrijk en in de zomer wil ik een huttentocht maken. Hierdoor heb ik een warm genoege slaapzak nodig voor het klimmen en moet ie licht zijn voor de huttentocht.
Ik twijfel tussen de ayacucho ignition 1200 en de ayacucho ignition hybrid en de Nordisk Canute -2 Medium. Mijn budget is 200 euro maar ik zit er graag onder :p
Heeft een van jullie ervaring met deze slaapzakken?

Groeten,
Eliizeee
Prijs/kwaliteit de beste keuze(als je dons wilt):

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categ ... d=61&vid=6
geen antwoord op je vraag maar een matje is medebepalend voor de warmte.
Ik heb geen ervaring met de ayacucho slaapzakken, maar hou er rekening mee dat wij vrouwen niet de temperatuur ervaring hebben die aangegeven wordt bij de specs van de slaapzakken. Wij krijgen het eerder koud. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
De slaapzakken die jij aanduidt zijn niet echt licht van gewicht. Let niet alleen op het gewicht maar ook op het pakvolume.
Dons is veel lichter, warmer en compacter maar helaas wel duurder.

Misschien is dit iets voor je (Ik heb deze informatie gekopieerd uit een mail die ik van Lowland heb ontvangen):
Zaterdag 25 maart 2017 organiseert Lowland Outdoor aan de Ambachtsweg 14 in Maarsbergen weer haar jaarlijkse Sample Sale. Tenten - Slaapzakken - Reisartikelen - Dekbedden en Regenkleding van het merk Mac in a Sac en aanbiedingen van het fietskleding merk MALOJA worden tegen scherp gereduceerde prijzen aangeboden. Kortingen die kunnen oplopen tot 50%.

Van 09.00 tot 14.00 uur heten wij u welkom in onze showroom.
http://www.lowlandoutdoor.nl/nl/


groet Kiek
Ik zou ook voor een cumulus gaan - heb er goede ervaringen mee en bij rechtstreeks bestellen kun je eventueel aanpassingen laten maken qua breedte, lengte, buitentijk ed.. De temp die Cumulus opgeeft klopt heel aardig.
eliizeee schreef:ayacucho ignition 1200 ayacucho ignition hybrid Nordisk Canute -2 Medium.
Elk jaar lijken alle buitensportmerken opnieuw een complete lijn spullen op de markt te brengen met de meest exotische en onuitspreekbare namen.
De kans dat iemand precies met zo'n slaapzak ervaring heeft, of zonder uitgebreid te googelen weet wat voor zakken dat zijn, is dan ook klein, temeer omdat goede slaapzakken 15 jaar of meer meegaan en veel mensen dus de afgelopen tien jaar geen nieuwe slaapzak hebben gekocht. Zeker donzen slaapzakken gaan lang mee. Dat is niet alleen omdat ze goed zijn, maar ik vermoed dat dat ook is omdat ze beter verzorgd worden dan 'plastic' zakken.
Voor de rest beaam ik de andere tips.
Heb je wel eens in een mummyslaapzak geslapen? Dat zou ik vooral eerst eens proberen voordat je tot aanschaf overgaat. Ga er op zijn minst eens in liggen. De meeste Bevers waar ik ben geweest hadden Ayacucho's en Nordisks voor dat doel hangen.

Mummyslaapzakken hebben verschillende schouderbreedtes, de meeste zijn zo'n 75 to 80 cm breed. Wat breder kan ook. Smaller is warmer, maar je moet er wel tegen kunnen, want dat kan nogal claustrofobisch voelen. Het werkt ook wat anders als je je omdraait, in een slaapzak van 85 cm breed draai je je om -in- je slaapzak (tenzij je hem bewust en met veel moeite meedraait), in een slaapzak van 75 cm draai je je om -met- je slaapzak. Dit is van belang als je een zijslaper bent die gebruik wil blijven maken van de capuchon van de slaapzak (tip: neem een ruimvallende muts mee).

De Nordisk Canute reeks wordt in maten gemaakt. Het zijn noch bijzonder goede, noch bijzonder slechte slaapzakken. Medium is 75 en large is 78. Hun Abel reeks is breder is de schouders, 85 voor een large.
http://www.nordisk.eu/en/products/sleep ... model/2-1/
http://www.nordisk.eu/en/products/sleep ... model/2-1/

Ayacucho is een budget merk, m.i. niks verkeerds voor dat geld maar dat is het dan. De Ignition is verkrijgbaar in 80 en 84cm breed. Ik hoor veel goeds over Cumulus maar zorg wel dat je weet hoe breed je de zak bestelt.

Het concept van een huttentocht snap ik, je loop van hut tot hut, je brengt geen tent mee maar wel een slaapzak. Je kunt dan best met een wat zwaardere slaapzak weg gaan. Als je gaat klimmen en mountainbiken, heb je dan die slaapzak steeds bij je?

Edit, nog een tip: Proberen en kopen niet op dezelfde dag doen. Ga naar de winkel om je te orienteren en neem je voor niet op die dag te kopen. Dan laat je je ook niet overhalen door een verkoper om spullen te nemen die niet geschikt boor je zijn, of veel te duur.
Ik ben even aan het meelezen met je vraag.

Zelf ben ik ook op zoek naar een slaapzak, nu is mijn vraag zijn de slaapzakken van lowland, nordisk en cumulus waterdicht/afstotend?

Want z'n donsslaapzak is heel leuk maar als deze nat wordt dan isoleert de dons je warmte niet meer en gezien mijn tentje altijd nat is van de condens is dat wel een puntje.

Ik ben op zoek naar een waterafstotende donsslaapzak die een comfort temperatuur heeft voor een vrouw van minimaal -10 ik ben een enorme koukleum mijn budget heb ik staan op ongeveer €350,00 en liever goedkoper maar ik weet een goede slaapzak kost wel wat. Dus wie raad mij iets aan? ben nu al een tijdje aan het zoeken en zie door de bomen het bos niet meer.
Miranda,

Als je condens in je binnentent hebt, moet je dat eerst oplossen! Als je tent zo slecht ventileert, heb je bij een vochtwerende tijk kans op condens aan de binnenkant, dus in je slaapzak en dat wil je echt niet!

Bert
Hoi Bert,

Hoe zou ik dat op kunnen lossen dan? Wij hebben een Coleman Tatra 3. Er zitten wel van die ventilatie horren in de tent die niet dicht kunnen dus dan lijkt mij dat het wel moet ventileren.
Cumulus...Top.
Er zijn nog wel eens inkoop acties op hiking site of op dit forum.
Matje is erg belangrijk. Een niet isolerend matje laat kou door en dons isoleert niet als je er op ligt.
Voor een huttentocht heb je ip alleen een laken zak en sloop nodig.
Zelfs in onbemande hutten liggen er van die harige dekens.
Lakenzak in slaapzak geeft wat extra warmte.
Succes, Anja
Condens aan de binnenkant van de binnentent zou niet moeten voorkomen. Hangt de buitentent tegen de binnentent of ontbreekt het grondzeil in de voortent? Als beide niet zo is, zou je kunnen proberen de buitentent meer los van de ondergrond op te zettten.
Om nog even geluiden te geven van een andere slaapzak:
Ik heb een Lowland Serai extra 600. Ik heb voor zo'n warme slaapzak gekocht, omdat ik er ook bij temepraturen rond het vriespunt het warm in wil hebben. Bij 5 graden slaap je hier heerlijk in in een t-shirtje. Ik heb hem ook gebruikt in de zomer in Italie; dan gebruikte ik hem als deken icm een lakenzak en dan was het ook prima (en anders leg je hem aan je voeteneind voor als je het 's nachts koud krijgt). Het voordeel van een donsslaapzak vind ik dat het veel minder snel te warm is in vergelijking met een synthesische slaapzak, maar ook warmer is dan synthethisch als het kouder is. Deze slaapzak is trouwens ook in een iets minder warme variant verkrijgbaar en in 2 lengtematen.
Binnen en buitentent staan los van elkaar en ook gebruiken we een grondzeil. Kan het ook komen omdat je toch met zijn tweeën er in ligt? Het is ook aan de kant waar de voeten liggen het ergst daar kom je dan ook snel tegen aan met je slaapzak vandaar dat ik een waterafstotende wil.
Als alternatief of voor alle zekerheid: rits je regenjas dicht en doe die om het voeteneinde van je slaapzak (jarenlange ervaring in een H. Nammatj waar dit probleem zich ook voordeed).
Ik vermoed toch dat je met je voeten de binnentent in aanraking brengen met de buitentent.
Bert van Sprang schreef:Ik vermoed toch dat je met je voeten de binnentent in aanraking brengen met de buitentent.
Dat zou ook nog wel eens kunnen, nu je het zegt :(
Dat is niet iets wat ik makkelijk op kan lossen tenzij we opeens gaan krimpen.
Anders liggen is daarbij ook geen optie. Dus echt opzoek naar een goede slaapzak en de tip van de regenjas neem ik ook goed in me op.
Miranda schreef:Dus echt opzoek naar een goede slaapzak en de tip van de regenjas neem ik ook goed in me op.
Ik denk dat je het met de tip van de regenjas moet doen. Als een slaapzak namelijk zo waterdicht is dat je nattigheid er niet in kunt wrijven (wat je kennelijk met de voeten doet) is de ademendheid waarschijnlijk zo slecht dat de hele slaapzak erg oncomfortabel wordt.
Volgende keer een langere tent.
Daar heb je denk ik gelijk in leon, Lowland geeft namelijk aan dat hun slaapzakken waterafstotend zijn maar bij langdurig vocht op de naden kan er wel vocht in komen. En dan denk ik dat, dat bij het overgrote deel van de slaapzakken zo zal zijn.

Inderdaad volgende keer een langere tent.
arnob schreef:Als alternatief of voor alle zekerheid: rits je regenjas dicht en doe die om het voeteneinde van je slaapzak (jarenlange ervaring in een H. Nammatj waar dit probleem zich ook voordeed).
Ik zou dat eerder met een plastic zak doen...