Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framemaat - Forum Wereldfietser

Framemaat

Ik twijfel over de juiste framemaat van de nieuwe Stevens Randonneur die ik aan wil schaffen.

Er worden natuurlijk veel aanwijzigingen gegeven online, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Mijn lichaamslengte is 1,87, binnenbeenlengte is voor zo goed ik dat kan meten 89 cm. Ik twijfel tussen 58 en 61 cm. Gewicht 85 kg.
De fietsverkoper adviseerde 58cm, dit is ook de maat die ik getest heb en die op zich goed voelde. Maar in sommige tabellen wordt met mijn lichaamslengte 61 aanbevolen.

Wat is jullie mening?

Groet, Klaas
61 is veel te groot
Gewoon even passen. Zadelhoogte is maar 1 ding. De helling van de bovenbuis is ook belangrijk en ook de lengte daarvan. Kan veel uitmaken. Wij dachten voor een Cube fiets ook 58 nodig te hebben en uiteindelijk werd het zelfs maar een 54 cm! De 58 was te groot (man, 1.87) Voor mij was de 58 cm wel goed (vrouw 1.83)
Max2015 schreef:Gewoon even passen. Zadelhoogte is maar 1 ding. De helling van de bovenbuis is ook belangrijk en ook de lengte daarvan. Kan veel uitmaken.
Sterker: de framemaat in de zin van traditionele hoogte van bracket tot bovenbuis is sinds de sloping frames onzinnig geworden. En dan vergeet ik lage-instapframes nog even :lol:
Leon schreef:
Max2015 schreef:Gewoon even passen. Zadelhoogte is maar 1 ding. De helling van de bovenbuis is ook belangrijk en ook de lengte daarvan. Kan veel uitmaken.
Sterker: de framemaat in de zin van traditionele hoogte van bracket tot bovenbuis is sinds de sloping frames onzinnig geworden. En dan vergeet ik lage-instapframes nog even :lol:
Als ik even ervan uitga dat een 2016 model is, hoort daar deze geometrie bij:
https://www.stevensbikes.de/2016/index. ... e-geometry
Dan is de keuze 55 of 58 meer van toepassing bij jouw lengte.
Ik ben exact even lang met dezelfde binnenbeenlengte. Hoewel ik op een 60 cm frame fiets, heeft deze bij gelijke hoek van de zadelbuis is de horizontale lengte van de bovenbuis 580 mm, dus maat 58 is wellicht al aan de grote kant.
Ik ben het hier mee eens. Deze fietsen zijn relatief lang voor hun maataanduiding.
In de tekening is afmeting C de enige die prioriteit moet krijgen bij de keuze, al is dat ook maar betrekkelijk want met de 6 framematen die ze hebben kun je door eigen voorkeuren makkelijk op een maat uitkomen die één maat naast de theoretisch juiste zit en daar kom je alleen maar uit door te proberen. Gelukkig hebben veel mensen al eerder een fiets gehad waar de juiste of nog onjuiste framelengte aan afgelezen kan worden. Daarbij moet je wel van stuur en zadel het type en de stand ervan meenemen want dat maakt ook uit.
let alsjeblieft ook op hoe hoog je stuur kan.
met de moderne ahead-stuurpennen is de positie van het stuur 'even' (anders) afstellen meer werk dan met een ouderwetse verstelbare stuurpen. nou loopt de bovenbuis aardig op, maar toch. kijk in de gegevens en met de maten van je huidige fiets ook naar maat S, naast C.
succes! hoogframe
Leon schreef:
Ik had het daarom ook over zadelhoogte :-)
De cruciale maat is de lengte van het frame, en - binnen grenzen - niet de hoogte.