Idworx BLT vs Santos 3+
Geplaatst: wo 25 jan, 2017 22:45
Geroemde concurrenten van elkaar met ieder zijn pros en cons.. wat is jullie mening?
Wil jij dan een aftrap geven? Wat is jouw mening?Hokahey schreef:Geroemde concurrenten van elkaar met ieder zijn pros en cons.. wat is jullie mening?
Ik ben het met je eens, maar tegelijkertijd vind ik dat mensen plezier mogen hebben van hun fiets, hoe die ook aan de man wordt gebracht. Bovendien ben ik altijd benieuwd naar ervaringen met materiaal, en dus ook met fietsen. Laat maar komen!Peter_K schreef:De idworx oPinion BLT en de Santos Travelmaster 3+ zijn beide hier op het forum geïntroduceerd door handelaren. Niet zo verwonderlijk, want er is goud geld aan te verdienen.
[moderator]Beschuldigende, off-topic en niet terzake doende persoonlijk commentaar verwijderd. [\moderator]
Ok, ok…. Daar komt-ie dan:Travelmaster schreef:Kom op Edwin*, op de barricades! Monddood maken doen we hier niet aan en het laatste wat het is is een delicaat onderwerp. Het zijn merken die bij een aantal zelfbenoemde puristen wat heftige negatieve gevoelens oproepen, wat ik in veel gevallen maar herleid tot "de kift". Zij zullen het hier niet mee eens zijn. Elke poging tot een positief geluid over deze merken lijkt vakkundig de kop in te worden gedrukt.
Edwin* schreef:De Idworx BLT werd mij te avontuurlijk(*)
Volgens mij is niet het land waar je fietst bepalend, maar eerder de wegen/paden die je uitzoekt om te fietsen. Inmiddels kun je heel Afrika van noord naar zuid doorkruizen over een geasfalteerde weg, daar kun je uitstekend terecht met een standaard reisfiets.Edwin* schreef:(*) Hiermee bedoel ik: wij zullen waarschijnlijk en zeker de komende jaren niet in Kirgizië uitkomen of Mongolië, Bhutan, Alaska of andere onherbergzame gebieden. Voor het doel wat wij hebben (Scandinavië, UK, Alpen, Marokko voorlopig eerst) ... is de Santos Travelmaster 3+ misschien zelfs “over the top”. De Idworx werd net iets teveel “over the top”, te avontuurlijk. De Santos Travelmaster 3+ functioneert prima op asfalt, maar ook op minder gebaande wegen.
Klopt, zo kun je andersom ook in de Alpen, Scandinavië, Marokko of de UK op ruig terrein terecht waar de Idworx BLT goed voor zou kunnen zijn.Peter_K schreef:Volgens mij is niet het land waar je fietst bepalend, maar eerder de wegen/paden die je uitzoekt om te fietsen. Inmiddels kun je heel Afrika van noord naar zuid doorkruizen over een geasfalteerde weg, daar kun je uitstekend terecht met een standaard reisfiets.
Ook dat is perceptie. Maar ter toelichting: de Idworx BLT heeft zoals gezegd geen spatborden en is uitgerust met noppenbanden (ja, die kun je vervangen voor banden zonder noppen). Hij heeft toch, meer dan de Santos Travelmaster 3+, weg van een mountainbike, terwijl de Santos Travelmaster 3+ er meer uitziet als een avontuurlijke vakantiefiets en met demontage van spatborden en voorzien van noppenbanden dan weer overeenkomsten vertoont met de Idworx BLT.Peter_K schreef:Waarom vind je nu precies de Idworx BLT net iets teveel “over the top”, te avontuurlijk, en de Santos Travelmaster 3+ niet?
Andere banden, wel/geen spatborden, 27,5 of 28 inch velgen, dat zijn nu juist zaken waarvoor de twee fietsen identiek lijken te zijn.Edwin* schreef:Ook dat is perceptie. Maar ter toelichting: de Idworx BLT heeft zoals gezegd geen spatborden en is uitgerust met noppenbanden (ja, die kun je vervangen voor banden zonder noppen). Hij heeft toch, meer dan de Santos Travelmaster 3+, weg van een mountainbike, terwijl de Santos Travelmaster 3+ er meer uitziet als een avontuurlijke vakantiefiets en met demontage van spatborden en voorzien van noppenbanden dan weer overeenkomsten vertoont met de Idworx BLT.Peter_K schreef:Waarom vind je nu precies de Idworx BLT net iets teveel “over the top”, te avontuurlijk, en de Santos Travelmaster 3+ niet?
Ik blijf met vrouw en kind meer op asfaltwegen, zandpaden, bospaden en gravelwegen.
Ik hoop later, als mijn zoontje wat groter is en ik nog steeds fit en gezond ben, de spatborden te kunnen demonteren, de banden te kunnen verwisselen voor noppenbanden en samen met hem het avontuur op te kunnen zoeken (ik denk dan aan bikepacking) en dat kan prima met de Santos Travelmaster 3+. Zo niet, dan houd ik 'm zoals hij is: met spatborden en zonder noppenbanden. En als de 27,5" wielen met 62 mm brede banden "overdone" zijn of niet bevallen, kan ik de wielen altijd nog laten vervangen door de 28" wielen met 42 mm banden. (Inruilen, laten omspaken, wat dan ook maar mogelijk is.) Het mooie is: ik kan dan ook eerst een set wielen voor een maand huren, om te kijken hoe dat bevalt.
De flexibiliteit van de Santos Travelmaster 3+ sprak mij erg aan. En zoals hij nu uitgerust is denk ik dat ik er, onder de meeste omstandigheden waar ik in terecht zou kunnen komen, goed mee uit de voeten kan.
Dan heb ik goed nieuws voor je: de Santos Travelmaster 3+ is ook met derailleur (3 x 10) verkrijgbaar.... en dat scheelt inderdaad in de kosten, da's helemaal waar.Peter_K schreef:Voor de Idworx BLT spreekt dan weer dat er geen Rohloff naaf in die wielen hoeft te zitten: dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
TS zette de Santos 3+ tegenover de Idworx BLT. Derailleur versnellingen liggen dan niet direct voor de hand.Edwin* schreef:Dan heb ik goed nieuws voor je: de Santos Travelmaster 3+ is ook met derailleur (3 x 10) verkrijgbaar.... en dat scheelt inderdaad in de kosten, da's helemaal waar.Peter_K schreef:Voor de Idworx BLT spreekt dan weer dat er geen Rohloff naaf in die wielen hoeft te zitten: dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Inderdaad een (super)mooie fiets! Maar toch zeker niet met bovengenoemde remmen? Bij mijn weten wordt hij geleverd met Hope schijremmen.... toch?jumbo schreef:Mooie fiets hoor Mefistofele.
Wat ik zelf dan een beetje jammer vind. Idworx levert een fiets met een super titanium frame met een super pinion aandrijving , die daarna afgemonteerd met "slechts" deore remmen.
Idworx monteert dit jaar niet meer de XT ice tech remmen bij de multispec en urban modellen.