Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frame/stuurtas - Forum Wereldfietser

frame/stuurtas

nu ik de voortassen thuis laat ben ik op zoek voor een makkelijke plekje voor de camera/mobiel/portemonnee. liever gebruik ik geen (grote) stuurtas. misschien een frametas, geen idee hoe stabiel dat is.

iemand tips/ideeën?
Ik ben ook afgestapt van de stuurtas en gebruik nu deze:

https://www.revelatedesigns.com/index.c ... leFrameBag

Let wel even op de goede maat
Qua stabiliteit van je fiets is een frametas al gauw beter. De regel is dat een stuurtas licht moet zijn, en zo laag mogelijk en zo ver mogelijk naar achteren moet zitten. Een frame tas wint op al die punten. Het probleem is echter dat je de tas er ook makkelijk af wilt kunnen halen. Ik althans gebruik mijn stuurtas als een soort handtas, met daarin alles van speciale waarde en alles wat snel bij de hand moet zijn. Loop ik een winkel in, dan gaat de stuurtas mee als 'dames'tas.
Alles gaat beter als de camera dus heel licht is, en als je de stuurtas zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de balhoofdbuis kunt krijgen. De moderne stuurtassen zijn daarin eigenlijk veel slechter dan de traditionele Franse tassen als van Gilbert Berthoud. Die zitten net boven het wiel, en vrij strak tegen de balhoofdbuis. Thorn en Nitto hebben wel beugels waarmee je de tas wat lager en dichterbij kunt krijgen, al moet je dan wel weer opletten op de kabels natuurlijk.
Ik ken geen echte frametassen die je er net zo makkelijk af kunt klikken als een stuurtas, maar misschien gaat Google je helpen. Een camera tas moet natuurlijk ook nog eens enige bescherming bieden, en waterdicht zijn. Ik gebruik tegenwoordig op fietstochten alleen mijn telefoon.
Ik heb van een oude Agu stuurtas de Klickfix stuurhouder hergebruikt, met een Basil Klickfix adapterplaat (voor €5 te koop) en een afgedankte heuptas een DIY stuurtas gemaakt. Bevalt prima! Zie https://www.dropbox.com/sc/92e7z2wi18xn ... jK0o4unlqa

Het idee heb ik afgekeken van dit topic.
Als je tot nu toe je camera/mobiel/portemonnee in je voortassen deed lijkt een frametas me geen goed idee, die kan je namelijk niet zomaar mee nemen bijv. even de winkel in.

Waarom niet een kleine stuurtas? Die kan je tenminste makkelijk meenemen en met een beetje geluk kan je daar ook nog tijdens het fietsen bij.
Revelate is erg goed, maar om iets snel te pakken is een tasje dat je van bovenaf kunt benaderen handiger en sneller.
Topeak en Vaude ( en meer merken) hebben tasjes die je op je bovenbuis kunt plaatsen vlak achter de voorbouw. Kost bijna niks en is handig.
Ortlieb heeft een bikepacking tasje dat je met riempjes aan je stuur kan hangen; geinig ding.
Op mijn Koga heb ik op mijn aheadvork heb ik een extra (korte) voorbouw geplaatst onder mijn gewone voorbouw. Zo breng ik het zwaartepunt naar benede. Vervolgens heb ik daarop een stuurtas bevestigd. Kijk eens naar de Ortlieb Compact; die is lekker klein en kan je niet te zwaar maken.
Neem vooral je spullen mee naar de winkel zodat je kunt passen.
bedankt voor de tips!

vergeten te zeggen dat ik veel onverhard fiets en een klein frame heb met net ruimte voor 2 bidons
anders zou deze inderdaad mooi zijn
https://www.revelatedesigns.com/index.c ... leFrameBag

tasje dat je van bovenaf kunt benaderen handiger

klopt is er 1 bekend met voldoende ruimte en stabiliteit/bescherming?

kleine stuurtas zou ook kunnen zoals, Ortlieb Compact

ben benieuwd wat de opties/mogelijkheden zijn en daar krijg nu wat ik meer inzicht in, dus bedankt hiervoor
zelf ben ik ook geen voorstander van een stuurtas
dus ik heb iik naar een oplossing gezocht maar ik wou wel iets waar ik mijn spulletjes in kon stekeb camera enz en wat ik a;s ik ergens stopte er af kan halen en mee kan nemen
heb uiteindelijk gekozen voor een ortlieb trunk bag
http://hollandbikeshop.com/fietstassen/ ... 0wodx04MSAheb voor ortlieb gekozen omdat deze waterdicht is en bij anderre modelle moet je er bij regen weer een zak over heen trekken
daulagari schreef:Als je tot nu toe je camera/mobiel/portemonnee in je voortassen deed lijkt een frametas me geen goed idee, die kan je namelijk niet zomaar mee nemen bijv. even de winkel in.
Wim schreef:Het probleem is echter dat je de tas er ook makkelijk af wilt kunnen halen.
Maar een tasje waar je je spullen in steekt dat vervolgens in de frametas (of andere niet snel afneembare tas) gaat lost dat 'probleem' natuurlijk in een handomdraai op. Plastic tasje, boodschappentasje ofzo. Kunnen de boodschappen waarvoor je bent afgestapt er ook gelijk bij. Hoe comfortabel dat rondsjouwt hangt uiteraard nogal af van onder andere de grootte van je fototoestel.

Succes met de keuze,

Carl
Eric Schuijt schreef: Kijk eens naar de Ortlieb Compact; die is lekker klein en kan je niet te zwaar maken.
Neem vooral je spullen mee naar de winkel zodat je kunt passen.
Mijn ervaring met de compact met tegenwind / regen zijn niet echt positief. Dit model gaat namelijk open van de verkeerde kant. De oude vertrouwde ortlieb in combinatie met niet al te veel zooi in je voortas stoppen is prima.
Hoi Michiel,
Als je veel onverhard fietst dan zou ik eens kijken of je ook zonder stuurtas kan. Wij hebben de stuurtas al lang geleden weg gedaan. Teveel balast aan het stuur, minder controle over je stuur en je verliest een deel van het zicht op de weg.
Het hangt er een beetje vanaf hoe groot je camera is maar waarom kijk je niet naar een zadeltas? Elke tas die met de onderkant los hangt (stuurtas, voortas, zadeltas) is meer 'geveerd' dan een tas die in het frame hangt met de onderzijde tegen het frame aan. daar zou ik niet zo snel mijn camera in durven te stoppen. Als je een frametas vindt die aan de onderzijde vrij is dan zou ik daar minder problemen mee hebben. Veel succes met zoeken.
Marco
Marco Meijerink schreef:Hoi Michiel,
Als je veel onverhard fietst dan zou ik eens kijken of je ook zonder stuurtas kan. Wij hebben de stuurtas al lang geleden weg gedaan. Teveel balast aan het stuur, minder controle over je stuur en je verliest een deel van het zicht op de weg.
Het hangt er een beetje vanaf hoe groot je camera is maar waarom kijk je niet naar een zadeltas? Elke tas die met de onderkant los hangt (stuurtas, voortas, zadeltas) is meer 'geveerd' dan een tas die in het frame hangt met de onderzijde tegen het frame aan. daar zou ik niet zo snel mijn camera in durven te stoppen. Als je een frametas vindt die aan de onderzijde vrij is dan zou ik daar minder problemen mee hebben. Veel succes met zoeken.
Marco
bedankt, zal waarschijnlijk inderdaad een zadeltas worden met ruimte voor compacte camera, mobiel, portemonnee en paspoort.