Hoi Peter,
Excuses, je hebt natuurlijk gelijk.
Maarten Smit heeft in januari ongeveer dezelfde vraag gesteld.
Ik heb daar toendertijd op geantwoord. Kijk op:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... hlight=gps
Hieronder vind je eveneens mijn antwoord terug. Ik hoop dat je er wat mee kunt.
GPS
Als je over een GPS praat dan kun je de apparaten in 3 categorien onder verdelen, te weten:
1. GPS die in principe alleen de plaats aangeeft waar je op dat moment bent en waar je zogenaamde waypoints kunt invoeren die aangeven waar je naar toe kunt gaan. Je fietst/loopt dus van waypoint naar waypoint.
2. GPS met met bovenstaande functie ?n (basis)kaarten.
3. GPS met punt 1 en 2 ?n met een routeplanner. Oftewel: een soort systeem wat veel auto's hebben.
Met alleen een GPS ben je er niet. Coordinaten zeggen tenslotte niets als je die niet uit kunt zetten op een kaart. Kaarten kun je in 2 vormen gebruiken, te weten: een papieren kaart en een digitale kaart.
De digitale kaart koop je op een een cd'tje of download je van internet. Helaas zijn die kaarten niet altijd geschikt voor het gebruik op de fiets. Daarnaast moet je GPS over een redelijk groot geheugen bezitten om de kaarten op te slaan. Daar komt nog bij dat er voor de gehele wereld absoluut niet voldoende goede digitale (fiets)kaarten beschikbaar zijn.
Papieren kaarten zijn vaak w?l te vinden alleen moeten die kaarten wel aan een aantal eisen voldoen. Zo moet er een duidelijk grid op staan en moet de kaartdata bekend zijn, enz. Met de papieren kaart in je hand en een zogenaamde kaarthoekmeter kun je aan de hand van je route de waypoints berekeken en die handmatig in je GPS zetten (er zijn hier ook andere manieren voor maar dit is even kort door de bocht de goedkoopste).
Dan komt natuurlijk de vraag: wanneer ga je een GPS gebruiken?
Buiten Europa/Amerika zijn er bijna geen goede digitale kaarten. Een GPS kopen met alle toeters en bellen heeft dan ook geen zin. In principe heb je voldoende aan een simpele GPS waar je een aantal waypoints kunt inzetten. In de praktijk gebruik je de GPS ook niet continue. Vorige week zaten we in Senegal voor 2 weken en daar hebben we de GPS 3 keer gebruikt. En dat ging dan vooral om gebieden waar orientatie bijna niet mogelijk is. Grote vlakte, geen dorpjes, geen mensen, enz. Je zet een paar waypoints in je GPS en je fiets onbezorgd de pijl achterna. Vooral in gebieden waar het erom spant wat water/voedsel betreft is het een uitstekend instrument. Het heeft ons nog meer bewegngsvrijheid gegeven. Je fiets makkelijker een zeer moeilijk gebied in omdat je er bijna zeker van bent dat je er wel weer uit komt. Dat lukt zonder GPS vaak ook wel maar op onze reizen heeft het er vaak om gespanned. Let wer wel op dat een GPS enorm veel batterijen verbruikt. Met 2 AA'tjes kun je over het algemaan net een dag vooruit.
Buiten dit soort gebieden kost het invoeren van waypoints veel te veel "tijd" en is het makkelijker de weg even te vragen.
De andere groep gebruikers zijn mensen die de GPS maximaal willen gebruiken. Men fietst bijvoorbeeld van NL naar Spanje en thuis zet men de gehele route in de GPS. Dit kan je lekker achter je PC'tje doen. Via verschillende softwareprogramma's kun je de juiste waypoints bepalen en die downloaden in je GPS. GPS op je stuur en fietsen maar. Je hoeft nooit eer de weg te vragen. Dit GPS'en hebben w?l redelijk veel geheugen nodig en zijn dus ook niet de goedkoopste apparaten. Je hebt de GPS dan ook niet echt nodig maar goed, een autonaviagtiesysteem heb je ook niet echt nodig en dat gebruiken mensen ook. Iedereen moet voor zichzelf afwegen of het het waard is.
Wat betreft het ontvangst het volgende: dat lukt bijna altijd wel wanneer er maar niets boven je hoofd zit. In Tibet is het absoluut geen probleem. In bijvoorbeeld het Zwarte Woud weer wel omdat het bladerdak het signaal tegen kan houden. Maar dan fiets je gewoon even naar een open plek en pak je het signaal weer op.
De GPS van tegenwoordig is redelijk nauwkeurig. Voor de fietser is dat over het algemeen meer dan voldoende. Wel kunnen er meetfouten optreden bij het berekenen van je waypoints. Die fouten kunnen groter zijn dan de fouttollerantie van de GPS.
GPS wel of niet nodig? Voor de meeste fietsers is het niet nodig maar kan het handig zijn. Voor de avonturiers kan het van levensbelang zijn omdat je met behulp van een GPS vaak net iets verder de randen van je mogelijkheden op zoekt dan zonder......en dat is natuurlijk ook niet gek.
Groet,
Marco
PS: bovenstaande is heeeel kort door de bocht. Er zijn nog allerlei andere technieken/mogelijkheden maar dit gaat te ver om dat even in een forumberichtje te proppen.....