Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tent - Forum Wereldfietser

Welke tent

Ik ben me eens aan het oriënteren op een nieuw tentje. Ik wil ermee gaan wildcamperen dus hij moet geen flitsende kleuren hebben. Het liefst een 2 persoonstent en ook belangrijk , ik wil m'n fiets in de tent kunnen zetten. Dit vanwege veiligheid. Beter is het om de fiets aan een boom op slot te zetten en de tent ernaast op te zetten maar als er niks in de buurt is om de fiets aan op slot te zetten vind ik het fijn dat hij mee de tent in kan.

Een licht tentje met een klein pakvolume zou wel fijn zijn maar ik denk kwa budget niet haalbaar.

Ik wil er zo'n 500€ aan uitgeven. Is er voor dat geld een goede tent te krijgen die aan mijn wensen voldoet , en welke tenten zouden dat zijn ?
Geen ervaring met fietsen in de tent maar MSR komt volgend jaar met een Hubba Tour met extra grote voorportaal, lijkt groot genoeg om er een fiets in te parkeren:
Afbeelding

Andere optie is een tarp bij je tent gebruiken als fietsenstalling.
Je wensen "klein met een licht pakvolume" en 2 persoonstent met dus ook 2 fietsen? in de tent is een combi die niet goed samengaat. Licht = duur en klein pakvolume met "moeten 1 (of 2?) fiets(en) met bepakking en mezelf in kunnen gaat meestal ook niet.

Zelfs met één fiets kan het al lastig worden, ik weet niet precies wat je idee is, fietsen plat op elkaar of recht overeind, maar verder dus niet vast aan de wereld.

Verder geef je buiten je budget niet aan waar je precies heen wilt (Europa? waar dan? warm weer? koud weer? nat weer?) en of je verder nog wensen hebt.

Op zich ziet die Hubba er wel prima uit, ik kende dat model nog niet. Ik weet alleen niet of je in zo'n tent zowel je fiets als je bepakking goed kwijt kan en dan ook nog een beetje fatsoenlijk je tent in en uit kan. Alleen hier al om zou ik denk ik de voorkeur geven aan 2 aparte uitgangen.

Mijn tip is in ieder geval ga eens kijken naar een tentenzaak waar ze een flinke hoeveelheid tenten hebben opstaan. In Utrecht heb je vlak bij elkaar de Euraka showroom en de tentenflagshipstore van Bever Houten
Noem me een spelbreker, maar altijd met je fiets in de tent slapen lijkt me een tikkeltje paranoïde (zeker bij wildkamperen). Tenzij je het van fietsen houden wel heel letterlijk neemt of op Amsterdam centraal kamperen wilt zie ik het nut er niet van in. Excuses dat dit geen antwoord is, maar ik vind het wel een bijzondere vraag.
Voor het extra volume en gewicht van een grotere tent waar een fiets in past kun je ook een camouflage zeil gebruiken i.c.m. een kleinere tent of bivakzak. Evt. fiets met touwtje aan tent vastbinden? Persoonlijk heb ik me nooit druk gemaakt over diefstal tijdens wildkamperen, die kans lijkt mij groter op campings.
Inderdaad, als je je onzeker voelt je fiets zo onzichtbaar mogelijk aan je tent verbinden heb ik ook wel gedaan. NB dan wel je fiets zover wegzetten dat hij niet per ongeluk op je tent kan vallen, of is dit een open deur?
Tijdens het wildcamperen zou hij niet in de tent hoeven staan , altans niet zolang ik niet zichtbaar ben vanaf de paden. Maar op campings waar de fiets niet vlak naast de tent aan een boom of paal vastgezet kan worden wil ik hem ook in de tent zetten.

Daarbij is het met m'n cannondale ook niet zo'n punt maar met de fatbike is het een kwestie van dagen voordat die gestolen is wanneer ik op een camping sta en hij kan nergens aan vastgezet worden. Zelfs iemand die niks van fietsen af weet kan vanuit de verte al zien dat die fatbike behoorlijk duur is. Als ik in NL gewoon over straat fiets word ik al door iedereen na gekeken.


Maar de bedoeling is om fietsvakanties te gaan doen in Nederland en België. Wildcamperen maar ook wel eens op campings. In de zomer en in de winter , kan in elk seizoen zijn eigenlijk. Ik kijk naar 2 en 3 persoons tenten. Ik lig er of alleen in of met 2 personen. Alleen liggen in een 3 persoons tent lijkt me ook wel fijn. Er hoeft maar 1 fiets in de tent te passen.

Ik ben deze tent tegengekomen , die lijkt wel aan mijn wensen te voldoen maar hij weegt bijna 5 kilo , dat lijkt me een beetje zwaar.
http://nl.eurekaeurope.com/p/dream-lake-3
Nordisk Oppland 3 SI, een vergelijkbare tent en een kilo lichter dan de Eureka.
Vaude Chapel voldoet aan je eisen. Wickiup 3 of 4, met tweepersoons inner is ook een optie. Maar begin er niet aan. Kies dan voor een degelijk slot, evt. alarm en een goede verzekering.

Succes in ieder geval.
Dennis, ik ben me ook op een nieuwe tent aan het oriënteren. Hieronder een paar modellen die ik ben tegengekomen en die misschien wel aan jouw eisen voldoen. Uiteraard heb ik met geen van allen ervaring. En wat de prijs betref zou je goed moeten zoeken, want ik ben er wel al achter dat de adviesprijs niet echt iets zegt over wat er daadwerkelijk te vinden is (kan veel goedkoper uitvallen).

Exped Cetus II UL
Force Ten Nitro Lite 2+
Helsport Fjellheimen Superlight Camp
Lightwave t20 Trail/Hyper XT
Denk dat een echt goed slot ook een goede optie is ja.

Deze bijv.
https://www.motorkledingcenter.nl/abus- ... GwodkjcEYg

Die weegt wel 7 kilo maar is met geen enkele betonschaar open te knippen. Slijptol hoor je en duurt een minuut of 2-3. Dan kan de fiets op een camping ook een stukje verderop gezet worden waar hij wel aan een paal vast gezet kan worden. Ik zou dan aan een klein licht 1 persoonstentje genoeg hebben.
Als je beter slaapt als de fatbike veilig naast je staat dan is een grote tent een prima optie. Ik was in Nederland ook bang voor de fatbike, iedereen staarde er naar; verbaasd, lacherig, met opgetrokken wenkbrauwen maar ook hebberig. Krankzinnige idioten zijn het daar, ik liet de fiets ook echt niet alleen. Ik heb zelf ook een 3pers. tent waar de fiets in de voortent past, kunnen als het moet zelfs 2 fietsen in. Weet alleen niet het merk, staat er niet meer op dus je hebt hier weinig aan. Kan wel morgen een foto voor je zoeken, met de fiets erin.

En fietstentjes bestaan wel hoor, ff zoeken. Deze Mountain Hardwear is bv best leuk en weegt maar 1.8kg, tis alleen een 1persoons dus die wil je niet. Hier nog een youtube filmpje van het tentje, ik zou hem best willen, lijkt me wel gezellig zo met je fiets erbij. :)

En anders kan het altijd zo, want het blijft schattig:

Afbeelding
Klopt Yopie , ik woon in Heerlen en Heerlen/Hoensbroek is ook zo'n buurt waar je beter niet in het donker met zo'n fatbike fietst.

Daarbij hebben ze in m'n vorige huis in Hoensbroek 3x ingebroken. 1 keer hebben ze 2 mini bikes uit de schuur gestolen en 2x zijn ze binnen geweest toen wij lagen te slapen. Er zijn echt dure spullen gestolen waaronder een Bang & Olufsen installatie van mij toen en daar ben ik lang behoorlijk ziek van geweest. Heb ook een lange tijd erg slecht geslapen daardoor. Daarom ben ik erg voorzichtig geworden. Dus of een Abus motorslot van 300€ en een klein tentje of een 2 persoons tent waar de fiets in kan. Die foto van dat iglo tentje lijkt me nog de beste optie. Dan leg je de fiets niet in de voortent maar naast je in het slaapgedeelte.
Jee wat een jävla idioten! En wat een verschil met waar ik woon, ik doe nooit het huis op slot, zou geeneens weten waar de sleutel is. Zo ook staan de schuren en de garages altijd open, alle voertuigen kun je ook zo meenemen want de sleutels zitten erin. De fietsen staan in de schuur ook zo voor het meenemen, de fatbike staat wel altijd in de winter binnen in huis want anders ontdooit ie niet, hij zit meestal onder de sneeuw en ijs. En de racefiets hangt aan de muur boven mijn bed want dat vind ik mooi wakker worden dus die is ook veilig.
Wat ik wel altijd op slot doe is de buitendeur in mijn slaapkamer, die grenst aan het bos (nou ja eigenlijk is het hele huis omringt door bos) en als ik net een enge film heb gekeken hoor ik weleens griezelige geluiden bij die deur en dan lig ik toch wel angstig in mijn bed. Ja ben niet echt stoer geloof ik. :lol:

Zo'n iglotentje is trouwens erg goedkoop, kun je overal kopen en zijn erg makkelijk, staan zelfstandig, windvast etc.
Tja, ook voor dit gebruik kom ik maar weer terug op mijn andere posts. Hier heb ik iets verteld over de combinatie van een moderne tarp en een moderne bivakzak. En ja, de fiets past er ook onder. (Al gaat het er bij mij in dat geval meer om tegen het natregenen.)
Dennis1987 schreef:Denk dat een echt goed slot ook een goede optie is ja.

Deze bijv.
https://www.motorkledingcenter.nl/abus- ... GwodkjcEYg

Die weegt wel 7 kilo
:lol: Dan is het functioneler om een wat zwaardere tent mee te nemen waar je fiets in kan. De mijne past in mijn Tatonka Alaska 3, met een adviesprijs van 660 euro wel wat boven je budget. Groter dan de genoemde Eureka Dream Lake 3 en 100 gram zwaarder (maar nog altijd 2,5 kg lichter dan dat slot :wink:). Ik weet alleen niet op wat voor soort terrein je wildkampeert, voor tenten van dit formaat een plek vinden kon weleens moeilijk worden.

Succes met de keuze,

Carl
Wij fietsen al enige tijd en verblijven ook vaak op camping , ook in steden maar ook in het bos. Dat je wat bang bent dat je trouwe metgezel gejat wordt snap ik, maar angst belemerd je reisplezier. Ik zou kijken naar een andere manier van beveiliging. Er zijn leuke dingen te koop die geluid maken als je de fiets verplaatst , en een vistouwtje aan je fiets en deze aan je tent vastmaken doet wonderen .
Op marktplaats staat op dit moment een Hilleberg Nammatj 2GT. Geen idee hoe gebruikt deze is maar qua maatvoering en gewicht kan die mogelijk voldoen aan je eisen.
Leg je fiets plat neer, dat is een stuk minder zichtbaar.

Ik denk dat veel mensen omkijken naar een fatbike niet vanwege hebberigheid maar vanwege het rare uiterlijk. Althans, ik wist ook van het bestaan niet af, alleen door dit forum.
Ik zag er 1 rijden in het wild en toen kreeg ik niet onmiddellijk de indruk dat het om een prijzige fiets zou gaan, eerder het tegendeel, ik dacht zúlke brede banden, wat een rare fiets, zeker geen geld voor normale ;-)
Maar profi dieven zijn waarschijnlijk beter op de hoogte dan ik.
Georg schreef:Leg je fiets plat neer, dat is een stuk minder zichtbaar.
Ik heb mijn fiets wel eens plat gelegd en half onder de (voor)tent geschoven.
Plat leggen is prima, zolang het niet regent, want dan loopt het water in de lagers, zeker van de trapas.
Als je een tent koopt waar je fiets in kan staan, meet dan eerst de hoogte van de fiets. Veel Nederlandse fietsen zijn vooral bij het stuur heel wat hoger dan de tentenmakers je voorspiegelen en alleen het hoogste punt van de binnenkant van de binnenten tis ook een deel van het verhaal. Een fiets heeft ook een lengte. Ik ben met mijn fiets wel eens bij zo'n MSR-tent geweest waar een fiets in zou kunnen staan. Echt niet! En ik heb geen rare fiets.