Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Antwerpen Ontwijken - Forum Wereldfietser

Antwerpen Ontwijken

Ik heb nu twee keer de route Maastricht-Vlissingen gefietst.
Dat is eerst langs het Albertkanaal prachtig te fietsen. Daarna in Zeeland is het makkelijkst langs de N289 als je niet in Beveland wilt afdwalen. (Of misschien via Zeeuws-Vlaanderen?)
Maar Antwerpen is altijd zo'n ramp en kost veel te veel tijd.
Binnenkort doe ik de route weer.
Iemand een tip?
Als ik met http://yournavigation.org/ van Vlissingen naar Maastricht op de fiets plan, "Fastest" dan gaat de route mooi om Antwerpen heen:

Afbeelding

Het grappige is als je "Bicycle (routes)" kiest dan ga je recht door Antwerpen heen.
estegeman schreef: Maar Antwerpen is altijd zo'n ramp en kost veel te veel tijd.
Antwerpen wordt (gelukkig) minder en minder een ramp voor fietsers. Al is er nog gigantisch veel werk om het er echt overal aangenaam, veilig en vlot voor fietsers te maken en blijft de verkeerslichteninstelling vaak een ramp door overheden die enkel voor autodoorstroming oog hebben. Maar als je de weg wat kent in Antwerpen valt het best mee en geraak je vlot door Antwerpen. Als je aangeeft waar je Antwerpen in en uit wens te fietsen kan ik best wel een route aangeven.

Maar het lijkt me echter logischer om gewoon ten noorden van Antwerpen te blijven.

Renaat
Hoi,

Wat is precies het probleem bij Antwerpen? De Schelde?
Je hebt daar 2 mogelijkheden de Schelde onder te gaan, de voetgangerstunnel en de Kennedytunnel. Beiden hebben liften die helaas niet altijd werken. De voetgangerstunnel (st. Anna) heeft hele mooie ouderwetse roltrappen maar met een volle fiets niet prettig. Een andere mogelijkheid om de Schelde te passeren is via de brug van Temse. Ook mooi, zo verder langs de Schelde.

gr. Linda
lindas schreef: Wat is precies het probleem bij Antwerpen? De Schelde?
Je hebt daar 2 mogelijkheden de Schelde onder te gaan, de voetgangerstunnel en de Kennedytunnel. Beiden hebben liften die helaas niet altijd werken. De voetgangerstunnel (st. Anna) heeft hele mooie ouderwetse roltrappen maar met een volle fiets niet prettig. Een andere mogelijkheid om de Schelde te passeren is via de brug van Temse. Ook mooi, zo verder langs de Schelde.
Als hij langs Beveland wil, heeft hij niet veel te zoeken in de tunnels onder de Schelde of de brug in Temse.

Echter: Als je vanaf het Albertkanaal richting Antwerpen komt, begint het probleem in Merksem. Daar gaat nu een fietspad doorgetrokken worden tot in de haven.
Daar kan je via het mooie fietspad langs de Scheldelaan tot voorbij de Zandvliet- & Berendrechtsluis fietsen, verder voorbij Basf, waar je dan (links) het fietspad op kan langs de Schelde, voorbij de golf en schietclub richting Nl naar Vlissingen (gewoon de knooppunten volgen).
koenie schreef:
lindas schreef: Wat is precies het probleem bij Antwerpen? De Schelde?
Je hebt daar 2 mogelijkheden de Schelde onder te gaan, de voetgangerstunnel en de Kennedytunnel. Beiden hebben liften die helaas niet altijd werken. De voetgangerstunnel (st. Anna) heeft hele mooie ouderwetse roltrappen maar met een volle fiets niet prettig. Een andere mogelijkheid om de Schelde te passeren is via de brug van Temse. Ook mooi, zo verder langs de Schelde.
Als hij langs Beveland wil, heeft hij niet veel te zoeken in de tunnels onder de Schelde of de brug in Temse.

Echter: Als je vanaf het Albertkanaal richting Antwerpen komt, begint het probleem in Merksem. Daar gaat nu een fietspad doorgetrokken worden tot in de haven.
Daar kan je via het mooie fietspad langs de Scheldelaan tot voorbij de Zandvliet- & Berendrechtsluis fietsen, verder voorbij Basf, waar je dan (links) het fietspad op kan langs de Schelde, voorbij de golf en schietclub richting Nl naar Vlissingen (gewoon de knooppunten volgen).
Ha die Koenie,

Is het daar niet gevaarlijk door laag overvliegende golfballen en afwijkende kogels? :lol: :lol: :lol:
Het mooiste vind ik nog altijd gewoon zelf je route uitstippelen op:

http://afstandmeten.nl/

Hier kan je Open Cycle Map gebruiken in combinatie met Google Streetview. Kan je makkelijk even checken of je door een leuke omgeving komt te rijden.

Overigens, mocht je de pont tussen Doel en Lillo willen nemen, deze is (of gaat) helaas uit de vaart.
Ik zou Antwerpen helemaal links laten liggen en de jaagpaden langs de Zuid-Willemsvaart volgen tot Bocholt. Vervolgens langs het Kanaal Bocholt-Herentals tot Dessel/Kanalenknooppunt. Vervolgens langs het Kanaal Dessel-Turnhout-Schoten tot Sint Leenaars/Brecht. Allemaal veel lieflijker en kleinschaliger dan langs het Albertkanaal.
Van Brecht op Zuid Beveland aansteken. Daar kun je de Dumoulinweg onder de Westerscheldedijk volgen: dat moet voor een Maastrichtenaar toch een heerlijk gevoel zijn!
Zie https://ridewithgps.com/routes/16675666